Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 2 juni 2023

Bastardo

Medlem
Samma här
Jag har fått egentligen köpförbud av ’revisorn’ … men råkade falla i synd och beställde ändå några flaskor Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese, märk väl årgången som är 2019. Det ska vara en av de allra bästa årgångarna på modern tid och priset kan man inte skälla på när det gäller en så pass renommerad och högklassig producent.

Jag får gå i kurs för att ha mod och kunskap att börja handla lite finare viner också på sikt, men just nu haltar mina studier en aning …

Det som känns lite konstigt med recensionerna är att Munkis och BKWine hade lite olika tankar om vinets kvalitet. Munskänkarna hade värderat vinet till 14,5 poäng men BKWine gav hela 16,5 poäng. Och vår egen eminenta och mycket duktig vinprovare gav vinet 89–91p, så känns det som lätt beslut. Och två poängs skillnad med viner i den här prisklassen är ganska mycket på en 20-poängs skala, för mycket hos mig, i alla fall. Men det är inte första gången det händer mellan dessa goda antagonisterna …
Det är samma sak som mellan siffrorna 89 och 93 poäng! För stor skillnad enligt mig och i det här fallet lutar jag på mig mot BKWIne. Och ni som har tillgång till WA, kika gärna vad vinet har fått där! Så det känns ännu märkligare hur Munkis har gett vinet BARA futtiga 14,5 poäng!? Ja, ja. Har inte druckit vinet ännu, så det återstår att se, men det hör inte till vanligheterna att så många andra bedömare har en helt annan syn på vinet.

Enligt vissa källor ska det finnas också ett vin som heter 2019 Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Feinherb. Och i några bilder har jag bara sett att vinet klassas smakmässigt som Feinherb, så om det finns någon som har exakt information om saken, skulle jag vara mycket angelägen att få veta detta.
En halvcirkel i söthet är ganska mycket, så det lutar mot fakta att vinet är halvtorrt, kanske även på gränsen till halvsött, fast jag har sett att det finns även oerhört höga siffror för sötman för många viner som är märkta som Feinherb. Det har jag skrivt förut här på forumet. De exemplen var hämtade från Vinmonopolet.

P.S. Det finns garanterad någon här som kan kanske förklara vad är det exakt skillnad mellan Spätlese och Spätlese Feinherb. Och ordet som Green Capsule gör det hela ännu mer förvirrande. Vilket av de har mer RS än den andra och hur är det syran då, är det likadant eller finns det skillnader där också.
Vem har sagt att det ska vara så enkelt med tyska viner?
Producenten brukar inte ha så mycket fakta på deras hemsida, men kanske det är annorlunga hos Molitor.
P.S.S.
Det stämmer. Uppgiften på hemsidan säger att ’grön kapsyl’ betyder just Feinherb. Jaha, då vet jag det alla fall. Det kanske nämns också tidigare i kedjan, men jag kommer inte ihåg det i så fall.
 
Last edited:

Bar57

Medlem
P.S. Det finns garanterad någon här som kan kanske förklara vad är det exakt skillnad mellan Spätlese och Spätlese Feinherb. Och ordet som Green Capsule gör det hela ännu mer förvirrande. Vilket av de har mer RS än den andra och hur är det syran då, är det likadant eller finns det skillnader där också.
Vem har sagt att det ska vara så enkelt med tyska viner?
Producenten brukar inte ha så mycket fakta på deras hemsida, men kanske det är annorlunga hos Molitor.
P.S.S.
Det stämmer. Uppgiften på hemsidan säger att ’grön kapsyl’ betyder just Feinherb. Jaha, då vet jag det alla fall. Det kanske nämns också tidigare i kedjan, men jag kommer inte ihåg det i så fall.

