Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget slåss för sina smakklockor

Elvis

Medlem
Mjödhamnen slår verkligen huvudet på spiken i sitt brev:
Ni har monopol på alkoholförsäljning i Sverige. Ni är tiotusen gånger så stora som Mjödhamnen. Då måste ni kunna göra bättre ifrån er än att bara släppa loss era jurister på oss.

Samtidigt är det här redan en PR-mässig katastrof för Systembolaget - dags att konsultera Forsman & Bodenfors kanske?
 
Systembolaget har skickat ut följande text till journalister

Systembolagets smakklockor

De senaste dagarna har Systembolagets smakklockor diskuterats i både tryckt media och sociala medier.

Utifrån detta vill jag ta möjligheten att ge lite mera information om varför Systembolagets smakklockor är registrerade och inarbetade varumärken

Smakklockorna har använts sedan 1980-talet och känns väl igen av våra kunder. De visar graden av strävhet, mjukhet, fyllighet etc. Anledningen till att klockorna, i kombination med smaktyperna (som ju kom till för 15 år sedan) används är för att underlätta för kunden att välja rätt vin eller öl (eller för den delen whisky där de visar graden av rökighet). Arbetet som ligger bakom smakklockorna innefattar bla att dryckerna provas sensoriskt av experter.

Det är viktigt att undvika att Systembolagets verksamhet förväxlas med kommersiella aktörers verksamheter. Otillåten användning av Systembolagets immateriella rättigheter kan ge ett felaktigt intryck av att Systembolaget är avsändare eller att det finns ett samarbete eller annat samband mellan Systembolaget och användaren. Detta kan bland annat vilseleda kunder och skada Systembolagets förtroende som märkesneutral aktör utan vinstmaximerande verksamhet.

Systembolaget är innehavare av flera olika immateriella rättigheter. Immateriella rättigheter är tillgångar som inte är fysiska saker, som till exempel varumärken, mönsterrätter, upphovsrätter och liknande. Rättigheterna är Systembolagets egendom och Systembolaget har ensamrätt till dem enligt lag. Det är därför viktigt att Systembolaget, precis som andra företag, skyddar sina immateriella rättigheter och agerar mot eventuella intrång. --
Lennart Agén, Presschef
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Nu är det så att ja tänkt ängna framtiden åt IP.

SB har alltså registrerat smakklockorna som varumärke. Det är inte samma sak som patent (kräver ny och särpräglad teknik) vilket är omöjligt för cirkeldiagram på samma sätt som för hjulet (funkade dock i Australien...:confused:).

Varumärke kan registreras direkt eller genom inarbetning. Verkar som SB fått det registrerat 2013 pga inarbetning. Som ja ser det är det marknadsföringen med smakklockorna de riktar sig mot. Det finns med andra ord förväxlingsrisk med SB och snyltande av varumärke enligt Varumärkeslagen 10 §.

Det är alltså inte cirkeldiagrammen eller smakerna sött-fyllighet-syra per se det gäller, vilket är universella storheter. Utan om kombinationen kan anses förknippas med SB.

När ja ser Mjödhamnens cirkeldiagram så tänker ja på SB. Alltså skulle det kunna vara snyltning av varumärke. Om det låter orimligt så är felet att SB fått det skyddat i första läget. Mjödhamnen kan t.ex. använda staplar istället utan problem.

Att notera är att bolagen är i samma bransch vilket ökar risk för förväxling. Jag ser varumärkeslagen och tillämpningen som ett större problem än SB i detta fallet.
 

Sörplarn

Medlem
Nu är det så att ja tänkt ängna framtiden åt IP.

SB har alltså registrerat smakklockorna som varumärke. Det är inte samma sak som patent (kräver ny och särpräglad teknik) vilket är omöjligt för cirkeldiagram på samma sätt som för hjulet (funkade dock i Australien...:confused:).

Varumärke kan registreras direkt eller genom inarbetning. Verkar som SB fått det registrerat 2013 pga inarbetning. Som ja ser det är det marknadsföringen med smakklockorna de riktar sig mot. Det finns med andra ord förväxlingsrisk med SB och snyltande av varumärke enligt Varumärkeslagen 10 §.

Det är alltså inte cirkeldiagrammen eller smakerna sött-fyllighet-syra per se det gäller, vilket är universella storheter. Utan om kombinationen kan anses förknippas med SB.

När ja ser Mjödhamnens cirkeldiagram så tänker ja på SB. Alltså skulle det kunna vara snyltning av varumärke. Om det låter orimligt så är felet att SB fått det skyddat i första läget. Mjödhamnen kan t.ex. använda staplar istället utan problem.

Att notera är att bolagen är i samma bransch vilket ökar risk för förväxling. Jag ser varumärkeslagen och tillämpningen som ett större problem än SB i detta fallet.

Om goda män och kvinnor SLUTAR ATT handla från detta forum av bolaget, så kommer det ske förändring, om man fortsätter att handla av SB så sviker man sina egna ideal om fri handel, kan vara värt att tänka på, köp utomlands!!!

Så sluta handla på bolaget, ni blir endast "nyttiga" idioter för att vara ordagran, trist ja visst och sant.

Skaffa kontakter och handlare utomlands,komiskt nog sparar man en slant!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hör och häpna, stora stygga monopolet gav faktiskt med sig efter att Mjödhamnen gjorde en förändring som de själva beskrev som "kosmetisk": de har infört en litet hål i mitten, så diagrammen mer ser ut som en LP-skiva. (Pressmeddelande, deras eget blogginlägg)
Intressant nog har Mjödhamnen bestämt sig för att publicera de nya diagrammen under Creative Commons-licens (samma som används av Wikipedia och systerprojektet för bilder, Wikimedia) så även andra kan använda dem. D.v.s. detta företag är mer generösa än det där statliga monopolbolaget som alltid predikar hur förkastligt det är med statligt vinstintresse.
Dessutom så utvecklade de strax innan sina diagram till att omfatta fler parametrar än de som används av SB, i och med att de lade till blommighet och kryddighet.
Undrar i vilken utsträckning som SB påverkades att vara kompromissvilliga av att de fått negativ press kring sitt påhitt att stämma Mjödhamnen?
 

kayaker

Cyklist
D.v.s. detta företag är mer generösa än det där statliga monopolbolaget som alltid predikar hur förkastligt det är med statligt vinstintresse.
Det är väl privat vinstintresse som är förkastligt? Det statliga vinstintresset är nog helt OK...
 

Elvis

Medlem
Det är väl privat vinstintresse som är förkastligt? Det statliga vinstintresset är nog helt OK...

Nja, vad SB brukar hävda att just eftersom de inte har något vinstintresse alls agerar de inte lika ondskefullt som privata aktörer skulle göra om monopolet inte fanns.

Privata aktörer kanske skulle ha champagnerea i januari, till exempel. Usch!
 
Toppen