Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

teckna Fraktförsäkring för sändning med champange

SWZ

Medlem
Hejsan!

Jag har en samling champagner som är 30 år gamla som jag tänkt sälja. Jag har varit i kontakt med wine auctioneer som kommit med ett bra bud på 2,5% komission och att dom står för frakten från Sverige till deras lager i Utrecht. Dock kan dom inte erbjuda försäkring för försändelsen( som sker med dhl tydligen), vilket känns osäkert. Har någon på forumet skickat något liknande och då försäkrat godset med någon typ av transportförsäkring? Jag hittar bara transportförsäkringar för företagskunder när jag letar runt. Tacksam för vägledning! Edit: Även paketeringstips och tips var kan kan köpa det billigt är välkommet, hittar endast extremt dyra lösningar.

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ingen aning om försäkring, har mest fått flaskor skickade till mig under åren, och sett hur det gått till när flaskor blivit skadade eller lådorna varit i sådant skick att det fanns risk för skada.

När det gäller transportemballage - du skriver inget om hur många flaskor det rör sig om. Är det bara 3-4 stycken så de passar i en mellanstor kartong, eller talar vi om 100+ så du ska skicka en halvpall eller mer? Det påverkar ju lite.
Har du någonsin köpt "blandade flaskor" från (seriösa) utländska handlare, d.v.s. fått flaskor skickade i annat än original 6/12-pack? I så fall vet du ju ungefär hur en sådan försändelse ser ut, d.v.s. att kraftigare kartonger än "originalkartonger" (sådana man kan plocka hos SB) brukar användas, med större fack så de passar för flera olika flasktyper.
Om du inte sett så mycket av sådana transporter: de flesta tänker så klart på stötdämpning när det gäller transport i kartonger, även om man kanske kan underskatta vad som kan hända med en tung kartong och slarvig speditionspersonal oavsett om man skriver "bräckligt" på förpackningen. Lådan ska tåla att tappas från bärhöjd ner på hårt underlag. Vad färre tänker på är att 1) fixera flaskorna, så de inte kan åka omkring*, 2) ha ett emballage som är tillräckligt kraftigt för att tåla att vara i kläm** (ligga underst med flera andra lådor ovanpå), 3) att emballaget bör klara att en flaska börjar läcka eller blir krossad utan att hela förpackningen förstörs (vilket är fallet med ett skikt av tunn kartong - i ett sådant fall är friolitlådor perfekta).
*Om flaskor kan åka runt och "göra sig av" med stötdämpningen kan de hamna glas mot glas - då krävs det rätt lite yttre tryck eller stötar för att krossa en flaska.
** Den där "cellstrukturen" av kartong som många professionella transportförpackningar bygger på är väldigt bra på att tåla yttre tryck. Tyvärr är det svårt att få till något liknande som hemmabygge.

Om du inte alls har något vinanpassat emballage skulle jag bygga ungefär så här utifrån "lokalt material":
- Rulla först in flaskorna individuellt i bubbelplast och använd rejäl tejp så plasten sitter fast överallt runt.
- Försök att hålla flaskorna separerade från varandra inuti lådan med kartongskivor eller liknande. De kan behöva tejpas fast så de håller sig på plats. Fyll det återstående utrymmet med frigolitchips, eller om du inte hittar det tidningspapper/motsv - inget ska röra på sig när du skakar lådan!
- Använd en så tjock ytterkartong som möjligt. Hittar du ingen sådan, använd ytterligare en kartong utanför den första (de första), och fyll mellanrummet med frigolitchips eller papper. Använder du en andra ytterkartong (flyttlåda?), kan du nog använda tunna vinkartonger från SB som innerkartong.

Ett sådant arrangemang blir rätt bulkigt per flaska, men det får man ta. Är det värt att skicka utomlands rör det sig gissningsvis om ganska dyra flaskor, så då är du väl beredd att lägga lite tid på "hemslöjd".

Trådskapare
S

SWZ

Medlem
Hej och tack så mycket för svar! Förlåt, det rör sig om runt 30 flaskor, auktionsfirman värderade flaskornas värde till omkring 200-250 000 kr för utgångspris på auktionen, bland annat Krug clos du mesnil 1996, vanliga krug- 96, salon -96, comte the champagne, pol roger churchill, Magmum bollinger R.D. Nej, jag har tyvärr inte köpt blandande flaskor från utlandet på sådant vis. Jag såg dessa låfor hos rusta, tänkte dem kunde fungera, kanske 6 flaskor per kartong? https://www.rusta.com/sv-se/forvari...ge/flyttkartong-pro-60x399x38-cm-956601170101.
Sedan som du säger slå in dom i bubbelplast. Dock har krugflaskorna och några andra egna lådor, så kanske skall låta dem som har låda ligga i sina egna lådor och fylla dem med något mjukt? Mest orolig är jag dock över att det verkar vara svårt att hitta någon försäkring som täcker transporten att tecka själv som privatperson. Tycker det borde finnas något? Sen kanske det innebär att packningen av flaskorna måste vara "professionell", men det känns olustigt att skicka dem helt utan något finansiellt skydd om dom går sönder eller stjäls.

Johan L

Medlem
Upplever förvisso DHL som en av de bättre fraktfirmorna, men jag hade inte ens med försäkring släppt iväg den sortens försändelse med en vanlig fraktfirma utan kört ner dem själv och gjort något kul av resan.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Dock har krugflaskorna och några andra egna lådor, så kanske skall låta dem som har låda ligga i sina egna lådor och fylla dem med något mjukt?
Kläm in bubbelplast runt flaskorna inuti originalemballaget om det får plats (d.v.s. om flaskorna "glappar"), men se framför allt till att köra bubbelplast runt "presentförpackningarna" (och utanpå det tejp ifall det finns risk för att de öppnar sig).

Jos

Medlem
Hejsan!

Jag har en samling champagner som är 30 år gamla som jag tänkt sälja. Jag har varit i kontakt med wine auctioneer som kommit med ett bra bud på 2,5% komission och att dom står för frakten från Sverige till deras lager i Utrecht. Dock kan dom inte erbjuda försäkring för försändelsen( som sker med dhl tydligen), vilket känns osäkert. Har någon på forumet skickat något liknande och då försäkrat godset med någon typ av transportförsäkring? Jag hittar bara transportförsäkringar för företagskunder när jag letar runt. Tacksam för vägledning! Edit: Även paketeringstips och tips var kan kan köpa det billigt är välkommet, hittar endast extremt dyra lösningar.
Jag gjorde en hyfsad undersökning när jag skickade några flaskor som jag sålde och det visade sig att det inte gick att skicka alkohol försäkrat som privatperson i Sverige. Jag är såklart inte säker men enligt googlande och snack med DHL, UPS och Fedex så var det vad jag kom fram till.

Toppen