Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Toppentack för den infon!

Jag gav upp i våras när allt tog slut och har inte tänkt på att kolla efter det. Alla tre tillhör mina favoriter och Horsen har jag bara druckit 17 av men den var det bästa bästa unga vinet jag druckit från Kartongen. Ek och Avize behöver man något mer..?:cool:

Edit: inser nu att jag blandade ihop Les Courarres med Barres men blir säkert bra ändå.:ängel:
Barres (Meunier) är mer tillgänglig ifrån start
Couarres (Chardonnay/Pinot) är ännu ung och halvknuten, drack nyligen en flaska så spara gärna något år 👍

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Sparkar upp den här insomnade tråden ett år senare.

Jag behöver tips på billigaste "drickbara" champagne för att ha på lut som eftersläckning/sällskapsdryck när man har gäster som inte är "himla vinintresserade" och som kanske nånstans efter dessert och avec vill ha mer bubbel att dricka. (case in point - det har gått åt några flaskor på sistone i fel sammanhang)

Jag hade några lådor Champagne Louis de Varancy som jag fyndat för dryga 200kr flaskan som blev hyfsat OK efter 2-3 år men de börjar sina så jag letar nu efter en ny "tolererbar champagne" - mao väldigt långt från FineWines måtto men med syftet att fördela mer pengar till fine och mindre till wino ;)

Mina funderingar just nu:
De Saint Gall Champagne Premier Cru BdB (339:)
De Saint Gall Champagne Le Selection (299:)
Champagne Nicolas Maillart Platine (435:)
Andre Clouet Silver Brut (399:)
Cuvée Prestige Rosé Millésime JM Gobillard & Fils (369:)

Är det nån som sitter på bra tips på en stödskumpa man kan blanda cocktails på men som man iallafall inte ryggar bakåt av att ha ensam i glaset?
(Eller ska jag helt enkelt bara köpa Cremant)

Tycker den är riktigt fin för 399:-, nu och om 5-10 år.

Detta är en av de bästa NVarna man kan köpa, framförallt om man ska dricka ungt. 28 € på plats och finns på magnum!

Paul Sugots enklaste NV fyller också syftet väl (26 €) men vill man dricka själv med intresse så är VVn för 33 € klockren och finns också på magnum!

Dessa två är mina budgetfavoriter som jag själv köper och dricker med behag. Hugot BdB är också ett alternativ men då ligger det nära till hand att gå på Rosén direkt.

Jonas Sand

Medlem
Portvin inför jul?
Någon som vill ge en port-novis ett roligt tips? Söker portvin att ha en flaska i kylen över december där man kan ta en liten slurk då och då? Hellre mjuk än eldig, i övrigt inga direkta preferenser. Sub 500 är önskvärt och beställningssortimentet går fint.

Jonas Sand

Medlem
Ja? Det kanske är tokigt?
Jag tänkte att jag vill ha den öppnad i en månad eller så och tänkte att kylskåpet var en bra plats. Sedan hälla upp ett litet glas då och då, låta det nå dricktemp och sen ta en slurk. Det tänkte jag skulle funka, men blir gärna överbevisad.

Hardolph

Medlem
Ja? Det kanske är tokigt?
Jag tänkte att jag vill ha den öppnad i en månad eller så och tänkte att kylskåpet var en bra plats. Sedan hälla upp ett litet glas då och då, låta det nå dricktemp och sen ta en slurk. Det tänkte jag skulle funka, men blir gärna överbevisad.
Mina erfarenheter säger att öppnad port kan stå i rumstemperatur (med kork då) under en längre period. I somras hittade jag en butelj med Kopkes Colheita som var halvdrucken och jag glömt bort. Tror att den stått där ungefär ett år sen senaste klunken.

Kolsyra

Kolsyra
Finns ju inte sjukt mkt port på bolaget men funderar själv på att köpa
Sandeman Tawny 20 Years Old
Sogrape Vinhos fått ganska fina betyg av vissa

LarsW

Medlem
Portvin inför jul?
Någon som vill ge en port-novis ett roligt tips? Söker portvin att ha en flaska i kylen över december där man kan ta en liten slurk då och då? Hellre mjuk än eldig, i övrigt inga direkta preferenser. Sub 500 är önskvärt och beställningssortimentet går fint.
Sub 500 innebär ju begränsningar men finns väl en del kul.
Jag hade nog gått för en Fonseca Guimaraens 2012 - inte superårgång men druckit en del bra ändå.

Obligatoriskt över budget förslag: Taylors vintage port 2009

Poussard

Medlem
En fråga. Blir det dåligt av att stå i kylen? För om den inte blir det låter det bara som snobberi, låt folk få ställa saker i kylen. Det är väl bara att rumstemperera upp, om det är för kallt vid upphällningen.

Vingubben

Medlem
En fråga. Blir det dåligt av att stå i kylen? För om den inte blir det låter det bara som snobberi, låt folk få ställa saker i kylen. Det är väl bara att rumstemperera upp, om det är för kallt vid upphällningen.
Tvärt om, kylan motverkar oxdation, så rätt smart att ställa en öppnad flaska i kylen såvida man inte vill ändra karaktären på vinet.

Portvin inför jul?
Några år sedan jag drack den, men Dow’s 10 year Tawny tyckte jag levererade riktigt bra då.
Öppnad Tawny port håller väldigt bra. Ingen brådska att dricka upp efter plopp.

Toppen