Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Svensk alkohollag vid införsel/import

Niklas.Ö

Medlem
Föräldrarna har fått för sig att åka M/S Rosella i veckan och tänkte be dem köpa (om något hittas till bra pris) och söker därför Er hjälp att identifiera dessa!

https://www.vikingline.se/ombord/taxfree-shopping/rosella/vin/

Har själv ögnat på
Ken Forrester The FMC
Champagne Krug Grande Cuvée Brut NV
Champagne Ruinart Blanc de Blancs Brut NV
Vill höja ett varningens finger då jag är med i en del whiskyrelaterade grupper också har det framkommit att tullen blivit "galna" och numera gör ganska flitiga kontroller dels på ranson men även att man varit borta i mer än 20 timmar...
Personligen har jag oftast åkt Eckerölinjen och det har ju varit i princip fritt fram att ta med sig lite extra inom rimliga mängder men nu har dom t.o.m börjat stämpla biljetten i taxfreen på Eckerölinjen så man inte kan köpa mer än ransonen och har du otur åker du dit iaf då du inte varit utomlands i över 20 timmar. Med det sagt så hoppas dina föräldrars resa går bra och lycka till med inköpen :)
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Vill höja ett varningens finger då jag är med i en del whiskyrelaterade grupper också har det framkommit att tullen blivit "galna" och numera gör ganska flitiga kontroller dels på ranson men även att man varit borta i mer än 20 timmar...
Personligen har jag oftast åkt Eckerölinjen och det har ju varit i princip fritt fram att ta med sig lite extra inom rimliga mängder men nu har dom t.o.m börjat stämpla biljetten i taxfreen på Eckerölinjen så man inte kan köpa mer än ransonen och har du otur åker du dit iaf då du inte varit utomlands i över 20 timmar. Med det sagt så hoppas dina föräldrars resa går bra och lycka till med inköpen :)

Jag har åkt en del femtimmarskryssningar med Rosella för att köpa champagne och det har aldrig varit några problem tidigare, MEN när jag åkte i lördags varnade personalen för mig och sa att det varit täta kontroller senaste tiden. De har aldrig sagt något om det tidigare. Jag köpte en hel del ändå och det var ingen kontroll just den dagen, men se upp!
 

Elvis

Medlem
Vill höja ett varningens finger då jag är med i en del whiskyrelaterade grupper också har det framkommit att tullen blivit "galna" och numera gör ganska flitiga kontroller dels på ranson men även att man varit borta i mer än 20 timmar...

Vad händer om man åker fast? Blir man av med alkoholen eller räcker det med att betala moms/alkoholskatt/straffavgift?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad händer om man åker fast? Blir man av med alkoholen eller räcker det med att betala moms/alkoholskatt/straffavgift?
Tullens information säger så här:
För alkohol som du tar med dig från ett land utanför EU, utöver den avgiftsfria mängden, måste du betala tull, moms och svensk alkoholskatt.
Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden från ett område utanför EU:s skatteområde, till exempel Åland och Kanarieöarna är det bara svensk alkoholskatt du ska betala.
Vin, skatt 36 kr/liter
Det verkar alltså som att du slipper moms om du tar med dig extra från färjorna. Dock är det något i mitt bakhuvud som säger mig att det också finns en beloppsgräns (som inte har specifikt med alkohol att göra) för hur mycket man får föra in utan att betala moms. Jag ska leta vidare efter detta.

Köper man skumpa, särskilt prestige-dito, är det ju momsen som är dyr och inte alkoholskatten! För bulksprit är det som bekant tvärtom (Spritdryck, skatt 262 kr/liter).

Detta är alltså om du går på rött och betalar för det som överstiger ransonen. Vad som kan hända om du åker efter att ha försökt smita undan detta vet jag inte.
 

Elvis

Medlem
Ja, och sedan är det den där regeln att man inte får köpa tax free-alkohol alls om man inte är borta mer än 24 timmar...
 

Jesper L

Medlem
Tullens information säger så här:

Det verkar alltså som att du slipper moms om du tar med dig extra från färjorna. Dock är det något i mitt bakhuvud som säger mig att det också finns en beloppsgräns (som inte har specifikt med alkohol att göra) för hur mycket man får föra in utan att betala moms. Jag ska leta vidare efter detta.

Köper man skumpa, särskilt prestige-dito, är det ju momsen som är dyr och inte alkoholskatten! För bulksprit är det som bekant tvärtom (Spritdryck, skatt 262 kr/liter).

Detta är alltså om du går på rött och betalar för det som överstiger ransonen. Vad som kan hända om du åker efter att ha försökt smita undan detta vet jag inte.
Enligt anställd i tax-freen klassificeras champagne som starkvin och inte vin enligt tullen. Har ej fått det bekräftat dock.
 