Molitor gör över 100 olika buteljering så för att underlätta så har de delat upp deras korkfärg utifrån upplevd sötma, vit = torrt, grön = halvtorr, "guld" = sött.
Huruvida 2019 är en av de bästa årgångarna i Mosel kan diskuteras, men gillar man en större stil så varför inte. Jag skulle inte lägga för mycket värderingar kring poäng och basera vininköp utifrån det, utan utgå från om man gillar regionen och producenten. Personligen är jag inget stort Molitor fan, men visst gör de bra kvalitet.

Så, om du köpte vinet från SB så är det halvtorrt vin (bör stå på baksidesetiketten), man kan också ofta utgå från alkoholt som en indikation, även om det inte allt behöver stämma, men har vi att göra med en "stor" (i bemärkelsen stor produktion) så kan man utgå från att alkoholhalten kommer återspegla restsötman, i synnerhet om man är medlem i den diskutabla organisationen VDP, då det hela ska vara lite mer konsumentvorienterat.
Vinet du har är Spätlese Feinherb om du köpt via SB, feinherb är en finare term av halbtrocken som tyskarna insåg inte lät så kul. Spätlese är mognadsnivån på druvorna vid skörd så vinet är något fylligare än exempeliv kabinett feinherb. Det skulle också gå att göra Spätlese på dessa druvor men förmodligen så hann dem inte stoppa jäsningen eller så vill dem göra en spätelese feinherb. Notera att det inte finns någon legalklassifisering här utan restsötman kan variera men vanligtvis ligger en feinherb runt 20-30 g/l. En spätlese bör vanligtvis ligga runt 60 - 120g, återigen, beroende på producent. Zilliken göra kabinetter med 80g/l...
Om man är medlem i VDP får man inte skriva ut prädikat och trocken dvs Spätlese trocken osv som var det gamla sättet i Tyskland och anledning till varför Koehler Ruprecht lämnade VDP.
Om man skriver ut prädikatsnivån så innebär det också att vinet inte chapitaliserats... vilket man för övrigt får göra vid produktion av GG (återigen VDP grej).

Vad det gäller syran så balanseras ju sötman/syran så en feinherb kommer upplevas syrligare än en spätlese.
 

Bastardo

Medlem
Molitor gör över 100 olika buteljering så för att underlätta så har de delat upp deras korkfärg utifrån upplevd sötma, vit = torrt, grön = halvtorr, "guld" = sött.
Huruvida 2019 är en av de bästa årgångarna i Mosel kan diskuteras, men gillar man en större stil så varför inte. Jag skulle inte lägga för mycket värderingar kring poäng och basera vininköp utifrån det, utan utgå från om man gillar regionen och producenten. Personligen är jag inget stort Molitor fan, men visst gör de bra kvalitet.

Så, om du köpte vinet från SB så är det halvtorrt vin (bör stå på baksidesetiketten), man kan också ofta utgå från alkoholt som en indikation, även om det inte allt behöver stämma, men har vi att göra med en "stor" (i bemärkelsen stor produktion) så kan man utgå från att alkoholhalten kommer återspegla restsötman, i synnerhet om man är medlem i den diskutabla organisationen VDP, då det hela ska vara lite mer konsumentvorienterat.
Vinet du har är Spätlese Feinherb om du köpt via SB, feinherb är en finare term av halbtrocken som tyskarna insåg inte lät så kul. Spätlese är mognadsnivån på druvorna vid skörd så vinet är något fylligare än exempeliv kabinett feinherb. Det skulle också gå att göra Spätlese på dessa druvor men förmodligen så hann dem inte stoppa jäsningen eller så vill dem göra en spätelese feinherb. Notera att det inte finns någon legalklassifisering här utan restsötman kan variera men vanligtvis ligger en feinherb runt 20-30 g/l. En spätlese bör vanligtvis ligga runt 60 - 120g, återigen, beroende på producent. Zilliken göra kabinetter med 80g/l...
Om man är medlem i VDP får man inte skriva ut prädikat och trocken dvs Spätlese trocken osv som var det gamla sättet i Tyskland och anledning till varför Koehler Ruprecht lämnade VDP.
Om man skriver ut prädikatsnivån så innebär det också att vinet inte chapitaliserats... vilket man för övrigt får göra vid produktion av GG (återigen VDP grej).

