Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 25 februari 2022

Blev Keller och Becker som förutspått. Kunde dock inte hålla mina smutsiga fingrar borta från Occidental och Pinot Rosé Brut så fick bli två av varje där med.
 

Bentone

Medlem
Det handlar väl om personlig smak som vanligt, men jag är inget stort fan av Kellers basriesling. Föredrar många andra basrieslings för samma peng, t.ex. från Wechsler, Weil, Fritz Haag mm.

Jämför man däremot med vita viner från Frankrike så tycker jag att Kellers basriesling slår det mesta i samma prisklass. Men som sagt, bara min personliga åsikt.
Vad skulle du säga om Fritz Hags Brauneberger GG om du har erfarenheter? Tackar på förhand! :)
 

Bentone

Medlem
Världsklass enligt mig. En av mina favoritproducenter, briljerar dock ännu mer när det gäller de sötare stilarna.
Inte testat GGn för 2019, men tidigare har varit GULD!
Tack för feedback! Känns verkligen värt att testa med andra ord. Har haft lite svårare för det sötare men ska ge Fritzen en chans där också efter dina lovord :)
 

Indre By

Medlem
Sjumanna. Med Frasses rosébubbel som målvakt. Bara det en lönefredag. Första gången med Tolpuddle, ingen rusning direkt men jag kan inte minnas att jag druckit PN från Tasmanien.

Sjumanna .jpg
 

Sebran

Medlem
Vad skulle du säga om Fritz Hags Brauneberger GG om du har erfarenheter? Tackar på förhand! :)

Håller helt med Bitter Sediment. Jag var och besökte deras vingård för några år sedan och provade mig igenom samtliga deras viner från trocken till auslese GK. Jag provade 2 GGs, Juffer och Juffer Sonnenuhr. De kommer typ från samma vingård, men Sonnenuhr är den mest centrala och sydsluttande delen. Den vanliga Juffer brukar ha runt 5-6g rs medan Sonnenuhr är något torrare med 3-4g rs.

Jag har provat både 17' och 18' och båda var underbara, även om 18 var för ung när jag provade den. 17 däremot var helt vidöppen redan 1 år efter buteljering, men kan ha slutit sig igen sedan dess. Oavsett så behöver dessa GGs inte 10 års lagring, utan brukar dricka bra redan efter 3-5 år. De har en väldigt elegant och mineralisk karaktär, nästan viktlösa. Haag gör år efter år några av Mosels bästa GGs (och söta viner). En klar favoritproducent.
 

Bentone

Medlem
Håller helt med Bitter Sediment. Jag var och besökte deras vingård för några år sedan och provade mig igenom samtliga deras viner från trocken till auslese GK. Jag provade 2 GGs, Juffer och Juffer Sonnenuhr. De kommer typ från samma vingård, men Sonnenuhr är den mest centrala och sydsluttande delen. Den vanliga Juffer brukar ha runt 5-6g rs medan Sonnenuhr är något torrare med 3-4g rs.

Jag har provat både 17' och 18' och båda var underbara, även om 18 var för ung när jag provade den. 17 däremot var helt vidöppen redan 1 år efter buteljering, men kan ha slutit sig igen sedan dess. Oavsett så behöver dessa GGs inte 10 års lagring, utan brukar dricka bra redan efter 3-5 år. De har en väldigt elegant och mineralisk karaktär, nästan viktlösa. Haag gör år efter år några av Mosels bästa GGs (och söta viner). En klar favoritproducent.
Tack för den utförliga beskrivningen. Känns ju även riktigt trevligt att inte behöva vänta i en oändlighet för att få njuta av dem. Känns som ett självklart val att testa och även något av de sötare :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Vad skulle du säga om Fritz Hags Brauneberger GG om du har erfarenheter? Tackar på förhand! :)
För att göra ditt beslut ännu enklare:

Hittade Auslese -19 på bolaget för ett par dagar sen och läste mig till 97-98 poäng av Parker. Poängen betyder mindre, men efter de 2019 som jag testat tänkte jag ändå att det var lika bra att beställa 2 stycken. Jag är inte så berest i Auslese eller Spätlese, så frun och jag tog oss ett glas av den första dagen den var uthämtad.
Det är ytterst sällan det tänds ljus i fruns ögon, men till min förvåning så fullkomligt strålade ögonen på henne! Och till min egen förväntan kan jag gott lägga till att det är den bästa riesling jag druckit! Som Sebran säger: Den känns helt viktlös men med en otrolig elegans och mineralitet.