Thirsty

Smygnykterist
Tullens information säger så här:

Det verkar alltså som att du slipper moms om du tar med dig extra från färjorna. Dock är det något i mitt bakhuvud som säger mig att det också finns en beloppsgräns (som inte har specifikt med alkohol att göra) för hur mycket man får föra in utan att betala moms. Jag ska leta vidare efter detta.

Köper man skumpa, särskilt prestige-dito, är det ju momsen som är dyr och inte alkoholskatten! För bulksprit är det som bekant tvärtom (Spritdryck, skatt 262 kr/liter).

Detta är alltså om du går på rött och betalar för det som överstiger ransonen. Vad som kan hända om du åker efter att ha försökt smita undan detta vet jag inte.
Schblonavgiften är 37 kr per liter. Dessa 37 kr avser tullavgift om 1 kr samt 36 kr alkoholskatt inkl moms.
Info från Tullverkets "kundtjänst".
 

Elvis

Medlem
Enligt anställd i tax-freen klassificeras champagne som starkvin och inte vin enligt tullen. Har ej fått det bekräftat dock.

Ja, det stämmer. Om man varit borta i mer än 24 timmar och köpt på tax free får man ta in:
1 liter sprit
2 liter starkvin eller mousserande vin
4 liter stilla vin
16 liter starköl

Men frågan är vad som händer om man bryter mot de här reglerna och antingen varit borta kortare än 24 timmar och/eller tar med sig för mycket.
 

Elvis

Medlem
BTW så blev vi kontrollerade nyligen (de kontrollerade mer eller mindre bagaget i alla fordon) och rätt många blev vinkande åt sidan för vidare åtgärd. Hade bara ett gäng låder skumpa och blev förbivinkad efter kontroll. :)

Jag ska sluta köpa whisky åt min bror och far!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Vill höja ett varningens finger då jag är med i en del whiskyrelaterade grupper också har det framkommit att tullen blivit "galna" och numera gör ganska flitiga kontroller dels på ranson men även att man varit borta i mer än 20 timmar...
Personligen har jag oftast åkt Eckerölinjen och det har ju varit i princip fritt fram att ta med sig lite extra inom rimliga mängder men nu har dom t.o.m börjat stämpla biljetten i taxfreen på Eckerölinjen så man inte kan köpa mer än ransonen och har du otur åker du dit iaf då du inte varit utomlands i över 20 timmar. Med det sagt så hoppas dina föräldrars resa går bra och lycka till med inköpen :)
Att tura med Eckerölinjen är ju en modern klassiker för alla med stuga i Roslagen.
Fixet för det där med 24 timmar har ju varit att gå av båten i Eckerö och köpa en ny t/r så när man kommer tillbaka till Sverige har man ju bara en inresa från Finland stämplad i biljetten. Resten av sommaren använder man den ena oanvända biljetten för utresan och den andra för hemresan så är det alltid mer än 24h mellan stämplarna. :cigarr:
Har väl dessvärre inte så himla kul utbud av finewines på den båten även om det finns en del guldkorn...
 

Champagne99

Medlem
Jag följer detta med stort intresse då jag flera gånger per år åker med Viking Rosella för att köpa champagne men även annat som öl, cider och whiskey ibland. Det har inte varit en enda kontroll på flera år men senast, för ett par månader sedan, så var det faktiskt just det. De kollade i flera bilar men jag såg ingen som blev tagen åt sidan utan alla verkade få åka vidare då. Jag och polaren hade bilen helt fullastad med allt möjligt (mycket champagne, vin, öl, cider och whiskey) men oss vinkade de bara vidare den gången utan att ens kolla i bilen, tur för oss! Kanske är det så att de ibland letar efter specifika varor? Har hört att de ibland gör punktinsatser och letar efter folk som köper med sig cigaretter och snus för att sälja i butiker och kiosker men vet inte om det stämmer.

Schblonavgiften är 37 kr per liter. Dessa 37 kr avser tullavgift om 1 kr samt 36 kr alkoholskatt inkl moms.
Info från Tullverkets "kundtjänst".

Ja, det får jag också fram men frågan är om det gäller även när man har åkt fram och tillbaka med Rosella eller Eckerölinjen och inte har varit borta i minst 20 timmar. Sen är frågan om det finns en maxgräns för hur mycket extra man får ta med sig och skatta för.

