Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Systembolagets webblanseringar

Webblanseringar på Systembolaget kommer nu regelbundet att läggas upp på finewines.se. Listor kommer att skickas till oss några veckor i förväg. Vet att det finns ett stort intresse hos många av er så det är är en bra förändring som sker. Bifogar mailet från Systembolaget så ni vet vad som gäller.

Höstens webblanseringsdatum är;

Torsdag 4 oktober
Torsdag 25 oktober
Torsdag 8 november
Torsdag 22 november
Torsdag 6 december


Vi kommer att skicka ut en lista på produkterna som kommer att lanseras ett par veckor innan varje lansering. Listorna vi skickar ut är med reservation för ändringar. Det kan både tillkomma och försvinna produkter från listan. Vill man ha en helt säker lista, så finns den på hemsidan systembolaget.se på måndagen i samma vecka som lanseringen är.
 

Pontus

Medlem
SV: Systembolagets webblanseringar

Det är förresten bara att konstatera att SB numera ligger totalt fel i prissättningen för många Bdx. Intresset för 2009:eek:rna är riktigt svagt. Många flaskor finns kvar, särskilt de vita. Rent bedrövligt med tanke på årgången.

Hur kan SB fortsätta att handla från Hjo Grosshandel, som bevisligen kammar hem enorma vinster på att flytta Bdx-flaskor? Kan inte SB handla på den internationella marknaden?
 

downtown

Medlem
SV: Systembolagets webblanseringar

Vet någon av er om produkten bokas direkt när man klickar på "Beställ" eller om det är först när man slutför ordern som bokningen görs? Jag tänker främst på de tillfällen då man tänkt beställa flera olika produkter i samma webblansering, vilket naturligtvis innebär att det tar längre tid innan man slutför beställningen.
 

Keen

slan
SV: Systembolagets webblanseringar

Mig veterligen bokas/reserveras produkten direkt när du klickar på 'boka'-knappen bredvid vald produkt.
 

downtown

Medlem
SV: Systembolagets webblanseringar

Vad bra. Jag förstår inte att det ska vara så svårt för dem att vara tydliga med detta. Det mest skrämmande är ju dock beställningsförfarandet från beställningssortimentet, med butikers olika rutiner.
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets webblanseringar

downtown skrev:
Vet någon av er om produkten bokas direkt när man klickar på "Beställ" eller om det är först när man slutför ordern som bokningen görs? Jag tänker främst på de tillfällen då man tänkt beställa flera olika produkter i samma webblansering, vilket naturligtvis innebär att det tar längre tid innan man slutför beställningen.

Som det fungerat för mig så bokas produkten när du tryckt beställ. Sedan har du tid fram till kvällen att slutföra beställningen. Jag har dock alltid slutfört ordern direkt.

PS. Välkommen till forumet
 

KimHartman

Medlem
SV: Systembolagets webblanseringar

downtown skrev:
Det mest skrämmande är ju dock beställningsförfarandet från beställningssortimentet, med butikers olika rutiner.

Ja, någonting är ju sjukt när man som boende i en stad med flera butiker upptäcker sig själv med att ringa runt för att ta reda på vilket leveransschema som är mest lämpligt för en viss beställning.
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolagets webblanseringar

KimHartman skrev:
Ja, någonting är ju sjukt när man som boende i en stad med flera butiker upptäcker sig själv med att ringa runt för att ta reda på vilket leveransschema som är mest lämpligt för en viss beställning.
Av vad jag hört så har de gått ifrån det där. Jag fick en mindre utskällning när jag hade gjort en extra beställning med "direktexpediering" häromåret, men jag blidkade ansvarig genom att hämta och betala båda beställningarna. :)
 

KimHartman

Medlem
SV: Systembolagets webblanseringar

kayaker skrev:
Av vad jag hört så har de gått ifrån det där. Jag fick en mindre utskällning när jag hade gjort en extra beställning med "direktexpediering" häromåret, men jag blidkade ansvarig genom att hämta och betala båda beställningarna. :)

Skulle de slutat med det nyligen? Jag drabbades iaf av detta så sent som i våras när jag försökte beställa 2010 Colombis från BS. Lade beställningen på nätet en lördag, men om jag minns rätt gick inte beställningen iväg från den aktuella butiken förrän på torsdagen eller fredagen i veckan som följde, vilket resulterade i att jag missade vinet (fick dock tag på det på annat håll senare).
 

KimHartman

Medlem
SV: Systembolagets webblanseringar

kayaker skrev:
Jag fick min "utskällning" ifjol.

Ok. Jag har bara genomfört en sån där expressorder en gång, efter att en importör tipsat mig om att det kunde göra att jag hann få hem ett speciellt vin med kort varsel. Dock gissar jag att butikerna får betala extra för den tjänsten, så kanske är det därför de inte är så pigga på att göra det?

