Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Syrah-tunneln, forumets samlade klokskaper i ämnet

Johan_L

Medlem
Nu har jag letat en del på nätet utan att hitta nåt riktigt bra skrivet om den så kallade Syrah-tunneln. Tänkte därför att det vore intressant att samla forumets kunskaper och erfarenheter i ämnet.
Saker som i alla fall jag skulle tycka är intressant att veta mer om är: Dyker fenomenet upp i viner från alla länder, är det skillnad mellan olika distrikt inom ett land, årgångsvariation, ungefär när infaller tunnelstadiet, tips på vin som idag befinner sig i tunneln, så man kan prova i studiesyfte. Hoppas på en givande tråd.
 

Bastardo

Medlem
Nu har jag letat en del på nätet utan att hitta nåt riktigt bra skrivet om den så kallade Syrah-tunneln. Tänkte därför att det vore intressant att samla forumets kunskaper och erfarenheter i ämnet.
Saker som i alla fall jag skulle tycka är intressant att veta mer om är: Dyker fenomenet upp i viner från alla länder, är det skillnad mellan olika distrikt inom ett land, årgångsvariation, ungefär när infaller tunnelstadiet, tips på vin som idag befinner sig i tunneln, så man kan prova i studiesyfte. Hoppas på en givande tråd.
Jag tror att du har just ställt fem frågor där man måste vara nästan Master of Wine för att kunna ge ett utförligt svar … ;) Av Nordiska länderna har både Finland, Norge och Sverige tre stycken var, men var finns Danmark? :)
Dessutom vågar jag nästan sätta mitt huvud som pant, att du kommer inte få ett fullständigt svar! För det FINNS inget sådant.
 
Last edited:
Trådskapare
J

Johan_L

Medlem
Jag tror att du har just ställt fem frågor där man måste vara nästan Master of Wine för att kunna ge ett utförligt svar … ;) Av Nordiska länderna har både Finland, Norge och Sverige tre stycken var, men var finns Danmark? :)
Dessutom vågar jag nästan sätta mitt huvud som pant, att du kommer inte få ett fullständigt svar! För det FINNS inget sådant.
Nej, det är nog så, ett fullständigt svar är nog svårt. Men under den ganska korta tid jag har hängt här har jag sett vilken fantastisk kunskap som finns samlad. Så det finns nog både en och annan som har lite att skriva om det här ämnet, hoppas jag i alla fall. :)
 

chambertin

Medlem
Nu har jag letat en del på nätet utan att hitta nåt riktigt bra skrivet om den så kallade Syrah-tunneln. Tänkte därför att det vore intressant att samla forumets kunskaper och erfarenheter i ämnet.

Saker som i alla fall jag skulle tycka är intressant att veta mer om är: Dyker fenomenet upp i viner från alla länder, är det skillnad mellan olika distrikt inom ett land, årgångsvariation, ungefär när infaller tunnelstadiet, tips på vin som idag befinner sig i tunneln, så man kan prova i studiesyfte. Hoppas på en givande tråd.

Oj det var mycket på en gång.

Här är mina 2 cent i ämnet som det nog finns lika många idéer och tankar om som det finns vinprovare.

Har egentligen ingen egen uppfattning inom området annat än att jag är väldigt skeptisk till uttrycket och att jag vid ett flertal tillfällen stött på det som andra (och mer erfarna provare kallar "tunneln") och sedan har detta befästs som ett tillstånd som viner kan ha eller gå igenom. Har själv stött på detta (att viner är slutna eller i "tunneln") bland många viner (inte bara Syrah/Shiraz) men har ingen som helst empirisk erfarenhet huruvida det var/är ett flaskfenomen eller ej. Kräver ju att man korkar upp ett antal flaskor av samma vin vid samma tillfälle och under liknande omständigheter verifierar att dessa uppför sig likartad dvs "tunnlar" eller inte.

Jag har alltså en viss skepsis till uttrycket som du förstår men jag kan inte neka till att ibland så upplever man vissa viner som "svåra", "svagt doftande", "slutna" osv. Kanske drack man samma vin som ungt några år tidigare och upplevde det som "yppigt", "genröst", "välsmakande" m.m. Några år senare när flaska nr 2 skall drickas så känner man inte igen ngt av det som uppenbarades första gången (och man kan absolut inte tänka sig att ens sensorik har ngt fel eller att minnet är dålgt) och behöver en bra förklaring till det och så vips finns "tunneln" där. Det är kanske inte så många som i detta läget direkt hämtar upp en flaska till för att verifiera att även flera ur lådan är behäftade med samma slutenhet. I stället säger man lugnt till sig själv att "det är nog ingen fara, det är nog bara i tunneln". För att förstärka det hela så är nästa flaska ur lådan som dricks 2 år senare precis lika bra som den första var men med lite mer mognad bara.