Om man får ta med sig obegränsat med champagne så är det ju bara att åka vid rött och betala 37:-/liter om det är kontroll. Det blir ju långa köer när de har kontroll så det märker man direkt. Nästan all champagne är ju minst 100:- billigare per flaska ombord, runt 500:- billigare om det är prestige, så man tjänar på det. Är det inte kontroll så är det ju bara att köra hem som vanligt. Men det låter för bra för att vara sant att det skulle vara så?
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag följer detta med stort intresse då jag flera gånger per år åker med Viking Rosella för att köpa champagne men även annat som öl, cider och whiskey ibland. Det har inte varit en enda kontroll på flera år men senast, för ett par månader sedan, så var det faktiskt just det. De kollade i flera bilar men jag såg ingen som blev tagen åt sidan utan alla verkade få åka vidare då. Jag och polaren hade bilen helt fullastad med allt möjligt (mycket champagne, vin, öl, cider och whiskey) men oss vinkade de bara vidare den gången utan att ens kolla i bilen, tur för oss! Kanske är det så att de ibland letar efter specifika varor? Har hört att de ibland gör punktinsatser och letar efter folk som köper med sig cigaretter och snus för att sälja i butiker och kiosker men vet inte om det stämmer.



Ja, det får jag också fram men frågan är om det gäller även när man har åkt fram och tillbaka med Rosella eller Eckerölinjen och inte har varit borta i minst 20 timmar. Sen är frågan om det finns en maxgräns för hur mycket extra man får ta med sig och skatta för.

Om man får ta med sig obegränsat med champagne så är det ju bara att åka vid rött och betala 37:-/liter om det är kontroll. Det blir ju långa köer när de har kontroll så det märker man direkt. Nästan all champagne är ju minst 100:- billigare per flaska ombord, runt 500:- billigare om det är prestige, så man tjänar på det. Är det inte kontroll så är det ju bara att köra hem som vanligt. Men det låter för bra för att vara sant att det skulle vara så?
Fortfarande kravet på att vara borta 20 h så om man tycker att det är värt att offra 24 h på en av dessa båtar så är det ett alternativ.
Så länge det är för personligt bruk känner i vart fall inte jag till att det är begränsning i kvantitet.
 

Champagne99

Medlem
Fortfarande kravet på att vara borta 20 h så om man tycker att det är värt att offra 24 h på en av dessa båtar så är det ett alternativ.
Så länge det är för personligt bruk känner i vart fall inte jag till att det är begränsning i kvantitet.

Ja, precis. Så vad gäller om du bara åker fem timmar? Kan man köra bilen vid rött och skatta för allt? Eller blir det helt enkelt smuggling på allt du har handlat med dig även om du vill skatta för det?
 
Trådskapare
N

Niklas.Ö

Medlem
Att tura med Eckerölinjen är ju en modern klassiker för alla med stuga i Roslagen.
Fixet för det där med 24 timmar har ju varit att gå av båten i Eckerö och köpa en ny t/r så när man kommer tillbaka till Sverige har man ju bara en inresa från Finland stämplad i biljetten. Resten av sommaren använder man den ena oanvända biljetten för utresan och den andra för hemresan så är det alltid mer än 24h mellan stämplarna. :cigarr:
Har väl dessvärre inte så himla kul utbud av finewines på den båten även om det finns en del guldkorn...

Brukar bara bli nån gång per år som man åkt och huvudsyftet har inte varit inköp men brukar kunna finnas lite intressant whisky och ibland bra erbjudanden på nån gin eller rom sen brukar det bli påfyllning av lite "vardagsviner". Men även köpt t.ex. Comtes 2007 för under tusenlappen.
Däremot inte hört att dom kollat 20h regeln så noga förut, funkar verkligen den biljettlösningen nu för tiden biljetten stämplas väl inte utan blippas bara när man går ombord? trodde allt registrerades i datasystemen med krav på passagerarlistor etc och att tullen isf kollar mot dom systemen
 

Thirsty

Smygnykterist
Ja, precis. Så vad gäller om du bara åker fem timmar? Kan man köra bilen vid rött och skatta för allt? Eller blir det helt enkelt smuggling på allt du har handlat med dig även om du vill skatta för det?
Tolkar nedan så.

Ta med alkohol hem från ett land utanför EU
Om du har köpt alkohol i ett land utanför EU, eller från ett område utanför EU:s skatteområde, får du bara ta med dig en viss mängd (per person) utan att betala några avgifter.

  1. 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
  2. 4 liter vin
  3. 16 liter starköl
Om du är bosatt i Sverige måste du ha varit utomlands längre än 20 timmar, eller att inresan sker med flyg i yrkesmässig trafik, för att du ska få ta med dig alkohol till Sverige utan att betala avgifter.

Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden, måste du betala tull, moms och eventuellt andra skatter för den. Du ska också anmäla den alkoholen till Tullverket genom att välja röd fil när du passerar gränsen.
 
