Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets hantering av trädlådor till viner

FredrikC

Medlem
Som många av er märkt så öppnar varudepån fina trälådor och skickar i en ful kartong från dem. Jag har tagit detta vidare och fick detta "begåvade" svar idag. Så räkna I stort sett aldrig mer med trälådor...
"Varudepån ansvarar inte för trälådor eller emballage överhuvudtaget. De lagerför och levererar drycker och inget annat. Då i stort sett alla drycker de lagerför säljs styckvis öppnas de lådor som inkommer, oavsett om de är i kartong eller i trä. Varorna sorteras på depån samt skickas ut i vad som i varje enskilt fall är den bästa logistiska lösningarna. Hade en specifik dryck sålts enbart i ett utförande om t ex sex stycken flaskor, hade emballage inte behövts öppnas. Med det sagt försöker de, så långt det är möjligt, att skicka obrutna trälådor eftersom de vet att dessa i en del fall är eftertraktade. Det är däremot inget som de kan garantera eller ansvara för."

Väldigt tråkigt.
 
Som många av er märkt så öppnar varudepån fina trälådor och skickar i en ful kartong från dem. Jag har tagit detta vidare och fick detta "begåvade" svar idag. Så räkna I stort sett aldrig mer med trälådor...
"Varudepån ansvarar inte för trälådor eller emballage överhuvudtaget. De lagerför och levererar drycker och inget annat. Då i stort sett alla drycker de lagerför säljs styckvis öppnas de lådor som inkommer, oavsett om de är i kartong eller i trä. Varorna sorteras på depån samt skickas ut i vad som i varje enskilt fall är den bästa logistiska lösningarna. Hade en specifik dryck sålts enbart i ett utförande om t ex sex stycken flaskor, hade emballage inte behövts öppnas. Med det sagt försöker de, så långt det är möjligt, att skicka obrutna trälådor eftersom de vet att dessa i en del fall är eftertraktade. Det är däremot inget som de kan garantera eller ansvara för."

Väldigt tråkigt.

De hanterar en mängd lådor, 60% av allt vin har jag för jag. De är bara inte av trä.

Men skämt åsido, Systembolaget ser inte oss på det här forumet som en viktigt kundgrupp, vi är för få och ställer bara till problem för deras logistik.
 

chambertin

Medlem
Som många av er märkt så öppnar varudepån fina trälådor och skickar i en ful kartong från dem. Jag har tagit detta vidare och fick detta "begåvade" svar idag. Så räkna I stort sett aldrig mer med trälådor...
"Varudepån ansvarar inte för trälådor eller emballage överhuvudtaget. De lagerför och levererar drycker och inget annat. Då i stort sett alla drycker de lagerför säljs styckvis öppnas de lådor som inkommer, oavsett om de är i kartong eller i trä. Varorna sorteras på depån samt skickas ut i vad som i varje enskilt fall är den bästa logistiska lösningarna. Hade en specifik dryck sålts enbart i ett utförande om t ex sex stycken flaskor, hade emballage inte behövts öppnas. Med det sagt försöker de, så långt det är möjligt, att skicka obrutna trälådor eftersom de vet att dessa i en del fall är eftertraktade. Det är däremot inget som de kan garantera eller ansvara för."

Väldigt tråkigt.
Efter 40 års vinintresse så borde man ju sett vissa förbättringar men ibland så skymmer vissa saker sikten lite väl mycket måste jag erkänna.
  • Olika årgångar har alltid separata artikelnr utom på...
  • Alla produkter man erbjuder till försäljning via företaget är företagets ansvar utom på...
  • Byte av årgång sker tydligt och flera årgångar kan finnas samtidigt i systemet utom på...
  • En beställning av 6fl/12fl levereras så klart i orginalemballage utom på...
  • På företagets hemsida kan man enkelt söka på druvsort på alla viner i sortimentet utom på...
  • På företagets hemsida kan man enkelt se alla produkter från en och samma leverantör utom på...
  • När man uppdaterar hemsidan till modernt snitt så kommer ju samma sökfunktioner med som det flesta aktörer i branschen har utom på...
  • Då fel årgång levererats så uppdateras givetvis informationen på företagets hemsida utom på...
  • Om en beställning gått snett och kunden inte får sin ordererkända vara så kompenseras kunden utom på...
  • När saldot=1 för en vara så finns den att köpa utom på...
  • När företaget gör en upphandling och två produkter är lika bra så köper man in båda två utom på..
  • När företaget köper in en produkt så är skruvkork och lättviktsflaska inte de avgörande kriterierna utom på...
 
