Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tidsspann för viner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Hos de flesta producenter/leverantörer/importörer etc så brukar det finnas tillgängligt datablad som beskriver vinet. I många fall står det då även inom vilken tid man bör dricka vinet (ex 2-5 år). Från när ska man räkna? Är det från årgången på vinet eller är det från när vinet släpptes på marknaden?
 

kayaker

Cyklist
Jag har svårt att tänka mig att de menar något annat än tiden från det att vinet släpps eller släpptes på den aktuella marknaden. Om producenten skriver det så avses från buteljeringsdatum och etiketteringsdatum. Det är deras "marknadssläpp"
 

Sörplarn

Medlem
Ja visst kan det vara lite lurigt.

Då fat/tank och flask lagrings tid är så olika bland producenter även årgångar (lagrad kortare period eller längre), om producenten ens uppger X år eller X årtal.

Så när det kom/kommer ut på den vanliga marknaden, då man vet mer hur vinet från X årgång har utvecklats, årtalet är ju skörden, resten tillverkning/produktion, lagring tid och sen marknadsföring.

OBS: Blanda inte ihop primeur, utan den slutliga när det väl är på flaska och skeppas ut till marknaden.

Chateau L'Evangile Pomerol (Lafite) säger 18 månader per årgång (druv % varierar), så för 2013 blir detta X på datum angående detta vin då det inte har kommit ut än på marknaden i flaska, men säg att det sker i år, så får man utgå från 2015 plus X antal år som exempel (antagligen 2016).

Här är en 2012 som kom ut på marknaden under 2014 jag minns inte när på månaden, och rek är runt 2015-2018 (billigare vin).
Tyvärr på franska, men inget svårt att förstå, om man tittar på årtal.

Région Bordeaux
Appellation Bordeaux Supérieur AOC
Couleur Rouge
Millesime 2012
Contenance 0,75 L
Alcool 14%
Cépage dominant Merlot, Cabernet-sauvignon
Service Ouvrir 1h avant le service
Conservation A boire et à garder
A boire à partir de 2015
Jusqu'à 2018
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag håller med er bägge att det troligtvis är från det datum vinet släppts för försäljning men i många fall är det svårt att veta när det släpptes. Tack för svaren.
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vet ni om det finns någon generell regel för när vinerna ska drickas och när olika druvkombinationer har sina tunnlar?

Jag hörde någon på forumet säga att Syrah ska drickas mellan 0-4 år efter produktion, eller så ska man vänta tills flaskan är mer än 8år.

Då kan jag inte köpa en Syrah på bolaget idag och dricka den om 5 år eftersom att den kommer att vara i sin "tunnel" då?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vet ni om det finns någon generell regel för när vinerna ska drickas och när olika druvkombinationer har sina tunnlar?

Jag hörde någon på forumet säga att Syrah ska drickas mellan 0-4 år efter produktion, eller så ska man vänta tills flaskan är mer än 8år.

Då kan jag inte köpa en Syrah på bolaget idag och dricka den om 5 år eftersom att den kommer att vara i sin "tunnel" då?
Jag tror inte att man kan härleda specifika druvor och sätta ett "drickfönster". Vinmakarens vinstil och klimat lär ha stor betydelse för om ett vin "tunnlar" eller inte. När det gäller Syrah så brukar det framförallt vara klassiska vin från norra Rhône (säkerligen gäller detta även Bordeaux och Bourgogne i någon mån också, men med deras respektive druvor) som man anser går in i en tunnel efter några år i sin ungdomliga skrud (för att därefter komma ut i sin mogna fas efter närmare ett decennium).

Jag vet inte heller om det finns någon vetenskaplig sanning kring detta begrepp, så ta det för vad det är. :)

Generellt så brukar detta fenom aldrig nämnas med vin från nya världen då de oftare görs för att konsumeras tidigare än många klassiska områden i Europa. Tunnelfasen blir på så vis sällan ett problem.
 

Håkan

Medlem
Det finns tyvärr inga enkla regler och vissa typer av viner verkar aldrig komma in i någon tunnel medan andra aldrig verkar komma ur den. En tumregel är att jag börjar fingra på viner tio år efter årgång, exempelvis har jag öppnat några Bourgogne 2002, norra Rhone 2005 och Piemonte 2001. Detta är samtidigt väldigt producentberoende, Marquez di Gresy Barbaresco Camp Gros Martinega 2001 var helt mogen samtidigt som Guiseppi Mascarello Barolo Monprivato 2001 fortfarande var inne i en djup tunnel. Lär känna dina producenter så blir det något enklare, men det är tyvärr ofrånkomligt att ibland gå på nitar, eller få fantastiska överraskningar. Vissa viner är gjorda för lagring medans andra skall konsumeras tämligen omgående. Ett vin som förr ansågs vara bra att lagra (Periquita) görs idag i en stil som inte alls är lika lagringsdugligt och många enklare viner görs idag inte får någon lagring alls. Tänk på att runt 90% av allt inköpt vin konsumeras inom 48 h.
 

