Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 4 november

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Här kommer mina noter från provningen av släppet 4/11.
I november kommer det mycket bra viner som kan göra stora hål i plånboken. Bäst i det här släppet var en Beaune from Jadot, en Priorat från Ferrer Bobet och en Shirazblend från Henschke.
Flight 1.jpg

94208 Curvos Sparkling Bruto 2018 179 kr
N: Vanilj, kola, halm och röda äpplen.
M: Krusbär, äpple, halm och nejlika. Stram, fräsch, lite tunn, men ganska snygg ändå. 84-86p

91272 Lammershoek Mysteries Chenin Blanc 2020 189 kr
N: Smör, lavendel, gröna äpplen, grädde och kiwi.
M: Hyacint, gröna äpplen, smör och metall. Hög syra, stram, torr frukt, lite ihålig. 83-85p

96174 Crozes-Hermitage Blanc E. Guigal 2020 219 kr
N: Syren, jasmin, honung, melon och persika.
M: Äpple, persika, melon, syren och jasmin. Blommigt och lätt med bra frukt, mycket parfym och medium syra. 85-87p

92177 Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese Grosse Lage 2020 219 kr
N: Stickig, med vitpeppar, tvål och krut.
M: Krusbär, citron, peppar och hyacint. Massiv syra, fin frukt och balanserad sötma. Smaken är klart bättre än doften. Elegant. 88-90p
Flight 2.jpg

94671 Greystone Vineyard Ferment Pinot Noir 2019 399 kr
N: Vanilj, hallon, sten, läder och apelsinskal.
M: Jordgubb, grusväg, hallon, trä och läder. Stram, torr frukt, tuffa tanniner, massor av sten. Lite väl torr, Smaken håller inte vad doften lovar. 85-87p

92226 Au Bon Climat Santa Barbara County Pinot Noir 2020 239 kr
N: Hallonbåtar, jordgubb, tomat, sandstrand och vanilj.
M: Hallon, jordgubb, lakrits och pomerans. Varm söt frukt, fina tanniner och bra balans. 87-89p

94996 Domaine des Héritiers Beaune 1er Cru Clos des Ursules "Monopole" 2020 695 kr
N: Viol, jasmin, svarta vinbär, lavendel och kaffe.
M: Blåbär hallon svarta vinbär och Viol och skinnsoffa. Koncentrerad, sval frukt, balanserade tanniner snälla fat. Polerat, elegant och tillgängligt. 92-94p

94997 Domaine des Héritiers Louis Jadot Beaune Premier Cru Clos des Couchereaux 2020 469 kr
N: Nässlor, jordgubb, viol, vanilj och blomjord.
M: Jordgubb, grön paprika, jord och choklad Stram, koncentrerad frukt, tuffa tanniner och en hel del fat. Inte alls så snäll som Clos des Ursules. 89-91p
Flight 3.jpg

94998 Château des Jacques Moulin-à-Vent Clos de Rochegrès 2020 145 kr (375 ml)
N: Vanilj, svarta vinbär, tobak och rosmarin.
M: Tobak, blåbär, svarta vinbär och grafit. Fin, koncentrerad frukt polerat och tillgängligt. 88-90p

93692 Château Fuissé Julienas 2019 209 kr

N: Te, choklad, plommon och hö.
M: Choklad, hallon, plommon, blodapelsin och syren. Varm, mogen frukt och balanserade tanniner. Drickfärdigt. 86-88p

93958 I Fabbri Chianti Classico ”Lamole” 2020 189 kr
N: Choklad, tobak, mynta, körsbär, rök och rosor.
M: Körsbär, hallon, tobak och gräs. Stram, torr frukt och rejäla tanniner. Väldigt tufft i nuläget. 84-86p

94274 Rocca di Castagnoli Chianti Classico Organic 2020 169 kr
N: Gräs, gödsel, hallon, körsbär och gummi.
M: Blodapelsin, körsbär, gummi, rosor och choklad. Varm, söt frukt och tuffa tanniner, men i bra balans. 85-87p
Flight 4.jpg

94062 Costa Bassa Valtellina Superiore 2019 199 kr
N: Vanilj, lavendel, ägg, mynta och plommon.
M: Lingon, körsbär, rosor och vanilj. Stram, sval frukt, bitiga tanniner, polerat och fräscht. 86-88p

