Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Sydafrika nov/dec 2025

Lennart

Medlem
Jag åker till Sydafrika i mitten av november och stannar nästan en månad. Tar väldigt gärna emot tips! :D

Några specifika saker jag undrar över:

Vilka vinregioner är värda ett besök? Hur länge är det värt att stanna i respektive region? Finns det ett levande stadsliv i anslutning? Det kommer säkert vara trevligt med några nätter på vischan men i allmänhet söker jag ställen med möjlighet till sociala kontakter, eftersom jag reser själv.

Jag komme inte ha tillgång till bil. Vet att det i Hemel en Aarde finns någon form av hop on/off-buss, är det likadant i andra regioner?

Om man går på ett ”vanligt” besök hos en producent, är det mest senaste instegsvinerna man får prova då? Hur gör man om man vill prova mer exklusiva flaskor och/eller viner med ålder?

Någon som har erfarenhet av organiserade vinturer med guide?

Tips på hidden gems?

Är det kört att få hälsa på hos Sadie? :)

Utöver ovanstående blir jag jätteglad för allmän inspiration och idéer. (Vet att det finns en gammal tråd, men 2016 känns lite avlägset så jag valde att starta en ny.)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Det är generellt svårt att få till besök hos de producenter som inte har vin att sälja. Allt vin från Sadie är kvoterat. Detsamma gäller t ex Storm.
Bertus Basson har en skaplig kvot hos Sadie, så du om du har tur kan du hitta några av vinerna på hans restauranger (de finns i alla fall på vinlistorna).
 

Thirsty

Smygnykterist
Någon som har erfarenhet av organiserade vinturer med guide?
Pre-covid var jag där och tog en guidad tur med buss från Kapstaden som gjorde fem stopp. Guiden vrålade glatt i mikrofonen vid starten "will you get drunk!?" och medresenärerna ropade i kör "YEAH!!". Men det finns nog lite mer seriösa guidade turer... 😂

Besökte även en svensk vinproducent i Paarl, dock tappat namnet på producenten. 🤔
 
Trådskapare
L

Lennart

Medlem
Nu är jag tillbaka efter en faktiskt helt magisk resa. Stark rek på att åka dit för den som inte gjort det. Tänkte dela lite blandade tips och trix som kan vara användbara om någon ska dit i framtiden och söker på forumet.

Vinbutiken The Vineyard Connection i Stellenbosch har speciella 12-pack kartonger som man kan checka in på planet som vanligt bagage. Butiken löste även alla logistikproblem (jag skulle resa runt en del) genom att ta hand om flaskorna jag köpt på gårdarna, förpacka dessa och leverera till hotellet i Kapstaden dagen innan hemresan. Pro tip: Res lätt så all vanlig packning får plats i handbagaget, så får man hem två såna tolvor på en vanlig flygbiljett (åtminstone hade jag två incheckade bagage).

Spara kvitton från vininköpen så går det att få tillbaka momsen när man lämnar landet. Se bara till att det framgår på kvittot vad köpet gäller, på vissa ställen får man be om förtydligande och inte bara ett kassakvitto med belopp. MEN, landet vill inte betala tillbaka momsen så de gör allt för att det ska kännas krångligt och ta tid, så kom i så fall till flygplatsen rustad med både tid och tålamod.Återbetalningen sker sedan genom överföring till bankkonto så se till att din bank tillåter transaktioner från utlandet. Om du vet ditt IBAN underlättar det.

Man behöver inte bil i Kapstaden-regionen, inklusive Stellenbosch och Franschhoek. Uber funkar utmärkt även ute på gårdarna och kostar typ inget. Tyvärr finns dock inte Uber i Hermanus/Hemel En Aarde. Vanlig taxi finns där men är lite dyrare och har ganska långa väntetider. Om man inte har egen bil och ska till flera gårdar där är det bästa att be om ett pris för hela dagen, det kostar inte mycket extra att någon står och väntar ett par timmar. Jag tog även Uber/taxi mellan Kapstaden och Hermanus.

