Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Temperatur vinkällare etc

Tobias92

Medlem
Hej allihopa och god fortsättning!

Jag har lagrat viner hemma i vinlagringskåp samt vinkylar men har sedan ett år tillbaka hyrt en lokal med en vän där vi månadsvis sätter ner viner då det är platsbrist hemma..

Jag vet alla regler med temperatur, fuktighet etc men skulle vilja veta exakt HUR viktigt detta är.

Lokalen vi hyrt ligger i en ''halvkällare'' och håller ca 19 grader i temp, de viner som är här är inte tanken att de ska lagras i 10+ år men det gör mig ändå sömnlös.
Vad kan jag förvänta mig om jag skulle lagra viner i flera flera år i den temperaturen tänker även hemma de viner som ligger utanför lagringskåpen i tex en vinhylla i ett vardagsrum som håller 21grader ca..
 

NoSense

Medlem
Jag skulle inte vara sömnlös över att temperaturen är 6-8° C högre än vad du har i en vinlagringskyl. Däremot skulle jag nog ha svårare att sova ifall jag lagrade, mer eller mindre, dyra viner i någon lokal/halvkällare. Med tanke på försäkringsfrågan. Hemförsäkringen lär inte täcka upp för vare sig inbrott eller fuktskador skulle jag tro. Men det kanske finns något försäkringsbolag som tar sig an sådana uppdrag också?
 

Thirsty

Smygnykterist
Hej allihopa och god fortsättning!

Jag har lagrat viner hemma i vinlagringskåp samt vinkylar men har sedan ett år tillbaka hyrt en lokal med en vän där vi månadsvis sätter ner viner då det är platsbrist hemma..

Jag vet alla regler med temperatur, fuktighet etc men skulle vilja veta exakt HUR viktigt detta är.

Lokalen vi hyrt ligger i en ''halvkällare'' och håller ca 19 grader i temp, de viner som är här är inte tanken att de ska lagras i 10+ år men det gör mig ändå sömnlös.
Vad kan jag förvänta mig om jag skulle lagra viner i flera flera år i den temperaturen tänker även hemma de viner som ligger utanför lagringskåpen i tex en vinhylla i ett vardagsrum som håller 21grader ca..
Har du AC hemma och konstant 21 grader i vardagsrummet eller +30 grader under delar av sommaren?
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hej allihopa och god fortsättning!

Jag har lagrat viner hemma i vinlagringskåp samt vinkylar men har sedan ett år tillbaka hyrt en lokal med en vän där vi månadsvis sätter ner viner då det är platsbrist hemma..

Jag vet alla regler med temperatur, fuktighet etc men skulle vilja veta exakt HUR viktigt detta är.

Lokalen vi hyrt ligger i en ''halvkällare'' och håller ca 19 grader i temp, de viner som är här är inte tanken att de ska lagras i 10+ år men det gör mig ändå sömnlös.
Vad kan jag förvänta mig om jag skulle lagra viner i flera flera år i den temperaturen tänker även hemma de viner som ligger utanför lagringskåpen i tex en vinhylla i ett vardagsrum som håller 21grader ca..
Hade liknande lagringsförhållanden när jag startade min samling. Kring 17-20 grader under året. Se till att de ligger ner i mörker så är det inga problem.
 
Trådskapare
T

Tobias92

Medlem
Jag har AC hemma så inga stora temperaturskiftningar. Dock så blir jag väl mer och mer taggad på att möblera om och investera i en till vinkyl men kan bli svårt att få igenom..:p
 
Trådskapare
T

Tobias92

Medlem
Hur lagrar du dina viner i dagsläget? Långt ifrån alla som har tillgång till en perfekt källare samtidigt som vinlagringskåp kostar skjortan och pengar man gärna hellre hade lagt på vinet haha..
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hur lagrar du dina viner i dagsläget? Långt ifrån alla som har tillgång till en perfekt källare samtidigt som vinlagringskåp kostar skjortan och pengar man gärna hellre hade lagt på vinet haha..
https://www.finewines.se/threads/vinrum-i-villa-4-kvm.5116/page-4 Där har du min lagring idag och värt varenda krona.
Kan säga att om du vill samla på vin så blir det dyrare i längden att ligga vaken på natten och tänka "tänk om mina fina viner blir dåliga". För det kommer köpas fina viner som du vill hålla i ett par år.
 
Trådskapare
T

Tobias92

Medlem
https://www.finewines.se/threads/vinrum-i-villa-4-kvm.5116/page-4 Där har du min lagring idag och värt varenda krona.
Kan säga att om du vill samla på vin så blir det dyrare i längden att ligga vaken på natten och tänka "tänk om mina fina viner blir dåliga". För det kommer köpas fina viner som du vill hålla i ett par år.
Hel**vete vad snyggt! Kommer tyvärr dröja länge innan jag har möjlighet att bygga något liknande, så länge vi bor i hyreslägenhet så får det dessvärre bli vinkylar. Vinkylarna ligger bra mycket lägre i pris än lagringsskåpen och jag har svårt att se att det ska skilja så markant mellan dessa.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Hel**vete vad snyggt! Kommer tyvärr dröja länge innan jag har möjlighet att bygga något liknande, så länge vi bor i hyreslägenhet så får det dessvärre bli vinkylar. Vinkylarna ligger bra mycket lägre i pris än lagringsskåpen och jag har svårt att se att det ska skilja så markant mellan dessa.
Tack så mycket!
Kortsiktig lagring 5-10 år, skulle jag nog säga att du kan lagra i vinkyl utan problem alls.
 
Toppen