Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stor vinkällare - Liten kunskap

Japp, så är det. Bygger just nu en vinkällare för 1000 flaskor, och det enda vin jag har är det tiotalet flaskor jag inhandlat i veckan.
Jag förstår, och respekterar, det vanliga budskapet "ta reda på vad du gillar". Men eftersom jag gillar det mesta så är det svårt att veta var jag ska börja... Franska viner är goda, chile /argentina är bra. Italien är bra. Mer uttalad än så är jag inte just nu. Ok, Australien och Kalifornien hamnar längre ner på listan...

Jag vill gärna ha en vinkällare som inte ser tom ut. Det behöver ju åtminstone vara 300 flaskor tänker jag. Att fylla den med 300 flaskor á 300 kr/st känns lite för avancerat i början. Hur skulle ni tänka? Finns det bra lagringsbara viner som kostar 100-150 kr st, eller är det ett segment jag enbart kommer ångra om några år? Självklart kommer jag handplocka viner i segmentet 250-400 kr som jag vill lagra i några år. Men att bygga hela källaren efter den devisen är jag inte just nu. Det blir säkert en del dyrare viner också alltefter intresset och kunskapen ökar. Men fortfarande, det tar lång tid att bygga en källare med hanplock.

Kort sagt, hur skulle ni kickstarta en tom källare?
 
  • Like
Reactions: Jos

JonasBo

Medlem
Inte helt lätt det här men hade jag fått börja från scratch, hade jag fyllt källaren med lådor från klassiska områden.
  • Sancerre (Vitt vin på druvan Sauvignon Blanc från Liore)
  • Vitt och rött från Bourgogne (minst premier cru)
  • Rött från Rhone (både enklare Cotes du Rhone, men också Crozes Hermitage, och kanske Cornas, Cotie Rotie
  • Rött från Italien (Barolo/Barbaresco, Langhe Nebbiolo, Barbera från Piemonte, Brunello di Montalcino, Rosso di Montalcino)
  • Champagne!

Listan kan göras superlång, men försök begränsa och köp hellre minst en låda så du kan följa det över tid.

Men jag håller med, skapa dig kanske en uppfattning vad du gillar först. Superdumt att köpa på dig av vin som du inte gillar :)
 

BallyJ

Medlem
Hejsan,
Min rekommendation är att inte stressa med att fylla källaren, det kommer att lösa sig av sig självt ganska snabbt ändåo_O Ta dig tid att undersöka vilka toppårgångar som släpps just nu, och kommande år från olika regioner och kliv in där med köp för att dricka direkt men också för att lagra i flera år. Det som fortfarande är aktuellt nu är; 2019 Riesling, 2012 Champagne, 2016 Barolo, 2015 Brunello, finns även lite 2016 Chateauneuf du pape kvar.
Om du ändå vill fylla på med viner i lägre prissegment rekommenderar jag den här tråden som är ganska ny och aktuell:
https://www.finewines.se/threads/husviner-med-maxkostnad-199.5374/page-3#post-170611

Ett annat kul tips är att beställa hem ett 4-pack(i trälåda)av den här, det sitter jag själv och suger på just nu:D
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/per-se-la-craie-9555101/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
"Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet" ;) (förstår du inte referensen är du endera för ung eller för gammal). Även om du säger att du gillar det mesta, så är det få som gillar allt, eller inte har någon åsikt om de vill dricka ungt eller moget eller mittemellan. Prispreferenserna ser också väldigt olika ut. Vill du t.ex. mestadels bunkra upp för att ha mogna "vardagsviner" framöver, eller vill du lägga mer pengar på rariteter och dyrgripar som du tar fram vid särskilda tillfällen, samtidigt som du dricker ungt/nyinköpt till vardags? Det ger ganska olika profiler på källaren. Så det finns faktiskt inga riktigt bra genvägar runt att lära sig vilken smak man har, och att väga in att smaken kan förändrats när man provat vin mer seriöst i några år. Jag brukar alltid rekommendera Munskänkarnas grundläggande kurser för sådana som känner sig helt nya, och inte är allergiska mot kurser, lektioner eller föreningar. I höst kanske munskänksföreningarna börjar med aktiviteter igen om pandemieländet har lättat.

