Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 14 oktober 2022

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet 14/10. Ganska stabilt lansering utan vare sig stora höjdpunkter eller rejäla bottennapp. De två senare släppen i oktober tycker jag var lite roligare.
Jag har använt diktafon den här gången, så hittar ni några underliga formuleringar så beror det på min dåliga korrekturläsning.

Flight 1.jpg

96035 Siefersheim Riesling Porphyr 2021 189 kr
N: Saffran, päron, lavendel, sten, och citron frukt
M: Citron, lime, sten och fläder. Stram, sval, skyhög syra, ganska lätt.87-89p

94768 Jean-Paul Dubost Chardonnay Beaujolais Blanc Lantignié 2020 235 kr
Utgått

93836 El Paraguas Atlántico 2020 229 kr
N:Halm, gräs, smör och citron.
M: Citron, snäckskal, grönt äpple och lavendel. Fräsch, svar frukt och en del mineral. 86-88p

90259 Wild Yeast Chardonnay Springfield Estate 2021 189 kr
N: Kola, grädde, päron och lime.
M: Melon, hyacint, apelsin och äpple söt, fin frukt, ok syra, inte så spännande. 84-86p

94709 Tyler Santa Barbara County Chardonnay 2020 279 kr
N: Vanilj, halm, citron och äpple.
M: Smör grädde, citron och äpple. Sval, bra frukt och fin syra, polerat och moget. 88-90p
Flight 2.jpg


94088 Langmeil Three Gardens Viognier Marsanne Roussanne 2021 149 kr
N: Syren, jasmin, fläder, melon och sten.
M: Sten, melon, syren och fläder. Blommigt med bra frukt och tillräcklig syra. Kul! 86-88p

94662 Gentil du Clos du Capucins 2020 209 kr
N: Bokna äpplen, murkna löv, fläder och hyacint.
M: Äpple, mogen melon, hyacint, löv och fläder. Tungt och kraftigt, med bra balans, moget. 88-90p

94611 Fritz Haag Juffer Riesling Kabinett 2020 179 kr
N: Fläder, melon gräs, sten och citrus.
M: Päron, mynta, gräs och fläder. Massiv syra, fin frukt, torrt med en aning sötma. Balanserat. 88-90p.

92322 Žutina Orange Bibich 2021 60 kr (250 ml)
N: Pomerans, äppelskal och hyacint.
M: Pomerans, apelsin, järnfilspån och gräs. Stram, torr frukt, lite låg syra, inte oävet. 82-84p.
Flight 3.jpg

94708 Tyler Sta Rita Hills Pinot Noir 2020 299 kr
N: Svarta vinbär, hallon och vanilj.
M: Hallon, vanilj och svarta vinbär. Stram, sval, mörk frukt, tuffa tanniner och en del fat, lätt bittert avslut. Det finns roligare pinoter i den här klassen. 85-87p

95373 San Fereolo 2015 249 kr
N: Trä, körsbär, rosor och björnbär.
M: Körsbär, trä, svarta vinbär och apelsin. Enorma tanniner och massor av trä, stram frukt och lite skitigt. Trots detta har det en del charm. 85-87p

90627 Arzuaga Gran Reserva 2016 349 kr
N: Vanilj, ekmöbler, körsbär, muskot och björnbär.
M: Muskot, hallon, plommon, vanilj och trä. Fin frukt, kryddigt och polerat. 89-91p

94567 Finca Valdelroble Callejo 2019 249 kr
N: Bläck blåbär, blod och hallon.
M: Blåbär, hallon, bläck och apelsin. Jättesnygg, sval, koncentrerad frukt, bra balans, tillgängligt. 89-91p
Flight 4.jpg

91256 Baron de Ley Siete Viñas Reserva 2015 259 kr
N: Körsbär, rök, plommon, svarta vinbär och trä.
M: Plommon, trä, rök, körsbär, vanilj och tobak. Stram, koncentrerad frukt, tuffa tanniner, rejäla fat. 87-89p

93070 Quintessence Rouge 2020 219 kr
N: Plommon, tobak, rosor och bläck.
M: Blåbär, plommon, vanilj, blyerts och trä. Söt frukt, bra tanniner och fin balans. 87-89p