Boka vingårdsbesöken före resan. Ju mer personlig kontakt man fått innan desto bättre blir provningsupplevelsen. Jag tyckte att tre provningar om dagen (kl 10, 12 och 14) var helt lagom. I Stellenbosch ligger gårdarna lite i kluster så det bästa är förstås att boka närliggande gårdar samma dag, men det funkade att åka kors och tvärs också.

Ethiopian flyger via Addis med kort mellanlandning, vilket delar resan i ungefär lika stora delar, och till bra pris (jag betalade 6000 kr t/r). Flygen mellan Stockholm och Addis går på natten åt båda hållen. Om man bokar Economy får man efter ett tag ett mail där man kan bjuda på uppgradering till Business på de olika delsträckorna. Min iofs begränsade erfarenhet är att man får det till minibud (4-5000 kr per delsträcka) på nattrutten, den var nog bara belagd till en tredjedel. Maten och vinet var väl sådär men man kan ligga raklång i ”sängen” så helt klart värt att kunna sova bort halva resan tycker jag.

Det primära kontaktsättet i landet är WhatsApp så använd det istället för mail för smidigare kommunikation, om möjligheten finns.

Mat på restauranger är väldigt bra och löjligt billig. Vinlistorna är dock inte alltid superkul så ett roligare alternativ är ofta att köpa en flaska på gård eller butik och ta med den. Corkage fee är 0-50 kr. Ring och kolla innan bara, finns vissa ställen som inte tillåter det även om de allra flesta gör det.

Europeiska eluttag finns överallt så ingen anledning att ta med adapter.

Det ”dåliga säkerhetsläget” är otroligt överdrivet. Man kan promenera runt obrytt i hela centrala Kapstaden dagtid, så länge man inte knallar in i en kåkstad och det är inte så att man bara råkar göra det. På kvällen kan man också promenera om det är liv och rörelse, men enklast är att ta uber. Man ska inte vifta med telefonen utan att ha lite koll runt omkring eftersom det förekommer stölder, men hot/våld mot turister är mycket ovanligt. Mordstatistiken är hög men det är gäng som skjuter andra gäng, och det behöver man ju inte resa över halva jorden för att uppleva.

Även om man inte kan reglerna så är det kul att dricka öl och kolla på rugby (live eller på bar) om Springboks spelar.

Vinerna är mycket bra och jag har druckit kolossalt mycket gott under resan. Om jag måste välja ut fem producenter av besöken så blir det de här:

Lukas van Loggerenberg
Reyneke
Storm Wines
Restless River
Newton Johnson

Ovanstående är utan inbördes ordning, men jag måste säga att Lukas van Loggerenberg sticker ut. Väldigt hög kvalitet över hela rangen (jag gillade t o m rosén) i en elegant stil som tilltalar mig mycket. Jag tror att om några år nämns hans namn tillsammans med Sadie m fl i det absoluta toppskiktet i landet.

Det var väl det jag kom på, hoppas det kan hjälpa någon som ska dit för första gången.
 

Foley

Medlem
Nu är jag tillbaka efter en faktiskt helt magisk resa. Stark rek på att åka dit för den som inte gjort det. Tänkte dela lite blandade tips och trix som kan vara användbara om någon ska dit i framtiden och söker på forumet.

Vinbutiken The Vineyard Connection i Stellenbosch har speciella 12-pack kartonger som man kan checka in på planet som vanligt bagage. Butiken löste även alla logistikproblem (jag skulle resa runt en del) genom att ta hand om flaskorna jag köpt på gårdarna, förpacka dessa och leverera till hotellet i Kapstaden dagen innan hemresan. Pro tip: Res lätt så all vanlig packning får plats i handbagaget, så får man hem två såna tolvor på en vanlig flygbiljett (åtminstone hade jag två incheckade bagage).