Har inte googlat runt för att leta efter eventuella studier i ämnet men jag tycker mig kunna se att begreppet inte används särskilt ofta numera i internationell media. De flesta seriösa provare som stöter på ngt ovanligt/avvikande hos ett vin (speciellt om dom provat det förut) försöker nog prova det igen så snart som möjligt för att se om det var en engångsföreteelse eller ngt som vinet verkar ha utvecklats mot eller till. Speceillt gäller nog detta yngre viner medans äldre flaskor får bli just "gamla flaskor" snarare än "gamla viner" dvs man accepterar stor flaskvariation.
 

Magikern

Medlem
Nu har jag letat en del på nätet utan att hitta nåt riktigt bra skrivet om den så kallade Syrah-tunneln. Tänkte därför att det vore intressant att samla forumets kunskaper och erfarenheter i ämnet.
Saker som i alla fall jag skulle tycka är intressant att veta mer om är: Dyker fenomenet upp i viner från alla länder, är det skillnad mellan olika distrikt inom ett land, årgångsvariation, ungefär när infaller tunnelstadiet, tips på vin som idag befinner sig i tunneln, så man kan prova i studiesyfte. Hoppas på en givande tråd.

Vet en del vinnördar som brukar framhäva Rioja (framför allt Gran Reserva) och Bourgogne som de viner som oftast har en tunnelfas. Aubert De Villaine nämnde de flesta DRC 2010 som exempel på viner som är i tunneln 2016 och 10 år framåt. Jag har själv korkat upp säkert 10 Rioja och Röda Bourgogne som jag uppfattat som slutna oavsett dekanteringstid.

Ett Syrahvin som jag provade nyligen som verkar vara på väg in i en tunnel är Guigal Hermitage 2010.
 

ChristianB

DipWSET
Uttrycket som sådant är inte obekant för mig, men det känns som att det måste finnas en rimlig förklaring till det på rent kemiskt nivå. Om det inte är begränsat till en druvsort så är det ju något som händer med komponenterna i vinerna. ;) Tanniner, syra, smak- och aromämnen, färgämnen, malo eller ej, osv...

Var har vi forumets kemister någonstans? :D
 

Magikern

Medlem
Uttrycket som sådant är inte obekant för mig, men det känns som att det måste finnas en rimlig förklaring till det på rent kemiskt nivå. Om det inte är begränsat till en druvsort så är det ju något som händer med komponenterna i vinerna. ;) Tanniner, syra, smak- och aromämnen, färgämnen, malo eller ej, osv...

Var har vi forumets kemister någonstans? :D

Detta har jag också undrat över. Tunnelfas och ett vins lagringspotential är onekligen ett speciellt kapitel.

Att 2 viner som smakar rätt snarlika efter 5 år och är gjorda på samma druva t.ex. Syrah kan utvecklas så olika. Ett av vinerna faller ihop helt efter ett par år till medan det andra är halvslutet några år för att sen utvecklas och leva i över 40 år.
 

Silenos

Medlem
Uttrycket som sådant är inte obekant för mig, men det känns som att det måste finnas en rimlig förklaring till det på rent kemiskt nivå. Om det inte är begränsat till en druvsort så är det ju något som händer med komponenterna i vinerna. ;) Tanniner, syra, smak- och aromämnen, färgämnen, malo eller ej, osv...

Var har vi forumets kemister någonstans? :D
Frågan är om det krävs så komplicerade förklaringar? Jag upplever det som att primärfrukten, i t.ex (eller kanske framför allt?) röd bourgogne, åldras, eller faller ifrån, snabbare än vad tanninerna och syran gör. Kvar har man ett rätt ocharmigt vin fram tills dess att även tanninerna får lite tid på sig att slipas ned. Medelålders rödviner är sällan speciellt roliga att dricka. Även om vissa typer av viner åldras mer linjärt än just röd bourgogne.
 