94748 Aslina Cabernet Sauvignon 2020 239 kr
N: Stall, gödsel, svarta vinbär, rök och vanilj.
M: Eukalyptus blomma grön paprika, svarta vinbär och tobak. Bra syra, koncentrerad frukt, balanserade tanniner och fina fat. Inte så brettigt och rökigt i smaken som i doften. 87-89p

94141 Gimenez Mendez Premium Tannat 2019 179 kr
N: Grön paprika, plommon, körsbär och gräs.
M: Hallon, körsbär, svarta vinbär, grön paprika och wellpapp. Stram, bra frukt, tuffa tanniner och en del gröna toner. 86-88p
Flight 5.jpg

94750 David & Nadia Pinotage 2021 169 kr
N: Körsbärssaft, hallon och jasmin.
M: Körsbär, snäckskal, hallon, rosor och pomerans. Svalt och lätt med söt frukt. Kul för att vara pinotage. 86-88p

94707 Steady State Cabernet Sauvignon 2016 499 kr
N: Cigarr, svarta vinbär, ceder, bläck och kaffe.
M: Svarta vinbär, tobak, ceder och kaffe. Tunkt och kraftfullt med bra balans och tillgänglighet. 90-92 p

93694 Manzanilla En Rama La Especial 2015 219 kr
N: Smör, fikon, halm, aprikos, alkohol och banan.
M: Gräs, aprikos, grön paprika och vanilj. Eldigt och komplext, men syran är lite låg och det är inte helt i balans. 85-87 p

92641 Fèlsina Vin Santo del Chianti Classico 2011 289 kr (375 ml)
N: Vanilj, rostat bröd med apelsinmarmelad, kokos och aprikos.
M: Apelsin, mango, rostat bröd, vanilj och smör. Tropisk frukt, bra syra, balans, sötma och fin mognad. 90-92p
 

Mexikanaren

Medlem
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet 14/10. Ganska stabilt lansering utan vare sig stora höjdpunkter eller rejäla bottennapp. De två senare släppen i oktober tycker jag var lite roligare.
Jag har använt diktafon den här gången, så hittar ni några underliga formuleringar så beror det på min dåliga korrekturläsning.

Visa bifogad bild 27179
96035 Siefersheim Riesling Porphyr 2021 189 kr
N: Saffran, päron, lavendel, sten, och citron frukt
M: Citron, lime, sten och fläder. Stram, sval, skyhög syra, ganska lätt.87-89p

94768 Jean-Paul Dubost Chardonnay Beaujolais Blanc Lantignié 2020 235 kr
Utgått

93836 El Paraguas Atlántico 2020 229 kr
N:Halm, gräs, smör och citron.
M: Citron, snäckskal, grönt äpple och lavendel. Fräsch, svar frukt och en del mineral. 86-88p

90259 Wild Yeast Chardonnay Springfield Estate 2021 189 kr
N: Kola, grädde, päron och lime.
M: Melon, hyacint, apelsin och äpple söt, fin frukt, ok syra, inte så spännande. 84-86p

94709 Tyler Santa Barbara County Chardonnay 2020 279 kr
N: Vanilj, halm, citron och äpple.
M: Smör grädde, citron och äpple. Sval, bra frukt och fin syra, polerat och moget. 88-90p
Visa bifogad bild 27180

94088 Langmeil Three Gardens Viognier Marsanne Roussanne 2021 149 kr
N: Syren, jasmin, fläder, melon och sten.
M: Sten, melon, syren och fläder. Blommigt med bra frukt och tillräcklig syra. Kul! 86-88p

94662 Gentil du Clos du Capucins 2020 209 kr
N: Bokna äpplen, murkna löv, fläder och hyacint.
M: Äpple, mogen melon, hyacint, löv och fläder. Tungt och kraftigt, med bra balans, moget. 88-90p

94611 Fritz Haag Juffer Riesling Kabinett 2020 179 kr
N: Fläder, melon gräs, sten och citrus.
M: Päron, mynta, gräs och fläder. Massiv syra, fin frukt, torrt med en aning sötma. Balanserat. 88-90p.

