Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 23 februari 2024

The Wall

Medlem
Köpte Clos Saint Florent Saumur Blanc 2019.
Jag uppskattar frisk och försiktigt fatad Chenin Blanc. Hoppas på bra leverans. Kan bli test av en jäkel redan ikväll.
Samma här. Plus Becker och en flock Boekenhoetskloof. Hade trassel med kortbetalning så det fick bli Swish.
 
93051 Family Becker Pinot Noir 2019 169 kr 26400 fl
N: Stall, aceton, häst och plommon.
M: Trä, stall, choklad, plommon och aceton. Stramt, torrt och jordigt. Antingen var det här en udda flaska eller också är den här årgången inte så rolig. 82-84p

Satte en bit under 80 när jag testade förra året i Låt oss dela en pava mars 2023 " surt, med tunn kropp och lite kärnbeskt avslut". Skulle inte köpa igen.
 

MartinBz

Medlem
Köpte Clos Saint Florent Saumur Blanc 2019.
Jag uppskattar frisk och försiktigt fatad Chenin Blanc. Hoppas på bra leverans. Kan bli test av en jäkel redan ikväll.
Sen är det ju inget minus att det har en så stilren och enkel estetik. Väldigt snygg flarra. Kanske köper ett par bara på utseendet...
 

mackan92

Medlem
Ohhhh, don't get me started... 🤬🤬🤬

Det här är ett ämne man skulle kunna skriva romaner om. Och för mesta skulle det bara vara tråkiga detaljer, förutom de här i denna diskussionschatt som gillar att få lite inblick bakom kulisserna. Att skriva om det är så upprörande och blodtryckshöjande att man helst ska låta ämnet vara, men den korta versionen är att det finns en mängd olika saker som gör att ett vin är försenat och drabbas av senareläggning av lansering. Ibland kan det faktiskt vara vi som gör något misstag, som är orsaken till det, som att lanseringsprover inte har hunnit lämnats in i tid för fotografering. Eller för att artiklarna inte är korrekt registrerade eller publicerade i vår "favoritprogram" Validoo (bara där, skulle man kunna ge ut en romanserie, för att diskutera detta hiskeliga program). Det kan också vara att vinmakarna lovar att allt ska vara klart för transport en viss tid men så är de inte klara, av olika orsaker. Vi har också haft varianten där vi ringer transportföretaget och undrar var våra viner är, för det har gått två veckar sedan pick-up. Värst är ändå det till synes närmast olösta problemet som kan uppstå bortom ens egen förmåga att påverka, när något är fel eller inte görs korrekt av ens egen lagerdepå. De är människor precis som vi och de är inte ensamma om att göra fel (för vi gör dem också!). Vi är alla mänskliga, men ibland påverkar det oss, utan att vi kan göra något åt saken.

För Luigi Pira Barolo di Serralunga, 2019, har det mesta redan gått ut till butiker runtom i landet utan några problem, men av någon anledning levererades inte en beställning till varudepån i tid och då händer just detta, att en lansering flyttas, utan att vi kan påverka det.

Men vinerna finns kvar och kommer lanseras och den enda trösten i sammanhanget är hur vinet smakar... Lämna gärna feedback här, vare sig ni gillar vinet eller inte. För det vore kul att höra andras reaktioner på just det Barolo di Serralunga. Eller ännu bättre - återkoppla era intryck direkt till Gianpaolo Pira själv, när han kommer till Stockholm i mars för att presentera sina viner. 😛 Fila dock lite på er italienska innan - eller drick mycket Barolo, för då brukar det bli lättare att prata flytande italienska. Eller piedmontesiska, som de själva talar när vinmakarna stöter på varandra på en restaurang bland de böljande kullarna i underbara, magiska Barolo.
Läste på andra forum Barolo blivit säljstoppad pga hittade kvalitetbrister. Något som känns till?
 

