Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stor vinstöld på Michelinkrog!

Magikern

Medlem
Tror nog några av er har noterat den stora vinstölden på French Loundry i Kalifornien nyligen.
Över 300 000 $ i vin stals varav en hel del DRC Romanee-Conti och Screaming Eagle.

Aldrig tråkigt när det händer. I detta fallet tror jag nog att tjuvarna åker fast rätt snart om de inte behåller vinet själva vill säga.
 

Elvis

Medlem
Trist men om de tog en hel del DRC Romanee-Conti och Screaming Eagle lär det inte varit alltför tungt att bära...
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Screaming Eagle flaskorna är tydligen märkta så de kan spåras om man kollar på flaskan. Romanee-Conti flaskorna kan möjligen vara såpass gamla att de inte kan spåras med 100 säkerhet.

Hade inte förvånad om tjuvarna helt enkelt förstör flaskorna och etiketterna och häller över vinet på andra producenters flaskor. Hade varit ett fult knep för att få höga betyg. Hade inte varit förvånad om varken Robert Parker eller James Suckling hade genomskådat Romanee-Conti på en flaska av en ny Pinot Noir producent från Kalifornien.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hade inte förvånad om tjuvarna helt enkelt förstör flaskorna och etiketterna och häller över vinet på andra producenters flaskor. Hade varit ett fult knep för att få höga betyg. Hade inte varit förvånad om varken Robert Parker eller James Suckling hade genomskådat Romanee-Conti på en flaska av en ny Pinot Noir producent från Kalifornien.
Lite svårt att bygga ett rykte på att bara ha 1-2 flaskor att erbjuda för provning, och inte ha något fatprov som ens tillnärmelsevis påminner om de proven. Även om kvalitetshöjda producenter "hittas" av internationella vinskribenter långt före hyggligt intresserade penningstinna vinsamlare, så är det ju många andra som provat vinerna innan - kollegor i samma område, deltagare på lokala mässor och liknande, lokalt profilerade vinskribenter och -bloggare. Det brukar vara många som har rätt bra koll på vad lokala producenter går för, och det ryktet grundläggs normalt via rätt många flaskor, innan det når vinskribenter. Att helt oväntat gå från plonk till DRC kräver alltså rätt stora mängder och är knappast trovärdigt utan att vingårdsarbetet och vinmakningen "hänger med".
Enda undantaget är väl en primeur-provningarna i Bordeaux, där många journalister kommer under en period av några dagar och provar viner från en årgång som inte är färdiga, d.v.s. som ingen provat förut. Elaka rykten har ibland gjort gällande att en del producenter ibland gjort en selektion från de bästa faten till primeur-provningarna snarare än en representativ blend. Nu kommer väl i och för sig bara besökarna till (grand) cru classé-slotten och övriga etablerade slott.

Annars är det vanliga för att tjäna pengar på ett ohederligt vin tvärtom mot det du föreslår - fylla dåligt vin i imponerande flaskor snarare än tvärtom. :)
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Lite svårt att bygga ett rykte på att bara ha 1-2 flaskor att erbjuda för provning, och inte ha något fatprov som ens tillnärmelsevis påminner om de proven. Även om kvalitetshöjda producenter "hittas" av internationella vinskribenter långt före hyggligt intresserade penningstinna vinsamlare, så är det ju många andra som provat vinerna innan - kollegor i samma område, deltagare på lokala mässor och liknande, lokalt profilerade vinskribenter och -bloggare. Det brukar vara många som har rätt bra koll på vad lokala producenter går för, och det ryktet grundläggs normalt via rätt många flaskor, innan det når vinskribenter. Att helt oväntat gå från plonk till DRC kräver alltså rätt stora mängder och är knappast trovärdigt utan att vingårdsarbetet och vinmakningen "hänger med".

Om producenten inte släppt något vin innan och vingården bara varit på "tillväxt" efter plantering drygt 20 år tidigare? Det borde väl inte vara omöjligt att göra vin som påminner om en "udda" årgång på DRC även i USA?
Låter långsökt onekligen men det verkar som att många misstänker att de är amatörer som gjort det hela och då kan vad som helst hända i USA. De kan få för sig vad som helst bara de kommer undan med stölden. Att dricka dem till nyårsmiddagen lär väl inte vara uteslutet. ;)Restauranger brukar ju se till att alla viner på listan är någorlunda öppna.
 

gece

Man vänjer sig.
Trist men om de tog en hel del DRC Romanee-Conti och Screaming Eagle lär det inte varit alltför tungt att bära...
Ja, 300k$ med de etiketterna kan väl två pers ta på varsin cykel :)

Edit: Ja, mycket riktigt: The Los Angeles Times cited the value of more than 50 stolen wines at more than $300,000.
Hela 5 lådor eller så alltså... :)
 
Last edited:
Trådskapare
M

Magikern

Medlem

Jag trodde det rörde sig om äldre årgångar där enskilda flaskor inte går att spåra. Man undrar vem som skulle få för sig att betala ens halva priset för stöldgods av denna typen? De lär ju inte vara någon som är sugen på att dricka dem idag iaf ;)

Känns som ett beställningsjobb till någon som inte tänkt speciellt långt.
 