När det gäller vanliga beställningar från BS tror jag iaf att de fortfarande ligger inaktiva hos den aktuella butiken tills det enligt ett schema är dags att beställa för att matcha respektive leverantörsfirmas körningar.
 

kayaker

Cyklist
SV: Systembolagets webblanseringar

KimHartman skrev:
När det gäller vanliga beställningar från BS tror jag iaf att de fortfarande ligger inaktiva hos den aktuella butiken tills det enligt ett schema är dags att beställa för att matcha respektive leverantörsfirmas körningar.
Enligt vad jag fick veta då så var det tidpunkten för när beställningarna är lagda som gäller.
Däremot så lär säkert folk kunna sjabbla till det på både depån och annorstädes. Jag har aldrig haft något problem sedan dess iallafall, trots att jag beställt väldigt populära viner.
De kanske styrt upp rutinerna sedan de började med webblanseringar?
 

chambertin

Medlem
SV: Systembolagets webblanseringar

KimHartman skrev:
När det gäller vanliga beställningar från BS tror jag iaf att de fortfarande ligger inaktiva hos den aktuella butiken tills det enligt ett schema är dags att beställa för att matcha respektive leverantörsfirmas körningar.
Ja, det fungerar fortfarande så. Leverantören ser inte ordern förrän butiken lagt den och det sker bara en viss dag varje vecka. I värsta fall kan alltså din order lagd sent på fredag bli liggande till fredagen veckan därpå. När ordern har kommit till leverantörens lagerhållare så åker den för det mesta ut samma dag och finns på butiken runt 2-3 dagar senare.

Kan förstå behovet att styra leveranserna till en butikerna till olika dagar under veckan men ur ett kundperspektiv så vore det förstås önskvärt att den order man lagt behandlas hela vägen till leverantören så snart som möjligt. Levarantörslogistik får man ju lösa sedan under leveransfasen och inte som nu under orderfasen. Men är man monopol så är man och BS har ju tillkommit under galgen dessutom så varför bry sig...
 

downtown

Medlem
SV: Systembolagets webblanseringar

Jag måste bara uttrycka min förvåning (egentligen ilska) över släppet av Bollinger 002 for 007 i fredags.
I mitt tycke är det mycket märkligt att man släpper den i beställningssortimentet och inte som webblansering när det finns totalt endast 100 flaskor. Efter vad jag läst tog den slut på 2 minuter. Hur man kan säga detta är dock ett mysterium då de faktiskt inte är slut förrän butikerna hunnit vidarebefordra beställningar på samtliga flaskor. Om detta trots allt stämmer skulle det innebära att ingen av de e-beställningar som gjordes gick hela vägen till leverantören. Jag tycker det rent ut sagt är fruktansvärt hur Systembolagets e-beställningar fungerar. När man för något år sedan jublade för att man äntligen skulle slippa köa i timmar för att få tag i vissa flaskor så är man nu ännu mer frustrerad än tidigare.

Jag vet ännu inte om jag blivit tilldelad en flaska, men eftersom orderstatus förtfarande står som obehandlad är det inte särskilt troligt. En annan beställning jag gjorde förra måndagen står fortfarande som okänd.

Att de dessutom väljer att censurera flaskans etikett p.g.a. pistolen gör att man funderar på att beställning från utlandet istället.

Ord kan inte beskriva min besvikelse för hur Systembolaget behandlar sina kunder. Detta har påpekats många gånger förut, men jag är uppriktigt ledsen över hur situationen ser ut.
 
Trådskapare
A
SV: Systembolagets webblanseringar

downtown skrev:
Jag måste bara uttrycka min förvåning (egentligen ilska) över släppet av Bollinger 002 for 007 i fredags.
I mitt tycke är det mycket märkligt att man släpper den i beställningssortimentet och inte som webblansering när det finns totalt endast 100 flaskor. Efter vad jag läst tog den slut på 2 minuter. Hur man kan säga detta är dock ett mysterium då de faktiskt inte är slut förrän butikerna hunnit vidarebefordra beställningar på samtliga flaskor. Om detta trots allt stämmer skulle det innebära att ingen av de e-beställningar som gjordes gick hela vägen till leverantören. Jag tycker det rent ut sagt är fruktansvärt hur Systembolagets e-beställningar fungerar. När man för något år sedan jublade för att man äntligen skulle slippa köa i timmar för att få tag i vissa flaskor så är man nu ännu mer frustrerad än tidigare.

Jag vet ännu inte om jag blivit tilldelad en flaska, men eftersom orderstatus förtfarande står som obehandlad är det inte särskilt troligt. En annan beställning jag gjorde förra måndagen står fortfarande som okänd.

Att de dessutom väljer att censurera flaskans etikett p.g.a. pistolen gör att man funderar på att beställning från utlandet istället.

Ord kan inte beskriva min besvikelse för hur Systembolaget behandlar sina kunder. Detta har påpekats många gånger förut, men jag är uppriktigt ledsen över hur situationen ser ut.

Skynda fynda och sluta köa. Med pistol och allt.

http://www.farrvintners.com/wine.php?wine=33566

Man kan inte köpa vissa viner på SB helt enkelt :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Systembolagets webblanseringar

Anders Landström skrev:
Webblanseringar på Systembolaget kommer nu regelbundet att läggas upp på finewines.se. Listor kommer att skickas till oss några veckor i förväg.

Nästa webblansering är 25 oktober - ingen lista har kommit?
 
Toppen