Spara kvitton från vininköpen så går det att få tillbaka momsen när man lämnar landet. Se bara till att det framgår på kvittot vad köpet gäller, på vissa ställen får man be om förtydligande och inte bara ett kassakvitto med belopp. MEN, landet vill inte betala tillbaka momsen så de gör allt för att det ska kännas krångligt och ta tid, så kom i så fall till flygplatsen rustad med både tid och tålamod.Återbetalningen sker sedan genom överföring till bankkonto så se till att din bank tillåter transaktioner från utlandet. Om du vet ditt IBAN underlättar det.

Man behöver inte bil i Kapstaden-regionen, inklusive Stellenbosch och Franschhoek. Uber funkar utmärkt även ute på gårdarna och kostar typ inget. Tyvärr finns dock inte Uber i Hermanus/Hemel En Aarde. Vanlig taxi finns där men är lite dyrare och har ganska långa väntetider. Om man inte har egen bil och ska till flera gårdar där är det bästa att be om ett pris för hela dagen, det kostar inte mycket extra att någon står och väntar ett par timmar. Jag tog även Uber/taxi mellan Kapstaden och Hermanus.

Boka vingårdsbesöken före resan. Ju mer personlig kontakt man fått innan desto bättre blir provningsupplevelsen. Jag tyckte att tre provningar om dagen (kl 10, 12 och 14) var helt lagom. I Stellenbosch ligger gårdarna lite i kluster så det bästa är förstås att boka närliggande gårdar samma dag, men det funkade att åka kors och tvärs också.

Ethiopian flyger via Addis med kort mellanlandning, vilket delar resan i ungefär lika stora delar, och till bra pris (jag betalade 6000 kr t/r). Flygen mellan Stockholm och Addis går på natten åt båda hållen. Om man bokar Economy får man efter ett tag ett mail där man kan bjuda på uppgradering till Business på de olika delsträckorna. Min iofs begränsade erfarenhet är att man får det till minibud (4-5000 kr per delsträcka) på nattrutten, den var nog bara belagd till en tredjedel. Maten och vinet var väl sådär men man kan ligga raklång i ”sängen” så helt klart värt att kunna sova bort halva resan tycker jag.

Det primära kontaktsättet i landet är WhatsApp så använd det istället för mail för smidigare kommunikation, om möjligheten finns.

Mat på restauranger är väldigt bra och löjligt billig. Vinlistorna är dock inte alltid superkul så ett roligare alternativ är ofta att köpa en flaska på gård eller butik och ta med den. Corkage fee är 0-50 kr. Ring och kolla innan bara, finns vissa ställen som inte tillåter det även om de allra flesta gör det.

Europeiska eluttag finns överallt så ingen anledning att ta med adapter.

Det ”dåliga säkerhetsläget” är otroligt överdrivet. Man kan promenera runt obrytt i hela centrala Kapstaden dagtid, så länge man inte knallar in i en kåkstad och det är inte så att man bara råkar göra det. På kvällen kan man också promenera om det är liv och rörelse, men enklast är att ta uber. Man ska inte vifta med telefonen utan att ha lite koll runt omkring eftersom det förekommer stölder, men hot/våld mot turister är mycket ovanligt. Mordstatistiken är hög men det är gäng som skjuter andra gäng, och det behöver man ju inte resa över halva jorden för att uppleva.

Även om man inte kan reglerna så är det kul att dricka öl och kolla på rugby (live eller på bar) om Springboks spelar.

Vinerna är mycket bra och jag har druckit kolossalt mycket gott under resan. Om jag måste välja ut fem producenter av besöken så blir det de här:

Lukas van Loggerenberg
Reyneke
Storm Wines
Restless River
Newton Johnson

Ovanstående är utan inbördes ordning, men jag måste säga att Lukas van Loggerenberg sticker ut. Väldigt hög kvalitet över hela rangen (jag gillade t o m rosén) i en elegant stil som tilltalar mig mycket. Jag tror att om några år nämns hans namn tillsammans med Sadie m fl i det absoluta toppskiktet i landet.

Det var väl det jag kom på, hoppas det kan hjälpa någon som ska dit för första gången.
Härliga besök och låter som väldigt bra resetips! Jag håller tummarna för att det kommer lite noter också 😃
 
Toppen