Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 20260123

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet på årets fattigaste dag den 23 januari. De vita vinerna i det här släppet kändes tämligen slätstrukna, men bland de röda finns det ett par höjdpunkter. Le Puy Rolland och Castello Romitorio är riktigt bra nu och säkert långt i framtiden också. De kostar över 500 kr, men är båda sympatiskt prissatta jämfört med den internationella marknaden. Musella och Finca Notables kostar båda under 200 kr och är mycket spännande viner i sin prisklass.
Flight 1.jpg

94621 Champagne Gosset Zéro Dosage 599 kr 1200 flaskor
N: Syren, jasmin, hasselnöt och gråpäron.
M: Hasselnöt, gröna äpplen, jasmin och päron. Mycket torrt och blommigt med fin frukt och hög syra. 90-92p

92190 Bolla Le Tufaie Soave Superiore 2023 159 kr 1800 flaskor
N: Jord, bokna äpplen, citron och mynta.
M: Sten, jord, citron, äpple och mjölkchoklad. Stramt med rejäl syra och tung frukt. 86-88p

90306 Selecion Albarino Santiago Roma 2024 239 kr 720 flaskor
N: Fläder, jasmin, melon och aprikos.
M: Jasmin, fläder, sten, citron och aprikos. Lätt och stramt med hög syra och sval frukt. 86-88p

92681 Chablis Domaine Pattes Loup 2022 399 kr 1140 flaskor
N: Snäckskal, rök, citron och äppelkart.
M: Citron, lime, snäckskal, gröna äpplen och muskot. Mycket ungt med vass syra och torr frukt. 85-87p

92676 Grauburgunder Wagner Stempel 2024 159 kr 7800 flaskor
N: Melon, äpple, jord, grusväg och ananas.
M: Ananas, aprikos, jord och melon. Svalt med fin koncentrerad frukt och bra syra. 87-89p

90308 Cape of Good Hope Swartland Chenin Blanc 2025 169 kr 4800 flaskor
N: Aprikos, melon, honung, ylle och fläder.
M: Melon, sten, honung och aprikos. Ganska lätt med sval frukt och bra syra. 84-86p

91221 Sander Chardonnay Réserve 2022 249 kr 1000 flaskor

N: Trä, vanilj, citron, gröna äpplen och kryddnejlika.
M: Kryddnejlika, trä, citron, äpple och terpentin. Rejält träigt med tunn frukt och medioker syra. 82-84p
Flight 2.jpg

10857 Swan Bay Chardonnay 2024 179 kr 4200 flaskor
N: Rök, vanilj, gummi och gröna äpplen.
M: Sten, citron, mineralvatten och vanilj. Lätt med torr frukt och hög syra. 83-85p

92294 Eclipse Domaine Saint-Remy 2024 229 kr 480 flaskor
N: Torkad aprikos, honung, saffran och burkpersika.
M: Tulpan, aprikos, honung och smörkola. Lätt bittert med tjock frukt och blek syra. Udda vin och smaken håller inte riktigt det som doften lovar. 82-84p

92326 Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett Max Ferd Richter 2024 219 kr 1600 flaskor
N: Fläder, sten, citron och päron.
M: Honung, fläder, päron, jasmin och sten. Relativt torrt med fet, fin frukt och monstersyra. 88-90p
Flight 3.jpg

3992 Erath Pinot Noir 2023 229 kr 5400 flaskor
N: Vanilj, choklad, gummi, hallon och tranbär.
M: Hallon, läder, gummi och vanilj. Mycket lätt med sval, fräsch frukt och bra balans. 86-88p

95205 Jean-Paul Dubost Langtine Domaine Dubost 2024 169 kr 2400 flaskor
N: Hyacint, svarta vinbär, lakrits och björklöv.
M: Kartong, hallon, svarta vinbär, lakrits och grön paprika. Svalt med grön, mörk frukt och bitiga tanniner. 86-88p

90540 Barolo Cascina Nuova Cogno 2021 449 kr 600 flaskor
N: Mjölkchoklad, hallon, körsbär och svart te.
M: Sardell, svart te, läder, mjölkchoklad, körsbär, plommon och rosor. Elegant med sval, fräsch frukt och måttliga tanniner. 90-92p

92623 Carusu Terrazze dell'Etna 2022 189 kr 28000 flaskor

N: Rök, vitpeppar, körsbär, salmiak och marshmallow.
M: Sten, läder, hallon, körsbär och muskot. Stenigt med bra frukt och en hel del tanniner. 87-89p
Flight 4.jpg

