Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Till slottssteken

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Åh nej! Du måste slå ihop din middag i morgon om du ska dricka beaujolais på beaujolaisdagen (som alltid infaller den tredje torsdagen i November).

Skämt å sido. Hur gör du din slottsstek och vad kommer du servera mer till? Gräddig sås? Grönsaker som är rostade och saltade? Kanske kokt potatis eller någon form av ugnsbakad?

Jag lämnar svaret på frågan öppen till någon som kan matcha mat och vin bättre, men lite beroende på vilka tillbehör du också väljer så kommer det att påverka vinet.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Åh nej! Du måste slå ihop din middag i morgon om du ska dricka beaujolais på beaujolaisdagen (som alltid infaller den tredje torsdagen i November).

Skämt å sido. Hur gör du din slottsstek och vad kommer du servera mer till? Gräddig sås? Grönsaker som är rostade och saltade? Kanske kokt potatis eller någon form av ugnsbakad?

Jag lämnar svaret på frågan öppen till någon som kan matcha mat och vin bättre, men lite beroende på vilka tillbehör du också väljer så kommer det att påverka vinet.
Hej, det blir väl dom traditionella. Svartvinbärsgele, pressgurka och så gräddig sås med den underbara ansjovisen. Kokt potatis lutar det åt.:)

Och kan kanske offra mig och dricka en beaujolais på torsdagen också.... :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
hmm, jag kan tänka mig att en bärig tysk spätburgunder skulle fungera det med eller varför inte Te Mata Gamay Noir som kommer i småpartierna nu på fredag. Du får gärna återkomma med vilket vin du valde och hur det passade till slottssteken då det är en rätt jag gärna äter själv.
 

Pontus

Medlem
Hej, det blir väl dom traditionella. Svartvinbärsgele, pressgurka och så gräddig sås med den underbara ansjovisen. Kokt potatis lutar det åt.:)

Och kan kanske offra mig och dricka en beaujolais på torsdagen också.... :)
Eftersom köttet har en relativt mild smak och tillbehören är fruktiga och syrliga skulle jag antingen välja
  • ett rött, fruktigt, hyfsat syrligt, medelfylligt till fylligt vin utan för mycket tanniner eller
  • ett vitt vin med mycket frukt och aningen restsötma (typ tysk riesling)
Tror inte du ska vara så orolig, det finns mycket som passar. Jag har ingen som helst erfarenhet av vinet i din länk, men det borde funka! Som ett kul alternativ kan du även ställa fram en flaska vitt på bordet, t ex denna
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/donnhoff-nahe-9033101
 

Silex

Medlem
Jag vet att vinet du länkar till fick bra recensioner inför senaste småparti-släppet och plockade själv upp en flaska. Har dock inte poppat än. Skriv gärna vad du tycker om det blir den!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Eftersom köttet har en relativt mild smak och tillbehören är fruktiga och syrliga skulle jag antingen välja
  • ett rött, fruktigt, hyfsat syrligt, medelfylligt till fylligt vin utan för mycket tanniner eller
  • ett vitt vin med mycket frukt och aningen restsötma (typ tysk riesling)
Tror inte du ska vara så orolig, det finns mycket som passar. Jag har ingen som helst erfarenhet av vinet i din länk, men det borde funka! Som ett kul alternativ kan du även ställa fram en flaska vitt på bordet, t ex denna
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/donnhoff-nahe-9033101
Jag hade gått på ditt första förslag. Ett generöst fruktigt vin, typ södra Rhone med grenache som bas. Men i ärlighetens namn borde det mesta funka med den typen av mat så länge det inte är ett för stramt och torrt vin som jag tror rimmar illa med sötman i maten. Absolut rött hade jag valt i alla fall, men mer av känslomässiga skäl än sensoriska.
 

Johan_L

Medlem
Jag tänker att den vintyp som "bolaget" föreslår är åt rätt håll. Eftersom att maträtten innehåller ganska mjuka och milda smaker är det klokt att inte välja ett för kraftigt vin som riskerar att helt ta över. Mina förslag hade varit ett rött vin, antingen på pinot noir eller gamay alternativt en klassisk valpolicella (inte ripasso eller amarone).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tänker att den vintyp som "bolaget" föreslår är åt rätt håll. Eftersom att maträtten innehåller ganska mjuka och milda smaker är det klokt att inte välja ett för kraftigt vin som riskerar att helt ta över. Mina förslag hade varit ett rött vin, antingen på pinot noir eller gamay alternativt en klassisk valpolicella (inte ripasso eller amarone).
Gräddsås, svartvinbärsgelé, stek och potatis är tung mat i min bok även om det är milda och söta smaker.
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Fan vad svårt det börjar bli nu. Ett gäng som tycker jag ska gå Rhone, vilket var min originaltanke, och ett gäng som tycker det verkar vettigt med bourgognen som systemet rekommenderar. Jag kanske ska öppna en av varje? Och göra ett smaktest?

