Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora Piemonte-tråden

Fredrik L

Medlem
Jag har inte druckit så mycket barbaresco. Är det någon som har favoritproducenter i mellanprisklass som är värda att kolla upp när 2013 börjar släppas?
 
J

Joakim Staf

Bra idé! Jag börjar med att slänga ut en fråga:

Barbaresco 2013 verkar börja skrivas upp. Någon på forumet som provat ngt ännu?
Både Fabrizio på Az Ressia och Carlo på Az Maneta säger att 2013 kommer att vara bättre än 2012. Inväntar med spänning fatprover därifrån.
Även Az Musso och Carlo Giacosa säger att 2013 var ett mkt bra år
 
  • Like
Reactions: ae
J

Joakim Staf

Kanske lågprisklass, men Produttori del Barbaresco brukar vara ett rätt säkert kort.
Låg prisklass?? Ressias Barabresco Canova ligger över bas sortimentet hos Barbarescon som Produttori del barbaresco som de producerar.
Az Musso samt Cantina Carlo Giacosa Barbarescon ligger på likvärdig prisklass som bas barbarescon hos Produttori del Barbaresco
 

Silenos

Medlem
PdB prissätter sina viner rimligt, men det betyder inte att det är någonting "B" med dem. Vinerna har ju ett visst bett och de är väl knappast speciellt polerade, men det är ju en fråga om stil snarare än kvalité.

Förövrigt har jag en liten, men naggande god, erfarenhet av Cascina delle Rose och Rivella Serafino. CdR har förutom normalen Tre Stelle och Rio Sordo. Den förra är dyrare, men från yngre rankor om jag minns rätt och inte bättre än RS enligt mitt test. R Serafino gör endast Montestefano, gott! Båda producenterna kostar rimliga pengar.
 

grappa

Medlem
Bloggen Barolista verkar gilla 2011 Barbaresco Montestefano, La Ca´Növa och 2011 Barbaresco Montefico Vigna Bric Mentina, La Ca´Növa
 
J

Joakim Staf

Båda Francones Barbaresco riseva och posering galina hållbar alltid jämn o hög kvlt. Även Az Mainerdo från Neive med deras Roccalini är grymt bra
 

sunqan

Vinös
Funkar bättre om man har valt italienska som ett av språken. :)
Men blir det inte som word då? Man skriver på svenska, ser skiten bli rödmarkerad och autorättad till holländska samtidigt som man fortsätter att skriva varvid word inser att man skriver på svenska och rödmarkerar allt hon nyss rättat.
 

kayaker

Cyklist
Men blir det inte som word då? Man skriver på svenska, ser skiten bli rödmarkerad och autorättad till holländska samtidigt som man fortsätter att skriva varvid word inser att man skriver på svenska och rödmarkerar allt hon nyss rättat.
Njae, iallafall SwiftKey gör eventuell autokorrigering - det går ju stänga av - till det ord som ligger närmast bland de ord som finns i ordlistorna för de språk (max 3st) man har aktiva. Rödmarkering har man alltid avstängt eftersom det är så förbannat irriterande.
 

Silenos

Medlem
På Wineberserkers så rapporterades nyligen om en provning av Barolo 2011. Omdömena var sisådär, men det var inte det som fick mig att haja till; det hela rör Giuseppe Rinaldi. I tråden så hävdas, inte speciellt tvärsäkert skall tilläggas, att denne traditionalist sölar ner sina barolo med barberaskal. Mao. han gör en ripasso!

För oss rättrogna så får ju såklart påståenden som detta blodet att koka. Om det är sant så förutspår jag att bysantinernas trätor om treenigheten kommer att framstå som en västanvind i jämförlse. Har vi närt en arian vid vår barm!?

Är det någon som vet något mer i frågan?


För övrigt så smakade hans Langhe 2013 utmärkt i fredags.
 
Toppen