90048 Verduno Pelaverga suicristalli Arnaldo Rivera 2024 199 kr 1800 flaskor
N: Smultron, hallon, körsbär, gummi och vanilj.
M: Jordgubb, smultron, körsbär och vanilj. Lätt och fräscht med pigg frukt och snälla tanniner. 87-89p

13101 SOS Pudu Erazo 2024 159 kr 7000 flaskor
N: Rök, jord, plommon och bakelit.
M: Plommon, syren, kanel, ingefära och eukalyptus. Svalt med fräsch, söt frukt och bra balans. 86-88p

91317 Valpolicella Superiore Musella 2022 179 kr 1800 flaskor

N: Kanel, muskot, syren, plommon och körsbär.
M: Mynta, svart te, kanel, läder, syren, plommon och körsbär. Spännande med söt, fin frukt och bra kryddighet. 88-90p

94940 Cirelli Montepulciano d'Abruzzo 2024 179 kr 9900 flaskor
N: Plommon, mandel, viol och hallon.
M: Viol, plommon, svarta vinbär och läder. Stramt med lite tunn frukt och kort avslut. 82-84p

95178 Barbera d'Alba Ferrione Diego Conterno 2023 199 kr 4200 flaskor
N: Svarta vinbär, bläck, läder och syren.
M: Pomerans, svarta vinbär, bläck och syren. Mörkt med koncentrerad frukt, hög syra och balanserade tanniner. 87-89p

92024 Chinon Le Puy Jean-Maurice Raffault 2023 279 kr 360 flaskor
N: Stall, svart te, svarta vinbär, lakrits, muskot och kryddpeppar.
M: Läder, stall, vanilj och svarta vinbär. Rustikt med sval frukt och balanserade tanniner. 87-89p

92727 Guímaro Camino Real 2022 199 kr 3600 flaskor
N: Hallon, lakritsbåtar, jord, syren och alkohol.
M: Körsbär, plommon, vanilj, jord och kanel. Fräscht med bra syra, söt frukt och integrerade tanniner. 88-90p
Flight 5.jpg

93326 Fattoria Poggerino Chianti Classico 2023 249 kr 9300 flaskor
N: Rök, körsbär, halm, lingon, tobak och stall.
M: Läder, halm, stall, svarta vinbär och körsbär. Fett med söt, koncentrerad frukt och en lätt stallighet. 88-90p

92046 Domaine de Cébène Les Bancèls 2022 249 kr 600 flaskor
N: Vanilj, plommon, viol, bläck och rosmarin.
M: Bläck, plommon, viol, alkohol och blåbär. Eldigt med söt frukt och rejäla tanniner. 85-87p

92211 Chénas Cuvée P'tit Co Les Brureaux 2024 239 kr 420 flaskor
N: Plommon, syren, blåbär och bläck.
M: Hyacint, lakrits, bläck, syren, svarta vinbär, björnbär och grön paprika. Grönt med sval frukt och bra balans. 87-89p

92891 Chateau de la Font du Loup Le Puy Rolland 2023 549 kr 360 flaskor
N: Läder, syren, timjan, plommon och rosmarin.
M: Hallon, plommon, läder, timjan, rosmarin och vanilj. Lätt, fräscht och komplext med söt frukt och integrerade tanniner. Det finns inga spår av 15,5 % alkohol. 92-94p

95640 Bonpas Vacqueyras Le Grand Cartulaire 2023 179 kr 21600 flaskor
N: Plommon, hallonbåtar, vanilj, timjan och läder.
M: Svart te, plommon, hallon, vanilj och timjan. Varmt med söt frukt och bra balans. 86-88p

95360 Calice Donato D’Angelo di Ruppi Filomena 2022 189 kr 3600 flaskor
N: Vanilj, muskot, svart te, alkohol och plommon.
M: Ingefära, kanel, björnbär, plommon och vanilj. Kryddigt med sval frukt och strama tanniner. 86-88p

90547 Brunello di Montalcino Castello Romitorio 2020 549 kr 420 flaskor
N: Syren, skinnsoffa, körsbär, cigarr och vanilj.
M: Tobak, skinn, körsbär, plommon vanilj och svart te. Polerat med snygg frukt och integrerade tanniner. Det här går mycket bra att dricka nu. 92-94p
Flight 6.jpg