Vad det gäller syran så balanseras ju sötman/syran så en feinherb kommer upplevas syrligare än en spätlese.
Tack så mycket, Bar57!
Jag hittade en bra artikel om ämnet, som är dock några år gammal:
Värt att läsa för alla som vill veta lite mer om fenomenet Feinherb.
Spätlesen kan ha även mindre restsocker än 60 g/l och något Spätlese som har 120 gram per liter har alla fall jag aldrig råkat ut för. Däremot inte sagt att sådana inte existerar, men så himla vanliga är de nog inte.
Vinmonopolet finns alla fall två viner som har över 100 gram socker per liter och som är Spätlese. Spätlese Feinherb har så klart betydligt lägre RS.
Bland annat det här vinet har RS som ligger på 47 gram per liter; om vi ska kunna lita på bolis:
Dr Loosen Bernkasteler Kurfürstlay Riesling Spätlese 2019. Helt okej vin för priset, men inget [världsmästarvin] …
Har druckit det flertal gånger och det känns en aning mer åt det halvtorra håller om man är van vid Spätlese med ganska rejäl sötma.

En liten del av texten, som är skriven av Stephan Bauer.
”So what are feinherb Rieslings?
The best way to describe them is probably the same as halbtrocken, with sometimes a higher level of sweetness—but not always. In fact, it’s hard to say what feinherb tastes like, as there are so many different styles, ranging from light and almost dry to opulent and—depending on the vintage—quite sweet. There is one style, though, that many people associate with feinherb today, namely, ripe to very ripe Riesling grapes fermented by wild yeasts until the yeasts slow down (or, in some cases, the fermentation is stopped artificially).”
Källa: https://www.larscarlberg.com/riesling-feinherb-from-the-mosel-saar-and-ruwer-an-enigma/
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Det är helt galet att vinproducenterna vill förvilla oss konsumenter så mycket med olika etiketter och namn för exakt samma vin. Eller vad sägs om de här två exemplar? Det ena visar det vinet som jag köpte från bolis och det andra har jag hittat på nätet.
Och enligt Vinmonopolet hade vinet som de sålde förut namnet: 2019 Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Feinherb och vinet på bolis heter exakt det samma men utan ordet Feinherb, (se på etiketten till höger).
Men det borde ändå vara exakt samma vin för alkoholhalten är precis likadan. Så varför gör vinhusen så här? Vill de vilseleda konsumenterna eller vad är orsaken till förvirringen? Därför hatar jag tyska viner, för de verkar ha hur många olika attribut som helst för ett och samma vin! Märk väl att vi hade nästan likadan diskussion förut med ett tyskt vin från Mosel!
Om jag visste att de skulle svara, så skulle jag ställa frågan till importören eller producenten, men det brukar inte leda till resultat hur man än gör. De verkar som regel att strunta i allt sånt, men det finns några exempel som brukar mejla tillbaka när man frågar.

Skärmavbild 2023-06-24 kl. 22.53.23.png
Skärmavbild 2023-06-24 kl. 22.55.33.png
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är helt galet att vinproducenterna vill förvilla oss konsumenter så mycket med olika etiketter och namn för exakt samma vin. Eller vad sägs om de här två exemplar? Det ena visar det vinet som jag köpte från bolis och det andra har jag hittat på nätet.
Och enligt Vinmonopolet hade vinet som de sålde förut namnet: 2019 Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Feinherb och vinet på bolis heter exakt det samma men utan ordet Feinherb, (se på etiketten till höger).
Men det borde ändå vara exakt samma vin för alkoholhalten är precis likadan. Så varför gör vinhusen så här? Vill de vilseleda konsumenterna eller vad är orsaken till förvirringen? Därför hatar jag tyska viner, för de verkar ha hur många olika attribut som helst för ett och samma vin! Märk väl att vi hade nästan likadan diskussion förut med ett tyskt vin från Mosel!
Om jag visste att de skulle svara, så skulle jag ställa frågan till importören eller producenten, men det brukar inte leda till resultat hur man än gör. De verkar som regel att strunta i allt sånt, men det finns några exempel som brukar mejla tillbaka när man frågar.

