Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora risvinstråden (saké, nihonshu, 日本酒)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Faktiskt så att efter det att jag slagit några palatsvakter gula och blå och de givit mig dubbelt så många blåmärken, så får jag ibland audiens i deras spritförråd, och får då handla. Hoppas få komma in i deras spritförråd också en gång under hösten-vintern. De hade fö en ny sorts sötpotatis-shouchu för samma pris, som jag evt kan tänka mig dela med @Mats en skön junikväll. Med is därtill.

Näst-nästa vecka så tränar jag där tillsammans med Frankrikes och Tjeckiens landslag. Känner flera av dem från Tjeckien, ser fram mot att lära känna fransmännen. Men, palatsvakterna har redan sagt att veckan innan VM (som det ju då råkar vara) så kommer ALLT vara stängt och låst, samt att respektive landslag kommer eskorteras av beväpnade poliser från ingången till Palatset och tills dess de är ute igen.

För, hur skulle det se ut om det rände fritt en massa galna västerlänningar på Japans mest heliga mark? Näe, tanken swindlar!
 

Mats

Gone todash....
Faktiskt så att efter det att jag slagit några palatsvakter gula och blå och de givit mig dubbelt så många blåmärken, så får jag ibland audiens i deras spritförråd, och får då handla. Därav dessa flaskor. Hoppas få komma in i deras spritförråd också en gång under hösten-vintern. De hade fö en ny sorts sötpotatis-shouchu för samma pris, som jag evt kan tänka mig dela med @Mats en skön junikväll. Med is därtill.

Näst-nästa vecka så tränar jag där tillsammans med Frankrikes och Tjeckiens landslag. Känner flera av dem från Tjeckien, ser fram mot att lära känna fransmännen. Men, palatsvakterna har redan sagt att veckan innan VM (som det ju då råkar vara) så kommer ALLT vara stängt och låst, samt att respektive landslag kommer eskorteras av beväpnade poliser från ingången till Palatset och tills dess de är ute igen.

För, hur skulle det se ut om det rände fritt en massa galna västerlänningar på Japans mest heliga mark? Näe, tanken swindlar!
Suget väcktes så det fick bli ett litet glas straight, får bli ett med vatten och is i kväll. Allt från Kejsarpalatset är "Rekommenderat köp"!
Unknown-2.jpeg
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Aldrig druckit Saké, när och till vad dricker man det?
Sushi, sashimi, fisk, misosoppa, torkad bläckfisk osv. Dvs ALLT gott :)
Chips, ssk med räksmak eller rent saltade. Personligen föredrar jag chips med smak av vitlöks-chilli-gratinerad kycklinghud, men sist jag var i Swe så hittade jag inga sådana :-(

(Men jag kan absolut inhandla till hågad spekulant, ca 15 spänn påsen, 100gr. Japaner är små. Därför är också chipspåsarna små.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Rökt sik, grillad lax (mmmmmh!) och nätting är andra umamiheter av rang som funkar bra!

Funkar också utsökt till allt rökt kött/fläsk.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Suget väcktes så det fick bli ett litet glas straight, får bli ett med vatten och is i kväll. Allt från Kejsarpalatset är "Rekommenderat köp"!Visa bifogad bild 4086
Den där är 35% och fjädrigt bra... Men, är väldigt sugen på att ge mig på deras 25%-iga. (25% är fö standard bland shouchu.)
 

Mats

Gone todash....
Aldrig druckit Saké, när och till vad dricker man det?
Med diverse mat som andra kan tipsa om eller så när som helst helt ensamt om du som mig gillar:
* Whisky mer än parfymeländet cognac (hurrrvvv).
* Bdx mer än bgn.
* Raki, Pisco, Mescal, Tequila, HB, Grappa och allt annat gott före tillrättalagd renad sprit.
* Vad som helst för vitt vin före de med bubbler i.