92322 Žutina Orange Bibich 2021 60 kr (250 ml)
N: Pomerans, äppelskal och hyacint.
M: Pomerans, apelsin, järnfilspån och gräs. Stram, torr frukt, lite låg syra, inte oävet. 82-84p.
Visa bifogad bild 27181
94708 Tyler Sta Rita Hills Pinot Noir 2020 299 kr
N: Svarta vinbär, hallon och vanilj.
M: Hallon, vanilj och svarta vinbär. Stram, sval, mörk frukt, tuffa tanniner och en del fat, lätt bittert avslut. Det finns roligare pinoter i den här klassen. 85-87p

95373 San Fereolo 2015 249 kr
N: Trä, körsbär, rosor och björnbär.
M: Körsbär, trä, svarta vinbär och apelsin. Enorma tanniner och massor av trä, stram frukt och lite skitigt. Trots detta har det en del charm. 85-87p

90627 Arzuaga Gran Reserva 2016 349 kr
N: Vanilj, ekmöbler, körsbär, muskot och björnbär.
M: Muskot, hallon, plommon, vanilj och trä. Fin frukt, kryddigt och polerat. 89-91p

94567 Finca Valdelroble Callejo 2019 249 kr
N: Bläck blåbär, blod och hallon.
M: Blåbär, hallon, bläck och apelsin. Jättesnygg, sval, koncentrerad frukt, bra balans, tillgängligt. 89-91p
Visa bifogad bild 27182
91256 Baron de Ley Siete Viñas Reserva 2015 259 kr
N: Körsbär, rök, plommon, svarta vinbär och trä.
M: Plommon, trä, rök, körsbär, vanilj och tobak. Stram, koncentrerad frukt, tuffa tanniner, rejäla fat. 87-89p

93070 Quintessence Rouge 2020 219 kr
N: Plommon, tobak, rosor och bläck.
M: Blåbär, plommon, vanilj, blyerts och trä. Söt frukt, bra tanniner och fin balans. 87-89p

94748 Aslina Cabernet Sauvignon 2020 239 kr
N: Stall, gödsel, svarta vinbär, rök och vanilj.
M: Eukalyptus blomma grön paprika, svarta vinbär och tobak. Bra syra, koncentrerad frukt, balanserade tanniner och fina fat. Inte så brettigt och rökigt i smaken som i doften. 87-89p

94141 Gimenez Mendez Premium Tannat 2019 179 kr
N: Grön paprika, plommon, körsbär och gräs.
M: Hallon, körsbär, svarta vinbär, grön paprika och wellpapp. Stram, bra frukt, tuffa tanniner och en del gröna toner. 86-88p
Visa bifogad bild 27183
94750 David & Nadia Pinotage 2021 169 kr
N: Körsbärssaft, hallon och jasmin.
M: Körsbär, snäckskal, hallon, rosor och pomerans. Svalt och lätt med söt frukt. Kul för att vara pinotage. 86-88p

94707 Steady State Cabernet Sauvignon 2016 499 kr
N: Cigarr, svarta vinbär, ceder, bläck och kaffe.
M: Svarta vinbär, tobak, ceder och kaffe. Tunkt och kraftfullt med bra balans och tillgänglighet. 90-92 p

93694 Manzanilla En Rama La Especial 2015 219 kr
N: Smör, fikon, halm, aprikos, alkohol och banan.
M: Gräs, aprikos, grön paprika och vanilj. Eldigt och komplext, men syran är lite låg och det är inte helt i balans. 85-87 p

92641 Fèlsina Vin Santo del Chianti Classico 2011 289 kr (375 ml)
N: Vanilj, rostat bröd med apelsinmarmelad, kokos och aprikos.
M: Apelsin, mango, rostat bröd, vanilj och smör. Tropisk frukt, bra syra, balans, sötma och fin mognad. 90-92p

Ingen Monteraponi CC med i provningen?
 

Sebran

Medlem
Är dunderladdad på ett storpack Fritz Haag. Älskar ung kabinett! Kanske det rentav är gott med ålder? Vi ser om man kan hålla fingrarna borta...

