Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tankeexperiment: hur många flaskor ”gratis”?

Jonas Sand

Medlem
Ponera följande:
Du kan köpa 100 flaskor av eftertraktad prestigechampagne (vi säger DP08, Winston08 eller Cristal08). Du köper ett vInlagringsskåp av senaste snitt för att lagra dessa (vi säger 20000 kronor). Skåpet kostar 250 kronor om året i el när det står I ditt förråd, i övrigt är plats osv ”kostnadsfri” (man borde ju försäkrat dem också men vi lämnar det därhän).
Efter 15 år säljer du av ditt bestånd via Bukowskis i poster om sex flaskor.

Hur många flaskor har du själv kvar att njuta när du nått break even? För enkelhetens skull räknar vi bort förlust av ränteintäkter osv från ens ursprungliga kapital.

Någon som vågar sig på en gissning?

Disclaimer: bara ett tankeexperiment. Jag har inte den sortens pengar. Jag har för fasen knappt råd med skåpet.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Intressant, tanken har slagit mig med men har bara koncentrerat mig på att köpa champagne till eget bruk.

Följer tråden med nyfikna ögon :)
 
Trådskapare
Jonas Sand

Jonas Sand

Medlem
Samma här. Sen ogillar jag egentligen köpt av vin på spekulation då det sannolikt drar upp konsumtionspriser av viner i medelskiktet men det är en annan diskussion.
 
Trådskapare
Jonas Sand

Jonas Sand

Medlem
Blir funktionen X (Y2-Y1) - (100Y1) - 23750 = 0 ??
X är antal flaskor till break even och Y1 och Y2 är anskaffningsvärde resp försäljningsvärde inkl borträknad provision.
Matte är inte riktigt min kopp te, jag ”jobbar med människor”.
 
Last edited:
Vill du räkna lite så kan du utgå från Winston 1996. Köptes 2006-06 på SB för 879 SEK . Skulle tippa att den går för runt 2500 till 3000 på auktion. Efter avgifter runt 2150+ per flaska.

Så i det lägre spannet, om inköpt 100 flaskor, drick 55, sälj 45. Stämmer bra med den gamla tumregeln, för att få dricka "gratis" köp 12 och sälj 6.
 
Last edited:

Wintermute

Medlem
Vill du räkna lite så kan du utgå från Winston 1996. Köptes 2006-06 på SB för 879 SEK . Skulle tippa att den går för runt 2500 till 3000 på auktion. Efter avgifter runt 2150+ per flaska.

Så i det lägre spannet, om inköpt 100 flaskor, drick 55, sälj 45. Stämmer bra med den gamla tumregeln, för att få dricka "gratis" köp 12 och sälj 6.

Det låter som 7,7% internränta om frakt och lagring är gratis.
Om lagringen kostar 300 kronor per år (driftkostnad på en gratis vinkyl) sjunker det till 7,5%.
Om jag tvingas köpa en vinkyl för 20 000 kr (och som inte har något restvärde efter 12 år) blir internrätan 5,7%
Om jag istället hyr ett halvfack på Grappe för 11 800 kr/år blir internräntan en liten aning under 0.
 
Det låter som 7,7% internränta om frakt och lagring är gratis.
Om lagringen kostar 300 kronor per år (driftkostnad på en gratis vinkyl) sjunker det till 7,5%.
Om jag tvingas köpa en vinkyl för 20 000 kr (och som inte har något restvärde efter 12 år) blir internrätan 5,7%
Om jag istället hyr ett halvfack på Grappe för 11 800 kr/år blir internräntan en liten aning under 0.

Gillar mitt exempel bättre! Köra internränta på vin känns lite; kliniskt :)
 

Wintermute

Medlem
Gillar mitt exempel bättre! Köra internränta på vin känns lite; kliniskt :)
Jag håller med. Om man prompt vill använda vin som alternativ till fonder/aktier osv kan man räkna så.
Min interna bokföringsmodell är snarare sådan att vinets ekonomiska värde är avskrivet när det passerar ytterdörren. Därefter återstår bara det riktiga värdet. Det gör dessutom att det inte är så noga med att jaga "fynd".
 

Daniel A

Administratör
Jag håller med. Om man prompt vill använda vin som alternativ till fonder/aktier osv kan man räkna så.
Min interna bokföringsmodell är snarare sådan att vinets ekonomiska värde är avskrivet när det passerar ytterdörren. Därefter återstår bara det riktiga värdet. Det gör dessutom att det inte är så noga med att jaga "fynd".
Lite som att vin antingen kostar 1 eller 0 - det vill säga, antingen köper jag det eller inte. :)
 
Toppen