Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Tips om rött från norra Rhone

JonasBo

Medlem
Hejsan forumiter.

Söker tips på rött vin från Norra Rhone mellan 300-500 kr för några års lagring. Funderar på Saint Joseph eller Côte-Rotie.

Tack på förhand!
 

lukastollig

Pudelfantast
Franck Balthazar gör mycket trevliga viner från Cornas och Cote du Rhone. Finns hos Atomwine.

Kan också tipsa om Gilles Barge. Gör också Cornas och även Cote Rotie i en sympatiskt prisklass. Hans billigare Cote Rotie landar under femhunkan. Kan vara svårt att få tag på dock. Produktionen är inte så stor.

Hervé Souhaut kan också vara värt att leta efter. Winetrade importerar. Tror de har en mixlåda.
 

chambertin

Medlem
Hejsan forumiter.

Söker tips på rött vin från Norra Rhone mellan 300-500 kr för några års lagring. Funderar på Saint Joseph eller Côte-Rotie.

Tack på förhand!
Håller med @Bastardo om Côte-Rôtie Les Jumelles Paul Jaboulet Ainé 2015, hyfsat tillgänglig nu och klart utvecklingsbar. Paul Jaboulets Crozes-Hermitage Dom de Thalabert -15 var däremot riktigt tillknäppt och jag hittade ingen riktig charm med den heller. Numera bytt till årgång -17 ser jag (inte provat). Från C-H rekommenderar jag annars starkt 2016 Dom Combier Crozes-Hermitage Clos des Grives. Även Alain Graillots Crozes-Hermitage La Guiraude -15 var helt lysande bra när den fanns på SS förra året. Håll utkik efter nästa årgång om/när den kommer.
Noter här: https://www.finewines.se/threads/id...ar-och-diskussioner.2030/page-776#post-146646
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Låter ruskiga priser för ’bara’ Crozes-Hermitage. Men jag är ingen kännare på området. :) I det avseendet verkar Côte-Rôtie Les Jumelles Paul Jaboulet Ainé 2015 fyndmässigt, om det finns kvar, så klart. :)
 

Bastardo

Medlem
Överraskande låga scorer på CT dock: https://www.cellartracker.com/m/wines/2617226
Om jag vore ute efter gott vin från Norra Rhoné, så skulle jag ändå välja Les Jumelles gentemot de två som nämnts förut. Båda är av enklare ursprung, vad jag kan förstå, och även dyrare. De har inte fått så fina recensioner heller. :) LJ fick 17 i betyg hos Munkis, och det är mycket gott betyg. Borde motsvara ungefär 94 poäng på Parkerskalan. Jag litar mer på vad Munskänken och bkwine.com säger, än de övriga aktörer. Kanske även WE kan räknas hit, lite beroende vem som delar betyg. De har många MW bland de som betygsätter viner. Det borde borga för kvalitet.
 
Last edited:

Skrutt

Medlem
Om jag vore ute efter gott vin från Norra Rhoné, så skulle jag ändå välja Les Jumelles gentemot de två som nämnts förut. Båda är av enklare ursprung, vad jag kan förstå, och även dyrare. De har inte fått så fina recensioner heller. :) LJ fick 17 i betyg hos Munkis, och det är mycket gott betyg. Borde motsvara ungefär 94 poäng på Parkerskalan. Jag litar mer på vad Munskänken och bkwine.com säger, än de övriga aktörer. Kanske även WE kan räknas hit, lite beroende vem som delar betyg. De har många MW bland de som betygsätter viner. Det borde borga för kvalitet.
Tror väl mest på Grappe. Tycker Munskänken har ett så litet spann med väldigt många viner som hamnar på 16-17 poäng. Antar att det beror på att de jämkar tre personers åsikter. Men det är klart att det även ger en lite större tillförlitlighet när tre personer ska komma överens - förutom när det gäller söta viner för där verkar de ha mindre problem med att sätta högre än 17 och 17.5.

En intressant skillnad mellan Munskänken och andra är att de sällan "dissar" viner med negativa förstärkningsord. Det kan jag tycka är bra, att man kanske skriver "enkel" hellre än "simpel", men smaknoterna blir en aning tråkigare. Lite jämngrå.
 
Toppen