Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 27 Januari 2023

Bastardo

Medlem
Din åsikt om ett vin som du inte har druckit är tämlige ointressant i jämförelse med åsikten från någon som har provat vinet. Och givetvis tvärt om.

Hur skall vi veta om ett vin är bättre eller sämre om vi inte dricker det?
Jag litar på experternas omdömen om viner i stort. Det är ytterst få gånger som jag inte gillar ett vin som har fått höga poäng av de flesta kännare. Om du skulle rekommendera ett vin som bara du själv gillar, så är det långt ifrån säkert att vinet är någonting att ha över huvud taget. Det är min åsikt, och det står jag för.
Det finns tusentals olika vinsmaker bland vinnördar, vem är det som bestämmer då vilken åsikt ska man kunna lita på? Men jobbar man professionellt med vinprovning får man så stor erfarenhet att åsikter av dessa människor bör man kunna lita på i stor omfattning.
CT är mer restriktiv i sina omdömen, som nästan alltid. Det här vinet har fått till exempel Avg Score: 92.3 points, vilket är ganska mycket då det finns med recensioner som ger vinet bara futtiga 86 poäng. Det borde finnas ganska få viner av de bättre slotten från området som har så låg kvalitet.
P.S. Notera gärna att det blir alltid action på sajten när jag skriver nånting … Hur många av ni andra kan åstadkomma samma effekt? :p
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Jag litar på experternas omdömen om viner i stort. Det är ytterst få gånger som jag inte gillar ett vin som har fått höga poäng av de flesta kännare. Om du skulle rekommendera ett vin som bara du själv gillar, så är det långt ifrån säkert att vinet är någonting att ha över huvud taget. Det är min åsikt, och det står jag för.
Det finns tusentals olika vinsmaker bland vinnördar, vem är det som bestämmer då vilken åsikt ska man kunna lita på? Men jobbar man professionellt med vinprovning får man så stor erfarenhet att åsikter av dessa människor bör man kunna lita på i stor omfattning.
CT är mer restriktiv i sina omdömen, som nästan alltid. Det här vinet har fått till exempel Avg Score: 92.3 points, vilket är ganska mycket då det finns med recensioner som ger vinet bara futtiga 86 poäng. Det borde finnas ganska få viner av de bättre slotten från området som har så låg kvalitet.
P.S. Notera gärna att det blir alltid action på sajten när jag skriver nånting … Hur många av ni andra kan åstadkomma samma effekt? :p
Visst ger bra omdömen från proffsen tyngd men att själv rekommendera ett vin som man inte har provat känns nog märkligt för de flesta av oss. Det är ju en sak att upplysa oss om att vinet finns, och att det fått höga poäng men har man inte själv provat vinet så tycker jag att det känns rimligare att slänga ut en fråga för att se om någon på forumet har provat och kan bidra med ytterligare information.

Men du verkar mest läsa om vin om jag förstår det rätt. Vi andra faller också för proffsens höga poäng, så då KÖPER vi vinet och PROVAR det. Därefter kanske vi t.o.m rekommenderar det här på FW.
Varför gör inte du så?

P.S. Notera gärna att det blir alltid action på sajten när jag skriver nånting … Hur många av ni andra kan åstadkomma samma effekt? :p
Jo, det finns välvilja hos många här som med obegriplig ork bemödar sig med att bemöta dig seriöst.
 
2 × Tolpuddle pinot noir
2 × Tolpuddle chardonnay

Blev det för mig.

Någon annan som handlat eller spenderades alla slantar på gårdagens Sadiesläpp?
2x varje av Tolpuddle Chard, Poggerino Chianti, Cubillo Crianza och Marrans Chiroubles

Förvånades över att Marrans stod som 13% i veckor samt när jag plockade varukorgen men under fredagen sedan "korrigerades" till 14.5%, bra bit kralligare än vad jag letar efter i min Gamay... Men det kanske blir gott ändå?
 