Har du druckit Haags kabinetter unga tidigare?
Jag älskar egentligen också ung kabinett, när det nästa känns som att det är lite kolsyra i vinet och syran är skyhög. MEN, efter att ha testat Fritz Haags kabinett 2019 men ca 6 månader i flaskan och även 2018 med 2 år i flaskan så har jag insett att deras kabinett är väldigt reduktion och för min smak behöver mer tid än många andra (t.ex. Loosen, Lauer, Richter, Nio Weis). Även med 2 år i flaskan kändes en tydlig doft av gamla ägg som jag inte uppskattade så mkt hos en ung kabi.

Kommer säkert bli magisk med mer tid, men jag tänker nog avvakta med resterande flaskor tills de har 5 år på rygg.
 
Har du druckit Haags kabinetter unga tidigare?
Jag älskar egentligen också ung kabinett, när det nästa känns som att det är lite kolsyra i vinet och syran är skyhög. MEN, efter att ha testat Fritz Haags kabinett 2019 men ca 6 månader i flaskan och även 2018 med 2 år i flaskan så har jag insett att deras kabinett är väldigt reduktion och för min smak behöver mer tid än många andra (t.ex. Loosen, Lauer, Richter, Nio Weis). Även med 2 år i flaskan kändes en tydlig doft av gamla ägg som jag inte uppskattade så mkt hos en ung kabi.

Kommer säkert bli magisk med mer tid, men jag tänker nog avvakta med resterande flaskor tills de har 5 år på rygg.
Har faktiskt inte druckit Haags kabinetter innan.

Där ser man! Det lät ju mindre bra, brukar ha ganska svårt för reduktiva vita (hittar tex ofta för mycket ägg i vit rioja). Nåväl, bara att testa och se. Är ju ett vin som står tidens tand rätt bra ändå.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Har du druckit Haags kabinetter unga tidigare?
Jag älskar egentligen också ung kabinett, när det nästa känns som att det är lite kolsyra i vinet och syran är skyhög. MEN, efter att ha testat Fritz Haags kabinett 2019 men ca 6 månader i flaskan och även 2018 med 2 år i flaskan så har jag insett att deras kabinett är väldigt reduktion och för min smak behöver mer tid än många andra (t.ex. Loosen, Lauer, Richter, Nio Weis). Även med 2 år i flaskan kändes en tydlig doft av gamla ägg som jag inte uppskattade så mkt hos en ung kabi.

Kommer säkert bli magisk med mer tid, men jag tänker nog avvakta med resterande flaskor tills de har 5 år på rygg.
Den 11/11 kommer den en, i mitt tycke, spännande kabinett: Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett 2019 från Schloss Lieser. Ha du testat den?
 

Bastardo

Medlem
Den 11/11 kommer den en, i mitt tycke, spännande kabinett: Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett 2019 från Schloss Lieser. Ha du testat den?

Wow! Även jag blir sugen på just det här vinet; köper dock inga mängder. ;) Har sett lite noter och det verkar oerhört intressant. De flaskorna kan försvinna ganska fort, gissar jag. Fast det är kanske inte så himla stor efterfrågan på viner av den här typen, det är säkert de torrare viner som är mer efterfrågade. :cool:
 

Sebran

Medlem
Den 11/11 kommer den en, i mitt tycke, spännande kabinett: Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett 2019 från Schloss Lieser. Ha du testat den?

Har tyvärr inte testat den än, men vet att Thomas Haag är mycket respekterad i Tyskland både för sina söta viner och sina GGs. Så här skriver Mosel Fine Wines:
92p - The 2019er Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett was fermented down to sweet levels of residual sugar. It offers a deliciously ripe and complex
nose of tangerine, candied grapefruit, a fine touch of apricot, pear, greengage, and yellow flowers. The wine is packed with juicy and intense flavors
on the palate. Despite the primary sweetness, it already reveals great playfulness and delicacy in the long and juicy finish. This rich expression of
Kabinett will make for a gorgeous fruity-styled wine at maturity. 2029-2049

Borde vara ett säkert kort, även om 2021 kommer bli ett ännu större år för kabinett från Mosel.
 
Toppen