MD

Medlem
Den totala summan som vinerna kan säljas för är ingen större utgift för en välbärgad samlare av bourgogne, så jag gissar att det är en privatperson som köper flaskorna, medveten eller omedveten om varifrån flaskorna kommer. Och att sitta för sig själv i källaren och i smyg dricka ung DRC känns ju inte allt för jobbigt om man inte har några moraliska dilemman med situationen.

Bortsett från 05orna så är nog samtliga flaskor en ren njutning för den som snabbt vill dricka upp alla bevis från stölden.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
Bortsett från 05orna så är nog samtliga flaskor en ren njutning för den som snabbt vill dricka upp alla bevis från stölden.

En vild gissning är nog att de är pedofilvarning på nästan allt smakmässigt. ;)

Hur som helst bör nog alla vinintresserade i USA känna till stölden och att köparen är omedveten känns osannolikt.

Tråkigt för restaurangen är de onekligen iaf. French Laundry anses var en av USA:s och kanske även världens bästa Restauranger. Tina Nordström framhåller den som den bästa Restaurangen hon ätit på t.ex. Sen kan man ju ta hennes ord med en nypa salt om man vill. ;)
 

MD

Medlem
Min erfarenhet av pedofili är ganska begränsad men det jag testat av 05-10 har varit ganska gott. Att dricka ung pinot brukar faktiskt inte bli mindre gott bara för att vinet är byggt för att kunna utvecklas under många decennier, min upplevelse är tvärtom att ju bättre vin desto godare är det oavsett ålder då det konsumeras. Har man bara en enstaka flaska av sin källares kronjuvel så har jag full förståelse för att man inte vågar rycka korken i tidig ålder utan hellre vill vänta in en mogen fas för det är så man blivit upplärd.

Jag upplever faktiskt att dessa viner har större sannolikhet att vara lite stängda och vresiga 10-15 år efter skörd, så skyndar man sig så hinner man nog sätta i sig en större del av vinerna innan det tunnlar sig. Men även 99or går att tvinga i sig efter en rejäl luftning.

Men smaken är som baken, vissa uppskattar både ung vacker frukt och mognad, andra vill helst bara dricka viner från mellankrigstiden. Jag umgås med båda typerna och respekterar allas olikheter. Personligen gillar jag lärdomen man får av att njuta av viner i olika faser, men jag gillar verkligen smaken av härlig ung pinotfrukt. Det betyder dock inte att jag inte kan uppskatta samma vin 30 år senare, det är bara en annan upplevelse då.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Min erfarenhet av pedofili är ganska begränsad men det jag testat av 05-10 har varit ganska gott. Att dricka ung pinot brukar faktiskt inte bli mindre gott bara för att vinet är byggt för att kunna utvecklas under många decennier, min upplevelse är tvärtom att ju bättre vin desto godare är det oavsett ålder då det konsumeras. Har man bara en enstaka flaska av sin källares kronjuvel så har jag full förståelse för att man inte vågar rycka korken i tidig ålder utan hellre vill vänta in en mogen fas för det är så man blivit upplärd.

Jag upplever faktiskt att dessa viner har större sannolikhet att vara lite stängda och vresiga 10-15 år efter skörd, så skyndar man sig så hinner man nog sätta i sig en större del av vinerna innan det tunnlar sig. Men även 99or går att tvinga i sig efter en rejäl luftning.

Men smaken är som baken, vissa uppskattar både ung vacker frukt och mognad, andra vill helst bara dricka viner från mellankrigstiden. Jag umgås med båda typerna och respekterar allas olikheter. Personligen gillar jag lärdomen man får av att njuta av viner i olika faser, men jag gillar verkligen smaken av härlig ung pinotfrukt. Det betyder dock inte att jag inte kan uppskatta samma vin 30 år senare, det är bara en annan upplevelse då.
Ni pratar klokt o du vise man.
 
  • Like
Reactions: MD
Toppen