Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets försäljning 2016

Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Jag kan inte riktigt släppa siffrorna... Här kommer lite mer slutsatser. Nu om Champagne. Totalt såldes knappt 1,6 miljoner liter.

15,5% av den Champagne som såldes kostade motsvarande under 200 kr/helflaska (halvmagnum)
28,2% under 250 kr/helflaska
48,1% under 300 kr
76,0% under 400 kr
96,1% under 500 kr
98,9% under 600 kr
99% under 750 kr

De sex artiklar som sålde mest (André Clouet, Beaumont des Crayères, Moët & Chandon, CVC NF, Jeanmaire och Champagne Charles Mignon) stod för en tredjedel av den totala försäljningen. Lägger man till fem artiklar till har man hälften av den totala försäljningen.
Då kan man betänka att det finns 1100 artiklar med etiketten Champagne. 1% av artiklarna står för hälften av försäljningen.

Om man grupperar efter producentnamn blir resultatet liknande.
Moët & Chandon har 9,5% av volymen.
Lägger man till André Clouet, Palmer & Co, Pol Roger, Jeanmaire och Beaumont des Crayères är man uppe i 47%.
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Det såldes alltså en större volym av Prosecco Pizzolato och Castelforte Prosecco tillsammans än all champagne.
En fjärdedel av all Champagne såldes i december (och förbrukades förmodligen på nyårsaftonen).
Ett annat sätt att se på det är att La Cantina Pizzolato sålde med tre av sina fem bubbliga viner (Prosecco Pizzolato,
Pizzolato Spumante d'Italia Rosè och Pizzolato Spumante d'Italia Bianco Extra Dry) mer (volym) än hela Champagne under 2016. Till Sverige alltså. Via bolaget.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
annat sätt att se på det är att La Cantina Pizzolato sålde med tre av sina fem bubbliga viner (Prosecco Pizzolato,
Pizzolato Spumante d'Italia Rosè och Pizzolato Spumante d'Italia Bianco Extra Dry) mer (volym) än hela Champagne under 2016. Till Sverige alltså. Via bolaget.

Helt otroligt! :(
 

Gomseglet

Medlem
Slänger in en liten stinkare då!
Så här skulle nog efterfrågan se ut även om monopolet inte fanns. Hur många handlare skulle ta in den tusendel av marknaden som vi är intresserade av om monopolet försvann, och till vilka priser?
Postorder från Europa skulle bli det enda sättet att köpa kvalitetsvin på i den här mycket lilla avkroken av världen, tror jag, om inte påslagen skulle kännas helt okej. Det skulle nog bli svårt att driva kvalitetsvinhandel i Sverige utan monopolet som köper in och låter ett inköp stå i lager länge, länge tills det långsamt köpts upp av den lilla, lilla marknaden.
Utbudet i den halvstora tyska stad jag åker till nu är till exempel drastiskt mycket sämre än på bolaget, och inte kör de hem heller.
 

Larseman

Medlem
Slänger in en liten stinkare då!
Så här skulle nog efterfrågan se ut även om monopolet inte fanns. Hur många handlare skulle ta in den tusendel av marknaden som vi är intresserade av om monopolet försvann, och till vilka priser?
Postorder från Europa skulle bli det enda sättet att köpa kvalitetsvin på i den här mycket lilla avkroken av världen, tror jag, om inte påslagen skulle kännas helt okej. Det skulle nog bli svårt att driva kvalitetsvinhandel i Sverige utan monopolet som köper in och låter ett inköp stå i lager länge, länge tills det långsamt köpts upp av den lilla, lilla marknaden.
Utbudet i den halvstora tyska stad jag åker till nu är till exempel drastiskt mycket sämre än på bolaget, och inte kör de hem heller.
Amused-Bill-Hader-Eating-Popcorn.jpg


Men "be nice" ;)
 

sunqan

Vinös
Slänger in en liten stinkare då!
Så här skulle nog efterfrågan se ut även om monopolet inte fanns. Hur många handlare skulle ta in den tusendel av marknaden som vi är intresserade av om monopolet försvann, och till vilka priser?
Postorder från Europa skulle bli det enda sättet att köpa kvalitetsvin på i den här mycket lilla avkroken av världen, tror jag, om inte påslagen skulle kännas helt okej. Det skulle nog bli svårt att driva kvalitetsvinhandel i Sverige utan monopolet som köper in och låter ett inköp stå i lager länge, länge tills det långsamt köpts upp av den lilla, lilla marknaden.
Utbudet i den halvstora tyska stad jag åker till nu är till exempel drastiskt mycket sämre än på bolaget, och inte kör de hem heller.

Och hur klarar sig de danska importörerna...

Jag böir så oändligt trött på folk som lyfter systembolaget till skyarna pga detas stora sortiment och deras service "de levererar hem".

