Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets dolda sortiment

Wintermute

Medlem
Det finns i systembolagets sortiment artiklar som är sådana att de inte går att hitta genom fritextsökning, men väl om man känner deras artikelnummer (t ex http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/bollino-rosso-7012201). Jag misstänker att det är samma sak som berörs här: http://vinare.blogspot.se/2009/09/permanent-privatimport-har-lagts-ned.html. Är det någon som vet varför man har valt att göra så? Borde man sammanställa hela sortimentet för att se om det finns något där som vi vanliga konsumenter går miste om?
Är det dags för mig att ta av mig foliehatten?
 

kayaker

Cyklist
Det finns i systembolagets sortiment artiklar som är sådana att de inte går att hitta genom fritextsökning, men väl om man känner deras artikelnummer (t ex http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/bollino-rosso-7012201). Jag misstänker att det är samma sak som berörs här: http://vinare.blogspot.se/2009/09/permanent-privatimport-har-lagts-ned.html. Är det någon som vet varför man har valt att göra så? Borde man sammanställa hela sortimentet för att se om det finns något där som vi vanliga konsumenter går miste om?
Är det dags för mig att ta av mig foliehatten?
Tidigare räckte det med att ha artikelnumret exkl. de sista två siffrorna som anger typ av kolli (01=helflaska), men nu måste man tydligen ha med det.
Om man har gott om tid och vet några hemliga artikelnummer så kan man testa att söka på närliggande nummer och se om det dyker upp något spännande. Ibland har man tur. ;)
 

ChristianB

DipWSET
Det borde vara en smal sak att skriva ett script som går igenom de nummer som saknas i sortimentsfilen. Någon som är sugen?
Brorsan skrev ett sådant tror jag. Eller i alla fall ett som plockar med alla hemliga artikelnummer.
Låter väldigt märkligt!
@ChristianB har du någon insiderinfo?
Jo, det kallas populärt för hemliga artikelnummer. Det används för artiklar som inte är vanliga lanseringar, t ex i vinklubbar, särskilda partier eller kanske för vissa privatimporter. Man kan nog helt enkelt se det som att vissa artiklar är tillgängliga om man känner till dem, annars inte. :)
 

gece

Man vänjer sig.
Det borde vara en smal sak att skriva ett script som går igenom de nummer som saknas i sortimentsfilen. Någon som är sugen?
Skriva är en sak, köra är en annan... jag svängde ihop ett program som räknade fram alla tal som är mindre än det största artikelnumret (995109) men som inte används som artikelnummer, vilket blir 977294 st och således tar en del tid att söka igenom med brute force. Jag har för mig att jag hört att det finns en viss struktur på artikelnummer, finns det några regler man kan tillämpa för att minska antalet tal man måste testa?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Så var det väl till exempel med den på forumet så uppskattade skumpan Chanoine 1995. Den gick bara att beställa om man kände till numret och vi var ett par på forumet som lyckades få iväg några beställningar innan den var slut så i det fallet var det ju ett gömt guldkorn.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Skriva är en sak, köra är en annan... jag svängde ihop ett program som räknade fram alla tal som är mindre än det största artikelnumret (995109) men som inte används som artikelnummer, vilket blir 977294 st och således tar en del tid att söka igenom med brute force. Jag har för mig att jag hört att det finns en viss struktur på artikelnummer, finns det några regler man kan tillämpa för att minska antalet tal man måste testa?
Man kan börja med att kolla i de kortare (t ex kortare än 10 nummer) glappen i nummerserierna 7xxxxx--9xxxxx, där verkar det finnas lite. Vad gäller förpackningsbeteckningen, verkar det funka med att man utelämnar den sista siffran.När man således finner att det finns ett glapp mellan 70353 och 70355, söker man på 703540 och finner Bin 23. På det sättet borde det inte bli mer än några hundra...
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Var det inte något sådant du skrev, @Daniel B ?

Mjo, jag brukar ta fram en lista med alla "special"-artiklar och sådant som har ökat och minskat i pris. Däremot tror jag de har gjort om lite i sortimentet nu eftersom det finns specialartiklar med kortare nummer numera också, vilket det inte fanns förut.

Eftersom Systembolaget inte har något vettigt API så bygger jag alltid en egen JSON-fil över hela sortimentet och utgår ifrån den. Jag gjorde en nu utifrån den senaste XML-filen över Systembolagets sortiment, men noterade att ex. Bollino Rosso från ursprungsinlägget saknas. Det kan vara för att det är en regional produkt som bara går att beställa i vissa butiker, men de har tidigare alltid legat med i sortimentsfilen...

Jag testade precis även med Penfolds Bin 23 och den finns inte heller med.. Jag är säker på att de legat med tidigare, men de kanske har tagits bort ur sortimentsfilen. Totalt får jag fram 14 st som inte visas ut, vilket är rekordfå. Jag ska höra med Systembolaget om de ändrat något!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
En liten detalj är att man inte hittar den när man söker på 70354 men http://www.systembolaget.se/70354 funkar
För några år sen gjorde jag en bat-fil som körde en wget-loop på de nummerserier som var aktuella då. Tog tid, men...

Jag gör ett tappert försök att avsluta meningen ät dig!

Men... Du har bestämt dig för att göra en ny wget-loop mot de artikelnummer som Systembolaget har idag, och gör allt i din makt för att hjälpa oss vinnördar i sann Finewines-anda!?
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag har ju som tidigare nämnt en databas med alla aktuella artiklar, men allt "hemligt" tycks saknas där. Jag loopade igenom alla artiklar med ett varunummer mellan 100000 och 70000 och tog lade till de nummer som saknade en artikel i en lista. Det blev totalt 15591 möjliga nummer som kan vara "hemliga" artiklar.

Utifrån detta är det ju som redan nämnt en ganska enkel sak att undersöka om det finns en artikel på den sidan eller inte. Jag har kollat upp hur anropen mot Systembolagets hemsida ser ut, och det visar sig att det finns en artikel om man får ett HTTP 301-svar från Systembolaget när man kör http://www.systembolaget.se/NR och ett 404-svar när varan inte finns. Det finns dock vissa som ger 301-svar och sen redirect till en 404-sida, vilket innebär att varan inte finns.

Jag tror de flesta insatta vet att det kanske inte är så smart att köra 15000 anrop mot en server i en loop från sitt eget IP, men det finns ju "alternativa" sätt för sådant.

Om någon är intresserad av de nummer jag hittade så finns det i en txt-fil här: https://mega.nz/#fm/4gB2TYKa

Jag kan fixa bättre format om det behövs också, bara säg till!
 
Last edited:
Toppen