Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tänkte fylla på källaren med mer pinot noir

Vian

Medlem
Jag har någon form av kvotsystem i källaren där de klassiska regionerna representeras med ungefär lika många flaskor. Däremot har jag märkt att oavsett region så går röd pinot noir åt i större utsträckning än andra viner. Det brukar helt enkelt vara en tacksam matchning till mycket av den mat jag uppskattar att laga. Därför har jag insett att jag nog måste ha lite fler PN-viner än vad jag har. Däremot är jag lite kluven när det gäller bourgogne. Jag älskar bourgogne och det finns gott om religiösa vinupplevelser att hitta där. Dock känns det som att priserna börjat skena iväg och nivån kan ofta vara lite ojämn. Men det kan såklart vara så att där finns många guldkorn som jag missat. Jag har en budget på 200-800 kr per flaska. Min fråga blir därför tvådelat:
1. Ska jag satsa på bourgogne eller ska jag ha fokus på exempelvis Tyskland (som jag också verkligen uppskattar) och nya världen?
2. Vilka specifika viner tycker ni att jag ska satsa på?
 
Jag gillar pn, just bgn har jag dock valt att undvika lite pga att det verkar vara svårt att hitta rätt. Personligen har jag inte varit så förtjust i de tyska jag provat. Bra men inte riktigt min stil .

Däremot i USA, t.ex Au Bon climat, Brewer clifton och Ojai skulle nog kunna va något. Även Wind Gap och sta rita Hills har ju fått bra omdömen generellt.

Blickar vi lite mer öst (Slovakien, t.ex) har jag haft god erfarenhet av Burja, men t.e.x organic anarchy har jag sett en del positivt om även om jag inte provat själv
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Årgång 2015 är ju fantastisk i stora delar av Europa, bl.a. för röd Bourgogne. Väldigt många village-viner och bättre Bourgogne Rouge presterar långt över genomsnittsårgången. Detta är ett fenomen som brukar inträffa särskilt i årgångar med bra druvmognad. Så just nu är faktiskt en ovanligt bra tid att bunkra röd Bourgogne i den prisklass du indikerar, förutsatt att du håller dig till just 2015.
 
Trådskapare
V

Vian

Medlem
Jag gillar pn, just bgn har jag dock valt att undvika lite pga att det verkar vara svårt att hitta rätt. Personligen har jag inte varit så förtjust i de tyska jag provat. Bra men inte riktigt min stil .

Däremot i USA, t.ex Au Bon climat, Brewer clifton och Ojai skulle nog kunna va något. Även Wind Gap och sta rita Hills har ju fått bra omdömen generellt.

Blickar vi lite mer öst (Slovakien, t.ex) har jag haft god erfarenhet av Burja, men t.e.x organic anarchy har jag sett en del positivt om även om jag inte provat själv
Stort tack för många fina tips! Bland amerikanerna är det enbart Ojai jag har koll på, men den är suverän. Kan nog bli ett inköp av de andra du nämnde.

Oj, Slovakien har jag verkligen noll koll på. Det kan nog också vara värt att utforska!
 
Trådskapare
V

Vian

Medlem
Årgång 2015 är ju fantastisk i stora delar av Europa, bl.a. för röd Bourgogne. Väldigt många village-viner och bättre Bourgogne Rouge presterar långt över genomsnittsårgången. Detta är ett fenomen som brukar inträffa särskilt i årgångar med bra druvmognad. Så just nu är faktiskt en ovanligt bra tid att bunkra röd Bourgogne i den prisklass du indikerar, förutsatt att du håller dig till just 2015.
Just det, har läst mycket positivt om 2015 här tidigare. Ja då är det nog nästan läge att bunkra nu då. Några specifika bourgogneviner som är extra bra från 2015?
 

jrick

Medlem
Om du vill ha amerikanska viner med europeisk smakprofil så kan du kolla medlemmarna på inpursuitofbalance.com. Inte nödvändigtvis så att det blir billigare än bourgogne dock. Många finns att handla på robersonwine.com, som emellanåt har kampanjer på antingen alla amerikanska viner eller viss producent.
 

lukastollig

Pudelfantast
Lite svar på din andra fråga, inte specifika viner men producenter i rätt prisklass.
Fernand & Laurent Pillot - deras Bourgogne rouge 2015 imponerade nyligen
Enderle & Moll - Liaison ger mest vin för pengarna
Domaine Valette
Le Grappin
Mark Haisma
Dr. Bassermann-Jordan - deras bas Spätburgunder levererar för billig peng
Louis Jadot - kanske en lite oväntad rekommendation men fortfarande någorlunda vettiga priser. Ge vinerna tid i källaren dock. Sällan värda att dricka på ungfrukten.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Årgång 2015 är ju fantastisk i stora delar av Europa, bl.a. för röd Bourgogne. Väldigt många village-viner och bättre Bourgogne Rouge presterar långt över genomsnittsårgången. Detta är ett fenomen som brukar inträffa särskilt i årgångar med bra druvmognad. Så just nu är faktiskt en ovanligt bra tid att bunkra röd Bourgogne i den prisklass du indikerar, förutsatt att du håller dig till just 2015.

Vore kul om du kunde vara lite mer specifik, vilka är de bästa du provat av de som finns på sb just nu eller släpps inom snar framtid?(beställningssortimentet inräknat). Även Bourgogner som rimligtvis bör vara riktigt bra men som du inte provat än är ju intressanta.
 
Toppen