Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets nya prissättningsmodell – 2017

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Sitter och läser genom Systembolagets nya prissättningsstrategi som ska börja gälla 2017. Den kan i korthet sammanfattas på följande sätt:
Det ska bli dyrare att köpa vin och sprit för de tar längre tid att rekommendera och packa upp på hyllorna. Det ska bli billigare att köpa öl och alkoläsk för det är inte lika många som frågar om råd när det kommer till de produktkategorierna.
Det blir förhållandevis stora prissänkningar på cider och "blandprodukter", mindre förändringar på birabärtzen och någon eller några kronor mer på vinerna.
Hur, frågar sig vän av ordning, går det ihop med Systembolagets uppdrag? Att sänka priset på det billiga och höja priset på det dyra?
Målet verkar snarare vara, om man ser till siffrorna, att stabilisera rörelseresultatet som varit sjunkande de senaste åren.
Ah, monopol. Du gör mig inte besviken.
 

akaSami

Livsnjutare
Tråkig nyhet !
synd att det inte är möjligt att driva en sidoverksamhet som "Systembolaget Exclusive" eller liknande för alla oss som inte köper av det du nämner som "birabärtzen" :D
jag tycker generellt om Sb då det är väldigt bra service så vitt jag varit med om, men tycker defenitivt att det borde vara enklare att handla vid sidan om.
 

Sörplarn

Medlem
Tråkig nyhet !
synd att det inte är möjligt att driva en sidoverksamhet som "Systembolaget Exclusive" eller liknande för alla oss som inte köper av det du nämner som "birabärtzen" :D
jag tycker generellt om Sb då det är väldigt bra service så vitt jag varit med om, men tycker defenitivt att det borde vara enklare att handla vid sidan om.

Dags att slopa monopolet om inte annat, låt systembolaget finnas kvar i statligt regi som den lågpris kedja som politikerna strävar efter, allt för enkla skattekronor, där kvantiten spelar större roll, världens bästa sortiment som sagt.

Man kan ju även fundera är detta ett sätt att även minska på personal?
Kanske flytta denna tråd till monopol tråden?
 

sunqan

Vinös
Undrar om den prismodellen faktiskt kan ses som handelshinder? Vi tillverkar öl, som blir billigare, men inte vin, som blir dyrare.
Systembolager är ett statligt monopol och har ju att förhålla sig till detta också. Och jag hoppas att tyskland/italien/frankrike/spanien/österrike inte nöjer sig med "vin i 3l-box blir ju naturligtvis också billigare"
 

MartinE

Medlem
Hur, frågar sig vän av ordning, går det ihop med Systembolagets uppdrag? Att sänka priset på det billiga och höja priset på det dyra?
Målet verkar snarare vara, om man ser till siffrorna, att stabilisera rörelseresultatet som varit sjunkande de senaste åren.
Ah, monopol. Du gör mig inte besviken.
Jag väntar fortfarande på att det ska dyka upp någon statlig företrädare, politiker eller tjänsteman, som kan erkänna den verkliga anledningen till monopolet: vi skulle förlora pengar om vi släppte försäljningen fri!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Finns informationen kring detta tillgänglig någonstans?
De har skickat ut till journalister, så då måste det väl anses som offentlig. :)
 

Attachments

  • Leverantörsträff februari 2016 hela presentationen (003).pdf
    624,1 KB · Visningar: 958

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag är skeptisk till deras "Varuhantering i sekunder per inlevererad enhet" och "Rådgivning i sekunder per såld enhet". Om det verkligen visar på "per enhet" så är det väl inte så konstigt att det tar kortare tid för öl/cider. Om man tar ett flak öl = 24 enheter så är det självklart att det per enhet sammantaget blir kortare handläggning. Mer rättvist vore att jämföra mängden ren alkohol från respektive grupp som hanteras.
 

Per Stade

Lege artis
Lugn, bara lugn.
Av sidan 20 framgår att det inte kommer att påverka priserna på vin i "hög" prisklass.
(Även om jag betraktar vin för 159:- mer som ett vardagsvin).

Men varför också BiB får oförändrat pris förstår jag inte. Enligt min ringa erfarenhet, när jag vill hämta beställda varor, så är alltid personalen upptagna med att svara på vilken låda, som passar bäst till fredagstacosen.
 

Vino fino

Medlem
Jag storskrattar när jag läser detta. Tack @Jimmy Forsman för lite insidesinformation.

Förutom att BiB:arna fortsätter subventioneras, vilket borde vara straffbart, är detta en utmärkt reform för oss på Finewines. Det måste vara någon som missade A-kursen i företagsekonomi som räknade fram den nya modellen. Normalt räknar man arbetsinsats kontra intäkt/marginal men här har genierna i Kungsträdgården räknat arbetsinsats mot såld enhet oavsett värde. Hahahahaha

Allegori:
VAG-handlaren (vi kan kalla henne "Magdalena") sitter och funderar på hur hon ska bli mer lönsam. Hon har samma marginal på alla personbilar men hon har märkt att kunderna som köper Skoda Fabia kräver mycket mindre tid av säljarna än de kunder som köper Audi R8. Hon tänker och tänker och tänker.
Magdalena löser detta genom att sänka marginalen på samtliga bilar men höjer det fasta enhetspriset (exempelvis registrationsavgiften) per såld bil. Smart va!!! ?? :rolleyes::rolleyes: :D:D:D:D

Det som är viktigt för oss konsumenter av bra viner på helflaska är att förstå att den nya brytpunken går vid 114 kr i inköpspris per 75 cl. Alla viner blir därefter progressivt billigare med denna nya fantastiska reform. Förlorarna är de som köper vin på flaska under brytpunkten och de som handlar billig sprit eller sprit på kvarting.
 
Det skulle ju vara de artiklar som är billigare där än någon annanstans på jorden. Även om det tar emot ;)

Champagnefantasterna får väl ibland sitt lystmäte. Likaså DRC-drickarna. Och några till.
Jo självklart finns det guldkorn att hitta även där. För min del är de en av många aktörer på marknaden. Tyvärr verkar de inte fatta själva att de är konkurrensutsatta. De tror att det räcker med deras bullshit-argumentation kring folkhälsa för att jag ska välja deras begränsade sortiment istället för att handla de viner jag vill ha.
 

matage

Medlem
Såg just Systembolaget-reklamen på TV4 imorse där de amerikanska konsulterna går in och avbryter en rådgivande försäljning för att den tar för lång tid, följt av meddelandet att så jobbar minsann inte SB... Känns som de får lägga ner den innan 2017 då ;)
 
Toppen