Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tillfälligt sortiment 9 december 2022

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Du har oerhört vaga bevis för ditt påstående att det skulle kunna vara ett och samma vin.
Lägg gärna fram en enda bekräftelse förutom att de har samma syramängd! Varför är det bara jag som ska bevisa hela tiden saker och ting och du bara gissar? Jag tycker att nu det är din tur att lägga fram ett bevis för att det är samma vin, som du har ’en svag aning om’ …
Varför denna aggresiva ton, nästan en vecka efteråt, på samma inlägg du svarade på redan i fredags?
Jag har aldrig sagt att det är bevis, jag skrev "tror". Det var en idé jag la fram. Jag uppfattade det som att det fanns ett intresse från din sida att få klarhet i oklarheterna. Att bolla idéer brukar hjälpa. Men om du inte vill ha några idéer om viner så helt ok för min del.

Och hur vanligt är det inte att madeira kan ha samma syramängd? Jag tror att det är ganska vanligt. Det var en mycket mer suspekt sak när jag märkte att syramängden var för lågt. Det hade ingen annan uppmärksammat före mig och importören ändrade uppgiften om den saken även på deras sajt.
Du "tror" att det är ganska vanligt. Ska jag se det som att du då menar att du kan lägga fram bevis för ditt påstående (enligt ditt påstående ovan om vaga bevis)? Jag "tror" att det skiljer sig mellan olika viner då madeira kan tillverkas av olika typer av druvor.

Vad tror du att de skulle vinna genom att göra så?
Vet inte om jag ska "tro" något längre, för då blir det bara påhopp från din sida.

P.S. ”Madeira 15 years old is made from the most traditional of the noble grapes.
Översatt: Madeira 15 år gammal är gjord av de mest traditionella av de ädla druvorna.
Det kan ju tolkas som att:
  1. vinet är gjort på enbart en druva, malvasia får vi förmoda.
  2. vinet är gjort på flera olika av de mest traditionella ädla druvorna.
Nu tror jag inte själv på alternativ 2 men sättet som det är skrivet på öppnar upp för tolking.


Varför står det Malvasia på baksidan av etiketten och inte Malvazia som det står på framsidan?

Alltså bärnstensfärgad vin. Vinet i min flaska är mycket mörkare i färgen än så.
Jag hittade en bild på en baksidesetikett av H&H Malvasia 15 och där står det att vinet ska vara mörkt i färgen. Borde stämma in på det vin du har.
3284379880.jpg


Och på en annan etikett så står det bara att det är en djup färg (oklart om det är blått, rosa eller brunt).
Henriques-and-Henriques-15-Year-Old-Malvasia-Madeira-500ml-Back-Label.jpg


Ny teori (inte något jag tror eller har bevis för, bara så att du är med på det nu), kan H&H haft ett stort lager av Malvasia från Veiga att de helt enkelt hällt upp det i sina vanliga Malvasia 15? Fortfarande mycket oklart varför denna Veiga enbart verkar finnas tillgänglig i Sverige.

Veiga Malvazia 15 säljstartades 2011 i Sverige, kanske kan vara så att man valt att fortsätta med samma etiketter år efter år för att inte förvirra? Detta är alltså än en gång en teori.
 
  • Like
Reactions: ZQT

Bastardo

Medlem
Varför denna aggresiva ton, nästan en vecka efteråt, på samma inlägg du svarade på redan i fredags?
Jag har aldrig sagt att det är bevis, jag skrev "tror". Det var en idé jag la fram. Jag uppfattade det som att det fanns ett intresse från din sida att få klarhet i oklarheterna. Att bolla idéer brukar hjälpa. Men om du inte vill ha några idéer om viner så helt ok för min del.


Du "tror" att det är ganska vanligt. Ska jag se det som att du då menar att du kan lägga fram bevis för ditt påstående (enligt ditt påstående ovan om vaga bevis)? Jag "tror" att det skiljer sig mellan olika viner då madeira kan tillverkas av olika typer av druvor.


Vet inte om jag ska "tro" något längre, för då blir det bara påhopp från din sida.


