Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 26 maj 2020

Johan L

Medlem
Släppet 8/5 är flyttat i sin helhet och sprids istället ut på släpp 19, 26 och 27 maj. Inga andra artiklar tillkommer till dessa släpp. Nedan listas de som släpps tisdag 26 maj. Skribentprovningarna för dessa släpp är inställda pga covid-19.

[container]
KategoriVarunrProduktnamnProducentLandOmrådeAntalPris
ÖVRIGT VIN93089Henriot Brut Millésime 09Champagne HenriotFrankrikeChampagne2400649
ÖVRIGT VIN97015Kamara Pure Pet Nat 19Kamara WineryGreklandThessaloniki600239
ÖVRIGT VIN95480Tavel Rosé 19E. GuigalFrankrikeTavel1200159
ÖVRIGT VIN93094Sebastien Brunet Le Naturel 18EARL Brunet SébastienFrankrikeVouvray1200189
ÖVRIGT VIN90372Domain Road PN Rosé 19Domain RoadNya ZeelandCentral Otago3600169
VITT VIN95571Jolie Laide Melon d Bourg 18Jolie LaideUSAChalone120319
VITT VIN92830Yomatari 18Domaine LigasGreklandMakedonien280248
VITT VIN95604Pure Roussanne 18Domaine Raymond Usseglio & FilsFrankrikeChâteauneuf-du-Pape360586
VITT VIN96010Blankbottles BBOS 1 18BlankbottleSydafrikaCape Agulhas420249
VITT VIN93058Gelber Muskate Ried Äuß Berg 18Thomas und Maria BuchmayerÖsterrikeWeinviertel600199
VITT VIN95564Sancerre Bl Les Quarterons 17Domaine Étienne et Sébastien RiffaultFrankrikeSancerre840199
VITT VIN95829Geheimrat J Riesl Tro 17Weingüter WegelerTysklandRheingau1200239
VITT VIN95621Anjou Blanc Bastingage 17Clos de l´ÈluFrankrikeAnjou1800199
RÖTT VIN90176Susucaru Rosso 18 1,5LAzienda Agricola Frank CornelissenItalienSicilien300499
RÖTT VIN92765Cune Imperial Gran Reserva 14Compañia Vinicola del Norte de España, CVNE.SpanienRioja3000349
RÖTT VIN93081Gigondas Les Hauts de Mont 18Domaine BrussetFrankrikeGigondas360299
RÖTT VIN93082Gigondas Tradition Le Gra Mo 18Domaine BrussetFrankrikeGigondas3600199
RÖTT VIN95436Yannick Amirault St-Nicolas-de-BourDomaine Yannick AmiraultFrankrikeSt Nicolas de Bourgueil360279
RÖTT VIN92921Felton Road Bannockburn PN 18Felton RoadNya ZeelandCentral Otago600429
RÖTT VIN95610La Spia Valtellina Sup MR72 10La Spia di Rigamonti Michele azienda AgricolaItalienValtellina Superiore1500379
RÖTT VIN95068Ojai Sans Soufre Ajouté 18Ojai VineyardsUSASanta Rita Hills360379
RÖTT VIN90553CH by Chocapalha 17Quinta de ChocapalhaPortugalLisboa360299
RÖTT VIN95163San Fereolo 11San Fereolo ItalienDogliani2400229
RÖTT VIN93041GDG Gamay So Fresh 19Stolpman VineyardsUSASanta Barbara County600299
RÖTT VIN95558La Cuadrilla 18Stolpman VineyardsUSABallard Canyon3000229
RÖTT VIN95836Clos Du Marquis 17Ulysse CazabonneFrankrikeSaint-Julien120579
RÖTT VIN95618Wynns Black Label Cab Sauv 17WynnsAustralienCoonawarra1740229
[container][/container][/container]
 

bacchus

Medlem
Ang. San Fereolo. Tydligen tog Dolcetto mycket stryk under årgång 2011. Men bra producenter brukar kunna leverera i alla fall.
 

The Wall

Medlem
Det tog en stund att bli klok på det där. Vinet listas ju som San Fereolo San Fereolo vilket inte extisterar men på baksidan av flaskorna jag plockade upp står det mycket riktigt "Dogliani Superiore"
Märkligt, Superiore brukar ha en gråvit framsidesetikett märkt Superiore och kosta cirka 60 kr mindre, men när jag tittar på den idag inköpta med färgglad framsidesetikett står inget om Superiore, men däremot på baksidesetiketten. Klurigt värre. Nåja, av erfarenhet vet jag att det är dagens inköp som är den lite vassare dolcetton.

Lite mer efterforskning; av producentens inte helt uppdaterade hemsida verkar den "billigare" Superiore (gråvit etikett) tidigare kallats Valdibà och den "inte billigare" kallats San Fereolo. Huvudsaklig skillnad är ålder på vingårdarna; i Valdibà/Superiore är druvorna från 10-30 år gamla vingårdar och i San Fereolo är druvorna från 40-70 år gamla vingårdar. Bonusinfo; producenten har även en dolcetto kallad 1593.
 
