Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget får ny VD

mackan92

Medlem
Hej,
Idag uppmärksammades det att Ann Carlsson f.n VD på Apoteket AB kommer lämna Apoteket för att bli vd och koncernchef på Systembolaget. Jag själv har arbetat med Ann Carlsson och har väldigt god erfarenhet av henne både som person och ledare - hoppas det kan bli något bra av detta! Detta innebär då att nuvarande VD kliver åt sidan (på egen begäran) efter 12 år på posten.

Referens:
https://press.systembolaget.se/pressmeddelanden/2021/ann-carlsson-blir-ny-vd-for-systembolaget/

Fråga:
Vilka är de stora förändringar ni vill få till med Systembolaget? Bortse från allt runtomkring med monopol osv.
 

JonasBo

Medlem
Jag ser gärna att man tittar på alla kunders behov och inte "bara" de 99% som köper långburk och boxviner på fredagar :)
Rent konkret då; bredda utbudet, tillgängligheten och ökat samarbete med importörerna.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag skulle gärna se en variant som CDON har där man kopplar ihop en leverantör men gör beställningen via SB. På det sättet kan man få komma i kontakt med importören direkt om man har frågor.

PS: gör för fan allt online smidigare och uppdatera saldon och årgångar oftare... ;(
 
Var jag skulle vilja se tror jag inte någon VD kommer att ge, dvs transparens. Hur bolaget hanterar inköp, sortiment, PR, politisk påverkan, legala aktiviter etc. Allt det som vi som medborgare borde ha insyn i men inte har. Först då kan vi ju bedöma om de sköter sin roll

Det har ju tyvärr med monopolet att göra, om självbilden och den bild man försöker förmedla till kunderna är att man har världens bästa utbud och är världens bästa detaljhandel så finns det ju ingen intern motivation att göra något åt utbudet eller förändra sättet man arbetar.

Om du känner Ann vore det intressant att höra hur hon ser sin egen roll, bevara monopolet eller ge kunderna det bästa möjliga vad gäller utbud, tillgänglighet (inom givna ramar) och vara den som man naturligt vänder sig till , inte för att man måste.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant med en VD som kommer från det statligt ägda "restbolaget" efter ett avskaffat monopol! :)
Jag tycker Systembolaget ska fokusera helt på sitt uppdrag som detaljhandelsbolag och helt lägga ner sin egenpåhittade (förmodligen via styrelsen) verksamhet som propagandalåtsasmyndighet och sluta vara självgoda. I det ingår att "fejsa fakta" att privata köp från övriga EU är tillåtna, punkt. Men allt det hör kanske ihop med det som ingår i "allt runtomkring med monopol".
 

MacX

Medlem
Tycker det vore en bra ide med REA ett par gånger om året ......;):D!

Skämt åsido. Jag anser nog att man kanske skulle börja se över de geografiska skillnaderna i tilldelningar och att åtkomlighet vad gäller eftertraktade och småvolyms viner, dessa skall vara lika fördelade över hela landet. Är man ett monopol har man en skyldighet att ombesörja att alla får samma möjlighet. Som det är nu har man sällan en chans, såvida man inte bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö.:(
 

M.Grape

Medlem
Bortsett från andra aspekter hoppas jag verkligen att det innebär en positionsförskjutning vad gäller frågan om gårdsförsäljning. Tycker det är en näring som borde kunna stöttas i stället för att motarbetas. Även om det smakmässigt inte kan mäta sig med Piemonte skulle det göra det roligare att turista i Sverige. Tidigare VD hade en minst sagt dogmatisk syn på frågan.
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Det är en lång rad inskränkningar som följer av ett monopol men;

Öppna upp för vin- och dryckesprovning i särskilt utvalda butiker där man kan beställa/hämta de drycker man uppskattar (tror inte det funkar med statlig aktör)

Inför försäljning av kyld dryck. Knappast en VD-fråga men likväl viktig.

Inför särskilda butiker där man slipper beblanda sig med köpare av marmeladviner och långburksöl. Det som irriterar mig mest med monopolet är nästan att du tvingas handla bland alla andra.

Minska mängden propaganda.

Upphör med försäljning av ren skit, en liten kvalitetsförbättring kan väl inte vara omöjlig?

Ordna webbutiken.

Lobba för sänkt skatt.

och så massa annat
 

Mexikanaren

Medlem
Det är en lång rad inskränkningar som följer av ett monopol men;
Inför försäljning av kyld dryck. Knappast en VD-fråga men likväl viktig.

Tror redan det finns på Systembolagets specifika butik i Götet iaf, där de bara(?) säljer öl. Tror den ligger på Nordstan om jag inte är helt ute och cyklar
 

Magikern

Medlem
Tror redan det finns på Systembolagets specifika butik i Götet iaf, där de bara(?) säljer öl. Tror den ligger på Nordstan om jag inte är helt ute och cyklar

Det stämmer. Jag har handlat där och de har en anställd som verkligen kan sin sak dessutom. Sortimentet är knappast lysande dock. De har inte mycket fullmogen öl t.ex.
 

Domaren

Rookie som leker Italien.
Tror redan det finns på Systembolagets specifika butik i Götet iaf, där de bara(?) säljer öl. Tror den ligger på Nordstan om jag inte är helt ute och cyklar
Har förstått det som att de har kyld öl av lagringsskäl, vilket givetvis är bra. Det har ju också PK-huset här i Sthlm.

