Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolaget stämmer Vivino

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
Efter att ha stämt Winefinder (Systembolaget ämnar stämma Winefinder) så verkar det vara dags för Systembolaget att stämma nästa spelare: Vivino...

- Om vi i Sverige ska lyckas hålla nere alkoholkonsumtionen och skadeverkningarna måste vi hålla fast vid den här modellen som vi har valt, säger Malin Sandquist, jurist och avdelningsdirektör i Systembolagets företagsledning.

Tror hon glömde nämna skatteintäkterna också... undrar bara hur länge en sådan här process kan tänkas ta och vilket utfall det blir. Vad tror forumets lite mer juridiskt insatta om detta?
 

Pontus

Medlem
SB är inte något annat än ett statligt snabbköp med alkoholhaltiga drycker. Hyfsat utbud för den ointresserade med tveksamma dryckesvanor, ganska uselt utbud för den intresserade. Det verkar som att paniken gällande den egna existensen ökar för varje år. Ett monopol som gör reklam och stämmer uppstickare...
Ingen skugga ska dock falla över de som jobbar där, jag har alltid fått ett bra bemötande.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Efter att ha stämt Winefinder (Systembolaget ämnar stämma Winefinder) så verkar det vara dags för Systembolaget att stämma nästa spelare: Vivino...

- Om vi i Sverige ska lyckas hålla nere alkoholkonsumtionen och skadeverkningarna måste vi hålla fast vid den här modellen som vi har valt, säger Malin Sandquist, jurist och avdelningsdirektör i Systembolagets företagsledning.

Tror hon glömde nämna skatteintäkterna också... undrar bara hur länge en sådan här process kan tänkas ta och vilket utfall det blir. Vad tror forumets lite mer juridiskt insatta om detta?
Var finns uttalandet i sin helhet? Hittade inget vid en snabb googling.
I den tråd du citerade gjorde jag ett försök att förstå på vilken rättslig grund Systembolaget skulle stämma Winefinder, utan att riktigt fullt ut lyckas hitta något som kunde vara rimligt hållbart enligt svensk lag. (Vi befinner oss ju i Sverige snarare än i en amerikansk film.) Eftersom jag sedan dess (jan 2019) inte hört ett pip om detta Winefinder-mål är väl svaret även i fallet Vivino att det kan ta ett tag. Systembolaget hoppas väl att de ska kunna skrämma andra aktörer genom att köra med maffiametoder.
 

sunqan

Vinös
Var finns uttalandet i sin helhet? Hittade inget vid en snabb googling.
I den tråd du citerade gjorde jag ett försök att förstå på vilken rättslig grund Systembolaget skulle stämma Winefinder, utan att riktigt fullt ut lyckas hitta något som kunde vara rimligt hållbart enligt svensk lag. (Vi befinner oss ju i Sverige snarare än i en amerikansk film.) Eftersom jag sedan dess (jan 2019) inte hört ett pip om detta Winefinder-mål är väl svaret även i fallet Vivino att det kan ta ett tag. Systembolaget hoppas väl att de ska kunna skrämma andra aktörer genom att köra med maffiametoder.
Hittade detta
"Något hopp om snabbt avgörande har han inte.

– Systembolaget stämde Wine-finder förra året. I höst väntas domen. Så jag skulle tippa att vi får vänta ett och ett halvt år även på den här domen, säger Mattias Grundström."
Här https://accentmagasin.se/alkohol/dom-mot-digital-alkoholreklam-omprovas/ (om mackmyras reklam)
 

sunqan

Vinös
Att hävda att systembolaget verkar vara på väg att stämma Vivino, och sen bara referera till den stämning systemet lämnade in mot winefinder, när det samtidigt inte går att hitta nåt på nätet om det, känns nästan som trollande...
(En träff på malins namn senaste månaden)
 
Trådskapare
Wineex

Wineex

Gryningsräd
Leverantör
@sunqan Det är jag som snurrar till det... hade lite bråttom och läste inte ordentligt.
Det står på SB portal för oss leverantörer och handlingar skall ha skickats in till Patent- och marknadsdomstolen med datum 10 februari. Märkligt att inget har dykt upp i offentligheten, men det kommer säkert till veckan...
 

sunqan

Vinös
@sunqan Det är jag som snurrar till det... hade lite bråttom och läste inte ordentligt.
Det står på SB portal för oss leverantörer och handlingar skall ha skickats in till Patent- och marknadsdomstolen med datum 10 februari. Märkligt att inget har dykt upp i offentligheten, men det kommer säkert till veckan...
Då är det återigen inriktat på reklam och marknadsföring. Jag antar att man sen kommer använda en eventuell vinst i rent propagandasyfte och hävda att både winefinder och senare vivino förlorat för att de hävdat att deras verksamhet är laglig.
 
Toppen