Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets kvalitets-munkavel!

Som ni säkert vet så ålägger Systembolagets status som statligt, monopolinnehavande företag dem vissa plikter att vara neutrala. Jag kan möjligen se varför ett företag med sådan ställning (om de nu ens skall ha den, vilket jag vet att de flesta på det här forumet inte anser) bör vara förpliktigad att vara opartisk då de sitter i en slags maktställning, men det medför en del problem att få fram information om vilka viner som är värda att satsa på rent kvalitetsmässigt. Det kom en artikel i somras (i Dagens Arbete, vill jag minnas) om just det. Deras opartiskhet leder till svårigheter att få fram den information man kan vilja ha som vinentusiast.

Visserligen bör man alltid göra kvalitetsuttallanden vad gäller vin med viss försiktighet om det inte är väldigt uppenbart vilket som är bättre (Krug mot Moët). Detta gäller speciellt om man kanske inte kan jättemycket om vin, vilket ju ofta är fallet med den vanliga butikspersonalen (de får ju inte alla som arbetar på bolaget prova vinerna ur det lite finare sortimentet). Men även de som kan lite mer, såsom de som sitter på kundtjänst, sitter ofta helt klart inne med klart fler uppfattningar om producenter och deras relativa kvalitetsnivå än vad de i första tagit vill säga rätt ut. Man får ibland pressa dem lite, ställa direkta fråga och hoppas att de svarar, ibland gå lite omvägar. Att få poäng på viner, även om de ändå alltid skall tas med en nypa salt, kan man glömma, vilket nog i.o.f.s. är så det bör vara. Ändå har jag vid en del tillfällen lyckats få ur en del av Systembolagets anställda vissa saker.

Smakbeskrivningarna ger ju ännu mindre klarhet om man inte kan avkoda en del av det finstilta genom att kunna deras språk. Orden "komplex", "balanserad" och "nyanserad" betydde enligt ovannämnda artikel i att smakpanelen tyckte att vinet ifråga var riktigt bra. Vissa andra ord och uttryck (vilka jag ej minns) som lät positiva betydde i själva raka motsatsen.

Vad anser ni? Har ni stött på problemet? Visserligen så kan antagligen de flesta av oss som är med på detta forum redan tillräckligt mycket vin för att behöva sådan hjälp (och även jag behöver det inte speciellt mycket längre), men för nybörjaren kan det vara besvärligt.
 

v_skogh

Medlem
SV: Systembolagets kvalitets-munkavel!

Är själv i stort sett novis på vad det gäller stilla viner, dricker bara champagne :D
För min del tycker jag ofta jag får med mig riktigt dåliga viner hem från bolaget när jag går på de anställdas förslag och då snackar vi viner som kostar 200-400 kr, alltså inga uttalade skitviner. Men jag tycker ofta de bommar, särskilt när det ska föreslås vin till maten.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Systembolagets kvalitets-munkavel!

Det samma gäller mig vad gäller stilla viner. Jag har inte heller alls provat på det i lika hög grad som champagne.

Tråkigt att du får tips om kassa viner. Man väntar ju sig i alla fall att något som kostar 200-400 kr skall vara hyfsat bra om det blivit rekommenderat. Det har visserligen inte hänt mig speciellt mycket. Ibland blir jag rekommenderad billigare viner än jag letar efter, men då brukar jag inte följa rådet. Ibland dubbelkollar jag vinet och vad det fått för poäng på annat håll, och så avgör jag hur mycket jag är beredd att slanta upp för att få ett fint vin, och låter inte andra göra den bedömningen åt mig. Jag brukar ha ungefär klart för mig vad jag vill ha när jag går och handlar.
 

v_skogh

Medlem
SV: Systembolagets kvalitets-munkavel!

Darth Angelus skrev:
Det samma gäller mig vad gäller stilla viner. Jag har inte heller alls provat på det i lika hög grad som champagne.

Tråkigt att du får tips om kassa viner. Man väntar ju sig i alla fall att något som kostar 200-400 kr skall vara hyfsat bra om det blivit rekommenderat. Det har visserligen inte hänt mig speciellt mycket. Ibland blir jag rekommenderad billigare viner än jag letar efter, men då brukar jag inte följa rådet. Ibland dubbelkollar jag vinet och vad det fått för poäng på annat håll, och så avgör jag hur mycket jag är beredd att slanta upp för att få ett fint vin, och låter inte andra göra den bedömningen åt mig. Jag brukar ha ungefär klart för mig vad jag vill ha när jag går och handlar.

Absolut, kör på samma väg som dig men ibland behöver man en flaska vin med kort varsel och hinner inte göra de efterforskningar som krävs.
Nä, det är bättre att hålla sig till skumpa för det har man hyffsad koll på :D
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
SV: Systembolagets kvalitets-munkavel!

Det är ju i och för sig förståeligt att man inte alltid har tid att kolla upp vin.
 
Toppen