Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Thörnströms kök

Sveprod

Medlem
ska till Göteborg över helgen och funderar på Thörnströms kök och då främst deras avsmakningsmeny. Någon som kan ge ett omdöme? Värt ett besök, eller ska jag leta vidare..?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har provat de flesta topprestauranger i Göteborg och Thörnströms ligger stabilt på andraplats efter 28+ som passar min gom bäst. Thörnströms är dock mer modern och färgsprudlande i jämförelse. Fräsch mat, inte klassisk och tung.

Du kommer garanterat bli nöjd!

Om 28+ är Bordeaux så är Thörnströms Bourgogne, för att använda vintermer. :)
 

Silex

Medlem
Jag har alltid varit supernöjd med Thörnströms och rekommenderar dem starkt. Om man dessutom tar med priset som en faktor så skulle jag ranka dem högre än 28+. Spelar pengar ingen roll så är kanske 28+ är strået vassare, men jag tycker inte de erbjuder riktigt lika trevlig "stämning" som på Thörnströms.
 

Magikern

Medlem
ska till Göteborg över helgen och funderar på Thörnströms kök och då främst deras avsmakningsmeny. Någon som kan ge ett omdöme? Värt ett besök, eller ska jag leta vidare..?

Thörnströms kök har jag besökt 2 gånger och gillar deras avsmakningsmeny med tillhörande vinpaket. Kolla gärna hemsidan där deras
viner bör står med. Det kan vara värt att specialbeställa iaf. ett vin till maten i stället för vinpaketet. Utvecklade kvalitetsviner lyser ofta med sin frånvaro i dessa paket. Ibland kan en utvecklad röd Bourgogne eller dylikt funka kanon till ett flertal av rätterna, värt att fråga innan. ;)
 
Trådskapare
S

Sveprod

Medlem
Då har man besökt Thörnströms kök och det blev deras avsmakningsmeny bestående av 6 rätter plus ett par extra smakretare. Och till detta tog jag deras vinpakete medan polaren tog dito ölpaket.
Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta besöket.. Subtila smaker är i alla fall inget de jobbar med. Tyckte att några av vinvalen var tveksamma och det första vinet en ren besvikelse (kommer inte ihåg exakta viner).
Några rätter, och då främst helleflundran med tillhörande vin, var bra, men några var också "fel-balanserade" och då kan nämnas havskräftan.
Värt priset och ett återbesök?- tveksamt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då har man besökt Thörnströms kök och det blev deras avsmakningsmeny bestående av 6 rätter plus ett par extra smakretare. Och till detta tog jag deras vinpakete medan polaren tog dito ölpaket.
Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta besöket.. Subtila smaker är i alla fall inget de jobbar med. Tyckte att några av vinvalen var tveksamma och det första vinet en ren besvikelse (kommer inte ihåg exakta viner).
Några rätter, och då främst helleflundran med tillhörande vin, var bra, men några var också "fel-balanserade" och då kan nämnas havskräftan.
Värt priset och ett återbesök?- tveksamt.
Oj, det lät allt annat än kul att höra. :(

Dags att uppdatera sig med ett nytt besök känner jag, det var trots allt något år sedan sist. Vill ju inte prata gott om ett ställe som inte levererar.
 

Magikern

Medlem
Då har man besökt Thörnströms kök och det blev deras avsmakningsmeny bestående av 6 rätter plus ett par extra smakretare. Och till detta tog jag deras vinpakete medan polaren tog dito ölpaket.
Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta besöket.. Subtila smaker är i alla fall inget de jobbar med. Tyckte att några av vinvalen var tveksamma och det första vinet en ren besvikelse (kommer inte ihåg exakta viner).
Några rätter, och då främst helleflundran med tillhörande vin, var bra, men några var också "fel-balanserade" och då kan nämnas havskräftan.
Värt priset och ett återbesök?- tveksamt.

Till viss del kan jag kanske hålla med dig. Det är bra men inget över sig. Att välja en flaska vin själv och ersätta iaf ett par av vinpaketsvinerna kan dock förhöja upplevelsen rätt mycket. De har rätt bra sortiment.
 
Toppen