I en medelstor svensk stad (100-200 tusen invånare) finns ett systembokag med ett minst sagt mediokert utbud i butik.
Javisst du kan ju beställa ur importörernas sortiment (i regel både beställnings och restauransortiment) och du kan få varorna hemskickade - med löftet att det tar MINST X dagar.

I en mindre tysk stad (100-200 tusen invånare) är jag övertygad om att urbudet är bättre i butik, men det är en gissning. Du har dock ett större antal butiker med mer eller mindre varierat utbud som sammantaget är bättre än systembolagets. Dessutom har du ett beställningssortiment som vida överstiger systembolagets och de varorna får du hemkörda på max 2 dagar.

Jag har ärligt svårt att förstå vad skillnaden är.
 

Gomseglet

Medlem
Okej, okej, det här för från ämnet, vilket var systemets försäljningsstatistik. Jag lägger ned.
Jag måste sluta med att gissningar om bolagets sämre både utbud och service än vinbutiker i städer om 100-200 000 i Tyskland inte duger. Jag vet att vinbutikerna i till exempel Kassel, dit jag snart ska, inte är mycket att ha. Det är rea på tysk "konjak". Beställningsservicen är minimal, eftersom de tar in varor från en eller två grossister, inte från väldigt många, som bolaget.
Däremot har du en poäng om de danska importörerna.
 

sunqan

Vinös
Okej, okej, det här för från ämnet, vilket var systemets försäljningsstatistik. Jag lägger ned.
Jag måste sluta med att gissningar om bolagets sämre både utbud och service än vinbutiker i städer om 100-200 000 i Tyskland inte duger. Jag vet att vinbutikerna i till exempel Kassel, dit jag snart ska, inte är mycket att ha. Det är rea på tysk "konjak". Beställningsservicen är minimal, eftersom de tar in varor från en eller två grossister, inte från väldigt många, som bolaget.
Däremot har du en poäng om de danska importörerna.

En snabb sökning - https://www.google.com/search?site=...e-gws-hp..1.1.63.3.MbtofTVa_4A#istate=lrl:xpd (sökte på kassel weinhändler. Söker man på kassel weinhandlung får man lite andra träffar)
Sen kan man titta hos systemet. Butikerna i uppsala har 55 röda och mellan 10 och 45 vita viner över 150.- nu sitter jag med mobilen men det finns anledning att tro att det i princip är samma 55 röda i alla butikerna.

Sen har man, vare man bor i Kassel eller uppsala, tillgång till ett hyffsat beställningssortiment.
 
En snabb sökning - https://www.google.com/search?site=&source=hp&ei=5stcWdruCcvi-QHxwr_gBw&q=kassel+weinhändler&oq=&gs_l=mobile-gws-hp.1.0.35i39k1l3.0.0.0.3433.2.1.1.0.0.0.0.0..0.0....0...1..64.mobile-gws-hp..1.1.63.3.MbtofTVa_4A#istate=lrl:xpd (sökte på kassel weinhändler. Söker man på kassel weinhandlung får man lite andra träffar)
Sen kan man titta hos systemet. Butikerna i uppsala har 55 röda och mellan 10 och 45 vita viner över 150.- nu sitter jag med mobilen men det finns anledning att tro att det i princip är samma 55 röda i alla butikerna.

Sen har man, vare man bor i Kassel eller uppsala, tillgång till ett hyffsat beställningssortiment.

Vad jag kan se så har Gränsbystaden, Uppsala har 397 röda på helflaska, 216 vita och 131 mousserande enligt webben, den med minst runt hälften av det, övriga butiker i nedre skiktet. Hur räknade du?
 

Dexter

Medlem
Vad jag kan se så har Gränsbystaden, Uppsala har 397 röda på helflaska, 216 vita och 131 mousserande enligt webben, den med minst runt hälften av det, övriga butiker i nedre skiktet. Hur räknade du?
Det var väl bara viner över 150kr som han räknade på.
 

Gomseglet

Medlem
Jag ger mig kring det här, jag fattar varför människor vill ha väck monopolet. Men hela bolagets utbud, kört till mitt ombud, till aktuella priser, är inte i närheten av vad butikerna i exempelstaden kan erbjuda. Jämför gärna också deras hemsidor med bolagets. Listan på till och med Tysklands bästa producenter som inte finns att ens beställa i de där butikerna, men finns i BS, är lång.
Mot monopol kan vi vara, men inte av blott ideologiska skäl, liksom ideologi passar illa till mycket annat.

Finis.
 

matage

Medlem
Jag ger mig kring det här, jag fattar varför människor vill ha väck monopolet.
....
Mot monopol kan vi vara, men inte av blott ideologiska skäl, liksom ideologi passar illa till mycket annat.

