Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 7 juni 2024

Vajra Claré! Vinet jag köper 3+ flaskor av varje år men alltid grämer mig över att inte ha köpt tillräckligt, hoppas det inte blir uppskjutet till efter sommaren denna gång

Som nyazelandtorsk som gillar allt jag provat från Dog Point så är PN 2021 också solklart köp

Knäckte en vajra till fredagspizzan. Helt ok pizzavin som fungerar bra mot det feta, speciellt när man vill att pizzan är i fokus och vinet tar bakgrundsrollen.

Funderar på att beställa hem fler (borde ta vin från lagret istället).
 
Knäckte en vajra till fredagspizzan. Helt ok pizzavin som fungerar bra mot det feta, speciellt när man vill att pizzan är i fokus och vinet tar bakgrundsrollen.

Funderar på att beställa hem fler (borde ta vin från lagret istället).
Görgött! Hämtade ut mina 5 flaskor idag, kanske Plopp i helgen?
 

jrick

Medlem
Vet ni vad som skiljer denna Langhe Nebbiolo mot Vajras standardversion (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/g-d-vajra-7851101/)
Claré JC är ett unikt vin som är en hyllning till 1600- och 1700-talets Nebbiolo-viner som på den tiden var lättare och friskare i stilen. Vinframställningen utförs enligt anteckningar gjorda av Gian Battista Croce, juveleraren i Huset Savojen. Vilket innebär att vinet buteljeras strax efter jäsningen för att bibehålla ungdomligheten och energin i vinet.

Namnet J.C. Claré är en hommage till Thomas Jefferson, som besökte Piemonte 1787 och förälskade sig i Nebbiolo-viner och skrev följande om vinerna: ”Torr som en Claret, söt och långvarig som en Madeira och livlig som en Champagne”.
 
Vet ni vad som skiljer denna Langhe Nebbiolo mot Vajras standardversion (https://www.systembolaget.se/produkt/vin/g-d-vajra-7851101/)
Druckit flera årgångar av båda och Clarén är en annorlunda stil av LN som är ståltankad och mer yppig/fruktig. Lite som en Piemontesisk tagning på Beaujolais Nouveau fast i händerna på en mycket skicklig kvalitetsorienterad producent och Nebbiolotanniner märks fortfarande

Tror de använder sig delvis av kolsyrejäsning med hela klasar också, vid nyöppnat flaska kan vinet vara lite spritsigt; gillar man inte det så håller man upp på karaff en stund
 
Någon som gett sig på att ploppa en Deep Woods redan? Slirade in på Margaret River och såg att det fanns massor flaskor kvar, troligt att några hänger med ner i korgen i Juli
 
Toppen