Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 24 mars 2023

Bastardo

Medlem
Ja, dom visar nog lika ofta sin bensin/gummismak som tyskarna gör, vill jag erinra mig. Fick precis ett lass med Grosset Polish Hill från 2022. En favorit, så får återkommer om bensinsmaken i den nya årgången. Vill dock minnas nån tysk producent som sa den noten anser han vara ett fel. Tror det var Keller som sa det nån gång. Jag har inget emot den tonen, men kan förstå det är en vattendelare.
Jag tror att det är de flesta rieslingfans som gillar just tonen av petroleum i rieslingvinerna. Om det sen beror på någon sorts defekt, får de lärda gärna diskutera för min del, jag gillar ändå sådana viner, men visst kan det gå lite överstyr ibland.
Det vore kul att få veta vad de mest kända vinexperter anser om den saken. Gärna sådana som har en gedigen utbildning inom vinkemi etc. Jag borde kunna söka fram viss info alla fall, fast man vill kanske inte få reda på för detaljerad information om alla ’defekter’ som viner har generellt. Kanske det slutar med att man vill inte dricka vin efter ett sånt avslöjande. ;)
P.S. Jag hittade den här alla fall, fast det borde finnas många fler artiklar om ämnet:

Obs! ”Australian Riesling can often have higher levels even in young wines. Typical levels in European Rieslings would be 1-50 μg/l, but Australian Riesling can have levels as high as 250 μg/l, and sometimes even higher.

But be careful that you don’t mistake the aromas of older Riesling for TDN. German wine expert Anne Krebiehl says that in her experience many tasters smell mature Rieslings and label the aromas as ‘petrol’ even if there is no TDN.” Källa:wineanorak.com/

Inte så enkelt, som ni ser, men vem har sagt att det ska vara enkelt med vin?
 
Last edited:

Sebran

Medlem
Personligen brukar jag göra skillnad på gummi och petroleum eftersom jag oftast gillar petroleum men har lite svårare för gummi, men har förstått att många anser att de hör till samma kategori. Min relativt ringa erfarenhet av australiensisk riesling är att de har mer gummitoner än petroleum samt att dessa är ännu mer framträdande än i tysk riesling.

Kan även nämna att många tyska producenter regelbundet gör studieresor till Australien (Wittmann, Breuer, Dönnhoff mm) för att lära sig hur de lyckas bibehålla friskheten och krispigheten i riesling trots det varma klimatet. För bara 20 år sedan hade tyskarna ingen aning om hur de skulle hantera riktigt varma årgångar, vilket den katastrofala årgången 2003 kan vittna om. Har bl.a. lyssnat på en podd med Philipp Wittmann som berättade att han har lärt sig mer i Australien än något annat land.
 

Bastardo

Medlem
Personligen brukar jag göra skillnad på gummi och petroleum eftersom jag oftast gillar petroleum men har lite svårare för gummi, men har förstått att många anser att de hör till samma kategori. Min relativt ringa erfarenhet av australiensisk riesling är att de har mer gummitoner än petroleum samt att dessa är ännu mer framträdande än i tysk riesling.

Kan även nämna att många tyska producenter regelbundet gör studieresor till Australien (Wittmann, Breuer, Dönnhoff mm) för att lära sig hur de lyckas bibehålla friskheten och krispigheten i riesling trots det varma klimatet. För bara 20 år sedan hade tyskarna ingen aning om hur de skulle hantera riktigt varma årgångar, vilket den katastrofala årgången 2003 kan vittna om. Har bl.a. lyssnat på en podd med Philipp Wittmann som berättade att han har lärt sig mer i Australien än något annat land.
Det verkar finnas två kategorier av rieslingviner som både doftar och smakar lite petroleum. Det ena bär spåret av TDN och det andra gör det inte. Det är säkert omöjligt att uppfatta skillnaden när man provar vinet, om man är inte en vinexpert av rang. Olivier Humbrecht är en sån människa samt även en berömd vinproducent Läs den här texten, verkar oerhört intressant:
 
Last edited:

Ocheba

Medlem
Tror vi att det kommer bli högt tryck på Catena Zapata Malbec?

Ser att det enbart släpps 36 flaskor i Göteborg, jag var sugen på att plocka upp två flaskor, men skulle helst slippa gå under arbetstid.
 

stevie22002

Medlem
Tror vi att det kommer bli högt tryck på Catena Zapata Malbec?

Ser att det enbart släpps 36 flaskor i Göteborg, jag var sugen på att plocka upp två flaskor, men skulle helst slippa gå under arbetstid.
Ser att du kan köpa den (måste dock köpa 3 st) via Vivino/Philipson för samma pris. Frakten blir då gratis. Om du garanterat vill ha alltså :)
 
Tror vi att det kommer bli högt tryck på Catena Zapata Malbec?