Det jag tänker på är möjligheten att gå in och köpa en kall blaskig öl efter en promenad i solen eller motsvarande - precis som man köper en glass.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Butiker med specialsortiment fanns förr, innan vinkällarbutikerna infördes. I Stockholm fanns en vinbutik vid Stureplan (Birger Jarlsgatan), som en gång i tiden hade hela det dåvarande vinsortimentet. I samma kvarter, men med ingång från Grev Turegatan (ungefär mittemot tunnelbaneuppgången) fanns en vanlig butik. Det fanns en förbindelse mellan de två butikerna, ifall man samtidigt behövde handla något annat. Vinbutiken försvann när vinkällarbutiken i PK-huset kom till, förmodligen beroende på att de också började införa självplock vilket kräver mer yta och därmed krav på kompromisser gällande hyreskostnad per kvadratmeter. Jag gissar att läget vid Stureplan, med ingång direkt från Birger Jarlsgatan, måste ha ett varit klart dyrare läge än de två senare för vinkällarbutiken: inne i NK-huset på dess baksida respektive i PK-husets källare. Gatuadresserna är ju "fina/dyra", men läget inom respektive kvarter är ungefär de sämsta som finns som inte är ett parkeringsgarage.
Vid Norra Station fanns en butik med hela ölsortimentet. Jag vet inte om den fanns där för att ölnördar inte passar i egentliga innerstan eller för att det kan vara mer praktiskt med tillgång till parkeringsplats vid en ölbutik. ;) Den butiken kan ha hängt med längre (eller ha haft en föregångare), för jag minns självplock där.
 

jlp1

Medlem
På tal om vinkällarbutik så var jag och frågade på PK-huset igår ifall de skulle flytta tillbaka till sitt ursprungliga ställe. Men de hade tydligen förlängt avtalet till 2024 att vara kvar i den i mitt tycke inte så lyckade Fritzellkällaren.
 
Trådskapare
mackan92

mackan92

Medlem
På tal om vinkällarbutik så var jag och frågade på PK-huset igår ifall de skulle flytta tillbaka till sitt ursprungliga ställe. Men de hade tydligen förlängt avtalet till 2024 att vara kvar i den i mitt tycke inte så lyckade Fritzellkällaren.
När flyttade dem dit där dom var nu? Och vart var dem tidigare?
 

Jos

Medlem
Hej,
Idag uppmärksammades det att Ann Carlsson f.n VD på Apoteket AB kommer lämna Apoteket för att bli vd och koncernchef på Systembolaget. Jag själv har arbetat med Ann Carlsson och har väldigt god erfarenhet av henne både som person och ledare - hoppas det kan bli något bra av detta! Detta innebär då att nuvarande VD kliver åt sidan (på egen begäran) efter 12 år på posten.

Referens:
https://press.systembolaget.se/pressmeddelanden/2021/ann-carlsson-blir-ny-vd-for-systembolaget/

Fråga:
Vilka är de stora förändringar ni vill få till med Systembolaget? Bortse från allt runtomkring med monopol osv.
Stora frågan är väl om Ann blivit anställd för att styra under avregleringen av monopolet precis som hon blev 2010 på Apoteket? De kanske lärt sig läxan och hon får komma in och preppa innan det sker ;)
 
Stora frågan är väl om Ann blivit anställd för att styra under avregleringen av monopolet precis som hon blev 2010 på Apoteket? De kanske lärt sig läxan och hon får komma in och preppa innan det sker ;)

Fanns ju en politiskt majoritet för att avreglera apoteksmarknaden, ser inte att motsvarande finns för alkoholmarknaden.
 

Vingubben

Medlem
Har förstått det som att de har kyld öl av lagringsskäl, vilket givetvis är bra. Det har ju också PK-huset här i Sthlm.

Det jag tänker på är möjligheten att gå in och köpa en kall blaskig öl efter en promenad i solen eller motsvarande - precis som man köper en glass.
Det handar inte om lagring utan helt ”vanliga” öl som säljs kylda. Gissar på 40-50 sorter så en begränsad del av sortimentet.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Innan var det i Passagen (till NK från korsningen Mästersamuelsgatan-Regeringsgatan). Tiden går snabbt, skott från höften typ 3-5 år sedan. :confused:
Tydligen 5,5 år sedan, de verkar ha öppnat i PK-huset 11 november 2015:
https://press.systembolaget.se/pres...tembolaget-flyttar-till-pk-huset-i-stockholm/
Det var längre sedan än jag hade gissat, kommer på mig själv med att då och då tänka "nej just det, det ligger inte på Regeringsgatan längre" när jag är i trakten. :)

Vinkällarbutiken i Passagen öppnade tydligen 22 oktober 2003, så den hann bli 12 år gammal på den adressen. Göteborgs vinkällarbutik skulle då tillkomma våren 2004 och den i Malmö "senare", vet inte om de datumen hölls. Underbart citat från SvD:
Här har vi samlat det bästa av vårt sortiment, service och kunnande, säger Systembolagets vd Anitra Steen med armen vilande på en trälåda Château Gruaud-Larose 1988 – 1 078 kronor buteljen – som bara säljs just där.
https://www.svd.se/systembolaget-satsar-pa-lyx
Då vet vi också vad Göran Persson drack den helgen. :D
 
Toppen