Origo Wine

Leverantör
Ähum... "Andra forum"? Vilka? Och menar du vår Barolo? Från Luigi Pira? Nej. Lanseringen blev framflyttad till 15 mars av exakt den anledningen som angavs. Alla butiker fick sina flaskor men inte varudepån (i tid) vilket automatiskt gör att en lansering blir framflyttad. I det här fallet stämde inte internleveransen med 8 flaskor jmf med vad distributören angav, vilket gör att den automatiskt hamnar på en "utredningspall" på vår lagerdepå, istället för att gå rakt in i vårt ordersystem (varifrån Systembolagets varudepå beställer). Om sånt tar tid att reda ut (varför det fattas 8 flaskor i transporten), så kan det hända att en deadline för t.ex. Varudepån passeras. För det mesta kan vi inte styra det från vår sida, utan får snällt bara sitta och se på om man nu gillar att läsa roliga detaljer om vilka enerverande saker som ibland finns bakom kulisserna).

Vinet i sig, får mycket positiva omdömen från alla möjliga håll, både svenska som Alf Tumble och många andra vinskribenter, liksom internationella som A.Gallonis Vinous, Wine Spectator, Decanter, Jeb Dunnuck, etc. För egen del tycker vi att 2019 från Luigi Pira är den starkaste årgången på 20 år, tillsammans med 2016.

Och som tidigare sagt - lita inte på oss - bättre att komma till sortimentsprovningen på Vinkällaren Grappe nu på söndag 24/3 (kräver dock en föranmälan i form av ett enkelt mail - se separat tråd) och låta Gianpaolo Pira själv hälla upp vinet i glaset, så kan ni mingla och diskutera. :)
 

mackan92

Medlem
Ähum... "Andra forum"? Vilka? Och menar du vår Barolo? Från Luigi Pira? Nej. Lanseringen blev framflyttad till 15 mars av exakt den anledningen som angavs. Alla butiker fick sina flaskor men inte varudepån (i tid) vilket automatiskt gör att en lansering blir framflyttad. I det här fallet stämde inte internleveransen med 8 flaskor jmf med vad distributören angav, vilket gör att den automatiskt hamnar på en "utredningspall" på vår lagerdepå, istället för att gå rakt in i vårt ordersystem (varifrån Systembolagets varudepå beställer). Om sånt tar tid att reda ut (varför det fattas 8 flaskor i transporten), så kan det hända att en deadline för t.ex. Varudepån passeras. För det mesta kan vi inte styra det från vår sida, utan får snällt bara sitta och se på om man nu gillar att läsa roliga detaljer om vilka enerverande saker som ibland finns bakom kulisserna).

Vinet i sig, får mycket positiva omdömen från alla möjliga håll, både svenska som Alf Tumble och många andra vinskribenter, liksom internationella som A.Gallonis Vinous, Wine Spectator, Decanter, Jeb Dunnuck, etc. För egen del tycker vi att 2019 från Luigi Pira är den starkaste årgången på 20 år, tillsammans med 2016.

Och som tidigare sagt - lita inte på oss - bättre att komma till sortimentsprovningen på Vinkällaren Grappe nu på söndag 24/3 (kräver dock en föranmälan i form av ett enkelt mail - se separat tråd) och låta Gianpaolo Pira själv hälla upp vinet i glaset, så kan ni mingla och diskutera. :)
Var ”Vingruppen” på facebook. Som bla hänvisa till den chat med kundtjänst att det hade lagts en incident på artikeln.

1710874147339.png
 

Origo Wine

Leverantör
Nix, vi har inga uppgifter från Systembolaget om något säljstopp. Skulle någon flaska vara korkad eller defekt går det ju alltid att lämna tillbaka den till butiken (vi står för fiolerna…) men vi har hittills inte fått in några returer.
 

Origo Wine

Leverantör
Aha, tror vi är orsaken på spåret. Det verkar inte handla om flaskor som köpts och scannas i kassan i butiker utan flaskor som har beställts. I och med det uppskjutna lanseringsdatumet, kan det ev bli fel i beställningen eftersom vinet mycket riktigt är "stoppat" fram tills nytt (och uppskjutet) lanseringsdatum. Det är vår bästa gissning. Någon annan information har vi inte.
 

pinoten

Medlem
Jag kunde i alla fall inte hämta ut beställningen idag pga stopp i systemet. Personen som hjälpte mig försökte ringa kundtjänst och få hjälp men de som kunde svara på detta hade slutat för dagen...
 