Översatt: Madeira 15 år gammal är gjord av de mest traditionella av de ädla druvorna.
Det kan ju tolkas som att:
  1. vinet är gjort på enbart en druva, malvasia får vi förmoda.
  2. vinet är gjort på flera olika av de mest traditionella ädla druvorna.
Nu tror jag inte själv på alternativ 2 men sättet som det är skrivet på öppnar upp för tolking.


Varför står det Malvasia på baksidan av etiketten och inte Malvazia som det står på framsidan?


Jag hittade en bild på en baksidesetikett av H&H Malvasia 15 och där står det att vinet ska vara mörkt i färgen. Borde stämma in på det vin du har.
3284379880.jpg


Och på en annan etikett så står det bara att det är en djup färg (oklart om det är blått, rosa eller brunt).
Henriques-and-Henriques-15-Year-Old-Malvasia-Madeira-500ml-Back-Label.jpg


Ny teori (inte något jag tror eller har bevis för, bara så att du är med på det nu), kan H&H haft ett stort lager av Malvasia från Veiga att de helt enkelt hällt upp det i sina vanliga Malvasia 15? Fortfarande mycket oklart varför denna Veiga enbart verkar finnas tillgänglig i Sverige.

Veiga Malvazia 15 säljstartades 2011 i Sverige, kanske kan vara så att man valt att fortsätta med samma etiketter år efter år för att inte förvirra? Detta är alltså än en gång en teori.
Det är ingen större idé att fortsätta språka om det är bara du och jag som skriver här … men det verkar finnas dåligt intresse för madeira just nu i hela världen och jag tror inte att det är så bra med kunskap heller bland medlemmar, tyvärr.
Bilderna här är inte heller något godtagbart bevis för vinets färg IRL. Det är omöjligt att veta den om madeiran inte finns i ett klart glas.
Jag skulle kunna fråga importören om dessa saker och be även e-post adress till H&H om man känner för det, men jag tror inte man får några raka besked oavsett. Oftast svarar vinfirmorna inte alls, så det är bortkastad tid.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ja, det gjorde jag och fick det här, lite diffusa svaret:
”När vi började jobba med Henriques & Henriques blev vi erbjudna att köpa Veiga. De hade en annan importör som de sålde till i Sverige, därför fick vi köpa just Veiga. Efter en tid fick vi möjlighet att sälja även andra Madeiraviner från H&H. Kanske kan detta vara en del av förklaringen? Om de själva har slutat sälja Veiga, eller vad som hände med märket, vågar jag inte svara på.”

Det är nog så, att mycket som sker bakom kulisserna får vi vanliga kunder aldrig veta om. FInns nog många exempel på det, misstänker jag. Varför gör de så, är en gåta för mig. Om det andra vinet fanns att köpa på bolis, kunde jag beställa en flaska bara att stilla min nyfikenhet. men tyvärr finns den inte. Kanske någon medlem kunde ta reda på varifrån man kan köpa vinet, så kan jag göra det, men jag vill inte betala punktskatt själv, i så fall får det vara, för så viktigt är det inte för mig personligen.
Kunde ju inte släppa detta efter påhopp om att det saknas grund för det jag nämner så jag luskade vidare.

Veiga var ett eget hus fram till 80-90 talet innan det lades ner och togs över av Silva Vinhos, som även de gick i graven 2001. Namnet/varumärket Veiga togs över av Henriques & Henriques 2002 i samband med att de tog över Silva Vinhos. Denna information finns att läsa på H&H's site. Ingenstans nämns det att produktionen av Veiga, så som det var ursprungligen, har fortsatt. Eftersom H&H skriver att de tog över varumärket tyder det på att de inte köpte upp hela produktionsledet utan enbart namnet. Om så är fallet så kan det inte ha tillverkats "äkta" Veiga viner sedan 2001 (kan inte få fram om det tillverkades när Silva Vinhos var ägare) vilket då betyder att de yngsta vinerna som kan existera är idag 22 år gamla. Visst kan det vara så att man har buteljerat allt Veiga vin och sedan lagt på lager men det känns inte troligt.

En av deras brand heter ju Veiga Vinhos, ett gammalt porthus som de har köpt upp, eller egentligen bara deras lager, tror jag, så det är därifrån vinet härstammar och har fått även sitt namn.
Vad baserar du din tro på att de köpte upp deras lager?