Tolkar nedan så.

Ta med alkohol hem från ett land utanför EU
Om du har köpt alkohol i ett land utanför EU, eller från ett område utanför EU:s skatteområde, får du bara ta med dig en viss mängd (per person) utan att betala några avgifter.

  1. 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
  2. 4 liter vin
  3. 16 liter starköl
Om du är bosatt i Sverige måste du ha varit utomlands längre än 20 timmar, eller att inresan sker med flyg i yrkesmässig trafik, för att du ska få ta med dig alkohol till Sverige utan att betala avgifter.

Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden, måste du betala tull, moms och eventuellt andra skatter för den. Du ska också anmäla den alkoholen till Tullverket genom att välja röd fil när du passerar gränsen.
Så om du varit utomlands längre än 20 timmar får du köpa 2 liter bubbel. Låter ju som att det är samma problem att köpa mer än det, som att bryta mot 20-timmarsregeln. Båda behöver uppfyllas för att det ska vara enligt regelboken.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Forskade i ämnet när jag tänkte köpa några lådor Salon 2002. Endast alkoholskatt tillkommer fr.o.m. tredje skumpaflaskan.

Jag outsourcade projektet till en halvfinne. När hon kom tillbaka tomhänt frågade jag om de aldrig åkte eller flög. Fick svaret att de tagit bilen men bestämde sig för att ta landvägen!?:eek:o_O:neej:
Tullens information säger så här:

Det verkar alltså som att du slipper moms om du tar med dig extra från färjorna. Dock är det något i mitt bakhuvud som säger mig att det också finns en beloppsgräns (som inte har specifikt med alkohol att göra) för hur mycket man får föra in utan att betala moms. Jag ska leta vidare efter detta.

Köper man skumpa, särskilt prestige-dito, är det ju momsen som är dyr och inte alkoholskatten! För bulksprit är det som bekant tvärtom (Spritdryck, skatt 262 kr/liter).

Detta är alltså om du går på rött och betalar för det som överstiger ransonen. Vad som kan hända om du åker efter att ha försökt smita undan detta vet jag inte.
Momsfritt (undantaget Åland trumfar). Beloppsgräns har jag aldrig hört talas om. Blandar du ihop det med omsättningsgränsen (320 000 kr) gällande distanshandel?

Gränsen bestäms istället av vad som anses vara privat bruk (90 liter som schablon).

Ja, det stämmer. Om man varit borta i mer än 24 timmar och köpt på tax free får man ta in:
1 liter sprit
2 liter starkvin eller mousserande vin
4 liter stilla vin
16 liter starköl

Men frågan är vad som händer om man bryter mot de här reglerna och antingen varit borta kortare än 24 timmar och/eller tar med sig för mycket.

Ja, precis. Så vad gäller om du bara åker fem timmar? Kan man köra bilen vid rött och skatta för allt? Eller blir det helt enkelt smuggling på allt du har handlat med dig även om du vill skatta för det?
Deklarera allt är det korrekta om man varit borta en kortare tid eller har har mer än frigränsen. Väljer du rött kan du inte straffas såvida du inte har något olagligt med dig.

Brottet som blir aktuellt är olovlig införsel i första hand. Smuggling är snarare om du har en lastbil full. Ringa brott ger böter. Är det mindre mängder vin har jag svårt att se att det leder till åtal. Vi pratar 30 kr flaskan medan åklagare, domare, advokater kostar något mer...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tolkar nedan så.

Ta med alkohol hem från ett land utanför EU
Om du har köpt alkohol i ett land utanför EU, eller från ett område utanför EU:s skatteområde, får du bara ta med dig en viss mängd (per person) utan att betala några avgifter.

  1. 1 liter spritdryck eller 2 liter starkvin (inklusive mousserande vin)
  2. 4 liter vin
  3. 16 liter starköl
Om du är bosatt i Sverige måste du ha varit utomlands längre än 20 timmar, eller att inresan sker med flyg i yrkesmässig trafik, för att du ska få ta med dig alkohol till Sverige utan att betala avgifter.

Om du vill ta med dig alkohol utöver den avgiftsfria mängden, måste du betala tull, moms och eventuellt andra skatter för den. Du ska också anmäla den alkoholen till Tullverket genom att välja röd fil när du passerar gränsen.
Gäller ej! Åland är med i EU genom Finland. Däremot är Åland utanför EU:s skatteområde och räknas som tredje land (ej EU-land) skatterättsligt.

Edit: Förtydligande. Åland har ett undantag från kravet på "import"-moms.

Läs hela texten hos Tullverket.
 
Last edited:
Toppen