Visa bifogad bild 29420 Visa bifogad bild 29421
Lustigt, det påminner lite om det vi diskuterade tidigare http://www.finewines.se/threads/tillfaelligt-sortiment-9-december-2022.8340/post-198602
 

Bastardo

Medlem

Fast egentligen mycket närmare om diskussionen om Moselviner, som jag inte lyckas hitta just nu. Det handlade om mellan de här två vinerna:
Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese vs Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese. Den diskussionen hittar jag inte just nu. Det handlade om i alla fall vita viner båda två … ;) Det var bara att ett ord fattades i det ena vinet och om jag kommer ihåg rätt, så var det ena vinet även lite billigare.
Frågan då gällde om det var exakt samma vin med olika namn, eller något helt annat vin av enklare kvalitet. Och jag tror att jag fortfarande är osäker hur det egentligen är. :)
P.S. Det här som vissa producenterna håller på med, medverkar i alla fall inte att intresset för tyska viner ökar! För i så fall borde de försöka att lobba för att benämningen av tyska viner skulle bli enklare och mer trovärdig. Men som det nu ser ut verkar det helt hopplöst.
 

JonasBo

Medlem
Och enligt Vinmonopolet hade vinet som de sålde förut namnet: 2019 Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Feinherb och vinet på bolis heter exakt det samma men utan ordet Feinherb, (se på etiketten till höger).
Men det borde ändå vara exakt samma vin för alkoholhalten är precis likadan.
Det heter inte och är inte exakt samma om feinherb är inkluderat eller exkluderar. Det är olika viner.

Din fråga till importör eller producent skulle kunna vara "Vad är skillnaden på vinet med namnet x och vinet y?"


Svårt att veta skillnad innan man satt dig in i systemet med namngivning, men man frågar och sedan lär man sig förhoppningsvis.
 

Bastardo

Medlem
Det heter inte och är inte exakt samma om feinherb är inkluderat eller exkluderar. Det är olika viner.

Din fråga till importör eller producent skulle kunna vara "Vad är skillnaden på vinet med namnet x och vinet y?"


Svårt att veta skillnad innan man satt dig in i systemet med namngivning, men man frågar och sedan lär man sig förhoppningsvis.
Hur kan du veta att det är olika viner?
Det heter inte och är inte exakt samma om feinherb är inkluderat eller exkluderar. Det är olika viner.

Din fråga till importör eller producent skulle kunna vara "Vad är skillnaden på vinet med namnet x och vinet y?"


Svårt att veta skillnad innan man satt dig in i systemet med namngivning, men man frågar och sedan lär man sig förhoppningsvis.
Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese har 10,5% alkoholhalt. Så står det även här:
(fast vinet på aperitif heter Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Feinherb)

I så fall måste de ha fel uppgifter på deras URL för ett vin utan benämningen Feinherb, för det är tekniskt omöjligt att ett vanligt Spätlese och Spätlese Feinherb av ett vin från samma producent skulle ha exakt samma alkoholhalt. Rätta mig gärna, om jag har fel.

Dessutom tycker jag att du borde styrka ditt påstående med någon bild, PDF-dokument eller URL där det framgår hur det ligger till. En text duger också till, bara man kan läsa någon att berätta hur dessa viner är IRL. Men att bara påstå det, bevisar ingenting.


Obs! Att URL ovanför påstår att det är just detta vin som Systembolaget säljer:
Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese Feinherb, men det är det inte, utan vinet på bolis heter Markus Molitor Bernkasteler Badstube Riesling Spätlese.

Det är så rörigt att det inte går att förstå hur de kan göra så här …
Dessutom har båda vinflaskorna även en grön kapsyl av exakt samma färg på bilderna där man kan läsa etiketten.
Klantigt agerat av producenten om det är så. Och varför är det så svårt att hitta info om skillnaden mellan dessa två viner på nätet?