ChristianB

DipWSET
Frågan är om det krävs så komplicerade förklaringar? Jag upplever det som att primärfrukten, i t.ex (eller kanske framför allt?) röd bourgogne, åldras, eller faller ifrån, snabbare än vad tanninerna och syran gör. Kvar har man ett rätt ocharmigt vin fram tills dess att även tanninerna får lite tid på sig att slipas ned. Medelålders rödviner är sällan speciellt roliga att dricka. Även om vissa typer av viner åldras mer linjärt än just röd bourgogne.
Att polyfenolerna åldras olika snabbt låter rimligt, så till den grad att man säkert hittar perioder där primärfrukten är för "dålig" i förhållande till kvarvarande mängd tanniner och syra. Tunnelfasen kanske är ett mer subjektivt uttryck som infaller någonstans längs denna linje nedåt då konsumenten tycker att primärfrukten har lagt sig så pass att den är i balans med tanniner och syror. :)
 

Magikern

Medlem
Att polyfenolerna åldras olika snabbt låter rimligt, så till den grad att man säkert hittar perioder där primärfrukten är för "dålig" i förhållande till kvarvarande mängd tanniner och syra. Tunnelfasen kanske är ett mer subjektivt uttryck som infaller någonstans längs denna linje nedåt då konsumenten tycker att primärfrukten har lagt sig så pass att den är i balans med tanniner och syror. :)

Pillot Volnay 2010 är ett vin som jag uppfattade som slutet hösten 2013. Drygt ett år senare var vinet riktigt fruktigt och uppfattades som rätt ungt men lite tunt och endimensionellt. Primärfrukten fanns kvar tyckte jag men vinet tappade väldigt fort i glaset ändå.
 

Vino fino

Medlem
Jag har hyfsat stor erfarenhet av syrahdruvans tunnlar men det ska kvalificeras med att vi pratar om norra Rhône, inte något annat. Och jag håller med @chambertin om att ett antal druvor och distrikt drabbas av tunnlar.

Om vi pratar linjär utveckling så tycker jag Syrah är ganska snarlik Bdx i den bemärkelsen att någon gång efter cirka 3 år kryper den ned i fosterställning och vecklar ut sig först efter cirka 10 år. Nu pratar vi alltså större viner, i stora årgångar, som har kraft och lagringstålighet. (Samma tunnelperiod gäller f.ö. bägge distriktens vita viner, som av en gudomlig tillfällighet...). Även efter 10 år kan vinerna vara vresiga men den där totala iskalla stumheten som kan finnas mellan 4-10 år har i alla fall släppt. Om någon vill ha något konkret exempel på vad som menas med tunnel rekommenderas att idag öppna en stor Bdx eller stor Cote Rotie / Hermitage från årgång 2010. För den som har gott om pengar och inte blir förbannad över stängda viner.

Håller inte med om Rioja (som alltid släpps drickfärdigt och är mycket mindre volatilt på flaska) eller röd Bourgogne (som är en riktig oberäknelig joker, där tunnlar kan komma tillbaka tre eller fyra gånger under livstiden).

Oavsett allt detta ska man alltid tillämpa Audouze-metoden vid öppning. Den har givit mig och (mer objektivt) mina gäster bäst resultat genom åren, även innan jag visste att metoden hade ett namn.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag har hyfsat stor erfarenhet av syrahdruvans tunnlar men det ska kvalificeras med att vi pratar om norra Rhône, inte något annat. Och jag håller med @chambertin om att ett antal druvor och distrikt drabbas av tunnlar.

Om vi pratar linjär utveckling så tycker jag Syrah är ganska snarlik Bdx i den bemärkelsen att någon gång efter cirka 3 år kryper den ned i fosterställning och vecklar ut sig först efter cirka 10 år. Nu pratar vi alltså större viner, i stora årgångar, som har kraft och lagringstålighet. (Samma tunnelperiod gäller f.ö. bägge distriktens vita viner, som av en gudomlig tillfällighet...). Även efter 10 år kan vinerna vara vresiga men den där totala iskalla stumheten som kan finnas mellan 4-10 år har i alla fall släppt. Om någon vill ha något konkret exempel på vad som menas med tunnel rekommenderas att idag öppna en stor Bdx eller stor Cote Rotie / Hermitage från årgång 2010. För den som har gott om pengar och inte blir förbannad över stängda viner.

Håller inte med om Rioja (som alltid släpps drickfärdigt och är mycket mindre volatilt på flaska) eller röd Bourgogne (som är en riktig oberäknelig joker, där tunnlar kan komma tillbaka tre eller fyra gånger under livstiden).

Oavsett allt detta ska man alltid tillämpa Audouze-metoden vid öppning. Den har givit mig och (mer objektivt) mina gäster bäst resultat genom åren, även innan jag visste att metoden hade ett namn.
Vad är så speciellt med Audouze-metoden? Med unga/ medelålders viner är väl karaff att föredra.
 

Magikern

Medlem
Om någon vill ha något konkret exempel på vad som menas med tunnel rekommenderas att idag öppna en stor Bdx eller stor Cote Rotie / Hermitage från årgång 2010. För den som har gott om pengar och inte blir förbannad över stängda viner.

