Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 1 mars 2024

mackan92

Medlem
Lär vara risig flaska, tycker att du och Niklas på Grappe brukar vara hyfsat synkade. Han skrev såhär:

Druvtypisk och ganska parfymerad med röd frukt och en aning av örtig kryddighet vid sidan om blommig parfym. Har inte Barolo-koncentration eller djup, men tanninerna är ganska markerade och skulle må bra av 2-3 år i källaren även om det går att dricka nu.
Lagringstid: 2026-2030(+)
Poäng: 16(++)
Lanseringsdatum: 2024-03-01
Pris: 239 (Helbutelj)


Håller med, var väldigt spretigt i synk från honom och Patrik denna vecka. Han ville inte betygsätta Raul Perez viner för han ansåg dem var alldeles för stökiga och är upp till betraktaren att tyda om man gillar stilen eller ej

I detta nyhetsbrev har jag avstått att sätta poäng på de två vinerna från Raúl Pérez – la Vizcaína. De är för stökiga för min smak och även om jag kan känna att de är gjorda av ett druvmaterial som är mycket bättre än majoriteten av världens viner (koncentration, struktur) så kan jag inte se förbi vissa karaktärer som annat än (onödiga) defekter.

Det finns förstås många som inte håller med mig och som tycker det är några av Spaniens bästa viner. Med mindre av de ena och den andra mikrobiella karaktären är jag övertygad om att de varit det för mig med. Den individuella känsligheten är förstås avgörande och påverkas av våra sinnens förmåga att uppfatta olika ämnen så väl som värderingen vi lägger i dem. Tar vi en defekt som mus (vilket jag visserligen inte uppfattade i något av detta viner) uppskattas att upp till 30 % av befolkningen inte kan känna den. Det gör den tyvärr inte mindre motbjudande för de 70% av oss som kan det.

Jag är långt ifrån den sorts provare som ratar minsta antydan till brett, flyktiga syror eller liknande så länge de håller sig inom rimliga proportioner, men det finns förstås många som är både mer och mindre känsliga (eller förlåtande) än vad jag är och därför har en annan tolkning av vad rimliga proportioner är. Det är ett resonemang som förstås också kan appliceras på andra parametrar i ett vin så som alkohol, syra tanniner och ek.


2021 Rapolao
Extremt reduktiv, men mer inälvor och pruttighet än bränt gummi och elbrand. Därtill mörkfruktig, kryddig och stjälkig. Det finns en hel del att gilla, men reduktionen och animaliska och mjölkiga toner är för påtagliga för att jag skall vara bekväm. 2 snarlika flaskor provade vid olika tillfällen.

2021 La Vitoriana
Klart mer städat än Rapolao, även om det finns en aning av alla de toner som finns i den. Annars lite mer rödfruktig, rundare och med mer inbäddad struktur. Klart mer tilltalande i nuläget, men känns ändå som mer av ett riskprojekt än vad jag är bekväm med. Endast en flaska provad.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lär vara risig flaska, tycker att du och Niklas på Grappe brukar vara hyfsat synkade. Han skrev såhär:

Druvtypisk och ganska parfymerad med röd frukt och en aning av örtig kryddighet vid sidan om blommig parfym. Har inte Barolo-koncentration eller djup, men tanninerna är ganska markerade och skulle må bra av 2-3 år i källaren även om det går att dricka nu.
Lagringstid: 2026-2030(+)
Poäng: 16(++)
Lanseringsdatum: 2024-03-01
Pris: 239 (Helbutelj)
Vi var där samtidigt.
Jag håller med om den beskrivning som Niklas ger, lätt och blommigt med röd frukt och rejäla tanniner. Jag håller dock inte med om bedömningen. Jag tyckte att tanninerna var alldeles för våldsamma för att harmonisera med resten av egenskaperna. Jag tvivlar också på att lagring kommer att leda till någon större förbättring: risken finns att fräschören försvinner innan tanninerna lugnar sig. Men vi uppskattar tydligen olika saker i vin ibland.
Jag var lite förvånad över hans totalsågning av Raul Perez-vinerna. Jag tyckte att båda var bra och inte överdrivet brettiga. Såg just att Peter Axelsson hade gett ungefär samma omdöme som jag angående Rapolo. Jag frågade Niklas vad han tyckte om det vin som jag tyckte var den värsta brettbomben: Hacienda Las Cañas Tinto, som släpps 15/3, men den tyckte han var ok.
 