Man kan förstås lyssna på råd från folk man inte känner också. :) Jag skulle dock vara lite försiktig med detta, annat än som tips vad du ska prova. Ett generellt tips kan ju vara att börja med sådant som kan må bra redan av 2-3 års lagring, snarare än flaskor som du direkt planerar att spara 5+ eller 10+ år. Man ska heller inte underskatta att passa på att köpa av saker i rimlig prisklass när det är en bra årgång som säljs. (Nu kan det vara svårt att veta om man är ny, för nästan alla årgångar är numera "århundradets årgång" eller "bästa någonsin" enligt vinnasarna.) I sådana fall handlar det kanske inte alltid om att vänta ut att vinet blir annorlunda med mognad, utan att slippa köpa svagare årgångar av sådant man brukar gilla.

Du ska också få ett paradoxalt råd: köp inte för mycket och köp inte för lite. :D Köp inte för mycket innan du vet vad du gillar. Köp inte för lite av sådant du upptäcker att du faktiskt gillar, när priset och årgången är den rätta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag vill gärna ha en vinkällare som inte ser tom ut.
Jag vet inte hur du inreder den (hyllplan eller ställ eller blandat?), men man kan ju försöka få tag på lite tomma vinlådor, och ställa in lite karaffer, vinglas och annat vinrelaterat som fyller ut ytan.
Om du kollar runt på det här forumet så tror jag du upptäcker att problemet med de flesta vinkällare efter ett tag inte är att de är tomma utan att de snabbt brukar bli överfyllda, oavsett storlek. :D
 
Trådskapare
C

Christofer

Medlem
"Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet" ;) (förstår du inte referensen är du endera för ung eller för gammal).
Haha, jodå, jag är precis rät årgång för det citatet. :)

Mina tankar just nu är dessa (motstridiga känslor kanske, men här kommer dom)

1. Jag är nykär i mitt intresse och vill ha en respektabel vinkällare nu. Nu-nu.
2. Jag är mitt uppe i livet med barn som vandrar in i tonåren, och det är dags för nästa långsiktiga intresse i livet.
4. Jag vill ha goda, men vanliga, viner för vardagliga tillfällen.
5. Jag vill även köpa viner som ska lagras i 3-10 år för att kunna stoltsera i framtiden.
6. Självklart vill jag ha några dammiga dyrgripar också, tex Chateau Margaux '68, men jag inser att dom aldrig skulle öppnas...

Just nu läser jag överallt på forum och facebook, och spontanköper allt möjligt. Men jag har ingen röd tråd alls. Mitt futtiga bestånd består för dagen av:

- Ridge Lytton Springs, 2018
- Chateau Bouscassé Madiran, 2016
- Chateau du Cauze, 2016
- Chateau quinsac, 2016
-Les Hautes de Granget, 2016
-Masciarelli Marina Cvetic Montepulciano d'Abruzzo Riserva 2016
-Viñedos Hermanos Hernáiz Las Cenizas Tempranillo 2017
- Vinosia Marziacanale Taurasi 2012

Jag kanske bara ska dricka upp det jag har och börja om tills jag hittar en röd tråd någonstans... Men det är svårt. Svårt att famla i mörkret.
 

Martin F

Medlem
Kan vara bra att ta ett steg tillbaka och fundera på varför du överhuvudtaget ska ha en vinkällare. Vill du ha en buffert hemma du alltid kan plocka en flaska av eller vill du lagra för att du uppskattar mogna viner? Vill du "spara" pengar genom att lagra själv istället för att köpa på auktion? Det är inte en självklarhet att du gillar dina vanliga viner med ålder utan du kanske tvärtom upplever att de blir "sämre". Visst kan det vara kul att bara tuta och köra om du har ekonomin, utrymmet och tiden men risken är att du om fem undrar vad fan du höll på med och hur du ska bli av med en märklig samling viner du inte är jättesugen på.
 

Vingubben

Medlem
Just nu och ett tag framöver nu släpps det bra årgångar av tex. Barolo -16, Bordeaux -18,-19, Champagne -12, -13 osv. Om du köper riktigt bra producenter från dessa årgångar, så blir det dyrt, men om du senare kommer på att det är något av detta som du inte gillar så är det flaskor som är säljbara vilken dag som helst och du får med största sannolikhet tillbaka pengarna. Om du handlar stora mängder "billiga" viner så sitter du fast med dom. Det är med andra ord dyrt att vara fattig.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
I den här tråden finns det en mycket bra lista med "vardagsviner": https://www.finewines.se/threads/husviner-med-maxkostnad-199.5374/page-4#post-170929
De flesta av dem klarar och vinner på några års lagring. Det kan vara ett bra ställe att börja botanisera och se vad du gillar.