92155 Jose Gil Vino de Pueblo de San Vicente 2023 299 kr 240 flaskor
N: Hyacint, plommon, blåbär, jasmin, svarta vinbär och nejlika.
M: Plommon, kaffe, choklad, jasmin och muskot. Modernt och svalt med söt koncentrerad frukt, snygga fat och fin balans. 89-91p

92152 Damana Crianza 2022 199 kr 9900 flaskor
N: Björnbär, jasmin, muskot och plommonmarmelad.
M: Muskot, vanilj, björnbär och plommon. Rejält fatat med mörk frukt och integrerade tanniner. 87-89p

94947 Stefano Amerighi Syrah 2022 317 kr 600 flaskor
N: Vanilj, blåbär, björnbär och hyacint.
M: Blåbär, björnbär, vanilj, ingefära och hyacint. Eldigt med mörk koncentrerad frukt och snälla tanniner. 88-90p

95067 Tamboerskloof Syrah Kleinood 2023 229 kr 6000 flaskor
N: Pomerans, viol, blåbär, rök och gummi.
M: Trä, vanilj, plommon, blåbär och kryddpeppar. Kryddigt med söt frukt och snälla tanniner. 86-88p

93162 Elderton Barossa GSM 2024 149 kr 6000 flaskor
N: Vanilj, eukalyptus, pomerans, blåbär, hallon och alkohol.
M: Eukalyptus, hallon, plommon och timjan. Ganska lätt med saftig söt frukt och en del alkohol. 85-87p

92895 SuperUco Calcáreo Malbec 2023 279 kr 1200 flaskor
N: Stall, wellpapp, svarta vinbär, kryddpeppar och gödsel.
M: Lakrits, stall, svarta vinbär och kanel. Mycket mörkt med kraftfull frukt, en del stall och bra balans. 89-91p

90304 Finca Notables Malbec 2023 199 kr 6000 flaskor
N: Blåbär, vanilj, svartpeppar, lakrits och stall.
M: Vanilj, muskot, kryddpeppar, plommon och blåbär. Lyckad Ribera-kopia från Argentina med mörk frukt, massor av fat och balanserade tanniner. 89-91p

Ej med:
95317 Mâcon-Milly-Lamartine Clos du Four Domaine Cordier 2023 299 kr 7800 flaskor
93662 DuMOL Wester Reach Russian River Valley Chardonnay 2023 749 kr 240 flaskor
93676 DuMOL Wester Reach Russian River Valley Pinot Noir 2023 899 kr 240 flaskor
92799 Jurtschitsch Ried Heiligenstein Riesling 2019 399 kr 300 flaskor
90568 Gigondas La Louisiane Domaine Saint Damien 2023 299 kr 240 flaskor

Kolsyra

Kolsyra
@ patrik sellin
Tack för dina noter. Grymt uppskattat.

Undrar lite var du står i smaken av sten,våta stenar osv.
Vissa winemaster tycker det är trams.
Såg att två som druckit Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett Max Ferd Richter 2024
Skrev väldigt mycket om sten. Tom vilken sorts sten hehe.

Jag själv kan ju känna att det luktar om sten när det regnar men tänker att det har med partiklar som ligger på stenen. En sten man tvättar hemma luktar inget.

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
@ patrik sellin

Såg att två som druckit Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett Max Ferd Richter 2024

Jag själv kan ju känna att det luktar om sten när det regnar men tänker att det har med partiklar som ligger på stenen. En sten man tvättar hemma luktar inget.
Ja, du har rätt, torr sten luktar ingenting och smakar inte heller något. Jag tror att det är mer en upplevelse än en direkt doft - blöta skifferplattor ger samma upplevelse.
Karbonat- och sulfatmineral har smak, men borde inte gå någon doft. Så "snäckskal" borde vara en korrekt smak.

Per Stade

Lege artis
Ja, du har rätt, torr sten luktar ingenting och smakar inte heller något. Jag tror att det är mer en upplevelse än en direkt doft - blöta skifferplattor ger samma upplevelse.
Karbonat- och sulfatmineral har smak, men borde inte gå någon doft. Så "snäckskal" borde vara en korrekt smak.
Havsbotten vid ebb?

