Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sushi Sho

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Det blev en sväng till Sushi Sho med några kollegor i torsdags kväll! Första gången där för mig, väl värt ett besök!

Avnjöt en avsmakningsmeny (595:-/pp) + tillhörande saké-paket där det är fyra olika viner som serveras serveringen med ca. 3-5 rätters mellanrum. Jag har noll (!) koll på saké, men uppskattade samtliga och tyckte det var roligt. Av förklarliga skäl inga namn på vinerna. Kanske @StefanAkiko kan hjälpa till här?

Sake 1:
ywApLmT.png



Servering 1:
Yellowtail tonfisk med mortlad salladslök - bra start!
aiLGg1n.png


Servering 2:
Sous vide bläckfisk från skagerak. 74 grader i 6 timmar. Jag gör bläckfisk hemma med jämna mellanrum och kör då 77 grader på 4 timmar. Resultatet är mycket snarlikt och smaken avgör här. Det här är inte direkt speciellt om man har ätit bläckfisk sous vide tidigare, men är man van vid sega bläckfiskringar förstår jag att det här är himmelriket. Inte att förringa hur gott det här var, men inte någon kulinarisk omöjlighet att uppnå hemma i köket utan större problem. Betyder det här att jag lagar mat i Michelin-klass!? :p
lSaS6s7.png


Servering 3:
Stekt torsklever! OJ, det här var oväntat - ingenting jag ätit tidigare. Jag älskar inälvsmat och framförallt lever, så det var extra roligt tycker jag. Ungefär som nötlever i konsistensen, såklart lite mjukare, men total avsaknad av metalliska toner. En väldigt fin och trevlig smak, hade aldrig trott att det var från fisk! Kul!
td5Gz3T.png


Servering 4:
Makrill! Kändes som stekt, men vet inte riktigt vad de gjort med den. Oerhört fint tillagad, föll sönder i munnen utan att kännas som övertillagad. Bra stekyta och lite rökig ton. Gott!
jGJyqwT.png


Sake 2:
Återigen, ingen aning om vad det är, men godare än förra. Mer fruktig i smaken och annan viskositet. Typ oljig.. Gott!
paL1clg.png


Servering 5:
Soyamarinerad äggula med soyamarinerad tonfisk och stekt ris.
Jäklar, galet gott! Som äggfantast var det här en höjdare! Den från soyan lite salta äggulan tillsammans med tonfisken och "rispuffarna" (verkligen puffar) fungerade perfekt! Bara att röra runt och njuta. Kvällens hittils bästa!
kNoPpw3.png

5I3SvTu.png


Servering 6:
Nigiri på havsabborre.
Supergod - föredrar helt klart vitfisk framför lax etc!
VzJ9su2.png


Servering 7:
Nigiri på seabream.
Kanske den minst roliga under kvällen, ganska smaklös. Inte för att något inte var gott, men jag förväntade mig kanske lite mer.
jbubIgq.png


Servering 8:
Nigiri på fjällröding.
Härlig! Som laxnigir fast mjällare i konsistensen och fräshare smak. Ruskigt gott!
gb4pFFJ.png


Sake 3:
Dubbelpastöriserad på ståltank och i flaska. Gott!
JhMP7yw.png


Servering 9:
Nigiri på lax från Norge(?).
Som en tio gånger bättre nigiri från sushi-haket. Inte så mycket att säga om den egentligen!
eiPRFfe.png


Servering 10:
Nu är det jul igen, nu är det j... Sill!
Smakar sill, vinäger och lite rök. Gott? Ja. Speciellt? Jovisst.. Värt det? Mjae.. Hade tagit en extra bit av någon av de andra hellre.
9vYahet.png


Servering 11:
Tonfisk! Gulfenad (inte att förväxla med servering 1, gulstjärt) i det här fallet. Superfräsch, supergod, perfekt! Smakmässigt den näst bästa fisken på kvällen!
ZIh2rKk.png