På Vivino nämns vinet med båda namnen, men den ena sidan berättar inte alls om alkoholhalten, och som alla vinmänniskor borde kunna förstå, så borde det inte finnas en möjlighet att spätlesevinet utan feinherb och med feinherb skulle kunna ha exakt samma alkoholhalt!
Den enda förklaringen som jag kan se är att det florerar massvis av fel information på alla leder som orsakar förvirring bland vinkonsumenterna.

P.S. Kan det vara även så att green capsule och feinherb är på något sätt synonymer till varandra just hos Molitor? Jag blir inte klok på det här sättet att vilseleda vinkonsumenter.
Hur som helst verkar det vinet som Systembolaget säljer vara en aning högre kvalitet, om jag har tolkat saker och ting rätt. Fast två till tre omdömen om ett vin på CT säger inte kanske hela sanningen.
Det skulle vara oerhört kul att få veta korrekta siffror gällande alkoholhalt, RS samt syra för båda vinerna. Kanske någon av er har tillgång till dessa? Då är det färdigdiskuterat och jag är fullständigt nöjd, men innan dess måste jag fortsätta jakten på korrekt information.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Svaret som jag fick av Mosel Fine Wines:

As we write every time in our reviews for the Markus Molitor Estate, the Estate uses a color code for the capsules: ”The Estate indicates the style of its wines (dry, off-dry, or fruity) via the capsule color: white for dry, green for off-dry, and gold for fruity-styled and sweet. With the change of label introduced with the 2017 vintage, this color code is also relayed via a little square with the corresponding color at the bottom and in the middle of the front label. In addition, there is some wording on the back label but without any firm indication such as Trocken or Feinherb. In order to avoid any confusion as to the wine’s style, we indicate the color of the capsule in parentheses in the description of each wine.”

Således ser det ut som att från och med årgång 2017 använder inte Molitor benämningen trocken eller feinherb numera, utan färgen på kapsylen berättar vilken typ av vin det är frågan om. Men det förbryllar mig ändå varför det finns ändå kvar bilder av en etikett där det fortfarande finns ordet feinherb med? :)
Av den här anledningen ’hatar’ jag tyska viner för att de är så inkonsekventa i sin markadsföringen! Det kan och får inte vara precis hur som helst, eller hur? Någon jävla odrning måste det finnas ändå.
 
Last edited:

MarkusJ

Medlem
Svaret som jag fick av Mosel Fine Wines:

As we write every time in our reviews for the Markus Molitor Estate, the Estate uses a color code for the capsules: ”The Estate indicates the style of its wines (dry, off-dry, or fruity) via the capsule color: white for dry, green for off-dry, and gold for fruity-styled and sweet. With the change of label introduced with the 2017 vintage, this color code is also relayed via a little square with the corresponding color at the bottom and in the middle of the front label. In addition, there is some wording on the back label but without any firm indication such as Trocken or Feinherb. In order to avoid any confusion as to the wine’s style, we indicate the color of the capsule in parentheses in the description of each wine.”

Således ser det ut som att från och med årgång 2017 använder inte Molitor benämningen trocken eller feinherb numera, utan färgen på kapsylen berättar vilken typ av vin det är frågan om. Men det förbryllar mig ändå varför det finns ändå kvar bilder av en etikett där det fortfarande finns ordet feinherb med? :)
Av den här anledningen ’hatar’ jag tyska viner för att de är så inkonsekventa i sin markadsföringen! Det kan och får inte vara precis hur som helst, eller hur? Någon jävla odrning måste det finnas ändå.
Är du arg? Du behöver inte vara arg :)
 

Thirsty

Smygnykterist
Typ samma info som på producentens hemsida. Inga gamla bilder där heller. Var är bilderna det är liv om? I det fall bilderna inte är på producentens hemsida så kan det vara lite väl mycket begärt av producenten att den ska rensa hela Internet på äldre bilder!? 🤷‍♂️ 😁
 