Bastardo

Medlem
Här kommer mina anteckningar från provningen av släppet på årets fattigaste dag den 23 januari. De vita vinerna i det här släppet kändes tämligen slätstrukna, men bland de röda finns det ett par höjdpunkter. Le Puy Rolland och Castello Romitorio är riktigt bra nu och säkert långt i framtiden också. De kostar över 500 kr, men är båda sympatiskt prissatta jämfört med den internationella marknaden. Musella och Finca Notables kostar båda under 200 kr och är mycket spännande viner i sin prisklass.

90540 Barolo Cascina Nuova Cogno 2021 449 kr 600 flaskor
N: Mjölkchoklad, hallon, körsbär och svart te.
M: Sardell, svart te, läder, mjölkchoklad, körsbär, plommon och rosor. Elegant med sval, fräsch frukt och måttliga tanniner. 90-92p
Elvio Cogno Cascina Nuova 2021 Barolo, kolla gärna upp lite andra recensioner också, jag tycker man får ganska mycket valuta för pengarna. Årgång 2019 kostar 569 kr på bolis och jag är inte säker att den är godare, men så klart lite mer moget vin. :)

Last edited:

m3lk3r

Medlem
@ patrik sellin

Jag är nog inte den enda som börjat lukta på stenarna man får fram när man är hos vissa producenter i området, typ blå skiffern från wehlener sonnenuhr eller den röda från.. vad der nu heter :) Men ja det luktar ju inget.

Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Elvio Cogno Cascina Nuova 2021 Barolo, kolla gärna upp lite andra recensioner också, jag tycker man får ganska mycket valuta för pengarna. Årgång 2019 kostar 569 kr på bolis och jag är inte säker att den är godare, men så klart lite mer moget vin. :)
När det gäller Piemonte så är det nog bäst att prova själv. Omdömena blir nog ganska färgade av vilken stil man gillar. För just det här vinet verkar spridningen vara stor, även om det har fått många höga betyg. Jag tycker att det är bra, men att det finns andra som är mer spännande. Det kommer några till nästa vecka. Priset är definitivt bra om man gillar stilen och det är inte uppenbart att 2019 är mer mogen. Min erfarenhet är att 2019 kräver mer tid än 2021.

Bastardo

Medlem
När det gäller Piemonte så är det nog bäst att prova själv. Omdömena blir nog ganska färgade av vilken stil man gillar. För just det här vinet verkar spridningen vara stor, även om det har fått många höga betyg. Jag tycker att det är bra, men att det finns andra som är mer spännande. Det kommer några till nästa vecka. Priset är definitivt bra om man gillar stilen och det är inte uppenbart att 2019 är mer mogen. Min erfarenhet är att 2019 kräver mer tid än 2021.
Bra att få veta. Jag undrar hur det kommer sig att de har sänkt priset för vinet ganska markant, alternativt höjt priset på den äldre årgången? Fast det är inte frågan om några stora pengar i sammanhanget, men jag har märkt att även köpare av lite dyrare viner här är väldigt prismedvetna … :)
P.S. Finca Notables Malbec 2023 ser ut att vara ett gott vin för slanten. Det ska jag tipsa min vinvän om … Valpolicella Superiore Musella också, men årgången före, så länge den finns att köpa här; OM man gillar vinstilen.

Last edited:

Botri

Medlem
Bra att få veta. Jag undrar hur det kommer sig att de har sänkt priset för vinet ganska markant, alternativt höjt priset på den äldre årgången? Fast det är inte frågan om några stora pengar i sammanhanget, men jag har märkt att även köpare av lite dyrare viner här är väldigt prismedvetna … :)
P.S. Finca Notables Malbec 2023 ser ut att vara ett gott vin för slanten. Det ska jag tipsa min vinvän om … Valpolicella Superiore Musella också, men årgången före, så länge den finns att köpa här; OM man gillar vinstilen.
Äldre årgångar brukar vara dyrare på Systembolaget då du får ett något mer lagrat vin. Chateau Cantemerle 2022 kostade 335kr medan 2018 som kom på Tillfälliga några månader efter kostade 399kr.

Sedan är många viner lite billigare när de finns på Tillfälliga jämfört med Beställningssortimentet, men det brukar kanske handla om 20-30kr. Tror mer på det första.

jrick

Medlem
I BS kan man lägga upp till vilket pris man vill, och har mer kostnader för dsitribution. I TS behöver man sätta ett pris som Systembolaget köper alla flaskor för, och distributionskostnaderna är så klart lägre.

Toppen