Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sushi Sho (Stockholm)

Elvis

Medlem
När en liten sushibar oväntat får en stjärna i Michelinguiden blir jag väldigt nyfiken och igår gjorde jag mitt första men garanterat inte sista besök på Sushi Sho. Sushi Sho kallar sig en "Edomae-style sushibar". Jag vet inte riktigt vad som ligger i det begreppet men det innebär bland annat att alla gäster äter samtidigt och samma sak. På vardagar är det tre sittningar: 17.30-19.00, 1900-20.30 och 20.30-sent. Vi gick på den sista sittningen och maten är fantastisk. Dessutom håller servicen absolut toppklass: både kompetent och trevlig.

Jag tog inga bilder av maten men däremot av de fyra olika sorters sake som ingick i sakepaketet. @StefanAkiko, kan du komma med ett utlåtande om urvalet?
IMG_6387.JPG
IMG_6388.JPG
IMG_6389.JPG
IMG_6392.JPG
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
När en liten sushibar oväntat får en stjärna i Michelinguiden blir jag väldigt nyfiken och igår gjorde jag mitt första men garanterat inte sista besök på Sushi Sho. Sushi Sho kallar sig en "Edomae-style sushibar". Jag vet inte riktigt vad som ligger i det begreppet men det innebär bland annat att alla gäster äter samtidigt och samma sak. På vardagar är det tre sittningar: 17.30-19.00, 1900-20.30 och 20.30-sent. Vi gick på den sista sittningen och maten är fantastisk. Dessutom håller servicen absolut toppklass: både kompetent och trevlig.

Jag tog inga bilder av maten men däremot av de fyra olika sorters sake som ingick i sakepaketet. @StefanAkiko, kan du komma med ett utlåtande om urvalet?
Visa bifogad bild 7235Visa bifogad bild 7236 Visa bifogad bild 7237 Visa bifogad bild 7238
Har tyvärr ännu inte druckit någon endaste av dessa producenters sakéer.
Men låter som om ni hittat rätt ställe! Och som om att Sushi Sho också hittat helt rätt!
Vad kostar en sittning med saképaket?
(Ame no chihare är en avancerad sakébar i Tokyo som kostade oss ca 1300kr per person, men då hade vi ätit mer än vi tålde, för benen klarade liksom inte av att bära oss stadigt efteråt. Och vi var fortfarande långt från ett-glas-av-varje från deras 100 olika - varav jag kanske hade druckit en 2-3 st innan.)

Har så smått närmat mig förståelse och applikation av Parkerskalans på saké. Är helt övertygad om att man måste skilja bedömningen av de olika kvalitetsgraderna på samme måtte som man skiljer mellan Portvin, Muscadet de S&M, Bgn och CdP. För de har så otroligt olika personligheter och applikationsområden. Och jag har redan struktit ett helt gäng rissorter från min lista. Alla dessa dj**la Gamayer, PN:ar och Gewurtz:ar... Blaskigt och parfymerat får helt enkelt vara i min värld. (Dricker fö en tüsk PN i afton.)

Är dock fortfarande osäker på om jag törs sätta ut 100p, men har iaf satt ut 97p som högsta ponäng hitintills. Skall djupdyka i tre flaskor tipp-ex-tippe-tippe-tipp-topp här i Umeå under några dagar och senare med en CT-kille (Andrew) i Tokyo om några veckor. Det blir himla skoj! Samt har fyra inplanerade sakéaftnar med några av Tokyos starkast skinande sommelierstjärnor nu under sommaren. Så, jag hoppas lärt mig lite inför höstens och vinterns många saké-bryggeri-resor.

Noterade Systembolaget på Strömpilens utbud av saké idag. Överprisade tramsvarianter, ingen shouchu öht så jag köpte tre flaskor Pinot Noir istället...
#sköntutansyra #livetutansyra #ingetmeranäsblod ;-)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Första och tredje flaskorna ör Junmai Daiginjo.
Andra flaskan är en Daiginjo.
Fjärde kan jag inte se att läsa...

Min personliga preferens till mat är generellt Junmai Ginjo.
Men, eftersom jag är nybis med under 10.000 glas under bältet, så är det fortfarande mindre ön en SMHI-sommarprognos.
 
Toppen