Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sveriges första hendrink

Är det dags för oss att göra upp med socialt konstruerade, daterade smaknormer? Påverkar de vilka viner vi dricker och skulle vi välja annorlunda om inte dessa normer existerade?

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...k-pa-sodermalm/reprko!6IcfftexBObrxPP1LKb5kA/

Känner inte igen mig i beskrivningen att män föredrar (eller är präglade att föredra) söta smaker men kanske faller utanför ramen.

För övrig vet inte vad champagnesocker är (sockret som tillsätts liqueur d'expedition?)
 

Wintermute

Medlem
När man tittar på vem som håller i glaset i vin- och spritreklam och korrelerar kön med vad det är i glaset, misstänker jag att man kan hitta någon sorts kulturell norm. Även om jag personligen misstänker att det är trams.
 
Trådskapare
A
När man tittar på vem som håller i glaset i vin- och spritreklam och korrelerar kön med vad det är i glaset, misstänker jag att man kan hitta någon sorts kulturell norm. Även om jag personligen misstänker att det är trams.

Absolut trams

Å ena sidan sägs det "vill göra upp med dtaterade smaknormer om vad som är typiskt manligt respektive kvinnligt" å andra sidan befästs normerna (iallafall upplevda) "Hen-drinken har en avvägd del sötma för att tilltala männens förkärlek till det som är sött. Samtidigt balanseras den upp med syra och en hint av beska, för att inte chocka kvinnors ofta känsligare smaksinne."

Nu är det ju ett troligen ett marknadstrick men om vi bortser från det, har vi olika smak beroende på kön eller beror smak snarare på andra faktorer. Tror helt klart på det senare, tror också mycket är biologi, men inte relaterat till kön .
 

Håkan

Medlem
Är det dags för oss att göra upp med socialt konstruerade, daterade smaknormer? Påverkar de vilka viner vi dricker och skulle vi välja annorlunda om inte dessa normer existerade?

https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...k-pa-sodermalm/reprko!6IcfftexBObrxPP1LKb5kA/

Känner inte igen mig i beskrivningen att män föredrar (eller är präglade att föredra) söta smaker men kanske faller utanför ramen.

För övrig vet inte vad champagnesocker är (sockret som tillsätts liqueur d'expedition?)
Nej, det finns varken korrelation eller kausalitet här, bara någon som observerar varje gång de serverar personer som definierar sig som män söta drinkar men glömmer bort alla de gånger som de serverar något som inte är sött. Jag har 5 års erfarenhet som bartender (det var iochförsig ett tag sen) och min icke vetenskapliga spaning säger att tjejer drack söta drinkar medan killar drack bärs. Killar drack rätt mycket Whisky medans shotkonsumtionen var rätt jämnt könsfördelad.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det dags för oss att göra upp med socialt konstruerade, daterade smaknormer?
Tänk att man kan få in så många irriterande ord/begrepp i en rubrik och ingress. "Hen", "socialt konstruerad" och så det det svengelska "daterad" (engelskans dated heter på svenska närmast "ålderdomlig", "föråldrad", "förlegad" - se vad många ord det finns på Ärans och hjältarnas språk!). "Daterad" är för mig en härledning av ordet "datera". Exempel på användning: "Armbandet daterades till 1780-talet av Antikrundans expert."

Men, jag börjar väl bli alltmer lik min mormor, som trots att hon fick 101 år på sig, aldrig lyckades förlika sig med uttryck som "jätteliten". Hon menade att den korrekta motsatsen till "jättestor" var "pytteliten", eftersom jättar är stora, inte små. :)

För övrigt trodde jag först att tråden hade något med Hendrick's gin att göra. :D
 
Toppen