Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 29 september 2023

Intressant att den fick ett relativt mediokert betyg från Grappe i jämförelse med Patriks ovan...
Använder han någon sorts prisvärdshetskalibrerad skala? Jag har sett en del poängsättningar där som spretar rejält jämfört med vad man kan förvänta sig eller vad som utdelas på annat håll

Zestos Old Vine Garnacha för 129:- i detta släpp fick alltså högre betyg (16.5)
 

ZQT

Medlem
Använder han någon sorts prisvärdshetskalibrerad skala? Jag har sett en del poängsättningar där som spretar rejält jämfört med vad man kan förvänta sig eller vad som utdelas på annat håll

Zestos Old Vine Garnacha för 129:- i detta släpp fick alltså högre betyg (16.5)
Det ska inte vara prisviktade poäng, det var inte det tidigare iaf när Niklas betygsatte.

Verkar vara extra beroende av hur provarens preferenser är iom några rätt låga betyg och stor majoritet relativt höga
 
Kul också att Pianrosso 2018 är 100kr billigare än 2017. Välkommet trendbrott!
Tror tyvärr inte det är ett trendbrott. Pianrosso 2017 kostade 569:- när det släpptes förra året, vill jag minnas. Nu betalar du en hundring extra för att de lagrat det ett år åt dig…
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Fick tag på några pianrosso idag. Osäker på drickfönstret men gissar att antal år är många men när skulle ni säga att det startar?
Går att dricka med stor behållning redan idag. Har du köpt många flaskor är det helt klart värt att testa.
Det verkar som om 2018 är en snabb årgång. Men jag tror inte att den kommer att toppa förrän en bit in på 30-talet.
 

jrick

Medlem
Det ska inte vara prisviktade poäng, det var inte det tidigare iaf när Niklas betygsatte.

Verkar vara extra beroende av hur provarens preferenser är iom några rätt låga betyg och stor majoritet relativt höga
Jag vill bara passa på att påpeka att vårt betygssystem är anpassat efter vinstil och att 17 poäng Barolo inte är direkt översättbart till 17 poäng Barbera.
Det andra citatet skrevs idag av Niklas i senaste nyhetsbrevet. Det blir väl lite som prisvärdhetspoäng tänker jag, om "Barolo" är en vinstil så kommer relativt dyrare viner få lägre poäng jämfört med vinstilar som "Beaujolais" och "Barbera".
 
Det andra citatet skrevs idag av Niklas i senaste nyhetsbrevet. Det blir väl lite som prisvärdhetspoäng tänker jag, om "Barolo" är en vinstil så kommer relativt dyrare viner få lägre poäng jämfört med vinstilar som "Beaujolais" och "Barbera".
Skulle precis glida in här för och påpeka detta, men ser att någon hann före 😄
 
Toppen