Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tarragona rödvin - A.B Vin & Spritcentralen

farkas

Medlem
Hej
Vi har fått ärva en förmodligen ganska gammal vinflaska från min Farmor.
Vinflaskan är ganska sparsamt utmärkt.
Flaskan är mörkgrön med A.B Vin & Spritcentralens stämpel i nedre del, samt i botten finns tre stjärnor/ kronor och ett "S".
Etiketten är brun/röd med vit text "VS" & "Tarragona". Perforeringen ovanpå korken har ungefär samma färg.
Vinet verkar ha behållit sin röda färg men verkar något tunnare i konsistens.
Vi hittar ingeting på nätet om vinet.
Är det någon här som kan tänkas känna till detta vin eller vet vart man ska vända sig för att få reda på information om vinet?
Hur länge kan ett rödvin hålla/ lagras? Hur bevarar vi det bäst?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej
Vi har fått ärva en förmodligen ganska gammal vinflaska från min Farmor.
Vinflaskan är ganska sparsamt utmärkt.
Flaskan är mörkgrön med A.B Vin & Spritcentralens stämpel i nedre del, samt i botten finns tre stjärnor/ kronor och ett "S".
Etiketten är brun/röd med vit text "VS" & "Tarragona". Perforeringen ovanpå korken har ungefär samma färg.
Vinet verkar ha behållit sin röda färg men verkar något tunnare i konsistens.
Vi hittar ingeting på nätet om vinet.
Är det någon här som kan tänkas känna till detta vin eller vet vart man ska vända sig för att få reda på information om vinet?
Hur länge kan ett rödvin hålla/ lagras? Hur bevarar vi det bäst?
Låter som ett härligt exempel på "härtappat vin", dvs vin som köpts in i bulk och sedan buteljerats i Sverige, vilket var vanligt förr. Svårt att tänka mig att det är ett vin av särskilt hög kvalitet, men kan såklart ha helt fel. @vintomas har garanterat bra svar, vilket han har på det mesta. :)
 

Larseman

Medlem
Hej
Vi har fått ärva en förmodligen ganska gammal vinflaska från min Farmor.
Vinflaskan är ganska sparsamt utmärkt.
Flaskan är mörkgrön med A.B Vin & Spritcentralens stämpel i nedre del, samt i botten finns tre stjärnor/ kronor och ett "S".
Etiketten är brun/röd med vit text "VS" & "Tarragona". Perforeringen ovanpå korken har ungefär samma färg.
Vinet verkar ha behållit sin röda färg men verkar något tunnare i konsistens.
Vi hittar ingeting på nätet om vinet.
Är det någon här som kan tänkas känna till detta vin eller vet vart man ska vända sig för att få reda på information om vinet?
Hur länge kan ett rödvin hålla/ lagras? Hur bevarar vi det bäst?
Kan du lägga upp en bild på flaskan? Inte för att jag kommer att kunna ge ett svar, men av nyfikenhet :)
Finns det någon årgång angiven?
 

jrick

Medlem
Det var en riktigt rolig dokumentär. Kul med gubbarna som snurrar och spottar stående på båten och tänk att vi fick hit Bordeaux direkt på faten! Vin från Algeriet har jag förresten aldrig provat.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Säg till när du är i Gbg nästa gång så skall du få smaka.:)
Varochen blir salig på sin facon.
'82 Suduiraut är en anledning att resa vartsomhelst, Algeriskt vin är det inte. Iaf inte i min bok.
Men, jag har säkert inte bara försneglat mig på Mascara-viner och att man lagligen inte kan alludera till att viner har "ben" och andra icke-PK saker (viner har möjligen "tårar" och viner är bara manliga i sin karaktär, ssk Bjs-viner). Eller att på CT är det högst graderade algeriska vinet uppe i hårlossningens 88p...

Näe, det finns faktiskt roligare saker att göra än att försöka förstå sig på musselmanska viner. Förmodligen är det emot deras inhemska lagar att smaka på vinerna innan blandning och buteljering (och även efteråt, i konsekvens och god samordning). Och det är ju onekligen väldigt trist. För tex Musar och Clos de Gat är ju från världsdelen och alldeles uppenbart både välvalda och välblandade.
 

chambertin

Medlem
Varochen blir salig på sin facon.
'82 Suduiraut är en anledning att resa vartsomhelst, Algeriskt vin är det inte. Iaf inte i min bok.
Men, jag har säkert inte bara försneglat mig på Mascara-viner och att man lagligen inte kan alludera till att viner har "ben" och andra icke-PK saker (viner har möjligen "tårar" och viner är bara manliga i sin karaktär, ssk Bjs-viner). Eller att på CT är det högst graderade algeriska vinet uppe i hårlossningens 88p...

Näe, det finns faktiskt roligare saker att göra än att försöka förstå sig på musselmanska viner. Förmodligen är det emot deras inhemska lagar att smaka på vinerna innan blandning och buteljering (och även efteråt, i konsekvens och god samordning). Och det är ju onekligen väldigt trist. För tex Musar och Clos de Gat är ju från världsdelen och alldeles uppenbart både välvalda och välblandade.

Ja det fanns ju en god anledning att det fanns Algeriskt vin på bolis på 70-talet men inte idag.
Ingen vid sina sinnens fulla bruk skulle idag blanda ut sydfranskt plonk med Coteaux de Mascara.

En rejäljt kyld Bordji med två isbitar kan dock ersätta en röd Vermouth på ett sunkigt hotell i Skikda en tisdagkväll i februari.

Om man skall återvända till din kommenrar så har jag druckit gott och bra nordafrikanskt vin i form av Domaine Hannon (Tunisien). Riktigt bra Carignan på gamla stockar. Lär finnas en del anständigt i Marocko också men har inte kommit mig för att leta upp det ännu.

Så erbjudandet (om än i studiesyfte) att prova Algerisk håravfallsmedicin det kvarstår både till @jrick och till dig @StefanAkiko !
Skulle du komma Stefan så kan vi ju alltid skölja ner det med en flaska Sud-82 till.:)
 
Toppen