93981 Barolo 2018 349 kr (Luigi Oddero)
N: Mint, kakao, te och körsbär.
M: Körsbär, sten, kakao, rosor, mynta, trä och kryddpeppar. Mogen, fin frukt, balanserat och elegant. 89-91p

95325 Paul Jaboulet Domaine de Thalabert Crozes Hermitage 2020 279 kr
N: Blod, oliver, svarta vinbär och rosmarin.
M: Blåbär, viol, rosmarin, timjan och körsbär. Koncentrerad, sval frukt, kryddigt med fina tanniner. 89-91p

95134 Les Claux Domaine Raymond Usseglio & Fils 2020 179 kr
N: Trä, svarta vinbär, plommon, timjan och körsbär.
M: Vanilj, plommon, körsbär, timjan och rosmarin. Fin frukt, tillgängligt med bra balans. 87-89p
Flight 5.jpg

93235 Lapostolle Cuvee Alexandre Syrah 2020 199 kr
N: Halm, hö, tobak och svarta vinbär.
M: Blåbär Tobak Viol och svarta vinbär. Bra frukt, tanninerna och den höga alkoholen är snyggt integrerade. Polerat och elegant. 88-90p

92707 Artadi Viñas de Gain 2019 239 kr
N: Vanilj, muskot, plommon, kryddpeppar och björnbär.
M: Fikon, blåbär, vanilj, muskot och kryddpeppar. Sval, fin frukt, bra kryddighet och balans. Tillgängligt. 88-90p

94761 Priorat Vinyes Velles Ferrer Bobet 2019 429 kr
N: Viol, lavendel, muskot, blåbär, björnbär och rosmarin.
M: Vanilj, viol, blåbär, lavendel, björnbär, timjan och trä. Maffig, koncentrerad frukt, snälla tanniner och fat. Riktigt bra, arketypisk Priorat. 91-93p

94091 Leeuwin Estate Art Series Cabernet Sauvignon 2017 418 kr
N: Rök, cigarr, svarta vinbär och kryddpeppar.
M: Plommon, tomat, svarta vinbär, tobak och ceder. Rejäl syra, fin, mogen frukt, integrerade tanniner och fat. Mycket tillgängligt. 90-92p

90466 Keyneton Euphonium Henschke 2017 459 kr
N: Vanilj, svarta vinbär, ceder, jordgubb och läder.
M: Mentol, eukalyptus, plommon ceder, choklad och te. Jättefin frukt och mycket bra balans. Elegant. 91-93p
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Plockat från SB.