MartinBz

Medlem
Vi var där samtidigt.
Jag håller med om den beskrivning som Niklas ger, lätt och blommigt med röd frukt och rejäla tanniner. Jag håller dock inte med om bedömningen. Jag tyckte att tanninerna var alldeles för våldsamma för att harmonisera med resten av egenskaperna. Jag tvivlar också på att lagring kommer att leda till någon större förbättring: risken finns att fräschören försvinner innan tanninerna lugnar sig. Men vi uppskattar tydligen olika saker i vin ibland.
Jag var lite förvånad över hans totalsågning av Raul Perez-vinerna. Jag tyckte att båda var bra och inte överdrivet brettiga. Såg just att Peter Axelsson hade gett ungefär samma omdöme som jag angående Rapolo. Jag frågade Niklas vad han tyckte om det vin som jag tyckte var den värsta brettbomben: Hacienda Las Cañas Tinto, som släpps 15/3, men den tyckte han var ok.
Så, vad vi kan ana här, är att vad man tycker om viner - och hur man bedömer eller betygsätter dem - är subjektivt?! Who could've thunk?! :eek:

Skämt åsido, så tycker jag att just det här är väldigt spännande och gör mig mer nyfiken. Inte minst pga att båda ni två (Patrik och Niklas) inte bara ger ett betyg (sågning eller hyllning) och går vidare, utan ni motiverar varför ni reagerar som ni gör på ett vin. Det är inte bara en fråga om att redogöra för vad vinet smakar, utan varför och hur bedömning görs. Ni resonerar kring era egna preferenser, erfarenheter och ställningstaganden, som gör hela processen oerhört fascinerande. (Om jag vore mer hermeneutiskt lagd, så skulle jag säga att förförståelsen av vin är central för hur man uppfattar det.) Och om det finns något man kan lära sig, så är det väl att man måste bilda sig en egen uppfattning utifrån sina egna preferenser. Personligen har jag mycket låg smärttröskel för brett i viner, så jag kommer inte att trängta efter Raul Perez viner, däremot har jag en fäbless för riktigt sträv nebbiolo, så jag kommer med tillförsikt köpa Piras Langhe Nebbiolo... oavsett vilket betyg som står efter namnet.
 

MarkusJ

Medlem
Lite off-topic, men är det fler än jag som blir promptad att logga in på systembolaget.se typ 3 av 5 gånger som man surfar in på sajten? Kan vara startsidan eller om jag bara refreshar en tab med en artikel. Provat att rensa cookies osv men blir samma skit ganska omgående, sjukt irriterande. Gissar att det har med dålig sessionshantering att göra..

Behövde gnälla av mig lite, delad ilska känns på något sätt lite bättre 🙃
 

Robbes

Medlem
Lite off-topic, men är det fler än jag som blir promptad att logga in på systembolaget.se typ 3 av 5 gånger som man surfar in på sajten? Kan vara startsidan eller om jag bara refreshar en tab med en artikel. Provat att rensa cookies osv men blir samma skit ganska omgående, sjukt irriterande. Gissar att det har med dålig sessionshantering att göra..

Behövde gnälla av mig lite, delad ilska känns på något sätt lite bättre 🙃
Funkade inte för mig i Explorer men däremot i Crome.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Så, vad vi kan ana här, är att vad man tycker om viner - och hur man bedömer eller betygsätter dem - är subjektivt?! Who could've thunk?! :eek:

Skämt åsido, så tycker jag att just det här är väldigt spännande och gör mig mer nyfiken. Inte minst pga att båda ni två (Patrik och Niklas) inte bara ger ett betyg (sågning eller hyllning) och går vidare, utan ni motiverar varför ni reagerar som ni gör på ett vin. Det är inte bara en fråga om att redogöra för vad vinet smakar, utan varför och hur bedömning görs. Ni resonerar kring era egna preferenser, erfarenheter och ställningstaganden, som gör hela processen oerhört fascinerande. (Om jag vore mer hermeneutiskt lagd, så skulle jag säga att förförståelsen av vin är central för hur man uppfattar det.) Och om det finns något man kan lära sig, så är det väl att man måste bilda sig en egen uppfattning utifrån sina egna preferenser. Personligen har jag mycket låg smärttröskel för brett i viner, så jag kommer inte att trängta efter Raul Perez viner, däremot har jag en fäbless för riktigt sträv nebbiolo, så jag kommer med tillförsikt köpa Piras Langhe Nebbiolo... oavsett vilket betyg som står efter namnet.
Det är inte så att jag inte gillar sträv nebbiolo. Jag gav bra betyg till Pira kommunbarolo som släpptes i februari. Det var ett tag sedan jag testade nebbiolon, årgång 2017, och då tyckte att den var ok.
 