Silva Vinhos levde kvar ett tag som varumärke i Belgien men importören där har den inte längre i sin katalog.
De andra varumärkena lever sina egna liv i olika länder, Belem's Madeira i Kina, Casa dos Vinhos da Madeira i Kanada och Belgien, António Eduardo Henriques i Japan. Samma viner, olika etiketter.

Det finns ett annat vin hos Granqvist, Veiga Madeira 5 YO Finest Full Rich, som även det enbart verkar finnas i Sverige. En snabb titt på produktportföljen för 5 yo hos H&H visar att de har ett sådant vin men på bilden är det deras egna H&H etikett. Under ser man alla olka varumärken som finns och som används i olika delar av världen. Vilket även är samma för 15 yo.
1683870575285.png


1683870645035.png


Nu är det din tur @Bastardo
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Bilderna här är inte heller något godtagbart bevis för vinets färg IRL. Det är omöjligt att veta den om madeiran inte finns i ett klart glas.
Men du citerade ju en text som beskrev vinet (inte ett visuellt test) som ett bevis för att det inte kunde vara samma som du har fått hem. Hur ska du ha det?

Jag skulle kunna fråga importören om dessa saker och be även e-post adress till H&H om man känner för det, men jag tror inte man får några raka besked oavsett. Oftast svarar vinfirmorna inte alls, så det är bortkastad tid.
Beror kanske på vilka frågor man ställer och hur man ställer dom.

Det är ingen större idé att fortsätta språka om det är bara du och jag som skriver här … men det verkar finnas dåligt intresse för madeira just nu i hela världen och jag tror inte att det är så bra med kunskap heller bland medlemmar, tyvärr.
Va? Sluta nu när vi är något på spåret?
Varför hoppa på medlemmar om att de saknar kunskap om madeira? Och varför måste det vara fler än vi två som diskuterar detta ämne?
@m_trobeck inlägg ovan som visar på olika etiketter fast med samma innehåll är ju en del av diskussionen så nu är vi tre.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: ZQT

Bastardo

Medlem
Men du citerade ju en text som beskrev vinet (inte ett visuellt test) som ett bevis för att det inte kunde vara samma som du har fått hem. Hur ska du ha det?


Beror kanske på vilka frågor man ställer ur hur man ställer dom.


Va? Sluta nu när vi är något på spåret?
Varför hoppa på medlemmar om att de saknar kunskap om madeira? Och varför måste det vara fler än vi två som diskuterar detta ämne?
@m_trobeck inlägg ovan som visar på olika etiketter fast med samma innehåll är ju en del av diskussionen så nu är vi tre.
Kan det vara så enkelt att de helt sonika säljer vin av samma ’råmaterial’ under många olika ”märken”? ;) Låter lite långsökt men ingenting är omöjligt.

Duger det här för dig, eller anser du att dina bilder från nätet har mer att bevisa?
Översättning av en medlems recension om Henriques & Henriques Malvasia 15 Years Old Madeira N.V.Vivino, Prof. Peter Schwarz (5490 betyg).
Hans omdöme borde ha en viss tyngd med vetskap om mängden provade viner. Dec 28, 2022.
”Mycket bra Madeira, rubinröd färg i glaset med mörkröda reflexer, läckra jultoner på näsan med bäckplommon, vanilj, honung, passionsfrukt, dadlar, kola, mandel, katrinplommon, kanel, röda körsbär men även bensin, läcker i smaken med vanilj och honungsmelon, vaniljhonung, lönnsirap, mandel och körsbär, avsluta komplex med kanderade nötter och valnötter. Det var en dröm, Madeiraprovning i Funchal på Madeira på julmarknaden... väldigt många olika Madeiras.”
Maskinöversättning, och ni som kan tyska kan hitta recensionen på Vivinos hemsida.

Men även så här: ”Klar, djup bärnsten i färgen”. Det verkar finnas hur många färgvarianter som helst, lite beroende på året när folk drack vinet. Vissa nämner även djup tawny osv. men jag litar på honom som har mest provade viner på sitt konto. Man ska komma även ihåg att många som skriver omdömen på Vivino är inte så duktiga vinprovare alls, men man ska kunna lita på ganska långt på de som har flera tusen provade viner bakom sig.
Det blir ofta fel benämningar på recensionerna också. Vissa blandar ihop sherry och madeira, Bual med Malmsey etc. Men vem har sagt att det ska vara så enkelt med viner …? :D

Lite udda sak, läs. De har listat Veiga under Henriques & Henriques 15 Years Old Malmsey när man väljer landet Serige!?! Ganska vågad att göra så, om ni frågar mig!