Dags att prova något nytt!!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Med diverse mat som andra kan tipsa om eller så när som helst helt ensamt om du som mig gillar:
* Whisky mer än parfymeländet cognac (hurrrvvv).
* Bdx mer än bgn.
* Raki, Pisco, Mescal, Tequila, HB, Grappa och allt annat gott före tillrättalagd renad sprit.
* Vad som helst för vitt vin före de med bubbler i.

Dags att prova något nytt!!
Håller med i allt utom sista pluppen
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Umamirik och subtil mat, typ mycket av den japanska maten passar nog bra, själv är jag ännu inte övertygad. ;)
Jamen, kommer man till Himlen där första varianten är förbeställd och ett urval som är bara DE BÄSTA och väljer att inte ens gå till ruta två? Åh, det verkligen förvånade mig.

Ni började med en mediumfyllig, fruktig och lätt sötad sort, knappt halvtorr. Nästa hade varit en mull-myllig helt ofruktig sort utan sötma. Tredje hade várit en NIGORI ("mäsk") som är direkt söt, med viss frukt, några skumbananer, oljig munkänsla, låååg syra och makalös längd (till rå fisk: Heaven!) och sen fortsatt med en snustorr, oblommig, kort, distinkt, återhållen general för att avsluta med en ymnig horhusmadam från värsta cowboyrullen.

Men, ni fastnade redan på första decilitern. Teska-teska... När ni satt med öppet mål för att få perspektiv.

Men, skall inte peta öga. Det kommer fler tillfällen. Maten där öppnar också helt nya landskap, och med handen på hjärtat, tog det mig minst fem middagar där innan poletten började trilla ned. Saké har jag också ägnat mig lite mer åt.

För en syradriven vitvins-älskare, så rekommenderas i förstonde 田酒、DEN-SHU。och deras högre kvaliteter. Men, äter man lite rå fisk med klumpiga pinnar och kallt ris, så är nästan vilken kvalitets-saké som helst en underbar kärlekspartner. I andra hand skulle jag rekommendera Kejsarpalatsets saké. Alla jag tidigare serverat den till har verkligen gått igång på den!

Saké på SB sorterar fö (alla jag provat) inom hurwen-sällskapet (GEKKEIKAN made in California vill jag inte ens nämna) liksom allt som heter KI-IPPON eller sådant som kommer till Swe och kostar horribla pengar för den lampolja man får...

Hade fö med mig alldeles för många liter saké till en provning med extremt skeptiska vinnördar i Umeå. Det slutade nästan med ambulans, då all alkohol tog slut, kamp utbröt om de sista kopparna och säkerligen några anmälde sjukfrånvaro dagen efter. Så kan det gå :)
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jamen, kommer man till Himlen där första varianten är förbeställd och ett urval som är bara DE BÄSTA och väljer att inte ens gå till ruta två? Åh, det verkligen förvånade mig.

Ni började med en mediumfyllig, fruktig och lätt sötad sort, knappt halvtorr. Nästa hade varit en mull-myllig helt ofruktig sort utan sötma. Tredje hade várit en NIGORI ("mäsk") som är direkt söt, med viss frukt, några skumbananer, oljig munkänsla, låååg syra och makalös längd (till rå fisk: Heaven!) och sen fortsatt med en snustorr, oblommig, kort, distinkt, återhållen general för att avsluta med en ymnig horhusmadam från värsta cowboyrullen.

Men, ni fastnade redan på första decilitern. Teska-teska... När ni satt med öppet mål för att få perspektiv.

Men, skall inte peta öga. Det kommer fler tillfällen. Maten där öppnar också helt nya landskap, och med handen på hjärtat, tog det mig minst fem middagar där innan poletten började trilla ned. Saké har jag också ägnat mig lite mer åt.

För en syradriven vitvins-älskare, så rekommenderas i förstonde 田酒、DEN-SHU。och deras högre kvaliteter. Men, äter man lite rå fisk med klumpiga pinnar och kallt ris, så är nästan vilken kvalitets-saké som helst en underbar kärlekspartner. I andra hand skulle jag rekommendera Kejsarpalatsets saké. Alla jag tidigare serverat den till har verkligen gått igång på den!