TypProducentVinyes VellesLandÅrgångNummerVolymPris
CHAMPAGNEPierre Gimonnet & FilsSpecial ClubFrankrike
2015​
94741​
750 ml
629 kr​
MOUSSERANDE VINLanglois-ChateauQuadrilleFrankrike
2016​
93056​
750 ml
239 kr​
MOUSSERANDE VINCurvos SparklingBrutoPortugal
2018​
94208​
750 ml
179 kr​
VITTDomaine du PélicanSavagnin OuilléFrankrike
2020​
94737​
750 ml
339 kr​
VITTE. GuigalCrozes-Hermitage BlancFrankrike
2020​
96174​
750 ml
219 kr​
VITTLammershoek MysteriesChenin BlancSydafrika
2020​
91272​
750 ml
189 kr​
VITTFritz HaagJuffer Riesling SpätleseTyskland
2020​
92177​
750 ml
219 kr​
VITTWeingut DönnhoffDellchen Riesling Grosses GewächsTyskland
2020​
94766​
750 ml
559 kr​
VITTWeingut DönnhoffHermannshöhle Riesling Grosses GewächsTyskland
2020​
94762​
750 ml
595 kr​
VITTWeingut DönnhoffFelsenberg Riesling Grosses GewächsTyskland
2020​
94767​
750 ml
479 kr​
RÖTTHenschkeKeyneton EuphoniumAustralien
2017​
90466​
750 ml
459 kr​
RÖTTLeeuwin EstateArt Series Cabernet SauvignonAustralien
2017​
94091​
750 ml
418 kr​
RÖTTLapostolleCuvee Alexandre SyrahChile
2020​
93235​
750 ml
199 kr​
RÖTTChâteau des JacquesMoulin-à-Vent Clos de RochegrèsFrankrike
2020​
94998​
375 ml
145 kr​
RÖTTChâteau FuisséJulienasFrankrike
2019​
93692​
750 ml
209 kr​
RÖTTChâteau Gloria-Frankrike
2018​
94053​
750 ml
599 kr​
RÖTTDomaine des Héritiers Louis JadotBeaune Premier Cru Clos des Ursules "Monopole"Frankrike
2020​
94996​
750 ml
695 kr​
RÖTTDomaine des Héritiers Louis JadotBeaune Premier Cru Clos des CouchereauxFrankrike
2020​
94997​
750 ml
469 kr​
RÖTTDomaine Raymond Usseglio & FilsLes ClauxFrankrike
2020​
95134​
750 ml
179 kr​
RÖTTPaul Jaboulet Domaine de ThalabertCrozes HermitageFrankrike
2020​
95325​
750 ml
279 kr​
RÖTTCosta BassaValtellina SuperioreItalien
2019​
94062​
750 ml
199 kr​
RÖTTFigli Luigi OdderoBaroloItalien
2018​
93981​
750 ml
349 kr​
RÖTTFratelli AlessandriaVerduno Pelaverga SpezialeItalien
2021​
92819​
750 ml
229 kr​
RÖTTLamoleI Fabbri Chianti ClassicoItalien
2020​
93958​
750 ml
189 kr​
RÖTTRocca di CastagnoliChianti Classico OrganicItalien
2020​
94274​
750 ml
169 kr​
RÖTTRonchi di CiallaSchioppettino di CiallaItalien
2016​
94760​
750 ml
399 kr​
RÖTTGreystone VineyardFerment Pinot NoirNya Zeeland
2019​
94671​
750 ml
399 kr​
RÖTTArtadiViñas de GainSpanien
2019​
92707​
750 ml
239 kr​
RÖTTFerrer BobetVinyes VellesSpanien
2019​
94761​
750 ml
429 kr​
RÖTTBadenhorst Family WinesFamily RedSydafrika
2020​
93029​
750 ml
275 kr​
RÖTTAu Bon ClimatSanta Barbara County Pinot NoirUSA
2020​
92226​
750 ml
239 kr​
SAKETosa Sake Brewery3-pack sake vol 2.
Kozaemon Miyamanishiki, Born Junsui och Keigetsu Yuzu Sake.
Japan-
93500​
3 flaskor à 300 ml
447 kr​
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Glöm inte spriten!

TypProducentProduktNummerLandVolymPris
GINGordon's Sicilian LemonDistilled Gin41270Storbritannien700 ml259
MALTWHISKYAgitatorArgument Kastanj40414Sverige700 ml599
MALTWHISKYGlen ScotiaSeasonal Release 202211431Storbritannien700 ml899
 

Bastardo

Medlem
Samma pris nu som för 2015 när den släpptes, vilket också är positivt.
Vinet verkar ha funnits ganska länge att köpa här hos oss:
Crozes Hermitage Domaine de Thalabert 2007
Domaine Jaboulet
Frankrike, Rhône
70808
Importör: Nigab AB
Provning Beställningssortimentet 2011 08 Augusti

Betyget: 16 +, vilket motsvarar 92 poäng och mer än prisvärt.
Priset var redan då 259 kronor!