Sake 4:
Opastöriserad sake som tydligen var svår att hitta utanför Japan, om man nu vill tro på det! Säkert svårt för vanliga dödliga iaf!
Bästa vinet på hela kvällen - mörkare i färgen och en fruktig, blommig smak som satt i länge. Tänkte i slutet av sittningen att sake är gott men inget jag skulle lägga pengar på, men det här var riktigt gott! Skulle gärna dricka igen!
IO0fts7.png


Servering 12:
Ägg igen! Lågtempat 64-gradigt ägg med diverse kryddor och något mer. Kanske inte superkul, även om det är gott.
TK8W6rb.png


Servering 13:
Nigiri på 'otoro', dvs. den fetaste biten på tonfisken (rätta mig hemskt gärna om jag har fel).
Extrabeställning för 200:- för två bitar. Bästa biten på kvällen; smälte i munnen och hade en helt galen lång smak. En kul upplevelse!
0Nc5M23.png



Utöver de presenterade rätterna var det två rätter som serverades direkt i handen, bl.a. laxrox i krispig tång och en sorts rulle alá klassiskt sushihak.

Summering:
För 595:- tycker jag att Sushi Sho håller en mycket hög kvalitet matmässigt. Det kunde ha varit mer spännande ingredienser, mer fokuserat spår på ex. närfiskade arter eller ett mer uttalat tema. De dubbla äggrätterna känns egentligen lite onödiga, även om de var goda. Lokalen är trevlig, men för liten. Tolv sittplatser förklarar varför priset måste ligga så högt (!) som det ändå gör, även om några av bitarna (lax) går att hitta jämlika kvalitetsmässigt på betydligt lägre rankade sushirestauranger. Jag kan inte låta bli att jämföra lite med Imouto. Den sistnämnda kostar dubbelt så mycket (1200:) men håller i mina ögon betydligt högre kvalitet och känns direkt mer självklart att ha en Michelin-stjärna. Att både Imouto och Sushi Sho har varsin stjärna kanske inte gör det rättvist att jämföra dem, men om Sushi Sho har en stjärna så borde Imouto nästan ha två. Att vi även fick uppåt 20 serveringar på Imouto när vi var där och att alla ingredienser var närfiskade och mer spännande gjorde det så mycket bättre.

Gillar du sushi så besök gärna Sushi Sho. Vill du ha en fantastisk sushi-upplevelse i Stockholm, kör Imouto istället. Det är värt att avstå några utekvällar för att motivera deras dubbla pris.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Din Saké:
1: Sanka och kvalitetsgraden Junmai Daiginjo. Ingen saké som jag provat tidigare. Har inte druckit ngt från detta hus heller.
2. Ingen jag känner igen ens etiketten på. Kan inte läsa ngt från din bild.
3. Tsuki no Katsura. Kan bara läsa namnet, men inget mer. Inget hus jag druckit.
4. En Nama Genshu, Junmai Daiginjo av/från Fudou. Precis i min egen smakficka. Även om jag rankar den från Kubota som bäst-alla-kategorier. Denna är också bra. Svårigheten att få tag i dem bortanför producenten är ju att de fortfarande lever och således behöver stå i kylskåp alltjämt.

Har aldrig analyserat sushi så hårt som du gör. De kockar jag är mest fascinerad av tycker alla att sushi inte är matlagning, bara ett urval av råvaror. Den sushikock jag är mest imponerad av (Sushi Chou, 鮨長) kör både traditionell sushi med de bästa råvaror i Akasaka samt lagade rätter. Att han dessutom har det mest fantastiska utbudet av både saké och shouchu (dock enbart flaskvis i 1,8 litersformat) gör ju inte saken sämre. Inte sakén heller :)

Verkar iaf som om du hade en skön kväll! Ser fram mot en afton med saképrovning i Tokyo och smårätter till. Räkna då med duktigt ont i huvudet dagen efter men inte värre än ~700kr för hela schabraket inklusive att vi druckit både de namnkunniga och de goda. Sannolikt att du då också funnit nya favoriter.
 
Toppen