Finis.
Nja jag anser nog att om man motiverar ett monopol på ideologiska skäl kan jag vara emot det med samma mynt. Sen att jag inte *behöver* ideologiska skäl utan klarar mig fint med logiska är en annan femma ;)
 

sunqan

Vinös
Jag ger mig kring det här, jag fattar varför människor vill ha väck monopolet. Men hela bolagets utbud, kört till mitt ombud, till aktuella priser, är inte i närheten av vad butikerna i exempelstaden kan erbjuda. Jämför gärna också deras hemsidor med bolagets. Listan på till och med Tysklands bästa producenter som inte finns att ens beställa i de där butikerna, men finns i BS, är lång.
Mot monopol kan vi vara, men inte av blott ideologiska skäl, liksom ideologi passar illa till mycket annat.

Finis.
Det jag visade var att det finns butiker i kasseltrakten som har ett bra utbud. Bor du i kassel och vill ha ett vin från en bra producent och de lokala handlarna inte har det, är det bara att gå in på winesearchet och titta. Sen beställer du det och får det levererat antingen hem eller till fraktbolagets servicepoint och det tar bara 1-2 dagar.

Detsamma gäller om du bor i uppsala.

Jag förstår inte varför det skulle vara bättre att hämta de beställda varorna i sin lokala alkoholbutik!

Observera att jag inte diskuterar systembolagets vara eller inte vara. Jag diskuterar vinutbud och tillgänglighet. Utbudet i butik i kassel är inte sämre än utbudet i butik i uppsala. Allt annat är än så länge lika!
 
Trådskapare
Wintermute

Wintermute

Medlem
Om man tänker sig Systembolagets vinförsäljning 2016 som ett konstant flöde under året, med det lägsta literpriset precis efter midnatt på nyårsaftonen och det dyraste ett år senare, då har vi alldeles snart (den fjärde december, på kvällen) ett tretimmarspass med rosévinet Grande Recolte, för måttliga 109 kr per flaska.
På julaftonen, kl 15:00 är vi mitt inne i 50 minuter La Bastide Blanche @169 kr
Halv fyra på morgonen efter julaftonen dricker vi den första Champagnen ur standardsortimentet (A Viot).
Vid lunch på nyårsaftonen har vi passande nog 1 timme och 40 minuter med gula änkan @409 kr
Vid sex på kvällen har vi ytterligare 25 minuter av gula änkan, nu från halvflaska.
Vid nio på kvällen är det dags för Pol Roger vintage i 50 minuter
Runt kvart i tolv dricker vi dompa i 15 minuter.

På det hela taget verkar sista veckan på året påtagligt bättre än t ex Fem och en halv dag med Zumbali-boxar i slutet av januari.
 

Bastardo

Medlem
På det hela taget verkar sista veckan på året påtagligt bättre än t ex Fem och en halv dag med Zumbali-boxar i slutet av januari.
Jag tycker lite synd om människor som kommer ut från bolis bärande sina Zumabli-boxar under armen. ;) Hoppas, hoppas, att de här stackars satar får uppleva riktiga viner åtminstone en gång under sina strävsamma liv. :) Fast många gånger ser man även folk som skulle ha råd att köpa även finvin plocka åt sig plonket, och det är mycket svårare att förstå!
 

J.Lidman

Medlem
Jag tycker lite synd om människor som kommer ut från bolis bärande sina Zumabli-boxar under armen. ;) Hoppas, hoppas, att de här stackars satar får uppleva riktiga viner åtminstone en gång under sina strävsamma liv. :) Fast många gånger ser man även folk som skulle ha råd att köpa även finvin plocka åt sig plonket, och det är mycket svårare att förstå!
Är nog inte svårare än att se till vad man är intresserad av, vissa förstår inte hur man kan lyssna på Rix FM dag in och dag ut, eller hur man kan nöja sig med dansk fläskfilé, göra sin egna bearnaise VS blå bands pulverbea, listan kan göras lång :)
 
Är nog inte svårare än att se till vad man är intresserad av, vissa förstår inte hur man kan lyssna på Rix FM dag in och dag ut, eller hur man kan nöja sig med dansk fläskfilé, göra sin egna bearnaise VS blå bands pulverbea, listan kan göras lång :)
Fattar inget av det. Fast va skönt det hade varit om man inte visste bättre
 

J.Lidman

Medlem
Fattar inget av det. Fast va skönt det hade varit om man inte visste bättre
Hah, ja eller hur, får mig att tänka på en Jan Stenmark teckning, "En del är för dumma för att ha ångest, det är smart". Hoppas mitt budskap gick fram, kanske sticker ut hakan i fel forum :)försvarar inte Zumabli-boxköparna, eller jag kanske gjorde? Men det är ju trotts allt snart jul och jag måste vara snäll.
 
Toppen