Kopierat från Munskänkarnas Vinlocus.
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
En fråga bara: Är inte de här två olika viner?
Fritz Haag Juffer Riesling Spätlese 2020 vs. Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese 2020? Vissa viner från firman använder också Sonnenuhr tillägget, som t.ex. Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese.
Det kanske är så att det är meningen med lite skillnad i smaken, men kanske ännu mer i priset. Just deras viner har jag oerhört svårt att skilja sinsemellan då de liknar varandra för mycket i namnet.
På bolis står det bara Fritz Haag Juffer Riesling Spätlese 2020, så jag tror att det är frågan om olika viner. Finns också bilder där man ser flaskan och det finns helt klart tre olika benämningar som liknar varandra oerhört mycket. Det som är annorlunda är orden: Brauneberger och Sonnenuhr. De står sinsemellan alltså i ordningen: Juffer, Brauneberger Juffer och Brauneberger Juffer Sonnenuhr.
Konstigt att man har valt att göra så, men det kanske man är tvungen då växtplatsen heter så. Finns det någon som har koll på den här biten?
Visserligen tror jag inte att skillnaden i kvalitet och smak är så stor, men den finns där nog ändå. Kanske olika karaktär på vinerna också.
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
En fråga bara: Är inte de här två olika viner?
Fritz Haag Juffer Riesling Spätlese 2020 vs. Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese 2020? Vissa viner från firman använder också Sonnenuhr tillägget, som t.ex. Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese.
Det kanske är så att det är meningen med lite skillnad i smaken, men kanske ännu mer i priset. Just deras viner har jag oerhört svårt att skilja sinsemellan då de liknar varandra för mycket i namnet.
På bolis står det bara Fritz Haag Juffer Riesling Spätlese 2020, så jag tror att det är frågan om olika viner. Finns också bilder där man ser flaskan och det finns helt klart tre olika benämningar som liknar varandra oerhört mycket. Det som är annorlunda är orden: Brauneberger och Sonnenuhr. De står sinsemellan alltså i ordningen: Juffer, Brauneberger Juffer och Brauneberger Juffer Sonnenuhr.
Konstigt att man har valt att göra så, men det kanske man är tvungen då växtplatsen heter så. Finns det någon som har koll på den här biten?
Visserligen tror jag inte att skillnaden i kvalitet och smak är så stor, men den finns där nog ändå. Kanske olika karaktär på vinerna också.
Får många är specificering av område, plott etc tämligen viktig då det påverkar doft, smak och pris.

Länk till hemsidan: https://weingut-fritz-haag.de/weine/
 

Bastardo

Medlem
Får många är specificering av område, plott etc tämligen viktig då det påverkar doft, smak och pris.

Länk till hemsidan: https://weingut-fritz-haag.de/weine/

Jag mejlade importören den här frågan, men har inte fått något svar, alla fall ännu:
”Jag skulle gärna vilja veta vad är det skillnad mellan dessa tre linjer av viner som Fritz Haag verkar ha.”

Fritz Haag Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese

Då återstår möjligheten att mejla även till producenten, men de har oftast inte tid med sånt. Jag vet, det kan finnas undantag, men mina erfarenheter stödjer alla fall min tes.
Min hypotes är att vinet med bara benämningen Juffer är någon typ av lite enklare specialvin som bara säljs i Sverige, då jag hittar inte något sådant vin på andra ställen på nätet. Det kanske är av lite utkanterna från vinfältet för att få kallas Brauneberger? Det är ju rätt vanligt att många ’skumma’ viner landar just i Svedala och även tillverkas bara för att säljas hos oss.
Har ni kunskap i ämnet, så var inte blyga att berätta vad ni vet. :cool:
 

Nyllet

Medlem
Jag mejlade importören den här frågan, men har inte fått något svar, alla fall ännu:
”Jag skulle gärna vilja veta vad är det skillnad mellan dessa tre linjer av viner som Fritz Haag verkar ha.”

Fritz Haag Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese

Då återstår möjligheten att mejla även till producenten, men de har oftast inte tid med sånt. Jag vet, det kan finnas undantag, men mina erfarenheter stödjer alla fall min tes.
Min hypotes är att vinet med bara benämningen Juffer är någon typ av lite enklare specialvin som bara säljs i Sverige, då jag hittar inte något sådant vin på andra ställen på nätet. Det kanske är av lite utkanterna från vinfältet för att få kallas Brauneberger? Det är ju rätt vanligt att många ’skumma’ viner landar just i Svedala och även tillverkas bara för att säljas hos oss.
Har ni kunskap i ämnet, så var inte blyga att berätta vad ni vet. :cool:

Du ställde samma fråga för lite drygt två år sedan och fick svar där. Se länk

 
Jag mejlade importören den här frågan, men har inte fått något svar, alla fall ännu:
”Jag skulle gärna vilja veta vad är det skillnad mellan dessa tre linjer av viner som Fritz Haag verkar ha.”

Fritz Haag Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese

Då återstår möjligheten att mejla även till producenten, men de har oftast inte tid med sånt. Jag vet, det kan finnas undantag, men mina erfarenheter stödjer alla fall min tes.
Min hypotes är att vinet med bara benämningen Juffer är någon typ av lite enklare specialvin som bara säljs i Sverige, då jag hittar inte något sådant vin på andra ställen på nätet. Det kanske är av lite utkanterna från vinfältet för att få kallas Brauneberger? Det är ju rätt vanligt att många ’skumma’ viner landar just i Svedala och även tillverkas bara för att säljas hos oss.
Har ni kunskap i ämnet, så var inte blyga att berätta vad ni vet. :cool:
Juffer Sonnenuhr är helt enkelt en annat, enskilt, vingårdsläge.

