Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 12 oktober 2021

Robbes

Medlem
Var ett tag sedan jag kände en sån hype av ett vin här :) - kanske ska utöka min beställning
Bra vin, kanske lite väl hypat nu i veckan. Brukar finns på gourmethunters.com för ca 21 euro/fl vid köp av 6fl, frakten är ej så vansinnigt dyr heller, så ingen stress :)
 

Daniel A

Administratör
Jag testar en först och ser om jag tycker om även den. Tror att om den är som Alto Moncayo så lever den fint i 15 år plus. För 287 kr så känns det som ett kap :)
Jag hade varit lite försiktig med tiden på Veraton (och kanske även storebror). Jag har verkligen inte någon extensiv erfarenhet av långlagrade Moncayos (de tar slut av någon anledning), men har vid några tillfällen upplevt att äldre buteljer tappat frukten utan att den blir ersatt av något - dvs, blir som ett tomt hål i vinet, vilket inte alls är så trevligt. Kan för all del vara årgångsberoende såväl som flaskvariation, men upplevt det med 2006 Aquilon, 2010 och 2011 Veraton. Kändes inte som "tunnel" utan bara nergång.

Edit: såg din not på Alto Moncayo förresten. Välkommen in i träsket! :D
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Jag hade varit lite försiktig med tiden på Veraton (och kanske även storebror). Jag har verkligen inte någon extensiv erfarenhet av långlagrade Moncayos (de tar slut av någon anledning), men har vid några tillfällen upplevt att äldre buteljer tappat frukten utan att den blir ersatt av något - dvs, blir som ett tomt hål i vinet, vilket inte alls är så trevligt. Kan för all del vara årgångsberoende såväl som flaskvariation, men upplevt det med 2006 Aquilon, 2010 och 2011 Veraton. Kändes inte som "tunnel" utan bara nergång.

Edit: såg din not på Alto Moncayo förresten. Välkommen in i träsket! :D
Tack för utförligt svar!
Det känns nästan som en vinst att få dricka 8 st Veraton relativt ungt då :D
 

Johpe

Medlem
Jag hade varit lite försiktig med tiden på Veraton (och kanske även storebror). Jag har verkligen inte någon extensiv erfarenhet av långlagrade Moncayos (de tar slut av någon anledning), men har vid några tillfällen upplevt att äldre buteljer tappat frukten utan att den blir ersatt av något - dvs, blir som ett tomt hål i vinet, vilket inte alls är så trevligt. Kan för all del vara årgångsberoende såväl som flaskvariation, men upplevt det med 2006 Aquilon, 2010 och 2011 Veraton. Kändes inte som "tunnel" utan bara nergång.

Edit: såg din not på Alto Moncayo förresten. Välkommen in i träsket! :D
Tack för utförligt svar!
Det känns nästan som en vinst att få dricka 8 st Veraton relativt ungt då :D
Var hittar man era noter? (vore kul o läsa)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Var hittar man era noter? (vore kul o läsa)
Alto Moncayo 2018 - Av ren nyfikenhet efter all hype här på forumet så plockades det upp 2 stycken flaskor som test. Ikväll dök corvinen upp då nyfikenheten tog över. Att vinet jämförs med SQN gör ju inte saken sämre. Men kan verkligen ett vin för 379 kr tävla med vrålåken från USA?
Herregud... vilket vin... (i skrivande stund 5 minuter i glaset), detta är stökigt och fullt av eldiga tanniner.. MEN så djävulskt välintegrerade redan nu... I nästan doftar det vilda bär, ek, vanilj och salted caramel. De rökta charkuterierna finns där som påminner om SQN.
I munnen sker nu en renodlad orgie av mörk frukt, eld, rök och otrolig balans! Eftersmaken är låååång...
Påminner mer om Le Macchiole Paleo i smaken men det är ju inte fy skam det heller. :)
 

IsKr

Medlem
Får se till att få tag på nån mer flaska av Veraton iaf. Ser ju ut att vara fullt möjligt, kanske det finns kvar tom tisdag.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Får se till att få tag på nån mer flaska av Veraton iaf. Ser ju ut att vara fullt möjligt, kanske det finns kvar tom tisdag.
Annars kan vi kanske lösa någon upp till dig.
Jag har 8 st men en polare ville testa ett glas tillsammans med mig. Så någon till kanske ryker om han gillar det.
men kan tänka mig bli av med 2-3 st annars (om den inte är topp topp) ;)
 

IsKr

Medlem
Annars kan vi kanske lösa någon upp till dig.
Jag har 8 st men en polare ville testa ett glas tillsammans med mig. Så någon till kanske ryker om han gillar det.
men kan tänka mig bli av med 2-3 st annars (om den inte är topp topp) ;)
Ja vi får se. Jag har ju inte provat, men kan säkert tänka mig en flaska till iaf. Annars så ser det ju inte omöjligt ut att köpa via bolaget.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Wow Alto Moncaya VS Veraton är ju som dag och natt.. AM kraftig, stolt och nyanserad.. Veraton nätt, klen, och spretig. Blir till att lämna tillbaka mina flaskor och beställa Alto Moncayo från utlandet istället.
Något år på rygg så är skillnaden mindre. Samma skillnad (typ) noterade Niklas på Grappe så därför blev det fler AM för mig än Veraton i år vilket inte var planen. Var ikväll och grävde i vinfacket på Grappe inför fredagens BYOB och fick en glad överraskning. Hittade två AM -15 när min CT säger en :D
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Något år på rygg så är skillnaden mindre. Samma skillnad (typ) noterade Niklas på Grappe så därför blev det fler AM för mig än Veraton i år vilket inte var planen. Var ikväll och grävde i vinfacket på Grappe inför fredagens BYOB och fick en glad överraskning. Hittade två AM -15 när min CT säger en :D
Jag chansar inte på 8 flaskor så får bli retur. Beställer några AM till istället.
Det är ju fördelen med att gräva längst bak i källaren/fack! Då kan man hitta glömda juveler! :D
 
Toppen