Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 2 februari 2021

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nu kan man se släppet för 2 februari på systembolagets hemsida.

Lite av varje som är intressant men främst Sadies vita viner :)
Känns som att det kommer tävlas lite om Sadies viner generellt. Men jag ska då ha mig Skerpion, Skurfberg och Kookerboom. :)
 

Håkan

Medlem
Ibland bara älskar jag Bourgogne. Den Chambolle-Musigny les Cras 2018 från Guyon som kommer ligger altså inte i den del av les Cras som är premier cru klassad utan i Village-delen av vingården. Krångligt, nä inte alls. Men, vi som inte bryr oss så mycket om klassificeringar hit eller dit kan nog köpa ändå, och dessutom få några hundringar i rabatt mot om det vore prmier cru klassat. Har provat andra årgångar och det är en bra Chambolle. Guyon har en renhet och slankhet i sina viner jag gillar.
 

jrick

Medlem
Ibland bara älskar jag Bourgogne. Den Chambolle-Musigny les Cras 2018 från Guyon som kommer ligger altså inte i den del av les Cras som är premier cru klassad utan i Village-delen av vingården. Krångligt, nä inte alls. Men, vi som inte bryr oss så mycket om klassificeringar hit eller dit kan nog köpa ändå, och dessutom få några hundringar i rabatt mot om det vore prmier cru klassat. Har provat andra årgångar och det är en bra Chambolle. Guyon har en renhet och slankhet i sina viner jag gillar.
Tack för tipset! Man kan iofs vara lite misstänksam mot att åtminstone slankheten skulle vara intakt just 2018. 14% alkohol är inte superlågt i alla fall.
 

Håkan

Medlem
Tack för tipset! Man kan iofs vara lite misstänksam mot att åtminstone slankheten skulle vara intakt just 2018. 14% alkohol är inte superlågt i alla fall.
Det kan jag definitivt hålla med om. Svårt att prediktera viner från 2018 baserat på föregående årgångar. Kan bli lite hursomhelst.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Detta är vad jag skrapat ihop, tror att den stämmer.
[container]
NamnProducentOmrådeArtikelnrPris
2019 ConcretoFamilia ZuccardiCuyo92289269
2020 Santa Julia El Burro Malbec NaturalBodega Santa JuliaCuyo92364129
2017 Prämie Barossa Valley ShirazSchild Estate WinesSouth Australia92026329
2019 Shaw and Smith Pinot NoirShaw and SmithSouth Australia92059269
2019 Tayu Pinot NoirViña San PedroRégion del Sur92123189
2018 Chambolle Musigny Les CrasDomaine Dominique GuyonBourgogne95454599
2018 Cornas Les Vieilles VignesAlain VogeRhonedalen90615599
2018 Aloxe Corton 1er Cru Les FournièresDomaine Dominique GuyonBourgogne95608499
2014 Chateau Du Petit Thouars Cabernet FrancChâteau du Petit ThouarsLoiredalen92272179
2015 Brunello di MontalcinoPietrosoToscana93168499
2017 Albino Rocca Barbaresco RonchiAlbino RoccaPiemonte93210489
2016 Radici Taurasi MastroberardinoMastroberardinoKampanien92377349
2017 Albino Rocca BarbarescoAlbino RoccaPiemonte93181299
2018 Rosso di MontalcinoPietrosoToscana93166249
2019 Etna BiancoBenanti Viticoltori SrlSicilien92433199
2017 Valtellina Superiore Grumello GarofMamete PrevostiniLombardiet92359199
2018 Alegre Valgañon RiojaBodegas Alegre ValgañonRioja92723169
2018 Vell Mari Can XanetCan XanetBalearerna93169159
2019 Mev KirstenThe Sadie FamilyWestern Cape93139999
2018 ColumellaThe Sadie FamilyWestern Cape93182879
2018 PalladiusThe Sadie FamilyWestern Cape91231679
2019 SoldaatThe Sadie FamilyWestern Cape93143429
2019 KokerboomThe Sadie FamilyWestern Cape93140429
2019 SkerpioenThe Sadie FamilyWestern Cape93142379
2019 TreinspoorThe Sadie FamilyWestern Cape93141379
2019 PofadderThe Sadie FamilyWestern Cape93165379
2019 SkurfbergThe Sadie FamilyWestern Cape93212379
2017 Von Winning OzyetraVon WinningPfalz929541029
2019 Escherndorfer Lump Silvaner S. trockenWeingut Horst SauerFranken92703199
2019 Erdener Treppchen Riesling KabinettWeingut Dr. HermannMosel97100179
2016 Alberigi Russian River Valley Pinot NoirRadioCoteauKalifornien93179599
2017 La Neblina Sonoma Coast Pinot NoirRadioCoteauKalifornien93177499
2015 Black Stallion Gaspare Vineyard Cabernet SauvignonBlack Stallion Estate WineryKalifornien93172399
2019 Loimer Loiserberg Grüner VeltlinerWeingut LoimerNiederösterreich93275179
[/container]
 