Vingubben

Medlem
Jag litar på experternas omdömen om viner i stort. Det är ytterst få gånger som jag inte gillar ett vin som har fått höga poäng av de flesta kännare. Om du skulle rekommendera ett vin som bara du själv gillar, så är det långt ifrån säkert att vinet är någonting att ha över huvud taget. Det är min åsikt, och det står jag för.
Det finns tusentals olika vinsmaker bland vinnördar, vem är det som bestämmer då vilken åsikt ska man kunna lita på? Men jobbar man professionellt med vinprovning får man så stor erfarenhet att åsikter av dessa människor bör man kunna lita på i stor omfattning.
CT är mer restriktiv i sina omdömen, som nästan alltid. Det här vinet har fått till exempel Avg Score: 92.3 points, vilket är ganska mycket då det finns med recensioner som ger vinet bara futtiga 86 poäng. Det borde finnas ganska få viner av de bättre slotten från området som har så låg kvalitet.
P.S. Notera gärna att det blir alltid action på sajten när jag skriver nånting … Hur många av ni andra kan åstadkomma samma effekt? :p
Jag försöker fortfarande förstå vad det är du vill berätta. Suduiraut 2007 (antar att det är detta du syftar på) får 94p av Neal Martin och 17,5 av Jancis Robinson. Climens får 96-98p av Neal och 18p av Jancis. Det senare är dyrare. Borde det inte vara så?
 

katho27

Medlem
Sök lite Sauternes på Vivino, så kommer du att hitta ett riktigt fynd som kostar mindre än hälften av Château Climens och är förmodligen mycket godare vin och redan moget att dricka. Ett av de mest renommerade slotten dessutom. :cool: (Vill inte säga exakt vilket vin det är …)
Ok, finns på den här listan, mer ska jag inte avslöja … :D
Bäste @Bastardo
Jag tänkte först inte skriva något svar då jag befarar att detta inlägg är tämligen meningslöst, och möjligen endast fyller funktionen av att bekräfta den bild av att dina inlägg genererar "action" som du verkar så nöjd över.
Likväl, eftersom det var med din kommentar ovan, av mitt köp av Climens, som du (återigen) lyckades dra igång något som jag gissar att du kallar debatt, låt mig berätta hur kommentaren uppfattades, om du till äventyrs skulle vara intresserad.

Snarare än som ett tips upplever jag, på en manifest nivå, mig som lite nedgjord och dum.

Du implicerar att jag:
1. med lite research (på vivino) borde kunnat förstå att,
2. det vin jag köpt är dubbelt så dyrt som det borde vara eftersom,
3. det finns vin för halva kostnaden som är "förmodligen mycket godare" (smaknot? källa? referens?). men att du,
4. inte vill bevärdiga mig med att berätta om detta bättre köp utan endast länkar en lista (tack för övrigt till @Shallowbay för att du senare faktiskt orkade avkoda vilket vin som avsågs).

Detta upplevs i min värld inte varken som hjälpsamt, särskilt välvilligt eller som uttryck för en önskan om ett genuint utbyte om vin som väl detta forum syftar till. Inte heller som särskilt "matnyttigt".

Men den här reaktionen var väntat. Varje gång jag kommer med något matnyttigt så måste ni alltid hitta något negativt att rapportera. :p
Samtidigt, jag är tämligen ny här och du @Bastardo medlem sedan 2011, så i all ödmjukhet håller jag dörren öppen för att det kan vara jag som missuppfattat dina intentioner och inte ännu greppar kutym och jargong ännu.
På en latent och symbolisk nivå, kan man ju faktiskt också välja att se det faktum att du, med 12 års historia här kommenterar mitt vininköp, som ett kvitto på att jag nu på riktigt är inbjuden och deltar i forumet. Jag väljer den vägen, så tack!

Till Admin: sorry för att ha gått med i detta, i en tråd som ju rimligen borde handla mer direkt om de viner som släpptes 27 januari. Feel free att deleta inlägget, alternativt flytta till en mer passande tråd.
 

Bastardo

Medlem
Jag försöker fortfarande förstå vad det är du vill berätta. Suduiraut 2007 (antar att det är detta du syftar på) får 94p av Neal Martin och 17,5 av Jancis Robinson. Climens får 96-98p av Neal och 18p av Jancis. Det senare är dyrare. Borde det inte vara så?
Om man tycker att en halvpoängs skillnad av Jancis Robinson för mer än det dubbla priset är ett fynd, så be my guest … ;) Climens är säkert inte drickmogen på många, många år, medans Suduiraut ser ut att vara det. Obs! Undantag för er alla, som föredrar nästan döda viner …
För min del får ni köpa vilka viner ni vill, men det är synd att missa godbitarna under resan. :cool: :p Mig veterligen är jag den första att berätta om fyndviner från Sauternes! Och med alla de tips jag gav, borde vem som helst lyckas att lista ut vilket vin åsyftas. Men jag ska tänka nästa gång hur ska jag formulera mig att ’alla’ förstår. ;)
Anledningen att jag ville vara lite försiktigt att inte nämna vinet är att kanske det uppfattas som reklam och sånt är säkerligen förbjudet.
 