Efter 40 års vinintresse så borde man ju sett vissa förbättringar men ibland så skymmer vissa saker sikten lite väl mycket måste jag erkänna.

Problemet är ju inte att det inte förbättras, bara att allt sker lite långsammare än resten av marknaden. Samt om du som kund har problem så gäller regeln, Systembolaget först. Men det är ju en effekt av monopol.

Vad jag tycker är tråkigt (och nu köper jag betydligt mindre än 5% av mitt vin via systemet så tar gärna åsikter här) är att personalens generella kunskapen om vin, som jag upplevde tidigare prioriterades i utbildning etc har minskat. Inte pga personalen intresse men pga att systemet inte prioriterar den typen av fortbildning lika mycket. Men igen, kan ha fel här
 
Last edited:
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Och så hände det igen. Först en låda krug, sen en låda Sassicaia å nu en låda winston..
Nu kom mina 6 Winston - 12 I deras fula wellpapp så av principsak lackade jag ur och bad dem skicka tillbaka dem. Helt otroligt att de river upp kartonger.
 

v_skogh

Medlem
Och så hände det igen. Först en låda krug, sen en låda Sassicaia å nu en låda winston..
Nu kom mina 6 Winston - 12 I deras fula wellpapp så av principsak lackade jag ur och bad dem skicka tillbaka dem. Helt otroligt att de river upp kartonger.
Köp någon annanstans, det kommer aldrig bli någon skillnad.
 

Thirsty

Smygnykterist
Och så hände det igen. Först en låda krug, sen en låda Sassicaia å nu en låda winston..
Nu kom mina 6 Winston - 12 I deras fula wellpapp så av principsak lackade jag ur och bad dem skicka tillbaka dem. Helt otroligt att de river upp kartonger.
Vad gör du med kartongerna som medför att du skickar tillbaka det om det inte kommer i original wellpapp? :confused:
 
Trådskapare
FredrikC

FredrikC

Medlem
Vad gör du med kartongerna som medför att du skickar tillbaka det om det inte kommer i original wellpapp? :confused:
Säljer? Vill du ha ett exempel. Senaste Bukowskis sålde någon en sexpack sassi 17 med låda och en utan låda. Det skilde 3000kr fast det är samma vin. Jag hade också oturen att få mina utan låda vilket gör att jag förlorar pengar vid försäljning så av principsak lackade jag å skickade tillbaka så de får merjobb och en kostnad.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Säljer? Vill du ha ett exempel. Senaste Bukowskis sålde någon en sexpack sassi 17 med låda och en utan låda. Det skilde 3000kr fast det är samma vin. Jag hade också oturen att få mina utan låda vilket gör att jag förlorar pengar vid försäljning så av principsak lackade jag å skickade tillbaka så de får merjobb och en kostnad.
Älskar ditt resonemang! Fan de ska lära depå-nissar och newbies att LÄMNA orginallådor om folk beställer det.
 

Wintermute

Medlem
Säljer? Vill du ha ett exempel. Senaste Bukowskis sålde någon en sexpack sassi 17 med låda och en utan låda. Det skilde 3000kr fast det är samma vin. Jag hade också oturen att få mina utan låda vilket gör att jag förlorar pengar vid försäljning så av principsak lackade jag å skickade tillbaka så de får merjobb och en kostnad.
Om man köper för att dricka själv, istället för att spekulera i uppgång går det ganska bra med bolagets fula låda. Men jag håller med dig om att det är ett otyg.
 
Om man köper för att dricka själv, istället för att spekulera i uppgång går det ganska bra med bolagets fula låda. Men jag håller med dig om att det är ett otyg.

Dock är SBs låda totalt kass om man vill använda den för att lagra sina viner, då är en stabil trä eller papplåda bättre (om man planerar att lagra vinerna liggande)

SBs låda lämpar sig bäst för enklare transporter.
 

BallyJ

Medlem
Säljer? Vill du ha ett exempel. Senaste Bukowskis sålde någon en sexpack sassi 17 med låda och en utan låda. Det skilde 3000kr fast det är samma vin. Jag hade också oturen att få mina utan låda vilket gör att jag förlorar pengar vid försäljning så av principsak lackade jag å skickade tillbaka så de får merjobb och en kostnad.
Låter som att vinguden inte gillar att du förstör för vinälskare och försöker göra vinst på fina viner som skulle kunnat tillfalla någon annan "riktig" vinälskare med begränsad budget direkt vid säljstart/lansering. Jag hatar också att hela kartonger packas upp och skickas som lösflaskor men pga lagringsskäl snarare än vinstskäl.
 
Toppen