- Ridge Lytton Springs, 2018

Jag tycker att Lytton har varit ett konstant sorgebarn de senaste åren - har dock inte testat -18. Köp East Bench, eller ännu hellre Geyserville istället.
 

Wintermute

Medlem
Utifrån egen erfarenhet.
I början av intresset ökar max-, min- och genomsnittspriset ganska brant under ett antal år. Om du handlar för mycket i början kommer du ha en källare full med viner som du tycker är för enkla/billiga. Om det är så att du omsätter färre än t ex 200 flaskor per år, är det kanske så många du skall ha i källaren under de första åren.
 
Trådskapare
C

Christofer

Medlem
Om det är så att du omsätter färre än t ex 200 flaskor per år, är det kanske så många du skall ha i källaren under de första åren.

Det där lät ju som en klok plan faktiskt!

Jag börjar med att köpa på mig lite random flaskor (på rekommendation såklart) i prisklassen 150-300 kr. Sedan dricker jag in mig på dom för att hitta min röda tråd. Sedan fyller jag på allt eftersom med det som smakar bäst :)
 

Poussard

Medlem
Jag är nykär i mitt intresse och vill ha en respektabel vinkällare nu. Nu-nu
Vad är intresset? Att ”ha” en vinkällare? Mitt intresse handlar om att läsa om vin, prova vin, leta vin, hitta fynd, köpa vin. Så själva letandet och uppbyggandet av källaren är intresset, inte bara att ”ha” nåt man inte lagt tid, tanke eller kärlek bakom. Bara en tanke. Låt det få ta lite tid.
 

Vera Wind

In vini veritas?
Jag var ganska nyss i samma sits då jag plötsligt hade förutsättningar att låta mitt vinintresse blomma ut i höstas.
I december 2020 hade jag två flaskor langhe nebbiolo i ett köksskåp! Nu, 3-4 månader senare, har jag 50 flaskor i mitt förråd! Det har gått av bara farten, innehavet är spretigt och det är bara ett vin som jag har en hel låda av. Jag undrar när i Hellas friden jag ska ha tid att prova allt spännande jag köpt och - det viktigaste jag vill ha sagt - jag har redan mycket bättre koll på vad jag gillar och köper inte lika blint längre.
Men så läser jag allt jag kommer över, deltar i digitala provningar och köper alla halvflaskor jag hittar (ja inte Casillero del Diablo då) så jag ska hinna smaka på så mycket som möjligt.
Ta rådet från Poussard, låt det få ta tid, du kommer nog bli förvånad över hur snabbt källaren fylls ändå. :) Resan är målet.
Använd CellarTracker, det är kul och ger överblick.
 
@Christofer Det tar oftast tid att bygga en källare. Många bra råd redan i den här tråden Vill du oavsett orsak få tillgång till en källare på kort tid så är det i princip omöjligt att köpa vinerna via Systembolaget då de kommer att få en väldigt "koncentrerat" dricksfönster.

Ett mycket förenklat sätt att räkna, om du dricker 100 flaskor per år och varje vin behöver 10 år för att mogna (i genomsnitt) så behöver Diu en källare på 1000 flaskor, du adderar sedan 100 flaskor per år och tar ut 100. Problemet om du köper alla 1000 i år från Systembolaget så är de mogna om 10 år. Återigen förenklat men för att ge dig en idé.

Om du har kapital så rekommenderar jag att du kontaktar en vinkällare, exempelvis Magnusson Fine Wines eller Grappe. De kan hjälpa dig med idéer, ordna tillgång till andra källor för vin och balansera upp en källare som både går att dricka och även sälja om det blir aktuellt.
Du vet varför du vill ha /behöver en källare så ta hjälp så är chansen större att du hamnar rätt
 

gece

Man vänjer sig.
Så har jag känt väldigt ofta, men det har inte nödvändigtvis haft något med vin att göra! :rolleyes:
Vi programmerare brukar säga att om man tittar på kod man skrev för ett år sen och inte tänker "hur kunde jag skriva sånt här eländigt skräp" så har man inte lärt sig något under det senaste året.

I övrigt vill jag hålla med övriga i tråden som tipsar om att inte hetsa med att fylla upp. Det kommer av sig självt förr än du anar och du slipper fylla upp källaren med saker du tror att du gillar, eller sånt du enligt rådande trender eller dominerande influerare "borde" gilla.

Köp enstaka flaskor, prova, och om du gillar det, fyll på med ett sexpack. Snart nog klagar du över att det är fullt i källaren
 
Toppen