Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets nya kliamtbaserade mål

mackan92

Medlem
Systembolaget har idag gått ut och presenterat sina mål med att vara klimatneutrala år 2045 där de då beskriver vägen dit. Frågan är hur det kommer att påverka oss som slutkund till detta monopol.

De nya målen​

2030 ska klimatpåverkan från Systembolagets hela värdekedja ha minskat med 50 %. Det innebär minskade utsläpp från odling, produktion, förpackningar och transporter av drycker samt kundens resor till och från butik (scope 3).

2025 ska Systembolaget ha minskat klimatpåverkan från den egna verksamheten med 90 %. Det innebär minskade utsläpp från egen energianvändning och tjänstebilar (scope 1 och 2).

Detta är delmål mot 2045 då Systembolaget ska ha netto noll i klimatpåverkan.

Basår: 2019.


Vad är era tankar och reflektioner?
 

Kaptenen

Medlem
Jag tror att Systembolaget ska fokusera på det uppdrag som de fått av riksdagen, nämligen att tillhandahålla alkoholhaltiga drycker inom ramen för det rådande alkoholmonopolet. När det gäller att arbeta för andra behjärtansvärda ändamål som klimatet, världsfreden eller för ett totalt avskaffande av melodifestivalen och annan tortyrliknande behandling, bör nog andra organ hålla i taktpinnen och sätta dagordningen.
 

IsKr

Medlem
Jag tror att Systembolaget ska fokusera på det uppdrag som de fått av riksdagen, nämligen att tillhandahålla alkoholhaltiga drycker inom ramen för det rådande alkoholmonopolet. När det gäller att arbeta för andra behjärtansvärda ändamål som klimatet, världsfreden eller för ett totalt avskaffande av melodifestivalen och annan tortyrliknande behandling, bör nog andra organ hålla i taktpinnen och sätta dagordningen.
Avskaffandet av melodifestivalen kanske ändå ska ingå i deras uppdrag, skulle ju inte skada.
 
Trådskapare
mackan92

mackan92

Medlem
Jag är rädd att Systembolagets satta mål kommer att resultera i aktiviteter som gör att sortimentet blir ännu mer begränsat (sett till i kvalitet) än idag.
Exakt den tanken som slog mig först, upplever att tyngden på tillvägagångssättet ligger på förpackning och transporter...
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Utan att säga något konkret, så spontant känns det som att bättre producenter gynnas då deras klimatavtryck är mindre, både med färre produkter som levereras och bättre förpackning. Trälådor är väl bättre än papp och plast.
Känns mer som att Enzo Bartoli ligger risigt till i sortimentet…
 
Last edited:

Johan L

Medlem
Jag tror att Systembolaget ska fokusera på det uppdrag som de fått av riksdagen, nämligen att tillhandahålla alkoholhaltiga drycker inom ramen för det rådande alkoholmonopolet. När det gäller att arbeta för andra behjärtansvärda ändamål som klimatet, världsfreden eller för ett totalt avskaffande av melodifestivalen och annan tortyrliknande behandling, bör nog andra organ hålla i taktpinnen och sätta dagordningen.

Sverige har som mål att vara klimatneutralt till 2045, då vore det ju rent ut sagt konstigt om inte myndigheter och statligt ägda företag inte har samma mål.
 

Johan L

Medlem
Utan att säga något konkret, så spontant känns det som att bättre producenter gynnas då deras klimatavtryck är mindre, både med färre produkter som levereras och bättre förpackning. Trälådor är väl bättre än papp och plast.
Känns mer som att Enzo Bartoli ligger risigt till i sortimentet…

Varför skulle trälådor vara bättre än papp? Pappen görs av trä men väger mindre, är mindre skrymmande och är lättare att materialåtervinna.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Varför skulle trälådor vara bättre än papp? Pappen görs av trä men väger mindre, är mindre skrymmande och är lättare att materialåtervinna.
Jag hade för mig att jag läst att förpackningarna som ger minst klimatavtryck är trälådorna. Men skulle lag till ett "frågetecken" efter mitt påstående då jag inte har det exakta svaret till er här på forumet.
Jag återkommer om jag någonsin får svaret bekräftat via källa.
 
Toppen