Om någon verkligen, verkligen brinner för att ge mig det allra bästa tipset så finns jag på cellar tracker och där kan man se vad som finns att välja på. :D Just nu är det nämligen lite knapert för obudgeterade inköp.

Tack för att ni tar er tid. Det uppskattas. :)
 

Helen

Medlem
Fan vad svårt det börjar bli nu. Ett gäng som tycker jag ska gå Rhone, vilket var min originaltanke, och ett gäng som tycker det verkar vettigt med bourgognen som systemet rekommenderar. Jag kanske ska öppna en av varje? Och göra ett smaktest?

Om någon verkligen, verkligen brinner för att ge mig det allra bästa tipset så finns jag på cellar tracker och där kan man se vad som finns att välja på. :D Just nu är det nämligen lite knapert för obudgeterade inköp.

Tack för att ni tar er tid. Det uppskattas. :)
Det är just detta som är tjusningen med vin, det en person gillar, ogillas av någon annan, därför måste man ta sig tid till att hitta sin egna stil och det gör du genom att dricka många olika viner.
Så köp på dig lite olika flaskor och ha en härlig vinprovning.

Jag personligen skulle ha svårt för att gilla en Bourgogne i den prisklassen som Systembolaget rekommenderar. Min gom är helt enkelt för dyr när det kommer till Bourgogne :) Vinet jag länkade till drack jag igår till en kalventrecote och pommes frittes, jag var så förvånad över hur god den var och att den bara kostade 189 kronor på systemet, jag hade lätt kunnat dricka hela flaskan själv :)
 
Trådskapare
Adamanko

Adamanko

Medlem
Det är just detta som är tjusningen med vin, det en person gillar, ogillas av någon annan, därför måste man ta sig tid till att hitta sin egna stil och det gör du genom att dricka många olika viner.
Så köp på dig lite olika flaskor och ha en härlig vinprovning.

Jag personligen skulle ha svårt för att gilla en Bourgogne i den prisklassen som Systembolaget rekommenderar. Min gom är helt enkelt för dyr när det kommer till Bourgogne :) Vinet jag länkade till drack jag igår till en kalventrecote och pommes frittes, jag var så förvånad över hur god den var och att den bara kostade 189 kronor på systemet, jag hade lätt kunnat dricka hela flaskan själv :)
Jag har fört upp det på listan över viner som ska testas. Och tro mig, jag ligger i och testar massa olika viner... :)
 

Göran

Medlem
Jag personligen skulle ha svårt för att gilla en Bourgogne i den prisklassen som Systembolaget rekommenderar. Min gom är helt enkelt för dyr när det kommer till Bourgogne :)
Menar du att du ser Beaujolais som samma sak som övriga röda Bourgogne? Själv ser jag Beaujolais mer som en egen och mycket prisvärdare appellation.
 

Helen

Medlem
Vilket de inte gör heller i t ex Guide Hachette. Annars gissar jag att vi har helt olika uppfattning om Beaujolais. Själv tycker jag till exempel https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/fleurie-clos-vernay-9919101 är ett riktigt bra vin.
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Beaujolais tillhör Bourgogne så är det bara.
Om du refererar till det länkade vinet så skriver Systembolaget följande :

  • Saint-Amour Grandes Mises Nr 96221
  • Mommessin ,
  • frankrike.gif
    Beaujolais Cru , Saint-Amou
  • Producent
    Mommessin

  • Om Producenten
    Mommessin ligger i Quincié-en-Beaujolais och grundades 1865. Mommessin ägs idag av Boisset-gruppen. Vinmakare är Francis Jaubert.

  • Leverantör
    Giertz Vinimport AB

  • Odlingsområde
    Beaujolais ligger i södra Bourgogne, strax norr om Lyon. Saint-Amour är den nordligaste av de tio byar i distriktet som har rätt till egen ursprungsbeteckning.
 
Toppen