Sebran

Medlem
Jag förstår inte varför inte Sadies viner släpps som webbsläpp. Det har aldrig varit mer än 60-90 flaskor tidigare årgångar och 2019 är tydligen Sadies lägsta kvantitet någonsin totalt sett, så lär inte bli fler flaskor denna gång heller. Sedan brukar det vara kvotering i butik på 1 flaska per person, men så klart ingen kvotering på webbsaldot...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Någon som har erfarenhet av Radio-Coteau?

(Pingar finewines resident USA-expert, @Omar Khayyam )
Drack La Neblina Pinot Noir 2013 för ett år sedan på en provning (typ) och den var det inget fel på. Dock hamande den med Domaine de la Cote Bloom's Field och Mount Eden och där hade den svårt att hävda sig. För mig ligger den en hundring fel prismässigt.
 

Victorious

Medlem
Någon som har erfarenhet av Radio-Coteau?

(Pingar finewines resident USA-expert, @Omar Khayyam )

Långt ifrån erfaren på Pinot Noir i allmänhet, och nya världen i synnerhet så mitt ord väger kanske inte så tungt i detta sammanhanget. Jag testade i alla fall La Neblina 2015 i April. Hade en pinot noir provning hemma med Denna, Crystallum Bona Fide 2018, Felton Road Bannockburn 2018, Prieur-Brunet Santenay Maladiere 1er cru 2016, Julia Bertram Ahrweiler Rosenthal 2017 samt Schwarz The Butcher 2018 (För dynamikens skull).

Samliga var eniga om att La Neblina var största överraskningen (positivt) och höll den högst tillsammans med bourgognen. WOTN för mig.

Inga noter skrevs, men har en kort kommentar på den ;
This was the surprise of the night. Very elegant wine with great balance and some development. Notes of strawberry, cherry & mushroom. Long finish.

kan dock hålla med om att den ligger lite fel prismässigt, och bör justerad ned en 100-lapp.

Kommer ändå plocka en flaska eller två (om inte ursprungliga planen går i lås - att bränna hela budgeten på Sadie) ;)
 

Victorious

Medlem
Fick bilagt svar på inköpta kvantiteter när det kommer till Sadies viner.

Dessa kommer som föregående år endast släppas på de tre vinkällarbutikerna.
 

Attachments

  • 16C4A8B1-39F7-4114-BF13-E869C974F04B.jpeg
    16C4A8B1-39F7-4114-BF13-E869C974F04B.jpeg
    65,2 KB · Visningar: 336

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Fick bilagt svar på inköpta kvantiteter när det kommer till Sadies viner.

Dessa kommer som föregående år endast släppas på de tre vinkällarbutikerna.
Jag antar att du menar vinkällarbutikerna ad modum corona och inte de tre pre-corona?
 

Magikern

Medlem
Ibland bara älskar jag Bourgogne. Den Chambolle-Musigny les Cras 2018 från Guyon som kommer ligger altså inte i den del av les Cras som är premier cru klassad utan i Village-delen av vingården. Krångligt, nä inte alls. Men, vi som inte bryr oss så mycket om klassificeringar hit eller dit kan nog köpa ändå, och dessutom få några hundringar i rabatt mot om det vore prmier cru klassat. Har provat andra årgångar och det är en bra Chambolle. Guyon har en renhet och slankhet i sina viner jag gillar.