P.S. Det här verkar nästan bli en evighetstråd … Får se om jag har tid och lust att luska vidare i madeiradjungeln, just nu känns det att jag har noll sug för att göra det. :cool:
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Lite udda sak, läs. De har listat Veiga under Henriques & Henriques 15 Years Old Malmsey när man väljer landet Serige!?! Ganska vågad att göra så, om ni frågar mig!
Inte alls om det råkar vara samma vin.

Duger det här för dig, eller anser du att dina bilder från nätet har mer att bevisa?
Jag vet inte vad det är du försöker påvisa. Om man läser recensioner för Henriques & Henriques Malmsey 15 Years Old på bl.a. Cellartracker så verkar vinet komma i en massa olika färdjup, från "light tawny color" till "golden brown" till "A dark, rich auburn hue". Så det du citerar motsäger ju inte att det är samma vin. Du nämner ju själv att "Det verkar finnas hur många färgvarianter som helst, lite beroende på året när folk drack vinet.". Kan säkert ha med hur vinet utvecklats innan buteljering. 15 år ärn en ganska lång tid så oxidering/färg m.m. bör ju skilja sig åt mellan faten.
 

Bastardo

Medlem
Inte alls om det råkar vara samma vin.


Jag vet inte vad det är du försöker påvisa. Om man läser recensioner för Henriques & Henriques Malmsey 15 Years Old på bl.a. Cellartracker så verkar vinet komma i en massa olika färdjup, från "light tawny color" till "golden brown" till "A dark, rich auburn hue". Så det du citerar motsäger ju inte att det är samma vin. Du nämner ju själv att "Det verkar finnas hur många färgvarianter som helst, lite beroende på året när folk drack vinet.". Kan säkert ha med hur vinet utvecklats innan buteljering. 15 år ärn en ganska lång tid så oxidering/färg m.m. bör ju skilja sig åt mellan faten.
Det är bara rena spekulationer från din sida, de har nog nämnt vinet bara därför att säljaren heter det samma = Henriques & Henriques och Systembolaget sålde inte just då deras egen Malvasia.
Och hur kan du få rubinröd färg likna någonting som du har nämnt? Man måste vara färgblint om man inte ser skillnaden mellan rubinröd och ”light tawny color” eller ”golden brown”! Men den här diskussionen kan fortsätta oändligt, om vi inte får någon facit någonstans som innehåller fakta om hur det ligger till.
Tänk om du för en gångs skull skulle själv försöka skaffa några bevis som duger? Det som du har hittills visat stöder inte din teori att det skulle vara samma vin.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är bara rena spekulationer från din sida, de har nog nämnt vinet bara därför att säljaren heter det samma = Henriques & Henriques och Systembolaget sålde inte just då deras egen Malvasia.
Nu fattar jag ännu mindre. Vilka är "de"? Menar du de som skrivit recensioner om vinet Henriques & Henriques Malmsey 15 Years Old på Cellartracker? Varför skulle alla dessa människor handla på Systembolaget? Visst finns det några svenskar som lämnat noter men ex. Greybeard som nämnde "A dark, rich auburn hue" är ju från UK så inte troligt att han införskaffat en Veiga. Dessutom är noten två innan Granqvist började sälja i Sverige.

Och hur kan du få rubinröd färg likna någonting som du har nämnt?
Jag har aldrig sagt att rubinröd färg är samma som de färger jag nämnt. Jag skrev att det verkar som att vinet kan variera i färg. Du får nog läsa om mitt inlägg en gång till.

Man måste vara färgblint om man inte ser skillnaden mellan rubinröd och ”light tawny color” eller ”golden brown”!
Jag är inte färgblind men däremot har jag defekt färgseende. Dock påverkar inte mitt defekta färgseende möjligheten att läsa text.

Tänk om du för en gångs skull skulle själv försöka skaffa några bevis som duger?
Jag tycker jag lagt fram åtskilliga fakta som visar på att det är samma vin.
 
Last edited:
Toppen