Bastardo

Medlem
Är du arg? Du behöver inte vara arg :)
Jag är inte direkt arg, men bara förbannad därför att trots så många vinlagar som det finns i Tyskland så får man bete sig precis som man själv vill … ;) Det verkar inte finnas några klara regler med benämningen av tyska kvalitetsviner. Vad som helst verkar vara tillåtet och okej. Jag vill ha lite ordning på torpet. :)
Således ser det ut att vi har plötsligt ett vin som är till salu i tre olika skepnader och ingen bryr sig … Jag tror INTE att det är så med viner från andra länder, bara tyskarna som håller på så där.
Har nästan lite lust att antingen mejla till importören i Sverige eller själva Molitor, men jag tror inte att de bryr sig om även att svara, så varför ens möda sig.
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Men det förbryllar mig ändå varför det finns ändå kvar bilder av en etikett där det fortfarande finns ordet feinherb med?
Jag kan inte heller hitta dessa bilder hos varken importören eller hos producenten.
Är det hos nån näthandlare du sett bilderna?
 

Bastardo

Medlem
Jag kan inte heller hitta dessa bilder hos varken importören eller hos producenten.
Är det hos nån näthandlare du sett bilderna?
T.ex. här:

På CT finns fyra bilder, årgång 2007, ett vin utan ordet Feinherb, 2019 och 2020. Då det känns väldigt märkligt när Mosel Fine Wines har förklarat att Molitor slutade använda benämningen efter 2017 och ändå finns det bildmaterial som bevisar att dem finns.
Det måste vara antingen eller, det kan inte vara båda två. Och sen har vi även benämningen green capsule, som annars står bakom etiketten och att korken är grön samt på framsidan av etiketten där det syns en grön fyrkant.
Man borde konfrontrera Molitor varför de gör så här. Om de vore mer konsekventa med sin marknadsföring och etiketter, kunde vi undvika detta. Nu ser det ut att det finns tre olika flaskor, som kanske har exakt samma innehåll och på Molitors hemsida finns inte en enda flaska med ordet Feinherb på bild eller ens i text. Ytterst märkligt.
Obs!
Jag kan ta en bild i morgon och bifoga i tråden om hur det ser ut bakom flaskan. På Spätlese står det off-dry, green capsule. White capsule är torrt vin och golden capsule är ett sött vin. Det finns ingenting alls nämnt om Feinherb! Och ända finns det tydligen några flaskor som är märkta på det viset.
HUR kan det få vara så här? Vi borde kräva svar av Molitor, för så här ska man inte få behandla sina kunder.
 
Last edited:
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
HUR kan det få vara så här?
Man kanske tryckte upp en jäkla massa etiketter innan 2017 och istället för att slänga dessa valt att trycka dit årgången när det var dags att buteljera? Dessa flaskor har sedan enbart sålts direkt från producenten. Jag har själv varit med om att en producent manuellt satte på en etikett i samband med att jag handlade på plats. Jag fick en "extra fin" etikett som han uttryckte det, och årgång tryckte han dit i samband med köpet.
 

Bastardo

Medlem
Man kanske tryckte upp en jäkla massa etiketter innan 2017 och istället för att slänga dessa valt att trycka dit årgången när det var dags att buteljera? Dessa flaskor har sedan enbart sålts direkt från producenten. Jag har själv varit med om att en producent manuellt satte på en etikett i samband med att jag handlade på plats. Jag fick en "extra fin" etikett som han uttryckte det, och årgång tryckte han dit i samband med köpet.
Vem vet. I vinernas värld verkar precis allting vara möjligt … :)
Här är alla fall ett par bilder på baksidan av flaskan.
 

Attachments

  • 20230629_093604.jpg
    20230629_093604.jpg
    59,7 KB · Visningar: 49
  • 20230629_093931.jpg
    20230629_093931.jpg
    79,8 KB · Visningar: 52
Toppen