Har du provat Guyons Charmes-chambertin 2018?
Ett vin som jag är sugen på att prova dels för att det förmodligen lär sticka iväg prismässigt i framtiden. Det känns onekligen som sista tåget för Grand Cru Bourgogne till vettigt pris nu. (Vissa tycker säkert att tåget gick för över 10 år sedan)
 

Håkan

Medlem
Har du provat Guyons Charmes-chambertin 2018?
Ett vin som jag är sugen på att prova dels för att det förmodligen lär sticka iväg prismässigt i framtiden. Det känns onekligen som sista tåget för Grand Cru Bourgogne till vettigt pris nu. (Vissa tycker säkert att tåget gick för över 10 år sedan)
Tyvärr inte, brukar inte kolla så noga på prefixchambertiner. Försöker hålla mig borta från Bourgogne numera men det händer att jag får återfall.
 

Magikern

Medlem
Tyvärr inte, brukar inte kolla så noga på prefixchambertiner. Försöker hålla mig borta från Bourgogne numera men det händer att jag får återfall.

I det här fallet kan man kanske misstänka att druvorna är övermogna och att producenten vet om det. 1700 spänn för Charmes-Chambertin 2018 i beställningssortimentet idag är misstänkt billigt.
 

Håkan

Medlem
I det här fallet kan man kanske misstänka att druvorna är övermogna och att producenten vet om det. 1700 spänn för Charmes-Chambertin 2018 i beställningssortimentet idag är misstänkt billigt.
Guyon brukar inte vara den som kör övermogna druvor. Han brukar vara en av de slankare med tydlig lingonton. Kan dock inte riktigt acceptera prisnivån hos Grand Cruerna. 1 Charmes eller 3 Chambolle les Cras det är frågan. Jag vet vad jag prioriterat. Skall också tilläggas att jag aldrig sett Guyon som någon premiumproducent utan en stabil producent som levererar drickvänliga viner i möjliga prisklasser.
 
Last edited:

Magikern

Medlem
Guyon brukar inte vara den som kör övermogna druvor. Han brukar vara en av de slankare med tydlig lingonton. Kan dock inte riktigt acceptera prisnivån hos Grand Cruerna. 1 Charmes eller 3 Chambolle les Cras det är frågan. Jag vet vad jag prioriterat. Skall också tilläggas att jag aldrig sett Guyon som någon premiumproducent utan en stabil producent som levererar drickvänliga viner i möjliga prisklasser.
Guyon brukar inte vara den som kör övermogna druvor. Han brukar vara en av de slankare med tydlig lingonton. Kan dock inte riktigt acceptera prisnivån hos Grand Cruerna.

Lignier-Michelot 2014 från Charmes var ju ett vin jag utan tvekan betalat 1700 kronor för men antar jag att Guyon håller samma kvalitet lär jag förmodligen bli besviken, eller? Jag har alltid litat betydligt mer på vingården än producenten när det gäller Grand Cru (Corton undantaget) men det är nog ingen bra idé.
 

Håkan

Medlem
Lignier-Michelot 2014 från Charmes var ju ett vin jag utan tvekan betalat 1700 kronor för men antar jag att Guyon håller samma kvalitet lär jag förmodligen bli besviken, eller? Jag har alltid litat betydligt mer på vingården än producenten när det gäller Grand Cru (Corton undantaget) men det är nog ingen bra idé.
Kan tyvärr inte säga varken ja eller nej. Har för liten erfarenhet av prefixchambertiner och Guyons variant. När vi är uppe i den prisklassen vill jag verkligen vara säker. Allan Meadows verkar generellt föredra Cortonerna (framför allt Clos de Roy) framför Charmes Chambertin (bara 1 fat så det finns inte så många flaskor) men har inte sett 2018 notater.
 
Toppen