Vingubben

Medlem
Om man tycker att en halvpoängs skillnad av Jancis Robinson för mer än det dubbla priset är ett fynd, så be my guest … ;) Climens är säkert inte drickmogen på många, många år, medans Suduiraut ser ut att vara det. Obs! Undantag för er alla, som föredrar nästan döda viner …
För min del får ni köpa vilka viner ni vill, men det är synd att missa godbitarna under resan. :cool: :p Mig veterligen är jag den första att berätta om fyndviner från Sauternes! Och med alla de tips jag gav, borde vem som helst lyckas att lista ut vilket vin åsyftas. Men jag ska tänka nästa gång hur ska jag formulera mig att ’alla’ förstår. ;)
Anledningen att jag ville vara lite försiktigt att inte nämna vinet är att kanske det uppfattas som reklam och sånt är säkerligen förbjudet.
2-4 pinnar högre från Neal är ju en rätt stor skillnad, så det beror väl lite på vilken skribent ens smak lirar bäst med. Dock var det för mig bra att vi kunde reda ut vad ditt inlägg handlade om, dvs att det finns viner med lägre poäng som är billigare.
 

Bastardo

Medlem
Om vi tar med snittet på CT, så skiljer det sig inte så mycket mellan vinerna. 92.3 poäng i snitt för Suduiraut mot Climens 93.2 poäng.
Climens har inte lika många omdömen, så man kan inte ta det för seriöst, men tastingbook.com/ ger en klar fördel för Climens. Suduiraut får 94 TB Points och Climens 99 TB Points, vilket låter lite orimligt högt, anser jag. Users ger vinet 95 poäng.
Men facit är att Suduiraut är mogen att dricka redan nu och kostar mindre än hälften än vad Climens gör. :)
 

Nyllet

Medlem
Om vi tar med snittet på CT, så skiljer det sig inte så mycket mellan vinerna. 92.3 poäng i snitt för Suduiraut mot Climens 93.2 poäng.
Climens har inte lika många omdömen, så man kan inte ta det för seriöst, men tastingbook.com/ ger en klar fördel för Climens. Suduiraut får 94 TB Points och Climens 99 TB Points, vilket låter lite orimligt högt, anser jag. Users ger vinet 95 poäng.
Men facit är att Suduiraut är mogen att dricka redan nu och kostar mindre än hälften än vad Climens gör. :)

Det hade varit intressant om du svarar på det inlägg som @katho27 skrev igår. Skulle vara spännande att höra hur du ser på situationen.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Thirsty

Smygnykterist
Om vi tar med snittet på CT, så skiljer det sig inte så mycket mellan vinerna. 92.3 poäng i snitt för Suduiraut mot Climens 93.2 poäng.
Climens har inte lika många omdömen, så man kan inte ta det för seriöst, men tastingbook.com/ ger en klar fördel för Climens. Suduiraut får 94 TB Points och Climens 99 TB Points, vilket låter lite orimligt högt, anser jag. Users ger vinet 95 poäng.
Men facit är att Suduiraut är mogen att dricka redan nu och kostar mindre än hälften än vad Climens gör. :)
Om vi bortser från omdömen av andra; hur tycker du, i allmänhet, Climens vs Suduiraut skiljer sig i smak? :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Anledningen att jag ville vara lite försiktigt att inte nämna vinet är att kanske det uppfattas som reklam och sånt är säkerligen förbjudet.
Att nämna ett vin (eller flera) är inte reklam, om du nu inte är importör av dessa. Vi andra nämner viner till höger och vänster så jag förstår inte hur du fått den uppfattningen?
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
12 flaskor Tolpuddle Chardonnay, sjukt bra vin, ni som köpt kan glädja er till ett gott köp!
Jag var tvungen att spana lite efter vinet. Man kan kalla det som ett superfynd för priset i Svedala. Får kolla också vad det har fått för betyg här hos oss. :cool: Tolpuddle Vineyard Pinot Noir 2021 ser ut att vara nästan i samma kaliber. Inte billigt men i jämförelse med andra länder, mycket attraktiv pris för innehållet, fast jag köper själv ganska sällan viner i den klassen.
Grattis till ett oerhört bra köp! Finns inte många flaskor kvar i affärerna, varken av Chardonnay eller Pinot Noir. Även jag hade köpt minst en flaska var om jag hade fått kännedom om vinerna tidigare. :D
Firman gör även Shaw + Smith Sauvignon Blanc som har fått också bra kritik och som inte kostar skjortan …
 
Last edited:
Toppen