Saké på SB sorterar fö (alla jag provat) inom hurwen-sällskapet (GEKKEIKAN made in California vill jag inte ens nämna) liksom allt som heter KI-IPPON eller sådant som kommer till Swe och kostar horribla pengar för den lampolja man får...

Hade fö med mig alldeles för många liter saké till en provning med extremt skeptiska vinnördar i Umeå. Det slutade nästan med ambulans, då all alkohol tog slut, kamp utbröt om de sista kopparna och säkerligen några anmälde sjukfrånvaro dagen efter. Så kan det gå :)
Jag har mycket att lära ännu, den saké vi fick räckte genom hela måltiden...så god var den, men maten var sublim så det vägde upp bra. :kyss:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har mycket att lära ännu, den saké vi fick räckte genom hela måltiden...så god var den, men maten var sublim så det vägde upp bra. :kyss:
Så, du menar alltså att då du frekventerar Norda, så tar du dig genom en full måltid på ett glas vin? Och varje flaska vin du öppnar räcker till nästan fyra middagar? ...om ni är två?

1,2dl ädel dryck är inte dryck nog för att ta två personer genom en 9-rätters middag. Är bara inte!
Inte ens Fernet Branca är så drygt!
 
Last edited:

Mats

Gone todash....
Hade fö med mig alldeles för många liter saké till en provning med extremt skeptiska vinnördar i Umeå. Det slutade nästan med ambulans, då all alkohol tog slut, kamp utbröt om de sista kopparna och säkerligen några anmälde sjukfrånvaro dagen efter. Så kan det gå :)
Jag kan väl inte ha varit med där va??? Har ett luddigt minne av en fyllefest med på tok för mycket nihonchu men det är väl bara en dröm hoppas jag.... Men vi har ju druckit liiiite för mycket av den varan mer än en gång förstås.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag kan väl inte ha varit med där va??? Har ett luddigt minne av en fyllefest med på tok för mycket nihonchu men det är väl bara en dröm hoppas jag....
Det har förekommit ett antal sådana i Umeå.
Vackra drömmar :)
...minns en horribel morgon, då jag vaknade upp med den värsta huvudvärk jag någonsin haft. Tårarna rann då jag försökte sätta mig upp i sängen för att förbereda ett toalettbesök. Överdos av saké kommer till ett mycket högt pris. Är dock glad att jag klarat mig undan med bara tre sådana tillfällen under mitt snart 50-åriga liv.

Återhållsamhet är en dygd!
 

Mats

Gone todash....
Det har förekommit ett antal sådana i Umeå.
Vackra drömmar :)
...minns en horribel morgon, då jag vaknade upp med den värsta huvudvärk jag någonsin haft. Tårarna rann då jag försökte sätta mig upp i sängen för att förbereda ett toalettbesök. Överdos av saké kommer med ett mycket högt pris. Är dock glad att jag klarat mig undan med bara tre sådana tillfällen under mitt snart 50-åriga liv.

Återhållsamhet är en dygd!
Fine Wines indeed!
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fine Wines indeed!
Indeed :-D
...och du var definitivt där och då. Minst vid två av tillfällena.
I min lgh så var det bara vid ett saké-tillfälle som det spårde ur en gnutta. Två hämtande hustrur fick liksom dra sina äkta hälfter ur v-rums-soffan eftersom de inte riktigt förmådde sig själva till den bedriften. (Och ingen annan var vid sådant tillstånd att de kunde vara stabila Stödjare.) inte för att soffan var så mjuk, mest för att flaskorna var sådana där magiska varianter: Utan bottnar.

...precis som alla oss drinkare...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Så, du menar alltså att då du frekventerar Norda, så tar du dig genom en full måltid på ett glas vin? Och varje flaska vin du öppnar räcker till nästan fyra middagar? ...om ni är två?

1,2dl ädel dryck är inte dryck nog för att ta två personer genom en 9-rätters middag. Är bara inte!
Inte ens Fernet Branca är så drygt!
Så god och dryg var den. :tystad:
 
Toppen