Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Testar ni era vinkylar/-skåp?

En&annan

Medlem
Halloj,

Har sen i somras varit ägare av en Climadiff CLS52 ( https://vinkylen.se/produkt.php?pid=2791 ) då jag tänkte att den skulle passa mina behov.
Tänker mig lagring av mestadels årgångschampagne i 2-5 år innan jag ev byter upp mig till nåt monster.
Ställt in den på 11 grader (gillar att ligga lite under rekommendation) men märkte snabbt att det var ett fasligt av-/påslagande. Till saken hör att jag fram till nu inte haft så jättemånga flaskor i den (ca 15st) vilket säkert bidrar till ojämnare temp. Nåväl, jag bestämde mig för att observera displayen så ofta jag kom ihåg och märkte att den pendlade mellan 9 - 14 grader som värst. Dvs, för det mesta stod den på 11-12 grader, men då och då nådde den dessa "extremer".

Jag la då in en känslig termometer på en hylla för att se hur illa det faktiskt var, vilket lugnade mig rejält. Oavsett vad displayen sa, så visade termometern 10-12 grader i luften. Vidare ställde jag in ett litet glas med vatten och satte termometern i, för att se hur mkt vätska pendlade. Glaset är ganska tunt och rymmer ca 1,5dl samt är öppet uppåt, så en 750ml-1500ml champagneflaska bör reagera mkt långsammare. Har nu kikat på termometern ca 2-4ggr per dag i en vecka och den ligger alltid på 11-11,5 grader oavsett vad displayen säger.

Testar ni era vinkylar på nåt annat sätt som kan vara bra att veta om? För att veta om de inte lovar runt men håller tunt så att säga.
 
Toppen