Silenos

Medlem
En annan viktigt sak är att många verkar skylla på "tunneln" när ett vin inte levererar enligt förväntan. Det är ju såklart svårt att veta vad som är vad...

Det är bara en förhoppning av att det ska vara ljusare på andra sidan

Jag tycker nog ni är lite för hårda. Visst kan kända etiketter medföra bias och urskuldande, men fenomenet skall nog inte heller sorteras in under skrock (vilket ingen av er heller påstod). Att vinet är ocharmigt när primärfrukten dragit och inget annat har hunnit utvecklas i dess ställe, samtidigt som strukturen inte mjuknat, är ju faktiskt inte så konstigt.

Röd burgunder är ju ett av typexemplen på en vintyp som tunnlar, och som konsument kan det vara klokt att ta hänsyn till det. Det går liksom inte knäcka en 08:a nu och sen komma gnällandes om "dyr sursaft". Jag korkar upp en del då och då ifrån årgångar som ligger i riskzonen, men jag vet också att det är ett vågspel och är beredd på nitar.

Det sämsta man kan göra med dyra, lagringsfäiga viner är förpassa dem till källaren direkt efter inköp för att sen bryta ihop efter några år och ge sig på flaskan. Då är det bättre att kliva på direkt. vintomas m.fl. från forat hade ju en DRC-prövning av 2010;or för några år sedan, de verkade mycket nöja med utfallet.

Hos de flesta producenter/leverantörer/importörer etc så brukar det finnas tillgängligt datablad som beskriver vinet. I många fall står det då även inom vilken tid man bör dricka vinet (ex 2-5 år).

Jag upplever att många producenter är allt för konservativa i sina lagringsråd; i vissa fall verkar det t.o.m. direkt olämpligt att dricka vinerna när de själva säger att det är dags. Den trista medelåldern kan tyvärr sträcka ut sig i många år. Personligen börjar jag ifrågasätta om det här med hemmalagring egentligen är någon bra idé överhuvudtaget. Det tar massvis med plats, en plats som också ska hålla rimlig temperatur, och sedan så medför det också en inte oansenlig kapitaluppbindning. Och vem vet om man lever om 25 år...
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker nog ni är lite för hårda. Visst kan kända etiketter medföra bias och urskuldande, men fenomenet skall nog inte heller sorteras in under skrock (vilket ingen av er heller påstod). Att vinet är ocharmigt när primärfrukten dragit och inget annat har hunnit utvecklas i dess ställe, samtidigt som strukturen inte mjuknat, är ju faktiskt inte så konstigt.

Röd burgunder är ju ett av typexemplen på en vintyp som tunnlar, och som konsument kan det vara klokt att ta hänsyn till det. Det går liksom inte knäcka en 08:a nu och sen komma gnällandes om "dyr sursaft". Jag korkar upp en del då och då ifrån årgångar som ligger i riskzonen, men jag vet också att det är ett vågspel och är beredd på nitar.

Det sämsta man kan göra med dyra, lagringsfäiga viner är förpassa dem till källaren direkt efter inköp för att sen bryta ihop efter några år och ge sig på flaskan. Då är det bättre att kliva på direkt. vintomas m.fl. från forat hade ju en DRC-prövning av 2010;or för några år sedan, de verkade mycket nöja med utfallet.



Jag upplever att många producenter är allt för konservativa i sina lagringsråd; i vissa fall verkar det t.o.m. direkt olämpligt att dricka vinerna när de själva säger att det är dags. Den trista medelåldern kan tyvärr sträcka ut sig i många år. Personligen börjar jag ifrågasätta om det här med hemmalagring egentligen är någon bra idé överhuvudtaget. Det tar massvis med plats, en plats som också ska hålla rimlig temperatur, och sedan så medför det också en inte oansenlig kapitaluppbindning. Och vem vet om man lever om 25 år...
Jag delar nog din åsikt i stort, men det hindrar mig inte från att påstå att vi vinnördar alldeles för ofta spelar ut "tunnelkortet" som försvar när ett favoritvin sviker.

Bakom varje svikande favoritvin finns ett försvar; tunneln, över kullen, ungdom eller favoriten - flaskvariation. Det innebär dock inte att dessa ursäkter kan vara relevanta ibland, men långtifrån alltid. Ibland kan det vara så enkelt att man gillar annat. ;)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag delar nog din åsikt i stort, men det hindrar mig inte från att påstå att vi vinnördar alldeles för ofta spelar ut "tunnelkortet" som försvar när ett favoritvin sviker.