Näsa: Citrus, Lime, vit ängsblomma. Detta dominerar genom hela timman i glaset. Det är som att dofta på en skål med citrusfrukter framför näsan.
Mun: Silkeslen, genomgående syra som inte får kindbenen att dra ihop sig utan snarare dansa limbo. Päron, lychee, honung och ananas.

Beställde genast 3 stycken till utan att tveka! Världsklass.
 
För att göra ditt beslut ännu enklare:

Hittade Auslese -19 på bolaget för ett par dagar sen och läste mig till 97-98 poäng av Parker. Poängen betyder mindre, men efter de 2019 som jag testat tänkte jag ändå att det var lika bra att beställa 2 stycken. Jag är inte så berest i Auslese eller Spätlese, så frun och jag tog oss ett glas av den första dagen den var uthämtad.
Det är ytterst sällan det tänds ljus i fruns ögon, men till min förvåning så fullkomligt strålade ögonen på henne! Och till min egen förväntan kan jag gott lägga till att det är den bästa riesling jag druckit! Som Sebran säger: Den känns helt viktlös men med en otrolig elegans och mineralitet.

Näsa: Citrus, Lime, vit ängsblomma. Detta dominerar genom hela timman i glaset. Det är som att dofta på en skål med citrusfrukter framför näsan.
Mun: Silkeslen, genomgående syra som inte får kindbenen att dra ihop sig utan snarare dansa limbo. Päron, lychee, honung och ananas.

Beställde genast 3 stycken till utan att tveka! Världsklass.
Beställde faktiskt hela Fritz Hags SB lineup i dagarna. Tänkte testa genom hela spektrat och sen sannolikt köpa på mig av favoriterna. Tack för noter.
 

Sonderlese

Medlem
För att göra ditt beslut ännu enklare:

Hittade Auslese -19 på bolaget för ett par dagar sen och läste mig till 97-98 poäng av Parker. Poängen betyder mindre, men efter de 2019 som jag testat tänkte jag ändå att det var lika bra att beställa 2 stycken. Jag är inte så berest i Auslese eller Spätlese, så frun och jag tog oss ett glas av den första dagen den var uthämtad.
Det är ytterst sällan det tänds ljus i fruns ögon, men till min förvåning så fullkomligt strålade ögonen på henne! Och till min egen förväntan kan jag gott lägga till att det är den bästa riesling jag druckit! Som Sebran säger: Den känns helt viktlös men med en otrolig elegans och mineralitet.

Näsa: Citrus, Lime, vit ängsblomma. Detta dominerar genom hela timman i glaset. Det är som att dofta på en skål med citrusfrukter framför näsan.
Mun: Silkeslen, genomgående syra som inte får kindbenen att dra ihop sig utan snarare dansa limbo. Päron, lychee, honung och ananas.

Beställde genast 3 stycken till utan att tveka! Världsklass.
Tänk vad du och hustrun har att se framemot om 10+ år!!!
 

Bentone

Medlem
För att göra ditt beslut ännu enklare:

Hittade Auslese -19 på bolaget för ett par dagar sen och läste mig till 97-98 poäng av Parker. Poängen betyder mindre, men efter de 2019 som jag testat tänkte jag ändå att det var lika bra att beställa 2 stycken. Jag är inte så berest i Auslese eller Spätlese, så frun och jag tog oss ett glas av den första dagen den var uthämtad.
Det är ytterst sällan det tänds ljus i fruns ögon, men till min förvåning så fullkomligt strålade ögonen på henne! Och till min egen förväntan kan jag gott lägga till att det är den bästa riesling jag druckit! Som Sebran säger: Den känns helt viktlös men med en otrolig elegans och mineralitet.

Näsa: Citrus, Lime, vit ängsblomma. Detta dominerar genom hela timman i glaset. Det är som att dofta på en skål med citrusfrukter framför näsan.
Mun: Silkeslen, genomgående syra som inte får kindbenen att dra ihop sig utan snarare dansa limbo. Päron, lychee, honung och ananas.

Beställde genast 3 stycken till utan att tveka! Världsklass.
Tack, det uppskattas alltid när livet får blir lite enklare
 
Toppen