Samma problem brukar uppstå några kilometer norrut för vingården Sonnenuhr som finns i både Wehlen och Zeltinger, därav vingårdsnamnen Zeltinger Sonnenuhr respektive Wehlen Sonnenuhr

Tillägg: väldigt förenklat så är det första vinet, Juffer, mest troligt en Grosslagen. Alltså en samling av olika vingårda som har likande karaktärsdrag och därmed kan grupperas ihop vid buteljering
Wine Atlas of Germany av Braatz, Sautter, Swoboda
 

Attachments

  • BEF368DA-AFAF-4115-8E40-FFA63651442F.jpeg
    BEF368DA-AFAF-4115-8E40-FFA63651442F.jpeg
    65,2 KB · Visningar: 58
  • 10954A8A-6DA6-4454-BB42-7B0751C59A4A.jpeg
    10954A8A-6DA6-4454-BB42-7B0751C59A4A.jpeg
    49,9 KB · Visningar: 55
Last edited:

Bastardo

Medlem
Juffer Sonnenuhr är helt enkelt en annat, enskilt, vingårdsläge.

Tillägg: väldigt förenklat så är det första vinet, Juffer, mest troligt en Groslage. Alltså en samling av olika vingårda som har likande karaktärsdrag och därmed kan grupperas ihop vid buteljering
Det första är helt klart för mig. Det som jag reagerade mest emot var just benämningen med enbart Juffer. Och det måste vara precis så, som du säger. Säkert ett gott vin men inte klassad som Brauneberger eller Brauneberger Sonnenuhr.
 

Bastardo

Medlem
Du ställde samma fråga för lite drygt två år sedan och fick svar där. Se länk

Tack för påpekandet, men i den senaste frågan blandar sig i leken tre olika viner med oerhört likadana namn. Benämningen ’Juffer’ har jag inte sett förut, och det går inte att hitta just någon annanstans än i Sverige.
Normalt sett får man mycket för pengarna genom att köpa just det vinet. Men om man gillar verkligen stora halvtorra/halvsöta tyska viner köper man de ännu bättre viner oavsett vad det kostar, alltså de här:
Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese
P.S. Det här vinet är säkert jättegott men hur många av oss skulle betala tio gånger så mycket för en flaska jämfört med en annan producent med ungefär liknande omdömen? De sista poängen blir väldigt dyra i så fall.
Egon Müller Scharzhofberger Riesling Spätlese
 
Last edited:

Nyllet

Medlem
Tack för påpekandet, men i den senaste frågan blandar sig i leken tre olika viner med oerhört likadana namn. Benämningen ’Juffer’ har jag inte sett förut, och det går inte att hitta just någon annanstans än i Sverige.
Normalt sett får man mycket för pengarna genom att köpa just det vinet. Men om man gillar verkligen stora halvtorra/halvsöta tyska viner köper man de ännu bättre viner oavsett vad det kostar, alltså de här:
Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese
P.S. Det här vinet är säkert jättegott men hur många av oss skulle betala tio gånger så mycket för en flaska jämfört med en annan producent med ungefär liknande omdömen? De sista poängen blir väldigt dyra i så fall.
Egon Müller Scharzhofberger Riesling Spätlese

Fritz Haag har, enligt Mosel Fine Wines, valt att plocka bort Brauneberger från etiketten för årgång 2020. Möjligtvis i ett försök att förenkla etiketten då Juffer ju alltid är från vingården Brauneberger.

Brauneberger är alltså en vingård, Juffer är en Grosse Lage-klassad del av vingården och Juffer-Sonnenuhr är den centrala delen av Juffer.
 
Fritz Haag har, enligt Mosel Fine Wines, valt att plocka bort Brauneberger från etiketten för årgång 2020. Möjligtvis i ett försök att förenkla etiketten då Juffer ju alltid är från vingården Brauneberger.