Bastardo

Medlem
Satte en bit under 80 när jag testade förra året i Låt oss dela en pava mars 2023 " surt, med tunn kropp och lite kärnbeskt avslut". Skulle inte köpa igen.
Jag hittade den här någonstans förut:
93051 Family Becker Pinot Noir 2019!, 159 kr
N: Hallon, smultron, lakrits och stall.
M: Jordgubb, hallon, smultron och lakrits. Snällt och tillgängligt med glad frukt. Jag brukar ofta tycka att Beckers pinoter är lite väl strama, men det här är något helt annat. 88-90p

Hur kan resultatet variera så kraftigt, eller har jag gjort ett misstag när jag kopierade texten?
 
Jag hittade den här någonstans förut:
93051 Family Becker Pinot Noir 2019!, 159 kr
N: Hallon, smultron, lakrits och stall.
M: Jordgubb, hallon, smultron och lakrits. Snällt och tillgängligt med glad frukt. Jag brukar ofta tycka att Beckers pinoter är lite väl strama, men det här är något helt annat. 88-90p

Hur kan resultatet variera så kraftigt, eller har jag gjort ett misstag när jag kopierade texten?

Stor flaskvariation? Vi var några som inte tyckte om vinet i tråden jag refererade till.
 
Jag hittade den här någonstans förut:
93051 Family Becker Pinot Noir 2019!, 159 kr
N: Hallon, smultron, lakrits och stall.
M: Jordgubb, hallon, smultron och lakrits. Snällt och tillgängligt med glad frukt. Jag brukar ofta tycka att Beckers pinoter är lite väl strama, men det här är något helt annat. 88-90p

Hur kan resultatet variera så kraftigt, eller har jag gjort ett misstag när jag kopierade texten?
Jag har druckit vinet två gånger med några månaders mellanrum och skriver från minne

Första gången kändes det mjukt och öppet med söt pinotfrukt och bra syradrivet skjuts i smakerna, kändes riktigt imponerande för nivån. Flaska #2 hårt och snipigt åt det surare hållet, ingen totalsågning men inte minnesvärt heller. Den gången så öppnades vinet huvudsakligen i matlagningssyfte för att spara på den dyrare flaskan jag hade framme och ställdes ju då lite i skymundan, men intrycket bestod dagen efter när resten inmundigades. Har några flaskor kvar, kanske blir det återbesök till helgen?

Jag syftar alltså på årgång 2019, inte 2021 som släpptes i lanseringen den här tråden hänvisar till. Lite förvirrande eftersom det står fel i Patriks noter (antagligen för att Systembolaget var långsamma med att uppdatera sin produktinfo)
 

The Wall

Medlem
Jag kunde i alla fall inte hämta ut beställningen idag pga stopp i systemet. Personen som hjälpte mig försökte ringa kundtjänst och få hjälp men de som kunde svara på detta hade slutat för dagen...
Jag fick hämta ut min beställning efter lite manuell handpåläggning i utlämningsförfarandet hos SB (s k manuell utleverans) trots att jag förkunnade att jag kunde återkomma vid senare tillfälle och hämta ut vinet när säljstoppet hävts. Mkt hjälpsam personal, guldstjärna.
De förstod inte heller varför vinet var säljstoppat, men tack vare inläggen här ovan hade jag en bättre killgissning än ingen alls.
 
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Jag syftar alltså på årgång 2019, inte 2021 som släpptes i lanseringen den här tråden hänvisar till. Lite förvirrande eftersom det står fel i Patriks noter (antagligen för att Systembolaget var långsamma med att uppdatera sin produktinfo)
Tack för förtydligandet - det är en del fel med årgångar i de listor jag får från Systembolaget.
 
Toppen