Last edited:

matage

Medlem
Märkligt, Superiore brukar ha en gråvit framsidesetikett märkt Superiore och kosta cirka 60 kr mindre, men när jag tittar på den idag inköpta med färgglad framsidesetikett står inget om Superiore, men däremot på baksidesetiketten. Klurigt värre. Nåja, av erfarenhet vet jag att det är dagens inköp som är den lite vassare dolcetton.
Det är detta jag inte blir klok på. På Enjoy Wine så listas den som finns på bolaget nu INTE som Superiore och Superiore har som du säger en grå etikett för 2017 för 169:-
https://www.enjoywine.se/producent/san-fereolo/

Kollade CT och där finns en del äldre Superiore med gul-blå etiketten och nyare med grå...
Är det denna man ska fylla lagret med eller ska man sno sig några Austri också när den släpps?
 

Jesper L

Medlem
Det är detta jag inte blir klok på. På Enjoy Wine så listas den som finns på bolaget nu INTE som Superiore och Superiore har som du säger en grå etikett för 2017 för 169:-
https://www.enjoywine.se/producent/san-fereolo/

Kollade CT och där finns en del äldre Superiore med gul-blå etiketten och nyare med grå...
Är det denna man ska fylla lagret med eller ska man sno sig några Austri också när den släpps?
Austri 2008 var jäkligt fin i alla fall.
 

The Wall

Medlem
Det är detta jag inte blir klok på. På Enjoy Wine så listas den som finns på bolaget nu INTE som Superiore och Superiore har som du säger en grå etikett för 2017 för 169:-
https://www.enjoywine.se/producent/san-fereolo/

Kollade CT och där finns en del äldre Superiore med gul-blå etiketten och nyare med grå...
Är det denna man ska fylla lagret med eller ska man sno sig några Austri också när den släpps?

Austri är 90 barbera och 10 nebbiolo har jag för mig.
Jag brukar föredra gul-blå (äldre stockar, äldre årgångar, mer umph) framför grå-vit (yngre stockar, yngre årgångar, mindre umph). Har även noterat att det är vanligen äldre årgångar av gul-blå som brukar släppas.
Vi har några 1593 hemma som jag tänkte prova vid tillfälle, frågan är om de kommer att skilja sig märkbart från "grå-vit".
 

Skrutt

Medlem
Det är detta jag inte blir klok på. På Enjoy Wine så listas den som finns på bolaget nu INTE som Superiore och Superiore har som du säger en grå etikett för 2017 för 169:-
https://www.enjoywine.se/producent/san-fereolo/

Kollade CT och där finns en del äldre Superiore med gul-blå etiketten och nyare med grå...
Är det denna man ska fylla lagret med eller ska man sno sig några Austri också när den släpps?
Är detta ett vin från 2011 något att gulpa i sig direkt, eller vinner det på ytterligare lagring, månntro?
 

The Wall

Medlem
Är detta ett vin från 2011 något att gulpa i sig direkt, eller vinner det på ytterligare lagring, månntro?
Både och skulle jag säga lite beroende på vilka preferenser man har; jag brukar tycka att barbera innehåller för mycket slånbär när de är relativt unga, men tex Voerzios Ciabot della luna brukar må bra av ett antal år i dvala.
 

matage

Medlem
Är detta ett vin från 2011 något att gulpa i sig direkt, eller vinner det på ytterligare lagring, månntro?
Har inte druckit det själv än men enligt infon på Enjoy Wine (länken i mitt tidigare inlägg) så låter det som om både denna och Austri kan fortsätta utvecklas positivt i 10 år.
 

The Wall

Medlem
Är detta ett vin från 2011 något att gulpa i sig direkt, eller vinner det på ytterligare lagring, månntro?
Efter att ha läst lite noggrannare upptäckte jag att jag svarade som om frågan gällde Austri istället för San Fereolo. Nåväl, mitt tidigare svar gäller Austri, men för San Fereolo kan jag säga nästan samma sak; det är i mitt tycke bra redan nu (jag gillar dolcetto), men det kommer knappast att fördärvas av ytterligare lagring. Även för San Fereolo är det möjligt att dra en parallell till Voerzio, denna gång Rochettevino som blir utmärkt med några års lagring. Det är dock pga åldern inget vin som man korkar upp och sparar till dagen därpå.
 

Skrutt

Medlem
Både och skulle jag säga lite beroende på vilka preferenser man har; jag brukar tycka att barbera innehåller för mycket slånbär när de är relativt unga, men tex Voerzios Ciabot della luna brukar må bra av ett antal år i dvala.
Ja, slånbären är ju inte mogna just nu. :confused::confused::eek::confused::confused:
Passar på att tacka för alla de bra svaren.
 
Toppen