Håller inte med om Rioja (som alltid släpps drickfärdigt och är mycket mindre volatilt på flaska) eller röd Bourgogne (som är en riktig oberäknelig joker, där tunnlar kan komma tillbaka tre eller fyra gånger under livstiden).

Antar att det främst är Guigal La Landonne och Chave Hermitage, samt first growths och dyl. som är den nivå du åsyftar? ;)

Vissa Rioja kan säkert ha tunnelfaser även efter de först släpps på marknaden. Viner som utvecklas i 50 år kan vara luriga.
 

Vino fino

Medlem
Antar att det främst är Guigal La Landonne och Chave Hermitage, samt first growths och dyl. som är den nivå du åsyftar? ;)

Vissa Rioja kan säkert ha tunnelfaser även efter de först släpps på marknaden. Viner som utvecklas i 50 år kan vara luriga.
Nja jag tänkte på allt över 300 kr vid inköpstillfället för Rhône och Bdx. När det gäller Rioja får du gärna överbevisa mig angående tunnelfaser men hittills i mitt liv har jag bara sett linjär utveckling från försäljningssläpp och framåt. Du kanske har druckit mer gammal Rioja än jag.
 

chambertin

Medlem
Som jag skrev förut så är jag skeptisk till att det finns en fas i ett vins liv där det smakar och doftar väsensskilt från hur det gjorde några år innan eller gör några år senare. Jag tvivlar inte på att viner visst kan uppträda på det viset men är skeptisk till att det är en fas i ett visst vins liv och att det därmed skulle omfatta alla eller merpartern av alla flaskor av samma vin under den perioden.

Givetvis har jag smakat stängda, slutna och på alla sätt aviga viner men kan inte säga att jag kan härröra det till en viss typ av röda viner även om jag håller med @Vino fino om att (old-school) Rioja inte tillhör den kategorin. Har stött på sådana viner från alltifrån, Bdx, Rhône (norra och södra), Bourgogne, Piemonte, Toscana m.fl och från väldigt många sorters olika druvor och stilar. Visst har det väldigt sällan varit enklare viner utan snarare av den lite mer ambitiösa stilen. Inte enbart dock utan jag har stött på det hos Nebbiolo d'Alba och Barbera d'Alba t.ex. Jag har dock aldrig kunnat verifiera att det varit vad ni verkar mena med "tunnel" dvs vinet är bara konstigt/tillknäpp för tillfället och blir lite senare helt annorlunda. Min poäng är att även om vinet uppenbarligen uppför sig annorlunda och INTE är slutet två år efter tunnelupplevelsen så kan man ju inte veta om det berodde på flaskvariation enbart eller om det är den berömda tunnel-effekten.

Har en tynande samling av 1:a, 2:a och fler Grand Crû-viner (mest Médoc) från slutet 70-talet och 80-talet och som inhandlades i 6-12fl-kvanitet en primeur och har sedan lagrats i två olika vinkällare sedan dess. Dessa viner har druckits under massor av olika faser från unga till fullt mogna de senare åren. Några saker har slagit mig när jag dricker av dessa:
  • Har vid några få tillfälle druckit två flaskor samtidigt och trots nästan identisk nivå i två flaskor och från samma låda/inköp så var vinet ur de två flaskorna så olika att flera trodde att det var olika viner.
  • Har vid några få tillfällen haft flaskor som varit slutna och stängda (flest från -86 och -89 vad jag minns) men en annan flaska av samma vin har ibland öppnats mindre än 6 månader senare och var helt annorlunda och visade inte alls på ngn sådan fas (senast var det Pichon-Lalande -86 där två flaskor med 5 månaders mellanrum uppträdde helt olika). Nu snackar vi inte 5-10 år gamla viner utan snarare runt 15-20-30-års åldern.
  • Totalt sett så har väldigt få av mina Bdx:er haft karkatär av att vara slutna eller tillknäppta. Har inga siffror på det direkt men skulle tippa på max 10-15% och då har jag druckit av vinerna ganska kontinuerligt över åren med början runt 8-10 årsdagen (undantaget den klåfingriga nyfikna flaskan som poppas inom 3-4 månader när vinet kommit hem så klart :) )
  • (Off-topic men intressant i alla fall): Nivåerna i flaskorna är fantastiskt bra och aldrig i närheten av "low shoulder" eller liknande som man ser hos viner på auktion ibland. (Konklusion: över tid så påverkar lagringsförhållandena ett vins kondition väldigt mkt).

För att övertyga mig om fenomenet så skulle jag också vilja se mer vetenskapliga studier och mätningar (och inte minst defiitioner av vad "tunnelfas" är för ngt) om det nu finns.
 
Last edited:
Toppen