Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 27 oktober 2023

Jonas Sand

Medlem
En sidonot till ämnet men jag tror faktiskt att jag har läst att lukt- och smaksinnet droppar av betydande under åren. Det finns en genetisk anledning till att många barn i 5-10 års ålder är picky när det kommer till nya smaker då
det också smakar väldigt intensivt och på så vis gör det svårt att vänja sig vid.
Jag såg någon typ av graf som visade på lukt- och smaksinnets drop där man kontrade med en erfarenhets- och ordförrådsökning. Där kurvorna möttes var alltså bästa förutsättningarna att bedöma vin om jag fattade saken rätt. Låter rimligt i mina öron.
 
I vilken ålder börjar man märka att luktsinnet blir sämre? Jag vet att hörseln försämras rejält när man blir äldre, men jag har inte läst eller hört att det samma sak skulle gälla även luktsinne. :)
P.S. Så här skriver wikipedia:
Ӂldrandets betydelse
Med stigande ålder avtrubbas känsligheten för luktämnen. I snitt vart tjugoandra år halveras människans förmåga att känna en viss lukt. För att ett luktämne skall förnimmas lika starkt hos en 44-åring som hos en 22-åring måste med andra ord koncentrationen av ämnet vara dubbelt så stor för 44-åringen.”
Obs!
Om man alltså skulle jämföra luktsinnet på en 22-åring och 66-åring så har den äldre personen bara 25% kvar av luktsinnet kvar jämfört med den yngre människan. Låter ganska absurt i mina öron … Det skulle då innebära att ynglingen har fyra gånger starkare luktsinne. Jag har lite svårt att tro på att det stämmer.
22 100%
44 50%
66 25%
Intressant sidospår hos tråden.
Som vinprovare, 82, hånas jag ibland av gerontofober. Men tröstar mig med vad en kvinnlig professor i ämnet en gång sa mig: "Trots ökande ålder kan sinnena behålla spänsten om de tränas..."
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant sidospår hos tråden.
Som vinprovare, 82, hånas jag ibland av gerontofober. Men tröstar mig med vad en kvinnlig professor i ämnet en gång sa mig: "Trots ökande ålder kan sinnena behålla spänsten om de tränas..."
Av ren nyfikenhet: tycker du att din vinsmak har förändrats de senaste decennierna?
När jag var mer "ny" som vinnörd för 10-15 år sedan hörde jag historier om äldre vinprovarfarbröder vars smak på äldre dar hade förändrats i riktning mot yngre och fruktigare viner, bort från de mogna bordeauxer m.m. de hade i källaren. Men jag har inte kunnat utesluta att det helt enkelt berodde på att det helt enkelt dök upp mer välgjorda viner på 90-talet och 00-talet som också var mer fruktiga, både för att de kom från varmare trakter och för "parkeriserade" viner var på modet. D.v.s. jag vet inte om dessa historier främst berodde på åldersförändringar hos dessa gubbar eller kanske mer berodde på hur gubbarna reagerade på vintrender för 15-20 år sedan.
Jag kan inte riktigt påminna mig att jag fått höra färska historier under de senaste åren med konkreta fall där farbröder 65+ helt bytt innehåll i sin källare (eller kommit fram till att de klarar sig utan vinkällare för att senaste årgång alltid är bättre). Däremot vet jag några i övre medelåldern och äldre som mer eller mindre tappat vinintresset, eller åtminstone den "nördiga" delen av vinintresset (= dricker gärna vin till middag men har tröttnat på vinprovningar), eller som mer eller mindre helt gett upp vissa vinregioner för att priserna har skenat (t.ex. ett ställe som börjar på B och slutar på gogne).
 
Av ren nyfikenhet: tycker du att din vinsmak har förändrats de senaste decennierna?
När jag var mer "ny" som vinnörd för 10-15 år sedan hörde jag historier om äldre vinprovarfarbröder vars smak på äldre dar hade förändrats i riktning mot yngre och fruktigare viner, bort från de mogna bordeauxer m.m. de hade i källaren. Men jag har inte kunnat utesluta att det helt enkelt berodde på att det helt enkelt dök upp mer välgjorda viner på 90-talet och 00-talet som också var mer fruktiga, både för att de kom från varmare trakter och för "parkeriserade" viner var på modet. D.v.s. jag vet inte om dessa historier främst berodde på åldersförändringar hos dessa gubbar eller kanske mer berodde på hur gubbarna reagerade på vintrender för 15-20 år sedan.
Jag kan inte riktigt påminna mig att jag fått höra färska historier under de senaste åren med konkreta fall där farbröder 65+ helt bytt innehåll i sin källare (eller kommit fram till att de klarar sig utan vinkällare för att senaste årgång alltid är bättre). Däremot vet jag några i övre medelåldern och äldre som mer eller mindre tappat vinintresset, eller åtminstone den "nördiga" delen av vinintresset (= dricker gärna vin till middag men har tröttnat på vinprovningar), eller som mer eller mindre helt gett upp vissa vinregioner för att priserna har skenat (t.ex. ett ställe som börjar på B och slutar på gogne).
Du undrar om vinsmaken förändras när man blir gubbe.
I mitt fall har största förändringen skett utanför mig. Gamla favoriter som La Tâche och Mouton kan jag idag glömma - av prisskäl. Gäller även storheterna från Barolo och Barbaresco.
Så vinernas ålder. Merparten viner idag släpps för unga, före första förbrukningsdag. På 70-talet köpte jag på Systemet underbara Pétrus 49 (för 360 kr, mycket pengar då men ändå överkomligt). Det är som HC Andersens äkta näktergal kontra den konstgjorda. De som minns den förra har lite svårt för den senare.
Vad dricker jag då? Hellre än halvkväden bordeaux och bourgogne enkelgod rosé, typ Les Lauzeraies. Okej sydfrassar från Franska Vinkompaniet. Fruktiga substitut från Australien och Sydafrika...
Jag tror många vinälskande seniorer är som jag. Vår smak har inte förändrats - men vårt konsumtionsmönster. Av nödtvång.
PS. Har i källaren kvar ett mindre antal bra och mogna bordeauxer. Dem är jag så rädd om att de riskerar att bli övermogna...
 
Toppen