Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

The Champagne & Sparkling Wine World Championships

Elvis

Medlem
Ett "bubbel-VM" i regi Tom Stevenson har precis gått av stapeln i England. Här är några av 2018 års vinnare:

Best Champagne Future Release • Jacquart 2013 Blanc de Blancs
Best Champagne Rosé Vintage • Louis Roederer 2010 Brut Rosé in Magnum
Best Champagne Brut NV • Louis Roederer NV Brut Premier in Magnum
Best Champagne Magnum • Louis Roederer NV Brut Premier in Magnum
Best Champagne Blanc de Blancs Vintage • Maison Mumm 2012 RSRV Blanc de Blancs
Best Deluxe Champagne Blanc de Blancs • Maison Perrier-Jouët 2004 Belle Epoque Blanc de Blancs in Magnum
Best Champagne Brut Vintage • Moët & Chandon 2009 Grand Vintage
Best Champagne Blanc de Noirs NV • Montaudon NV Blanc de Noirs
Best Champagne Blanc de Blancs NV • Ruinart NV Blanc de Blancs
Best Champagne Rosé NV • Thiénot NV Cuvée Thiénot Rosé

Övriga vinnare finns på bubbel-VM:s hemsida.
 

jrick

Medlem
Ett "bubbel-VM" i regi Tom Stevenson har precis gått av stapeln i England. Här är några av 2018 års vinnare:

Best Champagne Future Release • Jacquart 2013 Blanc de Blancs
Best Champagne Rosé Vintage • Louis Roederer 2010 Brut Rosé in Magnum
Best Champagne Brut NV • Louis Roederer NV Brut Premier in Magnum
Best Champagne Magnum • Louis Roederer NV Brut Premier in Magnum
Best Champagne Blanc de Blancs Vintage • Maison Mumm 2012 RSRV Blanc de Blancs
Best Deluxe Champagne Blanc de Blancs • Maison Perrier-Jouët 2004 Belle Epoque Blanc de Blancs in Magnum
Best Champagne Brut Vintage • Moët & Chandon 2009 Grand Vintage
Best Champagne Blanc de Noirs NV • Montaudon NV Blanc de Noirs
Best Champagne Blanc de Blancs NV • Ruinart NV Blanc de Blancs
Best Champagne Rosé NV • Thiénot NV Cuvée Thiénot Rosé

Övriga vinnare finns på bubbel-VM:s hemsida.
Louis Roederer Brut Premier på Magnum vann även "Best Non-Deluxe Champagne" och "Best French Sparkling wine". Så storslam alltså! Man undrar ju lite försynt vilka som var med och om Roederer möjligen sponsrar eventet.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Cristal och Cristal Rosé vann ett par priser också. Jag håller Louis Roederer väldigt högt men visst undrar man.

Såg även att Moët 2009 vann pris som bästa årgångschampagne... :rolleyes:
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Hur står sig egentligen Louis Roederer Brut Premier? Dvs, med finewines.se-hårda mått mätt.

Den är helt klart en av mina favoriter bland standard-NV. Jag drack den senast på en provning för ett par veckor sedan och den slog då bland annat Paul Bara 2012, Salon 1996 och Clos des Goisses Rosé 2002. Enda champagnen som var bättre på den provningen var Pol Roger 1998 på magnum.

Och när Venus Vins i förra veckan sa att jag kunde få med en låda champagne utan att betala för extra frakt på min senaste beställning valde jag just en låda Louis Roederer Brut Premier. Jag har några magnum liggande i källaren också.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Känns som man skulle behövt en fullständig deltagarlista på vilka viner som provades och under vilka former för att avgöra...
-Låter ju som ett reklamjippo mer än en seriös provning?
 

Wintermute

Medlem
Moët MCIII fick visst guldmedalj. Jag rotade vidare... Det är alltså en NV (eller kanske multi-vintage) som i en av sin inkarnationer innehåller: "40% 2003 chardonnay and pinot noir wines; 40% 2002, 2000 and 1998 Grand Vintage still wines; and 20% 1999, 1998 and 1993 Grand Vintage champagnes.". Inte bara årgångar med tveksamt anseende, men nästan.
 

MartinE

Medlem
Kul för Jean-Baptiste Lecaillon och övriga i teamet på Roederer – de gör bevisligen ett mycket bra jobb! Men den här typen av tillställningar brukar kännas som väldigt tillrättalagda och mer av ett jippo än ett seriöst försök att hitta "världens bästa champagne". I mångt och mycket en klubb för inbördes beundran, med andra ord.

Hur står sig egentligen Louis Roederer Brut Premier? Dvs, med finewines.se-hårda mått mätt.
Rent objektivt tycker jag att det är ett mycket bra och välgjort vin. I jämförelse med andra standardcuvéer från de stora/medelstora husen tycker jag att den placerar sig på den undre delen av den övre halvan. Inte lika bra som Jacquesson och Charles Heidsieck men bättre än exempelvis Philipponnat, Taittinger och Billecart.

Å andra sidan tycker jag egentligen inte att Brut Premier är särskilt prisvärd (intressant att köpa) i förhållande till Roederers årgångschampagner! Prisskillnaden på 160 kr per flaska mellan NV och de aktuella 2012orna är otroligt låg med tanke på den enorma skillnaden i kvalitet.

Och när Venus Vins i förra veckan sa att jag kunde få med en låda champagne utan att betala för extra frakt på min senaste beställning valde jag just en låda Louis Roederer Brut Premier. Jag har några magnum liggande i källaren också.
Jag är helt säker på att du kommer få stor glädje av dessa flaskor i framtiden – det är helt klart en lagringsduglig champagne. Men jag är lika säker på att du hade blivit ännu gladare i framtiden om du istället valt en blandlåda Vintage 2012 och Rosé 2012! :)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
Håller med om årgångs-Roederer (både vita och rosén) alltid är bra köp. Liksom vita årgångs-Pol Roger.

Jag är helt säker på att du kommer få stor glädje av dessa flaskor i framtiden – det är helt klart en lagringsduglig champagne. Men jag är lika säker på att du hade blivit ännu gladare i framtiden om du istället valt en blandlåda Vintage 2012 och Rosé 2012! :)

Haha men nu betalade jag bara 32 euro för mina NV. Roederer 2012 hade kostat 53 euro och rosén hade varit årgång 2011.
 
Toppen