Bakom varje svikande favoritvin finns ett försvar; tunneln, över kullen, ungdom eller favoriten - flaskvariation. Det innebär dock inte att dessa ursäkter kan vara relevanta ibland, men långtifrån alltid. Ibland kan det vara så enkelt att man gillar annat. ;)
Drack ikväll en flaska La Croix du Casse 1995, har nu 16 flaskor kvar av totalt 48 inköpta. Druckit 30 gett bort 2. Måste nog säga att det förekommit en del flaskvariation, några flaskor har presterat klart svagare än mina förväntningar, vissa har varit i tunneln dock inte de sista åren, däremot har ingen flaska varit över kullen än. Visst blir man besviken när nån flaska presterar under förväntningarna men det känns som naturliga förekomster och inte som att jag förmodligen gillar nåt annat.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack ikväll en flaska La Croix du Casse 1995, har nu 16 flaskor kvar av totalt 48 inköpta. Druckit 30 gett bort 2. Måste nog säga att det förekommit en del flaskvariation, några flaskor har presterat klart svagare än mina förväntningar, vissa har varit i tunneln dock inte de sista åren, däremot har ingen flaska varit över kullen än. Visst blir man besviken när nån flaska presterar under förväntningarna men det känns som naturliga förekomster och inte som att jag förmodligen gillar nåt annat.
Även om du dricker exakt samma vin 5 dagar i rad så kan upplevelsen skilja sig åt. Vissa dagar så smakar inte kaffet gott, trots att det är exakt samma kaffe som dagen innan och bryggt exakt likadant. Senare samma dag när du brygger en kanna till så kan det smaka underbart.

Smaken varierar och så även upplevelsen.

I ditt resonemang så tvivlar jag inte på dina olika upplevelser av samma "batch" vin, det är snarare elementärt.

Som jag ser det så borde vinets objektiva kvaliteter utmärka sig varje gång (om det inte är defekt), medans den subjektiva upplevelsen varierar. Med detta menar jag, ett riktigt bra vin upplevs "aldrig" som plonk (eller tvärtom), däremot kan det kännas som ett toppvin (95+) ena gången under optimala förhållanden och enbart riktigt bra en annan gång under sämre förhållanden (90+).

De faktorer som avgör vad du tycker DÄR och DÅ är oerhört komplexa, men visst tusan kan det handla om flaskvariation, tunnlar och ungdom, men även på ens humör, miljön, tid på dygnet, vad man druckit strax innan, munkemin, förutfattade meningar, etiketten eller att det dracks blint.

Jag tvivlar alltså inte på att vinupplevelser tenderar att variera även om man följer samma vin under en längre period. Det är snarare självklart. Det är också väldigt troligt att de flesta viner har en period i sin utveckling när de är på topp, frågan är om det är en objektiv topp eller något annat? Vissa gillar inte för mycket mognadstoner och vissa gillar inte för mycket primärfrukt och ungdom. Den perfekta balansen är mest troligt väldigt individuell. Kanske tycker vissa att den perfekta fasen är i en period när någon annan tycker att vinet befinner sig i tunneln?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Även om du dricker exakt samma vin 5 dagar i rad så kan upplevelsen skilja sig åt. Vissa dagar så smakar inte kaffet gott, trots att det är exakt samma kaffe som dagen innan och bryggt exakt likadant. Senare samma dag när du brygger en kanna till så kan det smaka underbart.

Smaken varierar och så även upplevelsen.

I ditt resonemang så tvivlar jag inte på dina olika upplevelser av samma "batch" vin, det är snarare elementärt.

Som jag ser det så borde vinets objektiva kvaliteter utmärka sig varje gång (om det inte är defekt), medans den subjektiva upplevelsen varierar. Med detta menar jag, ett riktigt bra vin upplevs "aldrig" som plonk (eller tvärtom), däremot kan det kännas som ett toppvin (95+) ena gången under optimala förhållanden och enbart riktigt bra en annan gång under sämre förhållanden (90+).

De faktorer som avgör vad du tycker DÄR och DÅ är oerhört komplexa, men visst tusan kan det handla om flaskvariation, tunnlar och ungdom, men även på ens humör, miljön, tid på dygnet, vad man druckit strax innan, munkemin, förutfattade meningar, etiketten eller att det dracks blint.

Jag tvivlar alltså inte på att vinupplevelser tenderar att variera även om man följer samma vin under en längre period. Det är snarare självklart. Det är också väldigt troligt att de flesta viner har en period i sin utveckling när de är på topp, frågan är om det är en objektiv topp eller något annat? Vissa gillar inte för mycket mognadstoner och vissa gillar inte för mycket primärfrukt och ungdom. Den perfekta balansen är mest troligt väldigt individuell. Kanske tycker vissa att den perfekta fasen är i en period när någon annan tycker att vinet befinner sig i tunneln?
Håller med dig vad du skriver i detta inlägg vilket jag inte riktigt gjorde gällande ditt förra!
 
Toppen