Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 4 maj 2021

Hampe

Medlem
Hittar ingen tråd för detta släpp så jag startar en. Är för kass för att hitta Excel-filen dock så kan inte klippa in den.

Något som inte bör missas?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tidigare kunde man enkelt ladda ner en Excel från SB men den möjligheten har de tagit bort. Det går säkert att lösa genom att nyttja deras API som finns tillgängligt, dock inget jag har testat.
 

Johpe

Medlem
Förut kunde man väl se i typ 3 veckor framåt, men nu verkar man bara kunna se ett par dagar framåt på bolagets hemsida, ska det vara så?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Plockade ut från SB's site, hoppas det stämmer.

[container]
KategoriVinÅrgångLandPris
MOUSSERANDE VINVouvray Plaisir Ancestral Domaine Vincent Careme2018Frankrike199
MOUSSERANDE VIN ROSÉKamara Pure Pet nat2020Grekland249
VITT VINGranito Semillon J.Bouchon2019Chile249
VITT VINChablis Grand Cru Les Clos 1500 ml Jean-Marc Brocard2008Frankrike1199
VITT VINChâteau Guiraud2015Frankrike559
VITT VINCondrieu Les Grandes Chaillées2019Frankrike429
VITT VINGentil du Clos des Capucins2019Frankrike199
VITT VINLes Terres du Prince Pinot Blanc Domaine Weinbach2019Frankrike329
VITT VINRijckaert Pouilly Fuissé La Roche Vieilles Vignes2018Frankrike289
VITT VINBisci Vigneto Fogliano2018Italien195
VITT VINCascina Luisin Roero Arneis2019Italien179
VITT VINColle Ozio Grechetto Leonardo Bussoletti2018Italien179
VITT VINTuronia2019Spanien169
VITT VINSaurwein Chi Riesling2020Sydafrika229
VITT VINAyler Kupp Riesling Kabinett Fass 8 Weingut Peter Lauer2019Tyskland230
VITT VINGilvesy Váradi Furmint Gilvesy Winery2019Ungern249
RÖTT VINGloria Garnacha2017Argentina235
RÖTT VINVer Sacrum Garnacha2019Argentina179
RÖTT VINTahbilk Old Vines Cabernet Shiraz2017Australien219
RÖTT VINChat Fou Éric Texier 1500 ml2019Frankrike276
RÖTT VINChâteau Lynch-Bages2018Frankrike1389
RÖTT VINCheverny Rouge Hervé Villemade2019Frankrike189
RÖTT VINCôte-Rôtie Bons Arrêts Monopole2018Frankrike739
RÖTT VINLa Fage2016Frankrike199
RÖTT VINBarolo Bussia Cascina Dardi Riserva Alessandro e Gian Natale Fantino2013Italien599
RÖTT VINCastell'in Villa Chianti Classico2016Italien239
RÖTT VINFattoria Poggerino Chianti Classico2018Italien189
RÖTT VINRupestre Valtellina Superiore Sassella2015Italien229
RÖTT VINTornatore Etna Rosso2018Italien159
RÖTT VINValpolicella Classico Superiore Vini Pietro Clementi2017Italien179
RÖTT VINValtellina Superiore Sassella Riserva2013Italien349
RÖTT VINFinca Dofí Alvaro Palacios2018Spanien649
RÖTT VINVina Tondonia Reserva Tinto 1500 ml2008Spanien679
RÖTT VINViña Tondonia Reserva Tinto 375 ml2008Spanien169
SAKEKid Green Label Junmai Daiginjo 720 ml'-Japan359
SAKETsukino Katsura Yanagi Junmai Ginjo 720 ml'-Japan329
[/container]
 
Förut kunde man väl se i typ 3 veckor framåt, men nu verkar man bara kunna se ett par dagar framåt på bolagets hemsida, ska det vara så?
Du kan fortfarande se 3 veckor fram.
Tryck på sök utan att ange någon text, så får du upp filterfunktionen
upload_2021-5-3_10-10-44.png
 

Zumo

Medlem
”Något som inte bör missas?”

Av en slump kom jag förra året i vägen för en av de sista 2007 Vina Tondonia, Reserva’s.
Krocken kastade mig 40 år tillbaka i tiden till Riojornas intåg i Sverige. Framgångsfaktorn
var långlagring på amerikanska ekfat. Det gjorde bl.a. att de släpptes fullmogna och höll sig så.

Nu släpps 2008:an av detta vin som legat 6 år på fat av ek. Så det är inte en Gran Reserva,
om man nu gillar det träslaget bättre (pun intended). Tondonia Gran Reserva ligger 10 år på fat.

Släpps på kvartsmagnum för den som vill prova en skvätt.
Producenten rekommenderar att man dekanterar.
 

Trydebull

Medlem
Vad tror ni om; Jean-Marc Brocard Chablis Grand Cru Les Clos Magnum 2008?
Jag har aldrig druckit Les Clos men har ett gäng Bougros på magnum från flera årgångar och har druckit en 2008 för drygt två år sedan - jag tyckte att den var väldigt bra! Gav 92 poäng. Gav 780 kr styck för det första trepacket, och köpte för 900 på SB för något år sedan - så priserna drar även här. Tycker att jag har så mycket att jag hoppar dessa personligen - men du bör kunna förvänta dig smörig fin lätt åldrad Chablis - mer eller mindre drickfärdig - lite beroende på vad du gillar - den är nog, på klassisk svenska, ganska "lagom" nu och de närmaste två-tre åren.

Brocard är stora, men jag tycker också att de är habila.
 
Trådskapare
H

Hampe

Medlem
”Något som inte bör missas?”

Av en slump kom jag förra året i vägen för en av de sista 2007 Vina Tondonia, Reserva’s.
Krocken kastade mig 40 år tillbaka i tiden till Riojornas intåg i Sverige. Framgångsfaktorn
var långlagring på amerikanska ekfat. Det gjorde bl.a. att de släpptes fullmogna och höll sig så.

Nu släpps 2008:an av detta vin som legat 6 år på fat av ek. Så det är inte en Gran Reserva,
om man nu gillar det träslaget bättre (pun intended). Tondonia Gran Reserva ligger 10 år på fat.

Släpps på kvartsmagnum för den som vill prova en skvätt.
Producenten rekommenderar att man dekanterar.

Drack 2006:an år 2019 och skrev då dessa korta noteringar;

2006 R. López de Heredia Rioja Reserva Viña Tondonia - Medelintensivt tegelfärgad. Doft av ek, mörka bär, choklad och dill. I smaken också kaffe.

Gav den 91 poäng men dessa ska tas med en rejäl dos nypa salt mot bakgrund av min begränsade erfarenhet i jämförelse med många andra här på forumet.
 
Toppen