Brauneberger är alltså en vingård, Juffer är en Grosse Lage-klassad del av vingården och Juffer-Sonnenuhr är den centrala delen av Juffer.
Jag fick en genomgång av detta vid besök i juli. Orten Brauneberg har inte alltid hetat så och det fanns viss förvirring hos kunderna..

Jag kan intyga att vinerna är av toppklass och att priserna är fortsatt väldigt förmånliga. 2020 som årgång är inte superspännande enligt mig, 2021 har Haag lyckats vädligt bra med om man ser till långlagring då syran är väldigt hög.
 

Arvid

Medlem
Fritz Haag har, enligt Mosel Fine Wines, valt att plocka bort Brauneberger från etiketten för årgång 2020. Möjligtvis i ett försök att förenkla etiketten då Juffer ju alltid är från vingården Brauneberger.

Brauneberger är alltså en vingård, Juffer är en Grosse Lage-klassad del av vingården och Juffer-Sonnenuhr är den centrala delen av Juffer.
Nja, rätt men också fel.

Brauneberg är en ort, inte en vingård. Juffer och Juffer Sonnenuhr är båda Einzellagen, beliggande inom orten (Gemeinde) Brauneberg.

Tidigare har det varit tvunget att skriva ut Gemeinde (orten), i detta fall Brauneberg följt av Einzellage, eller Grosslaget (en samling av vingårdar, ofta lägre kvalitet. I fallet Brauneberg heter Grosslaget Kurfürstlay, men det ser man sällan). Alltså exempelvis Brauneberger Juffer Sonnenuhr för Prädikats-vin (alltså Kabinett, Spätlese, Auslese, etc.), med ett par undantag som fick stå själv utan orts-namnet (exempelvis Scharzhofberger eller Schloss Johannisberg).

Den nya tyska vinlagen gör att det i en övergångsfas kan bli lite förvirring. Tydlingen går övergångsperioden till 2026. Den ovan nämnda regeln kan nu kringgås genom att enskilda vingårdar nu registreras som g.U. (motsvarande PDO), och för att underlätta för konsumenterna (även om det i en övergångsfas verkar ha motsatt effekt) och förenkla långa namn kan de nu bara skriva ut exempelvis Juffer. Oklart om det görs för alla marknader eller importören får välja, men sedan 2020 ser det ut så. Juffer Spätlese och Brauneberger Juffer Spätlese är alltså vara samma vin. Lägen som just Juffer eller Scharzhofberger så välkända och unika att det kanske räcker att nämna utan orten, men för många andra kommer det inte att funka. Exempelvis finns ju massor av lägen med namnet Sonnenuhr, i olika byar och regioner (exempelvis i grannbyarna Zeltingen och Wehlen som många säkert känner till).

Värt att nämna är kanske att för de torra GG vinera har man kunnat skriva bara Juffer länge och detta stämmer också med den nya lagen (om än av en annan anledning än förr som vi inte ska gå in på här).

Lätt är det inte, men tysk vinlag är i alla fall logisk och konsekvent. Om man verkligen vill grotta ner sig: https://www.larscarlberg.com/g-u-s-eu-ious/
 

sunqan

Vinös
Tack för påpekandet, men i den senaste frågan blandar sig i leken tre olika viner med oerhört likadana namn. Benämningen ’Juffer’ har jag inte sett förut, och det går inte att hitta just någon annanstans än i Sverige.
Normalt sett får man mycket för pengarna genom att köpa just det vinet. Men om man gillar verkligen stora halvtorra/halvsöta tyska viner köper man de ännu bättre viner oavsett vad det kostar, alltså de här:
Fritz Haag Brauneberger Juffer Riesling Spätlese
Fritz Haag Brauneberger Juffer Sonnenuhr Riesling Spätlese
P.S. Det här vinet är säkert jättegott men hur många av oss skulle betala tio gånger så mycket för en flaska jämfört med en annan producent med ungefär liknande omdömen? De sista poängen blir väldigt dyra i så fall.
Egon Müller Scharzhofberger Riesling Spätlese
En googlesökning på Juffer ger rätt många träffar utöver de svenska. Sen är det enligt vininfo.org i princip bara fritz haags viner från juffer som sålts via systemet (den andra producenten är schloss lieser).
En av de roligare träffarna är denna https://snarkywine.com/2016/11/16/brauneberger-juffer-sonnenuhr/
 
Toppen