MartinBz

Medlem
Det är inte så att jag inte gillar sträv nebbiolo. Jag gav bra betyg till Pira kommunbarolo som släpptes i februari. Det var ett tag sedan jag testade nebbiolon, årgång 2017, och då tyckte att den var ok.
@Patrik Sellin - jag menade inte att antyda att du inte tycker om nebbiolo, sträv eller annan. Jag avsåg enbart mina egna preferenser, och skulle aldrig våga säga något om någon annans smak. Jag ber om ursäkt om jag trampade över en gräns.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
@Patrik Sellin - jag menade inte att antyda att du inte tycker om nebbiolo, sträv eller annan. Jag avsåg enbart mina egna preferenser, och skulle aldrig våga säga något om någon annans smak. Jag ber om ursäkt om jag trampade över en gräns.
Det var bara ett förtydligande. Det var absolut inget fel i din kommentar. Det är bara kul när det blir diskussioner efter provningarna. :)
 

matage

Medlem
Lite off-topic, men är det fler än jag som blir promptad att logga in på systembolaget.se typ 3 av 5 gånger som man surfar in på sajten? Kan vara startsidan eller om jag bara refreshar en tab med en artikel. Provat att rensa cookies osv men blir samma skit ganska omgående, sjukt irriterande. Gissar att det har med dålig sessionshantering att göra..

Behövde gnälla av mig lite, delad ilska känns på något sätt lite bättre 🙃
Händer mig hela tiden numera - även om jag bara surfar in för att försöka söka på en produkt så promptas jag att logga in först. Sjukt irriterande men väldigt i linje vad jag lärt mig förvänta mig av IT-sidan hos världens bästa monopol :/
 

Bastardo

Medlem
Lite off-topic, men är det fler än jag som blir promptad att logga in på systembolaget.se typ 3 av 5 gånger som man surfar in på sajten? Kan vara startsidan eller om jag bara refreshar en tab med en artikel. Provat att rensa cookies osv men blir samma skit ganska omgående, sjukt irriterande. Gissar att det har med dålig sessionshantering att göra..

Behövde gnälla av mig lite, delad ilska känns på något sätt lite bättre 🙃
Inte med datorn, men mobilen påminner flera gånger om det. Det är nog någon bugg som orsakar det, skulle jag gissa. :)
Jag har lite som en hobby att söka ’nästan’ hela tiden viner både på SB, Alko och VInmonopolet. Tänk om man hade chansen att beställa från Norges monopol! Jag är faktiskt lite avundsjuk på folk som bor så nära gränsen att man kan åka dit nästan när som helst. Obs! Jämför med de som bor på gränsen till Haparanda och Torneå.
 

Origo Wine

Leverantör
Hej alla!

Missade kommentarerna om Luigi Pira's Langhe Nebbiolo. Vi kan givetvis inte veta hur den flaskan var, men man får självklart utgå från alla som provar och skriver om viner, berättar hur vinet kändes just för dom där och då. För vår egen del är vinet provat vid många tillfällen, alltid med samma positiva intryck. Vilket kanske inte är så förvånade, för 2021 är den årgång som de flesta diskuterar om den överträffar kultårgången 2010 eller inte. Det är en absolut toppårgång i Langhe.

90/100 från Wine Spectator, med kommentarer som "A graceful red, offering cherry, strawberry, floral and earth flavors. Balanced, with a hint of wild herbs on the lingering finish."

91/100 från Vinous med kommentarer som "The 2021 Langhe Nebbiolo is a gorgeous entry-level wine from Pira. Beautifully perfumed and seductive, the 2021 possesses tremendous inner sweetness and exceptional balance."

Och även vår egen "Barolista" har provat den: "A very fine LB. The nose is open and juicy with notes of cherries, forest floor, smoke and minerals.
The taste is tight and refined with notes of hard cherry candy, asphalt and rosehips. A very fine structure. 91p (tasted 2023/01)


Vilket för övrigt är nästan på pricken av våra egna intryck. Så vi är övertygade om att ingen kommer bli besviken över denna lilla pärla. :)

/Origo Wine
 

Origo Wine

Leverantör
Eventuellt kommer Luigi Pira visa den nya årgången (2022) för Langhe Nebbiolo, så vi har för säkerhets skull nu lagt till 2021:an till samlingen som öppnas på sortimentsprovningen på Vinkällaren Grappe nu på söndag 24/3 - det ska bli kul att jämföra intryck och framför allt höra Gianpaolo berätta om vinet och årgången. :)
 
Toppen