Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 22 november 2019

V

Vincent H

22 nov 1.JPG
22 nov 2.JPG

Preliminär lista över små partier som lanseras 22 november
 
Trådskapare
V

Vincent H

Jäkligt bra att man får en sådan här lista (om än prel.) långt i förväg! Instämmer med @LarsW, haaaaalleluja!
Jo just vad jag tänkte, så kan man planera någorlunda och prioritera i förväg! Varför listorna inte släpps är ju för att det sker förändringar (artiklar tillkommer och försvinner eller skjuts upp).
 
Trådskapare
V

Vincent H

Även jag uppskattar de preliminära listorna mycket, stort tack! jag hoppas dock att provningslistorna ändå publiceras så att vinerna blir sökbara.
Jo provningslistorna är bättre så, så fort dessa finns är dem ju bättre. Här nämns inte producenter såvida inte vinet har ett kort namn pga teckenbegränsning.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Sant. Men detta är ju en skumpa som kommer dyka upp på flera ställen i EU.
Och nu vet vi när man ska börja hålla utkik. :)
Inte säkert SB har lägsta priset men helt säkert lätt att samla ihop ett gäng för att dela på fraktkostnader.
Det har du nog rätt i. Men så smidigt att få testa den med enkel tillgång innan man beställer 2 lådor. Helt ok pris också. :)
 

Trydebull

Medlem
Vin de Constance har jag varit nyfiken på länge
Även jag själv hoppas kunna knipa ett par flaskor och jag tycker absolut att du ska stilla nyfikenheten!

Det är ett fantastiskt vin! Jag tror att jag druckit fem eller sex årgångar och måste direkt skriva att det vinner enormt på lagring. Men när jag drack 11 och 13 samma kväll förra hösten kan jag också säga att de börjar högt redan som unga. Jag har skrivit 93 eller 94 vid samtliga tillfällen.
 

Trydebull

Medlem
Hittar bara vettig not om 11 - så här skrev jag på CT:

Mörkt bärnstensfärgad.

Djup doft med rostade aprikoser, ett uns vanilj, utspädd tjära och fat. Mörka djupa toner. Men många. Bombastisk i omfång - intensivt. Feta paranötter och Macademiannötter.

35 timmar senare kommer även en tydligare tung fyllig mogen apelsinton blandat med lim på näsan.

Efter tre dygn i kylskåp med kork i kommer en djup blommig, apelsintonig och sommarhonungsdrypande chillikryddig doft som är fantastiskt! Wow! Verkligen ett riktigt mästerverk!

Smakerna från kork till helgens slut: Otroligt mycket smaker direkt. Som sitter i länge. Aprikoser, lite apelsin, kanderat råsocker blandat med farin, apelsinskal, fet känsla och en väldigt bred bas för smakerna. Högkvalitativa vita russin, lite av den höga/ljusa skalan av fikontoner. Enorm koncentration.

Efter dryga tre dygn är den feta känslan än mer påtaglig. Lååååång eftersmak. Alla redan nämnda smaker men möjligtvis än mer balans i dem. Som de gått ihop. Verkligen högklassigt.

Det här ska man fylla källaren med och låta ligga där tio-tjugo år. Att den är så koncentrerad, oljig och fet i munnen ger upplevelsen en extra dimension. Det framträder främst efter några dagar till kvällens tre sista glas.

Den här flaskan ger jag 94 idag - med två plus efter för utvecklingspotentialen.
 

LarsW

Medlem
Verkar som en av de stora behållningarna detta släpp är Heidsieck 2008, i alla fall för alla skumpa-lovers. :)

Men detta är väl en av de sista verkligen-måste-ha från 2008 tänker jag. :rolleyes: Bortsett från Krug då. :D

Salon har jag gett upp då den inte existerar inom en normal budget. Och har tillräckligt med Bolly GA 2008 så att R.D. inte känns som ett fullständigt måste.

Är det något mer riktigt, riktigt kul som kommer från 2008? Har tappat räkningen lite här.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Verkar som en av de stora behållningarna detta släpp är Heidsieck 2008, i alla fall för alla skumpa-lovers. :)

Men detta är väl en av de sista verkligen-måste-ha från 2008 tänker jag. :rolleyes: Bortsett från Krug då. :D

Salon har jag gett upp då den inte existerar inom en normal budget. Och har tillräckligt med Bolly GA 2008 så att R.D. inte känns som ett fullständigt måste.

Är det något mer riktigt, riktigt kul som kommer från 2008? Har tappat räkningen lite här.

Jag skulle säga Taittinger Comtes de Champagne.
 

Wintermute

Medlem
Verkar som en av de stora behållningarna detta släpp är Heidsieck 2008, i alla fall för alla skumpa-lovers. :)

Men detta är väl en av de sista verkligen-måste-ha från 2008 tänker jag. :rolleyes: Bortsett från Krug då. :D

Salon har jag gett upp då den inte existerar inom en normal budget. Och har tillräckligt med Bolly GA 2008 så att R.D. inte känns som ett fullständigt måste.

Är det något mer riktigt, riktigt kul som kommer från 2008? Har tappat räkningen lite här.
Fleury har vi inte sett ännu.
 
Visa bifogad bild 17412 Visa bifogad bild 17413
Preliminär lista över små partier som lanseras 22 november
Hej,
Helt ny här och ännu mer med detta med webblanseringar osv. Måste jag beställa 6 alt 12 flaskor om det anges under kollistorlek?

Sen undrar jag hur preliminära listorna är, har kollat igenom alla och inte funnit någon sassicaia och har hört mig runt med branschfolk som säger att det brukar alltid släppas något på hösten. Någon kommentar om detta?

Må bäst

/ Dennis
 
Trådskapare
V

Vincent H

Hej,
Helt ny här och ännu mer med detta med webblanseringar osv. Måste jag beställa 6 alt 12 flaskor om det anges under kollistorlek?

Sen undrar jag hur preliminära listorna är, har kollat igenom alla och inte funnit någon sassicaia och har hört mig runt med branschfolk som säger att det brukar alltid släppas något på hösten. Någon kommentar om detta?

Må bäst

/ Dennis
Halloj!
Detta är listor som egentligen är tänkta till folk som jobbar på systembolaget så kollistorlek säger bara hur många flaskor som kommer i en låda. Det finns inga krav på minsta antal du måste beställa förutom i Beställningssortimentet eller på Privatimport.

Dessa listor är utlagda långt innan lansering vilket för att det tillkommer viner i listorna efterhand, exempelvis kommer nog decembersläppet bli betydligt mer intressant än vad det ser ut som nu. Om du undrar över en speciell produkt skulle jag bara höra av mig till leverantören direkt istället, tror det är Vinunic som har Sassicaia om jag inte minns fel.
 
Toppen