Ser att det enbart släpps 36 flaskor i Göteborg, jag var sugen på att plocka upp två flaskor, men skulle helst slippa gå under arbetstid.
Beställa online till din lokala butik (som inte har de i sortimentet)? Perfekt om man sitter i möten/inte orkar masa sig till Gårda.
 
Vad gäller Catena Zapata Malbec är jag kluven. Lite ljumma betyg på CT (som visserligen är långt ifrån sanningen många gånger) och saftig prislapp. Jag är mest sugen på att etikettköpa en flaska men det är ju en dyr utskrift med klister på så att säga.
 

Bastardo

Medlem
Vad gäller Catena Zapata Malbec är jag kluven. Lite ljumma betyg på CT (som visserligen är långt ifrån sanningen många gånger) och saftig prislapp. Jag är mest sugen på att etikettköpa en flaska men det är ju en dyr utskrift med klister på så att säga.
Du kan ha rätt i dina funderingar. BKWine med Jack Jakobsson ger vinet betyget 16,5p, vilket är inte särskilt högt för ett vin i den prisklassen. Det motsvarar 93 poäng på en 100-poängsskala. Men alla har olika smak, så för vissa kan vinet vara värt priset oavsett om vi andra tycker det är för dyrt för sin kvalitet. Catena har även dyrare viner i sitt sortiment, vad jag har sett. Man betalar kanske inte alltid enbart för smaken, utan för något annat också, som kan vara svårt att definiera.
P.S. Det är dåligt att importören inte ens bry sig om att skriva korrekt namn på vinet, för jag tror inte att Systembolaget skulle lämna bort några ord i namnet, speciellt då det finns gott om utrymme kvar.
Vinet heter så här, som det står på den här sajten:
 
Last edited:
Trådskapare
Patrik Sellin

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Vad gäller Catena Zapata Malbec är jag kluven. Lite ljumma betyg på CT (som visserligen är långt ifrån sanningen många gånger) och saftig prislapp. Jag är mest sugen på att etikettköpa en flaska men det är ju en dyr utskrift med klister på så att säga.
98p från Suckling men det överensstämmer väl ganska bra med 93-94p från alla andra. Jag tycker att det är ett bra vin och det är inte nödvändigt att lagra heller. Är också betydligt dyrare på många andra ställen.
 

katho27

Medlem
Dagens. Alla för mig oprövade kort men med rätt lockande recensioner. Så får vi se.

Skärmavbild 2023-03-24 kl. 10.05.15.png
 

Johpe

Medlem
Vad var det som var så jäkla populärt i dagens släpp? Sidan segade som faaan för mig och varukorgen buggade dessutom...
 
Tror vi att det kommer bli högt tryck på Catena Zapata Malbec?

Ser att det enbart släpps 36 flaskor i Göteborg, jag var sugen på att plocka upp två flaskor, men skulle helst slippa gå under arbetstid.
Inget tryck alls så här 20 min efter släpp😊
 

Bastardo

Medlem
Trodde det skulle smälla till o ta slut direkt där (enligt producenten är det ju bästa årgången på 20 år) men var hur lugnt som helst (även att sidan segade första 5 minuterna).
Om du pratar om Zacapas vin, så har SB ändrat namnet för att vara korrekt, så någon där måste läsa finewines … Rätt ska vara rätt och vinet heter
Catena Zapata Malbec Argentino 2020 och ingenting annat. :) De har även dyrare viner med samma druva, men säkert inga större mängder.
 

Bastardo

Medlem
Kul med lite Aussie-Riesling. Jag tycker dom är världsbäst på snustorra, strama Rieslings just nu och för min smak (som endast är intresserad av denna stil), så har dom satt en standard. Australien har förstått hur man gör Riesling i varna klimat och slutat försöka härma den tyska stilen med inställsam sötma även i så kallade "trocken" GG viner. Grosset, Leeuwen, Pevsey Vale, Jim Barry, Clonakilla, Kilikanoon etc, mkt bra.
Tack för tipset, Adam Frisch!
Det är bra att man har sin egen vinsmak klar, så slipper man fundera vidare. Jag gillar visserligen tysk Riesling, men inte precis i alla befintliga stilar som finns. Snustorra, strama Rieslings är inte just min likör, men det skadar inte att få veta lite om dem också. Ska spara dina förslag på Macen för att testa vid lämpligt tillfälle. :)
 
Blev lite annorlunda fokus än vad jag tänkt mig när jag först sneglade på det här släppet. Dubbelt upp av Giant Steps men sedan slog diverse infall till och krallig Jura-Blend samt Raul Perez la Vitoriana hamnade också i korgen. Hade svårt för att läsa mig till vad som egentligen skiljer de två Perez vinerna; begränsade mig själv till en flaska så fick singla en slant🌛
 
Toppen